Virtual Reality : De toekomst voor simracen

Huh? Dus als je moeite hebt met ver kijken (bijziend toch, ik ben altijd in de war) moet je lenzen in? Dat is dan compleet anders als een monitor?

Ik ben er blind (no pun intended, nou ok, beetje) vanuit gegaan dat je ogen gingen focussen op iets vlakbij en dat leek me voor een uur of meer echt heel ongezond. Maar dan is het dus eigenlijk veel beter voor je ogen dan een monitor?
Ja vaag he, ik had precies diezelfde gedachte. Totdat ik het vorig jaar probeerde samen met een neef die behoorlijk bijziend is, en hij ook even dacht zonder bril de VR bril op te zetten. Die ging heel snel weer af omdat hij gewoon niks zag. Maar eens op gaan inlezen hoe dat werkt.

ps, ik zou maar alvast gaan sparen voor wanneer je het hier komt proberen :p

Dennis

Senior Member
Huh? Dus als je moeite hebt met ver kijken (bijziend toch, ik ben altijd in de war) moet je lenzen in? Dat is dan compleet anders als een monitor?

Ik ben er blind (no pun intended, nou ok, beetje) vanuit gegaan dat je ogen gingen focussen op iets vlakbij en dat leek me voor een uur of meer echt heel ongezond. Maar dan is het dus eigenlijk veel beter voor je ogen dan een monitor?
Je las in het begin nog wel eens over oog vermoeidheid bij het gebruik van de Rift maar dat is iets waar ik eigenlijk nooit last van heb gehad. Ik denk juist om dat je eigenlijk best ontspannen de verte in kijkt. Enige waar ik in het begin wel veel moeite mee had was in de rift switchen tussen 3D elementen en 2D elementen zoals je blackboxen.

Jarninho

Senior Member
Je las in het begin nog wel eens over oog vermoeidheid bij het gebruik van de Rift maar dat is iets waar ik eigenlijk nooit last van heb gehad. Ik denk juist om dat je eigenlijk best ontspannen de verte in kijkt. Enige waar ik in het begin wel veel moeite mee had was in de rift switchen tussen 3D elementen en 2D elementen zoals je blackboxen.
Is dat te vergelijken met ondertitels in een 3d film? Toevallig van het weekend voor het eerst in jaren weer een 3d film gezien en ik moest erg wennen aan de ondertitels.

Ja vaag he, ik had precies diezelfde gedachte. Totdat ik het vorig jaar probeerde samen met een neef die behoorlijk bijziend is, en hij ook even dacht zonder bril de VR bril op te zetten. Die ging heel snel weer af omdat hij gewoon niks zag. Maar eens op gaan inlezen hoe dat werkt.

ps, ik zou maar alvast gaan sparen voor wanneer je het hier komt proberen :p
Crap... :D

Mijn enige argument tov Rift is hiermee van tafel. Eigenlijk wel blij mee, want zodra de GPU niet meer voldoet moet ik ook naar andere monitors, want ik heb 120 Hz monitors met alleen dvi ingangen en er worden geen videokaarten meer gemaakt met 3x dvi en omvormers zijn niet altijd betrouwbaar en duur.

Zijn hier nog must reads voor het opzetten van een rift in
-iRacing
-Raceroom
-Project Cars 2
-Assetto Corsa

installatie procedure ziet er eigenlijk wel heel simpel uit, begrijp alleen dat de rift altijd aanstaat (oculus tray tool) Misschien even gebruik gaan maken van een batch tool om dat aan en uit te kunnen zetten. Voor de rest komt de sensor op ongeveer 1.50 van mijn hoofd, 50cm hoger en onder een hoek van 25 graden links van me. Ik denk dat dat wel een redelijk veilige positie is, mocht ik het achter de desktop aandurfen dan zit ik onder een hoek van 60 graden met de sensor, weet niet of dat gaat werken.. Heb eventueel ook een mooie plek voor een tweede sensor, maar dat is voor simracing overkill gok ik

Dennis

Senior Member
Vrijwel alles is plug en play. Tip je wat ik kan mee geven is de setup te doorlopen als je in je rig zit. Dan komen de zit posities in game wat beter uit.

