Racesim hardware thread [Deel 2]

Status
Not open for further replies.

Robert Saalmink

DigitalRacing | Directie
#1
[overig]

[spacer]

Introductie
Steeds meer mensen spelen racesims, en ook steeds serieuzer. Dit merken we in onze leagues, bijvoorbeeld. De eisen die men stelt aan de hardware waarmee het rijdend object van keuze in bedwang wordt gehouden, worden derhalve ook steeds hoger. In dit topic behandelen we alle hardware die het leven van een serieuze simracer completer maken :broem:

Dit topic
In dit topic is het in de eerste plaats de bedoeling om serieuze racesim hardware te behandelen. We hebben het dan over mid- to high-end race hardware, en liever niet over de stuurtjes van de Aldi van 15 euro, met alle respect. Nieuwtjes met betrekking tot nieuwe stuurtjes, pedalen en complete raceframes of cockpits kun je hier verwachten. Post lekker mee, graag lezen we jouw ervaringen met bepaalde hardware hier. Ook problemen kun je hier trachten op te lossen, maar probeer het hardware related te houden: als je stuurtje niet lekker werkt in 1 specifieke game, post het dan in de betreffende game-thread.

[spacer]

Hardwarefabrikanten

Logitech
Meest populair is momenteel waarschijnlijk Logitech. De veelgeprezen Momo Force is helaas al een tijdje uit productie, maar geldt nog steeds als de norm. Zijn opvolger, de uit iets mindere materialen opgetrokken Momo Racing Force, is nog steeds een goed stuur en wordt ook veel gebruikt. In opkomst is de degelijke en uitgebreide Driving Force Pro, welke tot maximaal 900 graden kan draaien. Prijsindicatie ca. 95-100 euro.

Natuurlijk is er voor de echte liefhebber de G25, een waardige opvolger voor de Momo Force. Twee FF motoren, volledig opgetrokken uit leer en metaal en voorzien van koppelingspedaal en H-shifter. Richtprijs 200-250 euro. Meer info hier.
www.logitech.com

De Momo Force, de Momo Racing Force, de DFP en de G25:



[spacer]

Thrustmaster
Ooit bekend om hun heel dure, maar onverslijtbare flightsim hardware, hebben ze ook de nodige stuurtjes gemaakt. De T1 was een van de eerste, op consumenten gerichte stuur-pedalen sets op de markt. Een bekend wapenfeit is de Ferrari F1, welke een replica voorstelt van het F1 stuurtje van Ferrari. De looks zijn goed, de kwaliteit ook, maar het grootste probleem was dat het moest concurreren met de Logitech Momo Force. Daarnaast was het stuur simpelweg te duur. Tegenwoordig proberen ze het met de Rally GT Pro, welke redelijke recensies krijgt. Prijsindicatie ca. 90-95 euro.
www.thrustmaster.com

De Ferrari F1 en de Rally GT Pro:


[spacer]

Act Labs
Act Labs stond jaren bekend om hun zeer goede Force Feedback (RS) stuur en de combinatie met een H-shifter maakte het vooral populair onder Grand Prix Legends spelers. Nu leveren ze alleen nog reserve onderdelen, maar wel hebben ze sindskort de shifter weer in het leveringsprogramma opgenomen. Deze kan gebruikt worden in combinatie met de meeste gangbare stuurtjes. Richtprijs shifter 120-140 euro.
www.act-labs.com

Act-Labs RS stuur en de shifter:


[spacer]

BallRacing Developments (BRD)
Voor wie het beste niet goed genoeg is, is er BRD om de behoefte te vervullen. Alleen top kwaliteit materialen worden gebruikt, waardoor extreem degelijke en hoge kwaliteit stuurtjes en pedalensets geproduceerd worden met een ongekende precisie en degelijkheid. Goedkoop is het niet, met pedalensets vanaf ca. 350 euro. Deze zijn dan wel te combineren met ieder gewenst stuurtje.
www.interactiveracing.com

BRD Speed7 pedalen:


[spacer]

Frex
Frex maakt in de eerste plaats hoge kwaliteit pedalensets, enigszins vergelijkbaar met BRD. Maar je kunt er ook terecht voor een upgrade van je normale stuurtje, bijvoorbeeld voor een echt Momo rallystuurwiel met quick release.
www.frex.com/vr

