Virtual Reality : De toekomst voor simracen

Klein schopje voor dit topic.

Gebruiken mensen hier een extra usb 3.0 controller voor hun Oculus op aan te sluiten, en hoeveel "Sensoren" heb ik nodig voor alleen simracen? Werkt dat met 1tje bovenop de monitor al goed? Of merk je wel degelijk verschil met meerdere sensoren?

Dennis

Senior Member
Ik heb een tijdje een extra controller gebruikt omdat ik op mijn oude moederbord connectie problemen had. Sinds mijn nieuwe systeem geen last meer van. Voor simracen heb je maar één sensor nodig. Die extra sensoren zijn volgens mij alleen nodig als je ook de touch controllers erbij wil gaan gebruiken. Die hebben nu geen toegevoegde waarde in simracen.

Klein schopje voor dit topic.

Gebruiken mensen hier een extra usb 3.0 controller voor hun Oculus op aan te sluiten, en hoeveel "Sensoren" heb ik nodig voor alleen simracen? Werkt dat met 1tje bovenop de monitor al goed? Of merk je wel degelijk verschil met meerdere sensoren?
1 sensor is genoeg, net zoals Dennis al aangaf. Als deze goed afgesteld staat (en dat moet kunnen op je monitor) is de tacking prima.
Alleen als je de touch controllers wil gebruiken heb je minimaal 2 sensoren nodig. Ik gebruik wel een extra USB 3.0 controller, maar dat komt omdat 3 sensoren bij mij op het moederbord niet goed werkte.

Ik heb een tijdje een extra controller gebruikt omdat ik op mijn oude moederbord connectie problemen had. Sinds mijn nieuwe systeem geen last meer van. Voor simracen heb je maar één sensor nodig. Die extra sensoren zijn volgens mij alleen nodig als je ook de touch controllers erbij wil gaan gebruiken. Die hebben nu geen toegevoegde waarde in simracen.
Oh, dus 2 USB3.0's (sensor en oculus zelf) en 1 hdmi uitgang is alles wat ik nodig heb? Echt staan met de oculus op lijkt mij wel heel erg tof, maar ik moet eerst maar eens kijken hoe lang ik het zittend uithoud. Op beursen wel eerder VR geprobeerd en toen nergens last van, dus ik heb hoop dat VR sickness daadwerkelijk anders is als Motion sickness :)

Belangrijkste lijkt vooral te zijn om een vaste 90fps te draaien, en settings moet ik maar een keertje via discord doorheen lopen (tegen die tijd)

RSRoy

Senior Member
90fps is een must, maar met dat systeem wat jij samengesteld hebt zal dat niet zo een probleem zijn.

Ik merkte wel dat je heel snel een te kort aan USB poorten hebt wanneer je doet simracen en een Rift gebruikt. Je hebt er dus 2 nodig voor de Rift, je stuur, evt pedalen, shifter, toetsenbord, muis en tel maar door.

Zelf heb ik een beetje moeten wennen aan VR. In het begin waren het gewoon korte sessies van een 10 minuutjes en dan moest ik even "op adem komen". Gelukkig kon ik het vrij snel uitbouwen en nu kan ik uren met de Rift rondjes rijden. Ik krijg eerder last van mijn rug dan van de Rift.

Ik gebruik de rift zonder dan ik mijn bril op heb , vind ik fijner. Misselijk oid ben ik nooit geweest, wel krijg ik na een uur last van een litteken op mijn hoofd wat net onder een bandje zit. verder beste keuze voor simracen, maakt het veel leuker. Sneller wordt je er niet van .

90fps is een must, maar met dat systeem wat jij samengesteld hebt zal dat niet zo een probleem zijn.

Ik merkte wel dat je heel snel een te kort aan USB poorten hebt wanneer je doet simracen en een Rift gebruikt. Je hebt er dus 2 nodig voor de Rift, je stuur, evt pedalen, shifter, toetsenbord, muis en tel maar door.

