Virtual Reality : De toekomst voor simracen

HoiHman

Senior Member

Na 4 maanden wachten, is de oculus rift vandaag binnen gekomen. Nu zijn er talloze reviews, maar ik wil het vooral hier op digital racing hebben over de oculus rift en simracing.

Op dit moment is er nog maar 1 race game met goede ondersteuning en dat is PCARS

De headset

Het eerste wat opvalt als je de HMD in je handen hebt, is dat hij super licht aanvoelt. De kabel is dun en is zo gemonteerd dat je er geen last van hebt tijdens het racen. Ik voel hem helemaal niet en heb meer last van de kabel van mijn hoofdtelefoon als ik die op heb tijdens het racen.

De HMD is zeer comfortabel en na een tijdje voel hem niet meer zitten. Je moet er wel op letten dat je hem niet te strak zet (veel gemaakte fout). Bij langere sessies, waar je normaal zweet over je hele lichaam, heb je wel wat meer last van dat er een HMD op je gezicht zit gemonteerd. Ik heb vanavond een 30 min lange race in de radical gereden en was daarna wel blij dat ik mijn virtuele helm even af kon zetten :D

Het beeld

De FOV is gewoon goed. Als of je helm op hebt, lekker wijd en je zit echt in de wereld. De resolutie is aan de lage kant en als je in de verte kijkt, dan zie je duidelijk dat dit een 1e generatie is. In de auto is het een compleet ander verhaal: Alles ziet er super strak uit in 3d en nu valt pas op hoe mooi de cockpits zijn. Het SDE en de godrays zijn aanwezig, maar tijdens dag races merk je er helemaal niets van. Ik heb nog niet 's nachts gereden.

Het geluid

Het geluid is super. Ik gebruikte altijd "over ear headphones" omdat deze beter het geluid van de GS-4 en de 8 buttkickers isoleerde. Ik was bang dat de koptelefoons van de rift dit geluid niet konden overbruggen, maar dat is gelukkig geen probleem.

De ervaring

WOW......:thumbup: en nog eens WOW :thumbup:

Voordat de rift binnen kwam heb ik talloze fora afgezocht, om al vooraf te weten wat te verwachten. Eigenlijk is het niet goed te omschrijven, maar ik zal het proberen.

Je zit echt in de auto, dashboard is goed af te lezen en je zit ECHT in de auto. De hele cockpit is in 3d en je ziet goed het diepte verschil in de cockpit zelf. Elke keer dat ik van auto wisselde, was ik weer verbaasd hoe gaaf dit is. Het voelt zo realistisch aan dat ik per ongeluk een paar keer automatisch op de knoppen van het stuur wilden drukken, maar die zaten daar natuurlijk niet in het echt.

Ik koos de Audi R8 en starte een time trial op. Ik zat in een schitterende vormgegeven cockpit en kijk naar beneden en zie dat ik een heel race pak aan heb. Ook zie ik dat in de 5 punts gordel zit. Omdat ik op dat moment ook in het echt ook een gordel en handschoenen aan heb voelt het extra realistisch aan.

Nadat ik de FOV en seat positie zo heb ingesteld dat de afmetingen van het stuur overeenkomen met die van mijn momo mod 30 krijg ECHT het gevoel van "presence".

De handen en het virtuele stuur zijn namelijk ingeschakeld en als ik het stuur draai, dan zie ik dat ze precies overeenkomen met mijn werkelijke bewegingen. Het voelde als of ik volledige hand/arm tracking had. Ik was dan ook verbaasd dat mijn hand niet mee omhoog ging toe ik deze van het stuur afhaalde.

De headtracking voelt natuurlijk aan en ik ben er in no-time aan gewend. Na 1 rondje kijk ik in de apex en ik volg die auto die vlak naast me zit. Ik heb een beter gevoel van diepte en het is makkelijk om mijn rempunt te bepalen. Ook de afstand tussen een tegenstander is makkelijker in te schatten omdat alles 3d is.

In de verte is alles wel waziger als dat ik gewend ben van mijn 1080p triple screen 46" 55" 46" , maar de "immersion factor" maakt dit meer dan goed.

Toen ik overstapte in een formula auto, kreeg ik gelijk dat claustrofobische gevoel. Je zit gewoon helemaal opgesloten in auto en ziet heel mooi de draagarmen en de banden. Net echt. Ik heb serieus gevoeld of die rand van de cockpit er nou wel zat of niet.:laugh:

Midden op het circuit zette ik de auto stil en "stapte uit". Je staat dan gewoon echt op het circuit en je kijkt naar een echte race auto op realistisch formaat. Ongelofelijk..... Als je kabel lang genoeg is, kun zelfs om de auto heen lopen.

hardware

Buttonbox
Hoe werkt VR in combinatie met de hardware die al hebt? Kan ik nog steeds mijn button box gebruiken?
Dat is een vraag die mezelf ook stelde. Het antwoord is ja, maar.....