Frex opbouw voor Momo Force:


[spacer]

Virtual Performance Parts (VPP)
Nog niet zo bekend, maar ook dit bedrijf specialiseerd zich in hoge kwaliteit pedalensets en raceframes. Onder meer Simworld in Almere gebruikt en verkoopt deze sets. Prijstechnisch iets interessanter dan BRD.
www.virtualperformanceparts.com

De VPP pedalen:


Er zijn er nog wel meer, tzt zullen we dit overzicht aanpassen en aanvullen.

[spacer]

Links
Racesim hardware thread [Deel 1]

Met dank aan GOT, waar al een dergelijk topic loopt. Ik heb die topic start als inspiratie gebruikt.
 

Roy Visser

Senior Member
#2
De seizoenen beginnen langzaam weer te komen, en nou weet ik dat er een aantal mensen zijn die mijn instellingen van de G25 erg prettig vonden rijden. Leek me dus wel een goed idee om die even met jullie te delen :)

we beginnen eerst met de meest recente Logitech Profiler en Driver software:

http://www.logitech.com/index.cfm/441/131&cl=nl,nl?osid=1

ik gebruik zelf geen profielen overigens, omdat ik dit erg verwarrend vind en liever gewoon alles hetzelfde heb kwa basis instellingen. De laatste drivers (5.02.116) heb je nodig vanwege een zeer belangrijke extra optie die daarin verschenen is.

Driver kun je overigens vrij snel controlleren door:

start->configuratiescherm->spelbesturing-> G25 USB Steeringwheel aanklikken -> eigenschappen -> Info

en dan zul je onderin je driver versie zien staan.

als je de drivers hebt geinstalleerd, ga dan weer via:

start->configuratiescherm->spelbesturing-> G25 USB Steeringwheel aanklikken -> eigenschappen en druk hierna op Instellingen.

dit is wat je dan te hoort te zien:



Wijst allemaal zichzelf, dit zijn dus mijn settings, je kunt ze dus in principe gewoon overnemen, en let vooral op dat het vinkje voor Gecombineerde As uitstaat, en dat de Gameinstellingen helemaal onderaan, ook uitgevinkt staat, bij mij gaf dat namelijk een hele rare dode zone in mijn FFB rondom de middenstand!


voor de games heb ik de instellingen als volgt staan:

GTR2

steeringlock in setup meestal op: 17°



Steeringsensitivity: 60%
heb ik lekker hoog staan, super direct gevoel in je stuur, maar je moet er wel van houden, werkt erg goed in snelle chicanes en het opvangen van een uitbrekende kont!

Throttle: 30%
Deze staat bij mij op 30%, aangezien dit een lineair verband geeft, op de helft van je pedaalslag, geef je dus precies 50% gas. Bij een onlineair verloop kun je een soort Turbo effect krijgen als je hele lichte aanpassingen doet met je pedaal (kan het wel uitleggen mocht iemand dit niet begrijpen ;) ), je kunt veel minder goed doseren dus

Brake: 0%
deze loopt progressief op, je hebt dus maar een kleine piek van 100%, en zodra je even van je rem afgaat, duikt hij naar 80% ipv 90% bij een liniear verband. Dit heeft als voordeel dat als je remmen blokkeren, je met een vrij kleine beweging, weer grip op het wiel krijgt, om daarna weer goed af te remmen.



Forcefeedback op medium en 98%, er zijn namelijk nogal wat meningen over als je dit hoger zet, waar de FFB in ene niet meer aanwezig zou kunnen zijn. Ook op medium geeft het beste gevoel, high/full is echt teveel van het goede, zeker omdat ik in de profiler al vrij hoge waardes hebt staan :)

Race07/GTREvo/STCC

steeringlock in WTCC setup meestal op: 16°



Hier eigenlijk dezelfde settings, clutch staat volgens mij alleen anders, aangezien ik die nog wel eens wil gebruiken bij het starten, bij 50% heb ik precies een pedaalstand die het lekkerst werkt voor oppakken, maakt in principe weinig uit...