De Rift staat ook niet altijd aan. Hij wordt uiteraard wel altijd herkend in windows maar het scherm heeft een sensor waardoor het scherm pas aan gaat zodra je de Rift opzet.

Nog een paar VR tips:

- Wil je zien wat het bereik is van de tracking sensor, download dan Desk Scene: https://www.reddit.com/r/oculus/comments/5gy2my/desk_scene_multisensor_update_check_your_cameras/
- Zorg er voor dat je 1 aparte knop hebt, die zo kunt vinden en wijs daar de " reset view VR " aan toe. Werkt voor alle sims
- Vergeet niet om Dirt Rally weer eens te proberen. Die jumps zij echt geweldig in VR
- Crew chief is je ideale race engineer en ook gelijk je spotter voor alle race games games in VR.
- Het word weer zomer. Een rift op je hoofd is erg warm. DE ideale oplossing is een wind simulator. Stukken beter dan een losse ventilator. Bij mij staat Sim Wind op dezelfde hoogte als VR, Motion en FFB. Het geeft een enorm gevoel van snelheid en acceleratie. Als een race game het niet ondersteunt, dan speel ik het niet.

Last edited:
Wat onwijs gaaf!

wel even problemen met de sensor waar de drivers even los van geinstalleerd moeten worden. Maar voor de rest eigenlijk peanuts. Werkt allemaal gewoon vanzelf. Gisteren heel even iRacing een paar 100 meter geprobeerd, maar zat veel te laag in de auto waardoor mijn stuur ingame veel hoger was dan in werkelijkheid. Dat is toch wel even raar en maakte het gevoel direct vreemd. Vanmorgen even de oculus calibratie gefopt door lager te gaan zitten, en in iRacing klopt het nu exact. 15min over Spa heen geraced en wat een ervaring! Snelle links rechts bewegingen voelt nog een beetje onwenning, maar het gemak en de belevenis zijn ongekend. Visueel valt het me echt alles mee al ben ik wel benieuwd waar jullie settings visueel op staan (van ruud een filmpje gehad met wat basis dingen) (zeker Dennis omdat die veel online races doet ivm verkeer en 90fps)

Heel erg blij dat ik de emmer naast de sim niet nodig heb gehad :D

en henk bedankt voor de tips :)

gebruiken jullie overigens de oculus tray tool app voor losse settings?

Nordschleife ging prima, maar Laguna Seca in een Skippy voelde ik me toch wel een beetje nietig en lightheaded na een aantal rondjes. Even teveel lange swoops :D

Direct maar even de link van Dennis gebruikt (https://vr-lens.eu/) om de bril niet meer op te hoeven doen. Gaat eigenlijk beter dan verwacht, maar ben eerder bang op beschadigingen aan de lensen, of bril.

Langzaam opbouwen Roy, als je draaierig bent even stoppen. Je lichaam moet er aan wennen.

Funny fact: Een paar weken geleden reed ik voor het eerst in 1 jaar in VR zonder motion. Na 10 min begon ik ook een beetje draaierig te worden. Ik namelijk gewend om de beweging die ik zie, ook te voelen.

Ik heb ook gemerkt dat mensen die voor het eerst in VR MET motion rijden, veel minder snel last krijgen van Vertigo als wanneer ze in een vaste simulator rijden.

Kleine correctie op mijn vorig post: Iracing heeft natuurlijk wel een reset VR knop die toe kunt wijzen.

De positie van de sensoren heeft geen effect op je zit positie in VR. Bij heel veel sims kunt je de zit positie nog hoger/lager zetten, alleen bij Iracing niet. Ik rek me meestal even uit of duik een beetje in één en druk dan op de reset VR knop in Iracing.

Mijn settings in Iracing weet ik zo niet. Ik heb alleen de supersampling op 200% gezet en dan heb je wel een mooi strak beeld, maar ik doe voornamelijk time trials.

Gisteren heb ik bij Eric de Oculus Rift beleving met iRacing mogen ervaren. En dat was echt tof. Je zit echt in de auto. Grafisch is het wat minder dan op een gewoon scherm, maar dat wordt goed gemaakt door de immersion. Ik zit nog te twijfelen over de aanschaf, omdat ik niet teveel wil inleveren op detail levels.