Ook al kun je nu met je ogen dicht al je knoppen vinden, als je in VR zit zal dit toch moeilijker zijn. Je zit namelijk in een auto en de positie van de knoppen die je ziet, komt totaal niet overeen met de knoppen van je button box. Dat is wel even wennen dus.

Stuur

Vergeet als die mooie sturen met schitterende button plates. Je hebt nu de mooiste sturen tot je beschikking in 3d. Om de beleving niet te verstoren moeten de afmetingen van het stuur wel overeenkomen met die van de raceauto waar je mee rijd. Dan krijg je automatisch hand tracking en dat is geweldig.
Geen apps meer als dashmeter pro of sli. Die heb je in een echte auto ook niet.
Je kunt kiezen voor de OSD in PCARS, maar ik vond dat de OSD afleid omdat dit een 2d weergave is in een 3d cockpit. Ik heb de OSD dus telkens uitgezet.

Bediening

De muisbediening werkt niet in de rift. Als in het menu wilt navigeren moet of je HMD afzetten en het op je monitor doen of je gebruikt de XBOX one controller, maar die moet je dan wel weten te vinden.
Ik ben blij dat ik er toch voor gekozen heb om de "funky switch" te behouden in mijn 3D geprinte stuur.

Dat is wel ideaal voor navigatie in de menus.

Simcommander werkt gewoon icm met VR, maar de HUD verschijnt alleen op de monitor en niet op je HMD. De buttkickers en de GS4 versterken alleen maar het gevoel dat je in de auto zit...

Totslot

Ik heb nu nog maar 1,5uur gereden in PCARS met de oculus rift, maar het smaakt naar meer.

Dit is 100% zeker de toekomst van simracing. De belevings factor is veel groter dan het 2,5 meter grote scherm van mijn triple screen setup.

De resolutie is nog niet wat het moet zijn, maar de immersie maakt dit meer dan goed.

Dennis

Senior Member
Gaaf Henk.

Heb altijd gezegd dat ik hem zou pre-orderen maar dat was toen de verwachte prijs nog rond de 400 zou liggen. 700 was me net even te veel met een verhuizing net achter de rug. Planning is nu voor mij eind van het jaar incl. nieuwe pc. Kan niet wachten.

Niels Tieman

DigitalRacing.nl
Staff member
Het lijkt me een geweldige ervaring. Binnenkort krijgen ik de mogelijkheid om hem te testen ivm mijn werk. Maar ik ben aan de ene kant enorm bang voor 'motion-sickness'. Al is dat een kwestie van testen. ;)

HoiHman

Senior Member
Ik ben verziend, blijkbaar kan je dan zonder bril maar of dat klopt....
Ik zit inmiddels ook al een paar jaar aan de leesbril, zonder ben ik zo blind als een paard. In de oculus rift heb ik geen problemen zonder leesbril

Update 1:

Ik denk dat het officieel is : Ik kan niet meer terug naar gewoon 2d racen.

Nu ik eenmaal gewend ben aan de lagere resolutie (dat blijft het grootste struikelblok) vind ik racen in VR steeds gaver.

Net nog een race gedaan met de 78 Lotus F1 op classic silverstone : Schitterend, vooral omdat die oude tracks minder detail hebben en daardoor er beter uitzien in de oculus rift.

Men zeg dat je sneller word in VR, maar dat heb ik nog niet getest. Wel is het makkelijker om instinctief het gaatje te vinden en je auto er naast te zetten. OP een of andere manier is het ook makkelijk om een "slide" op te vangen.

Hoogte verschillen in de track vallen veel meer om. Het is een genot om door die lange doordraaier naar links op Sonoma Race way the rijden en dan met je hoofd naar beneden in de bocht te kijken.
Ovals voelen een stuk natuurlijker aan, omdat in de banking je hele wereld scheef staat en niet alleen het beeld op je monitor. Het is nog niet helemaal perfect, wat zelf blijf je natuurlijk wel recht zitten.

Zoals sommige van jullie wel weten, is mijn rig niet permanent en moest ik altijd 3 tv's installeren en nvidia surround activeren als ik wil gaan racen. Nu pak ik gewoon de rift van mijn bureau, zet hem op en ben klaar. Dat verschil is echt mega.

Ik denk er over om nu windsnelheid toe te voegen aan mijn rig. Ik heb ergens wel eens gelezen dat iemand dat gedaan had met ventilatoren. Het idee vond ik altijd wel gaaf, maar wind in je ogen is niet zo fijn. Nu de HMD mijn ogen bedekt, is dat geen probleem meer en het zorgt voor extra immersie en gelijk voor verkoeling in het gezicht.

Ik zit nu al met smart te wachten totdat er meerdere racegames ondersteund gaan worden.

Ik ben zowieso van plan om VORPX te kopen en daarmee kan je, naast een heleboel andere games, Rfactor / Rfactor 2, de F1 games en Dirt 2 en 3 van codemasters mee draaien in de oculus rift . In 3d met head-tracking.