Volgens mij staan deze settings vrijwel standaard, ik heb vibration wel eens hoger gehad, en ook impact, maar de standaard waardes laten me de wagens zo goed aanvoelen, dat ik het nog niet nodig vind om te zoeken naar andere waardes

[spacer]

Fanatec GT3RS/Turbo S Settings

Race On

Het begint met de settings in de Porsche Wheel Property Page te vinden onder start->configuratiescherm->spelbesturing->Porsche Wheel Property Page



Zoals je ziet heb ik de graden rotatie tegenwoordig op 540 staan. Dit vanwege dat ik heb geprobeerd de daadwerkelijke graden rotatie van iig de WTCC autos te benaderen. Tom Coronel rijd zelf altijd met 540 graden rotatie, en een steeringlock om en nabij de 18-20. (hoe sneller het circuit, hoe lager de steeringlock. IAW, 18 voor monza, 20 voor Pau) Ikzelf heb hem nu standaard op 20 staan. Zorg er altijd voor dat driftmodus uit staan, aangezien het stuur dan als een malle gaat reageren en oscilleren. Combined Pedals is een no brainer, maar ik blijf erbij vermelden dat deze met ALLE stuurtjes altijd uitgevinkt moet staan.

Settings in Race On

eerst het standaard porsche wiel profiel pakken, als je deze niet ziet even "show all" aanklikken



Dit is een vrij basis plaatje, ik rijd eigenlijk al jaren met deze settings, en het werkt gewoon prettig. Gas is liniear, en Steering Sensitivity werkt gewoon lekker rap met snel corrigeren.

Dit zijn overigens mijn settings voor de G25 pedalen in combi met het Fanatec stuur, voor de Clubsport pedalen kun je het best even het volgende doen kwa sensetivity:

Met een loadcell werkt dat heel anders natuurlijk. Is op zich vrij simpel zelf aan te passen. Kijken hoe hard je moet drukken voor 100% (instellen via draaiknop) en dan zonder te kijken naar het balkje, teruggaan kwa hoe hard je het pedaal indrukt, totdat je voor je gevoel op 50% zit van de kracht die je moet gebruiken. Die positie vasthouden, ogen openen en kijken of het balkje ook daadwerkelijk in het midden staat. Zo niet, even spelen met de brake sensetivity totdat dat ook het geval is.



De belangrijkste settings. Dingen zijn aangepast van het standaard profiel. Vooral omdat ik de cerbstones amper voelde. Steeringvibration wil je niet hoog hebben, het stuur blijft dan maar trillen. De rest kan je naar eigen smaak nog wat aanpassen, maar rijd altijd even een rondje per setting die je veranderd, zodat je iig weet wat het doet :)

hopelijk kunnen jullie hier wat mee, veel plezier met rijden :broem:
 
Last edited:
#3
In hoeverre kan ik die settings met mijn Momo Force gebruiken Roy? Zijn er afgezien van de 'Graden Rotatie' nog andere specifieke G25 settings of settings waarbij je een aparte waarde hebt voor de G25?
 

Dennis

Senior Member
#4
In hoeverre kan ik die settings met mijn Momo Force gebruiken Roy? Zijn er afgezien van de 'Graden Rotatie' nog andere specifieke G25 settings of settings waarbij je een aparte waarde hebt voor de G25?
Dat lijkt mij niet alleen kan het natuurlijk zijn dat een Momo force in de basis gewoon al zwaarder/lichter stuurt waardoor het weinig nu heeft om de settings over te nemen.
 

Roy Visser

Senior Member
#5
Pedalensets (uitleg aan Tim, maar verdient volgens mij wel een plekje hier)

G25/G27 pedalen:



Nog steeds bij mij een enorm geliefde pedalenset, intern is er geen verschil tussen de G25/G27, aan de buitenkant echter zit er wat verschil in, de rem en koppeling staan iets dichter bij elkaar bij de G27, en het Gaspedaal licht ietsjes verder naar achteren, zodat Heel-Toe wat makkelijk uitvoerbaarder word. De pedalen zijn zeer betrouwbaar, ik heb nog nooit mensen gezien die problemen hebben met dat een podmetertje niet meer 100% werkt. Het gas pedaal is lekker stevig, en de rem is zo stevig dat je in het begin er enorm aan moet wennen. Zo heb ik een hele tijd met het koppelings pedaal gewerkt als rem. Verstandiger is om zo snel mogelijk dan over te stappen naar het zware rempedaal. Het zit nou een maal in het menselijk lichaam dat we beter zijn in het uitvoeren van een bepaalde druk met onze voeten, dan met het onthouden van een bepaalde stand van het pedaal. Je bent dan dus met een zwaarder pedaal in vele gevallen een stuk nauwkeuriger met remmen.