Momenteel heb ik een GTX 780 Ti en een i5 4670K processor. Van de process verwacht ik wel dat die nog wel mee kan, maar e videokaart zal ik denk ik wel moeten upgraden. Mijn vraag is nu: Van de heren die nu een Oculus Rift hebben, zou een GTX 1070 (Ti) kunnen volstaan om omgeving detail en shadow op (minaal) low te kunnen zetten en toch nog rond de 90 fps uit te komen?

@Roy, jij hebt nu een GTX 1080 Ti, kun jij daar nu alles op high zetten, of heb jij ook nog ergens concessies moeten doen?

@Roy, jij hebt nu een GTX 1080 Ti, kun jij daar nu alles op high zetten, of heb jij ook nog ergens concessies moeten doen?
Op youtube staan een aantal filmpjes met settings voor de 1080ti, al vind ik die uit eigen ervaringen eigenlijk allemaal te kort schieten. Ik kan vele malen hoger kwa settings dan hun aangeven, en ik heb getest met volle grid replays (uiteraard niet helemaal hetzelfde) op Bathurst, Nurburgring en Interlagos.

Ik denk dat je met minimale consessies met een 1070, 90% van de circuits geen problemen ondervind.

Dennis

Senior Member
Weet mijn settings zo niet uit het hoofd maar heb alles vrij hoog staan op shadows na. Wat ik wel heb ondervonden is dat maximaal zichtbare auto's een hele heftige impact heeft. Ik heb hem nu op 28 staan en zodra ik boven de 30 ga merk ik dat hij niet altijd netjes 90 aanhoud. Vooral in het begin van de race natuurlijk maar juist dan wil je steady fps.

Die filmpjes heb ik ook gezien. Bijvoorbeeld, onderstaande video. Maar daar had ik ook de indruk van dat hij de instellingen veel te laag had staan en veel hoger konden. Dank je voor je terugkoppeling. Een 1080 Ti vind ik voor mezelf op dit moment echt over de top en zoek dan naar een minder alternatief die toch voldoet aan de verwachtingen. Maar ik wil achteraf ook weer geen teleurstelling hebben.

[video=youtube;QrhrWrglnxg]https://www.youtube.com/watch?v=QrhrWrglnxg[/video]

Die filmpjes heb ik ook gezien. Bijvoorbeeld, onderstaande video. Maar daar had ik ook de indruk van dat hij de instellingen veel te laag had staan en veel hoger konden. Dank je voor je terugkoppeling. Een 1080 Ti vind ik voor mezelf op dit moment echt over de top en zoek dan naar een minder alternatief die toch voldoet aan de verwachtingen. Maar ik wil achteraf ook weer geen teleurstelling hebben.

[video=youtube;QrhrWrglnxg]https://www.youtube.com/watch?v=QrhrWrglnxg[/video]
Dat Filmpje inderdaad, ik heb mijn ini files ook nog geedit zodat iRacing ook nog eens 3gig extra videokaart geheugen mag gebruiken (7168mb) en ik heb nog nergens rare dingen gemerkt. Eigenlijk de settings een beetje staan zoals dennis, alles vrij hoog behalve de schaduws. Wel nog even kijken of supersampling die nu op 150 staat misschien nog wat hoger kan, maar ik vind het er in sim echt wel prima uitzien momenteel.

rondje onboard over Spa:

[video=youtube_share;BpSsoi9nnFo]https://youtu.be/BpSsoi9nnFo[/video]

denk dat het door de oculus komt dat het lijkt alsof het beeld uit het midden is, ik gok dat er maar een klein gedeelte van de linkerlens opgenomen word, FOV in de sim is voor mijn gevoel echt wel een stuk groter.

RSRoy

Senior Member
Ik gebruik deze settings met een 1080 (ongeveer), het kan best dat ik na het maken van deze foto nog een vinkje ergens aan of uit heb gezet. Zal vanavond nog eens kijken:

Supersampeling staat op 150 in de ini.

Tevens in nVidia control panel AA transparantie op 4x, Energy modus op adaptief en Texture filtering - kwaliteit op hoog.