Dat zou genoeg moeten zijn totdat Assetto Corsa en Dirt Rally ondersteund worden.
Ik verwacht ook wel dat ik Iracing weer eens ga uitproberen als SDK 1.3 in juni word ondersteund.

Last edited:
Henk, jouw verhaal lezen smaakt naar meer. Hopelijk word VR vanaf nu alleen maar beter en 'normaler', zodat we over een paar jaar niet meer anders weten. Benieuwd naar meer ervaringen van je !

Robert Saalmink

DigitalRacing | Directie
Ben erg benieuwd, ik heb wel eens in een grijs verleden met zoiets gereden (niet vergelijkbaar met deze generatie natuurlijk). Vond het toen heel moeilijk inschatten hoever je instuurde, omdat je gewend bent dat de beweging die je ziet in je beeld, ook correspondeerd met je stuurbeweging. Dus ik draaide mijn hoofd al richting bocht, en stuurde dan een klein beetje 'bij' voor mijn gevoel, waardoor ik elke bocht min of meer rechtdoor ging in het begin.

Ik was onlangs nog in Parijs bij de DS store. Daar kun je je Citroen DS configureren in VR. Krijg je zo'n ding op en kun je alles aanraken in de auto en de kleuren wijzigen. Ook kun je bij een open dak gaan 'opstaan' en dan kijk je door het open dak naar buiten, of je stapt uit je stoel (met hulp natuurlijk) en het systeem herkent dat je bent uitgestapt. Daarna loop je leuk om je auto heen. Da's niet gamen natuurlijk maar het geeft wel aan dat VR nu allerlei toepassingen vindt. Gaat heel snel nu denk ik!

HoiHman

Senior Member
Vandaag weer voor het eerst gereden sinds dit weekend en de ervaring is nog steeds erg tof.

Het inschatten hoe ver je moet insturen werkt heel instinctief Robert. Het is gewoon net als in het echt. Ik had 1 of 2 rondjes nodig en was er aan gewend. Vandaag was het gewoon "instappen" en rijden.

Ik weet wel wat jij bedoelt en dat is de reden dat ik nooit een TrackIr heb gekocht. Forza op de xbox360 had ook headtracking met de kinect en daarbij had ik het zelfde gevoel wat jij beschrijft. In VR is het heel anders.

Menu's kun je bedienen met de Xbox controller, de knoppen op je stuur (xpadder & macros). Een funky switch zoals de fanatec sturen hebben is wel ERG handig. Ik ben erg blij met deze switch op mijn 280mm stuur. Je kan ook gewoon je button box gebruiken. Mijn dashboard heeft veel verschillende knoppen en daardoor is het ook goed mogelijk om het op de tast te doen. In het begin voelt dat echter heel raar aan omdat wat je ziet en voelt niet met elkaar overeen komt. Een ander alternatief is stemcommando's. Ik heb al gelezen dat er racers zijn die daar erg goede ervaringen mee hebben.

Je kunt dan gewoon : "refuel 30L" roepen en dan word er een macro opgestart die 30L brandstof toevoegt.

Ik wilde nog wat dieper ingaan op de graphics. Dat blijft wel het zwakste punt van de huidige generatie van VR en dat zal ook wel wel een tijdje zo blijven.

Dit heeft 2 redenen:

1. De huidige videokaarten zijn nog niet krachtig genoeg. Ik heb een 980Ti (overgeklokt @1500Mhz) en als ik in PCARS alles op de hoogste stand zet kom ik op zo'n 45 fps. Ik verwacht ook niet dat de GTX1080 zo'n grote sprong in performance gaat bieden dat je daarmee wel probleemloos 90 fps haalt met dezelfde instellingen.

2. Stel dat er morgen VR brillen komen die 4K per oog hebben ipv de 1080x1200 nu. Dat betekend dat er 6.4 keer zoveel pixels gerenderd moeten worden. Als je dan ook nog alles op de hoogste instelling wilt draaien op 90 fps ipv 45 fps heb je dus een kaart nodig die 2x maal 6,4x zo snel is. Afgerond moeten de videokaarten dus ongeveer dik 10x zo snel worden om dezelfde kwaliteit als bij een monitor te bereiken.

Hoe zijn dat de graphics? Ze zijn duidelijk minder als bij een monitor. Je hebt per het zelfde aantal graden beeld minder pixels ter beschikking. Toch is het beeld wel goed genoeg om te racen.

Het beeld is het beste wanneer:
Je vlak achter een andere auto zit of er geen andere auto's op de baan zitten.

De auto, cockpit en dashboard zijn super strak en de ervaring van VR en 3d maakt het gemis aan top graphics meer dan goed, maar dat is wel voor iedereen persoonlijk.
Ik heb vanavond nog een time trial gereden met de Sauber C9 op de ring en vond dat juist deze track (met veel groen) er super strak uitzag.

Het beeld is minder wanneer:
Er auto's wat verder voor je op de baan zitten. Ze worden dan sneller pixel achtig.