De resolutie van de pedalenset is 256bits. dit betekend dat ieder pedaal, 256 stappen heeft tussen 0 en 100% indrukken. De pedalenset is gewoon enorm goed, alles klopt er aan, en omdat het een zo betrouwbaar product is, maak je je nooit zorgen of dat er problemen met 100% indrukken zijn, wat je met pedalensets als die van de Driving Force Pro en de Momo Racing wel het geval is. Vertrouw mij er maar op dat er niets vervelender is als een pedaal wat niet altijd 100% werkt. Je gaat enorm twijfelen of jij nou zo langzaam bent of dat het komt door de pedalen.

G25/G27 pedalen: Dikke aanrader


Fanatec Standaard Pedalenset (Turbo/Turbo S/Carrera)



Het carrera stuurtje is nog niet uit, maar krijgt ook deze pedalenset mee, echter zonder chromen afwerking. Er is opzich niks mis met deze pedalenset, maar vergelijkend met de G25/G27 merk je dus gelijk op dat deze bijzonder goedkoper overkomt. Het gaspedaal is heel erg zacht, en licht ook vrij plat tov de G25/G27 Kwa pedaal travel/gevoel mis je dus al een stukje nauwkeurigheid. Het rempedaal is wel lekker zwaar, maar niet echt progressief kwa zwaarte. Het enige briljante aan deze pedalenset is de koppeling. Ik heb nog geen pedalenset meegemaakt die dat zo goed simuleert als deze, de koppeling geeft echt een koppelink gevoel als je hem op laat komen en snel loslaat. Het is moeilijk uit te leggen, maar vertrouw er maar op dat het absoluut niks scheelt met een koppeling uit een auto.

Resolutie van de pedalenset is evenals de G25/G27 256bits.

Fanatec standaard pedalen: Aangezien de meeste mensen hun G25 stuurtje vervangen door een Fanatec stuur, zou ik er gewoon voor kiezen om deze pedalen er niet bij te bestellen, en gewoon middels de adapter je G25 pedalen er op aan te sluiten. Dan heb je in mijn ogen een bijzonder perfecte setup. Ik heb destijds gewoon een complete set besteld vanwege dat ik ook de shifters erbij wilde, maar dat pakket koste 339 euro, terwijl je een los stuurtje zoals de GT3RS of Turbo S hebt voor respectievelijk 169 en 229 euro. De shifters zijn los 50 euro, dus ook dan ben je nog goedkoper uit. Heb je nog geen pedalenset en wil je een fanatec stuurtje, dan kan ik alleen maar de volgende pedalenset aanraden:

Fanatec Clubsport Pedalen:



