Racesim hardware thread [Deel 4] | Stuurtjes en pedalen

RSRoy

Senior Member
Vandaag mijn nieuwe set opgehaald. Is een Thrustmaster T300 Ferrari Integral Racing Wheel Alcantara Edition. Paar jaar geleden red ik nog met de CSW v1 met clubsport pedalen dus ben benieuwd hoe ik dit ga vinden. Stuurtje voelt wel solide aan zo uit de verpakking. Nog iemand tips tricks of dingen waar ik op moet letten?!?
FFB sterkte niet te hoog zetten. Die van mij wordt inmiddels veel te warm en de motor gaat dan een klap minder FFB geven.

Luitjes,

Volgens mij is na bijna 4 jaar gebruik de loadcell van mijn Fanatec Clubsport Pedals V2 overleden.
Gisteravond bleef de rem bij assetto corsa opeens op 100% remdruk staan. Uiteraard in windows even opnieuw gekalibreerd, maar waar ik met koppeling en gas pedalen een mooie uitslag zie in de fanatec software. Blijft het verdacht stil bij het indrukken van rempedaal. Helemaal niets.
USB verbinding pedalen set loskoppelen en opnieuw aansluiten werkt ook niet.

Kan ik nog iets anders proberen of ? En anders een nieuwe loadcell bestellen bij Fanatec?

Last edited:
je kunt nog even een draai geven aan het potentio metertje, en op de pcb (waar je mooi bij kunt wanneer je het voetenplankje met de 3 imbus schroeven loshaalt) het stekkertje opnieuw inpluggen.

Als hij daarna niks meer doet dan is het inderdaad game over voor de loadcell (niet toevallig een gast gehad die met schoenen in je sim reed dat het gebeurde?) ik heb misschien nog wel liggen, en anders via fanatec zelf zijn ze nog wel te krijgen, alleen een stuk duurder.

Yup Roy, allemaal geprobeerd maar het lijkt toch echt game over. En nee, met schoenen wordt er niet gereden in mijn sim :D
Als je er nog 1 hebt liggen, heb ik interesse. Stuur mij anders maar een PM mocht dit het geval zijn. Anders ga ik inderdaad eentje bestellen bij fanatec. Hopelijk is dat gewoon de oplossing en ben ik in no time weer klaar voor komende wintermaanden....

Ik wil graag mijn alcantara stuur oppoetsen.
Roy had ooit een mooie uitleg geplaatst, maar die kan ik niet terug vinden met de zoekfunctie hier.

Kan iemand mij helpen?
Heet water, een nagelborsteltje/tandenborstel, en ik deed misschien nog wel een klein beetje afwasmiddel om te ontvetten. Goed droog deppen met een handdoek en wanneer het stuur schoon en opgedroogd is nog eenmaal poetsen met het nagelborsteltje/tandenborstel :D

Zo die is stuk. Iemand nog behoefte aan een defecte Thrustmaster T300RS voor reserve onderdelen? Motor is nog goed, alleen de behuizing en positie-ring van de stuuras is volledig naar zn grootje.
Vond altijd al dat calibratie behoorlijk stevig ging maar dat was al vanaf het begin. Laatste tijd een paar keer flink tegen z'n eindpunt aan gedraaid tijdens calibratie (ging echt wel hard met een stevig geluid op de maximale uitslag) en vanavond was er nog meer lawaai te horen, geknal en gekraak dus maar de boel losgehaald. Zag er niet best uit :surrender:

nu dus op zoek naar wat anders :innocent:

Als je hem anders bij het grof vuil gaat gooien heb ik wel interesse. Mijn T300 wordt wat te warm, misschien kan ik de motor van jou overzetten en doet die het beter.

Peter

Senior Member
Roy, inmiddels inderdaad duidelijk dat de T300 weg kan dus als je interesse in de motor hebt moeten we dat even via PB regelen. Moet wel zeggen dat ook de mijne af en toe last had van het 'faden' van de FFB dus waarschijnlijk ook koeling problemen? Maar je mag hem hebben hoor :)

Heb nu een tijdje zitten orienteren op wat ik als vervanging wil en kom uiteindelijk op 3 mogelijkheden. Fanatec CSL Elite base met nog te kiezen stuurwiel, Thrustmaster TS-PC racer of Thrustmaster TS-XW, en het komt er op neer dat ik niet kan kiezen.
Thrustmaster bevalt me prima en de TS base komt er in de reviews prima uit, en ik heb de Ferrari 458 Challenge wheel rim met rubber grip die je zonder handschoenen kan gebruiken wat ook wel handig is als ik eens veel korte sessies rij. Voor de langere sessies kan ik dan een suede of Alcantera stuur gebruiken met handschoenen.
De PC-Racer is de voordeligste omdat deze zonder pedalen komt, die heb ik ook niet nodig omdat ik al een setje CSL Elite V1 pedalen gebruik die nog prima zijn. De XW heeft het Sparco P310 wheel en ziet er gewoon erg gelikt uit, is ook een stuur wat je voor bijna alle type races kan gebruiken, of het nu GT, Formula of oval racing is, maar is dus wel 120,- duurder omdat hij met pedalen geleverd wordt die ik niet nodig heb, en de wheelrim van de pc racer vind ik ook niet verkeerd.

Fanatec zit qua prijs ongeveer gelijk aan Thrustmaster en de CSL Elite schijnt qua prestatie gelijk aan de Thrustmaster te zijn. Het hangt dan dus af van welk stuurwiel je wilt en dan is er zoveel keuze dat ik het nog even niet weet :p

RSRoy

Senior Member
Roy, inmiddels inderdaad duidelijk dat de T300 weg kan dus als je interesse in de motor hebt moeten we dat even via PB regelen. Moet wel zeggen dat ook de mijne af en toe last had van het 'faden' van de FFB dus waarschijnlijk ook koeling problemen? Maar je mag hem hebben hoor :)
Als die ook al te warm wordt heeft het niet zo veel zin voor mij. Ik heb de mijne al aangepast met een dikkere Noctua fan, extra gaatjes in de behuizing om de warme lucht eruit te krijgen. Maar het mag allemaal niet helpen. Nu race ik met de behuizing geheel open is het het nog wel te doen op zo een 70% kracht.

De race rig moet maar weer in elkaar gezet worden. Echter van mijn oude houten constructie is niets meer, behalve de houder voor de PC, overgebleven dus ik begin opnieuw. Na een wat gegoogle over DIY alu race rigs te hebben opgezocht loop ik alleen maar tegen ontwerpen aan in UK, waar ze ook direct te krijgen zijn en met inches in de maten. Dit is niet echt praktisch en weerhoud mij zoveel dat ik dan maar liever spaar en voor een obutto revolution ga dan nog wat bouw :p Dat is alleen dus een behoorlijke uitgave!

Maar ik denk ik vraag het ook hier. Zijn er mensen hier die een ontwerp in pdf beschikbaar hebben waarmee het toch vrij makkelijk te maken is?

Ah! Die had ik nog gezien. Ze hebben er 2. https://www.motedis.nl/shop/Friends...n-09/2017/KPCR-Piez-RIG-Expert::99999866.html dit is de goedkoopste en de duurdere staat beschreven als nog steviger en future proof maar de prijs gaat gelijk naar het dubbele en dan komt er nog een standaard bij voor de monitoren. Valt mij eigenlijk tegen. Mijn houten constructie was ook zeer robuust en aanzienlijk goedkoper alleen niet echt strak/mooi. Ik hoopte met 200 euro helemaal rond te kunnen zijn.