Zelf heb ik een beetje moeten wennen aan VR. In het begin waren het gewoon korte sessies van een 10 minuutjes en dan moest ik even "op adem komen". Gelukkig kon ik het vrij snel uitbouwen en nu kan ik uren met de Rift rondjes rijden. Ik krijg eerder last van mijn rug dan van de Rift.
Ik heb met de moederbord keuze ook echt gekeken naar de hoeveelheid usb aansluitingen achterop. Momenteel heb ik er 6 en op mijn nieuwe mobo 8. Precies genoeg dus in totaal :thumbup: Het zal inderdaad flink moeten wennen, maar misschien heb ik er dan in het echt op een gegeven moment ook niet zo heel snel meer last van :)

Ik gebruik de rift zonder dan ik mijn bril op heb , vind ik fijner. Misselijk oid ben ik nooit geweest, wel krijg ik na een uur last van een litteken op mijn hoofd wat net onder een bandje zit. verder beste keuze voor simracen, maakt het veel leuker. Sneller wordt je er niet van .
Heb je dan niet dat je eigenlijk wazig ziet? Ik had begrepen dat je door de 3d toch echt wel je bril nodig hebt voor scherp kijken?

Heb je dan niet dat je eigenlijk wazig ziet? Ik had begrepen dat je door de 3d toch echt wel je bril nodig hebt voor scherp kijken?
Klopt. In de Rift/VR focus je op oneindig in de sim, zelfde als in het echt. Ik heb zelf losse lenzen op sterkte besteld omdat mijn (nieuwe) bril net niet lekker paste en daardoor heel erg op mijn neus drukte.

https://vr-lens.eu/products/oculus-rift-lens-inserts/[/QUOTE]

Oh dat is wel geniaal, thanks dennis, scheelt een hoop gezweet ook denk ik :)

Ik heb een PCI usb3 gekocht en in de pc gezet, Oculus herkent de PCI niet, nu alles op usb 2 en het werkt ook!

Overigens heb ik wel FPS drops tot 45 maar op enkele stukken van het circuit maar, je ziet het maar ik heb er niet echt veel last van.

RSRoy

Senior Member
Die framedrops naar 45 fps is een functie wat ASW heet. De Rift voorspelt dan 1 frame en hoeft er dus minder gerenderd te worden. Voor minder krachtige pc’s kan er zo toch wel een relatief smooth beeld weergegeven worden.

Tenminste, zo heb ik het begrepen.

ASW werkt perfect bij mij. Zo draai ik bijv Pcars2, R3E en AC standaard met ASW op 45 fps. Daardoor kan ik de supersampling lekker hoog zetten en heb ik een behoorlijk mooi beeld in de rift, met alle toeters en bellen en ook bij een volle grid.

Iracing staat wel std op 90 fps

Tot nu merkt ook, van iedereen die komt rijden, niemand het verschil. Je moet dan wel ASW inschakelen via Oculus Debug of Oculus tray tool.

HoiHman

Senior Member
Geen speciale instelling in Nvidia controle pannel, GTX 1080Ti stix is overclocked en 200% rendering in het config file van Iracing.

Oculus traytool gebruik ik voor Iracing alleen maar met de instelling dat ASW op uit staat.

Jarninho

Senior Member
Klopt. In de Rift/VR focus je op oneindig in de sim, zelfde als in het echt.
Huh? Dus als je moeite hebt met ver kijken (bijziend toch, ik ben altijd in de war) moet je lenzen in? Dat is dan compleet anders als een monitor?

Ik ben er blind (no pun intended, nou ok, beetje) vanuit gegaan dat je ogen gingen focussen op iets vlakbij en dat leek me voor een uur of meer echt heel ongezond. Maar dan is het dus eigenlijk veel beter voor je ogen dan een monitor?

RSRoy

Senior Member
Klopt, als je moeite hebt met ver kijken moet je een bril op of lenzen in wanneer je de Rift gebruikt. Je kijkt net als in het echt, de diepte in. Persoonlijk vind ik dat veel fijner dan op een platte monitor kijken.