Het is gewoon onvoorstelbaar hoe mooi deze hele pedalenset in elkaar steekt. Deze pedalen krijg je van ze lang zal ze leven niet stuk, het gevaarte is geheel gemaakt uit aluminium, en weegt maar liefst 5 kilo. Omdat er in deze pedalenset gebruik word gemaakt van een heel ander soort techniek, geen podmetertjes die vuil kunnen worden of slijten, namelijk magnetische podmeters, die geen bewegende delen hebben. Zal dit nooit kunnen slijten. Dit geld overigens alleen voor het gas en koppelings pedaal, aangezien het rempedaal een loadcell heeft. Een loadcell werkt heel anders, hoe harder je drukt, hoe meer hij doorgeeft als signaal. Wat ik al eerder heb gezegt, het menselijke lichaam is veel gevoeliger als het gaat om hoe hard ze iets moeten indrukken, als de stand waarbij ze iets indrukken. Je rem gevoeligheid word dus niet alleen een stuk preciezer, maar doordat je rempedaal in het echt ook soortgelijk werkt, een stuk realistischer. De loadcell is overigens door een simpele draaiknop aan te passen aan hoe hard je moet drukken, van kindervoetjes zacht, tot een waarde die mij nog niet gelukt is om volledig in te drukken (en ik weeg bijna 95 kilo en zet me af tegen een stoel die vastgeankert staat. Vrij goed instelbaar dus. Nog een mooie elektrische feature is het motortje op het rempedaal. Hier zit een asymetrisch ankertje op, die dus trilt wanneer hij gaat draaien. Je voelt dus in je pedaal een soort trilling (abs) bij een bepaalde waarde van indrukken. Dit kun je via je stuurtje vrij simpel aanpassen, wil jij dat hij bij 80% indrukken gaat trillen, dan kan dat dus gewoon. Dit is verstelbaar van 1 tot 100..

Nu het mechanische gedeelte van de pedalenset. Alles is verstelbaar, van pedalendruk voor de non loadcell pedalen doormiddel van een veer die je kan verstellen en aandraaien, tot hoe de pedalen tov elkaar staan, en hoe diep je het pedaal in kunt drukken. Ikzelf vind de standaard gasveer iets te zwak (zelfst op de zwaarste stand) en heb dus de clubsport veren upgrade aangeschaft waar een 30% sterkere veer in zit. Voor de meeste mensen zal dit overigens niet nodig zijn. Er zijn ook onmogelijk veel posities voor hoe je de pedalen wil hebben. Ik heb een alu blokje verwijderd achter me gaspedaal, waardoor deze weer dieper ligt als rem en koppeling, wat heel toe dus weer makkelijker maakt. Je kunt het zo gek niet verzinnen of het kan..

de resolutie van de pedalenset als je hem via usb aansluit is ongekend hoog: 1024bits.. meer dan 1000 stappen dus tussen 0 en 100.. Bizar gevoelig dus! Sluit je de pedalset aan via het stuurtje, dan moet je genoegen nemen met dezelfde waardes als de G25/G27 (256bits)

de pedalenset is dus in alle opzichten vrij superieur aan die van andere pedalensets binnen de betaalbare markt. Maar ik durf vrij zeker te zeggen dat hij pedalensets van 2 of zelfs 3 keer zijn prijs makkelijk aan kan. Puur omdat je van die onhandige mechanische potentio meters af bent.

prijs van de pedalenset: 199 euro of als pakket samen met een GT3RS: 299 euro..

Dikke aanrader :)
 
Last edited:
#8
Ik ga een Playseat Evolution aanschaffen met een gearshift holder, maar is een verlengkabel voor de gearshift holder noodzakelijk?

Alvast bedankt.
 
#12
Aangezien ik vanavond niet te vinden ben op de server heb ik maar even een filmpje gemaakt om jullie op deze manier te entertainen. Ik denk niet dat het filmpje in de goede thread staat maar misschien een idee om hier een apart topic voor te openen?

Filmpje is GTR Evo, Corvette C6R op Spa Francorchamps. Bandjes waren nog koud maar het geeft je aardig een indruk. Ik kan geen genoeg krijgen van dit soort karren:D
[ame="http://www.youtube.com/watch?v=o160oiitOrE"]YouTube - GTR Evo op Spa Franchorchamps (Corvette)[/ame]
 
#17
Ja het is best gaaf;)
Ik moet zeggen dat na 2 maanden rijden met deze setup het wel is gaan wennen. Ik heb het al eerder gezegd, de buitenste lcd's zijn puur om je hersens te fucken. Snelheidsgevoel is gewoon beter.
Je kijkt er echt bijna nooit naar. Het enige voordeel is dat je sneller ziet wanneer iemand naast je rijdt. Wel zo handig als je online met 20 man van start gaat (bij de WTCC races:))Die TH2Go kaart werkt echt fantastisch. Met een beetje computer kun je GTR Evo gewoon voluit draaien met 5x AA. Dus als iemand twijfelt.... gewoon aanschaffen die hap;)
 
Status
Not open for further replies.
Top