Oval Racing

Dit is ook het probleem. Met de stockcars een clean race rijden is onmogelijk. Ik rijd altijd bij de top 5 daar gaat het prima. Dan komen de achter liggers die rustig tegen de top gaan racen of over de baan stuiteren. Zo kom ik bijna niet zonder probleem een race door. Erg frustrerend zo. In de Carb cup word er een stuk leuker geracet.

Alles hangt af hoe jij graag rijdt. Ben je iemand die op de low line hangt en gewoon afwacht? Neem je het heft in handen en ga jij langs buiten om naar de leiding?
Wacht je af in lange races, help je mensen, wil je snel voorraan zitten, durf je 2-3 wide gaan,....

Je moet altijd een portie geluk hebben maar als je wil winnen, dan moet je actie ndernemen. Je moet naarmate de wedstrijd verloopt, je in een positie zetten dat je kan aanvallen. En vooral, vrienden maken.
Korte wedstrijden zijn eigenlijk gaan NASCAR, want dit is net endurance, dus track position zoeken en vinden, zeker op superspeedways.

2-3 wide is geen probleem en met de gen6 kun elkaar goed helpen dat gaat super. Alleen de streetstock leent zich er niet voor en die oval waar opgereden word afgezien van Charlotte om rustig achter blijvers in te halen. De baan is small en ze stuiteren zonder na te denken van de ene kant naar de andere kant waar ik meestal de dupe van ben in de kop groep. De Carb cup moet je tracks en een auto voor kopen daar door zie je een stuk minder stunt piloten. Gister met een B class rijder samen gewerkt tot we 1-2 lagen ik kende hem verder niet maar met de mic communiceren ging perfect. Soms even aan geven dat je de auto even moest koelen dan switch je even. Tot het moment de nr 3 en 4 bij konden lopen door achter blijvers die met ons mee wouden liften. Helaas liep dat minder goed af maar oval racen en vooral het tactische er aan gaat me goed af. Helaas even door bijten en vlink wat races doen en zo uit de rookie class te komen. En wat is een triple screen setupinstructies fijn zeg !

2-3 wide is geen probleem en met de gen6 kun elkaar goed helpen dat gaat super. Alleen de streetstock leent zich er niet voor en die oval waar opgereden word afgezien van Charlotte om rustig achter blijvers in te halen. De baan is small en ze stuiteren zonder na te denken van de ene kant naar de andere kant waar ik meestal de dupe van ben in de kop groep. De Carb cup moet je tracks en een auto voor kopen daar door zie je een stuk minder stunt piloten. Gister met een B class rijder samen gewerkt tot we 1-2 lagen ik kende hem verder niet maar met de mic communiceren ging perfect. Soms even aan geven dat je de auto even moest koelen dan switch je even. Tot het moment de nr 3 en 4 bij konden lopen door achter blijvers die met ons mee wouden liften. Helaas liep dat minder goed af maar oval racen en vooral het tactische er aan gaat me goed af. Helaas even door bijten en vlink wat races doen en zo uit de rookie class te komen. En wat is een triple screen setupinstructies fijn zeg !
Als je snel uit de rookie wilt, ga helemaal achteraan rijden en doe rustig je rondjes je SR boven de 4 krijgen en je kan fasttracken naar C uit mijn hoofd.

Als je snel uit de rookie wilt, ga helemaal achteraan rijden en doe rustig je rondjes je SR boven de 4 krijgen en je kan fasttracken naar C uit mijn hoofd.
Ik heb heel veel time trials gedaan in de Late Model tot ik in C zat. 1 handje aan het stuur relaxed off pace rondje cruisen gedurende de hele beschikbare tijd. Ik vond de shorttracks meer oorlog dan racen en omdat er geen gele vlaggen zijn houdt iedereen z'n gas erop bij een spin.

Dat komt ook doordat je dan vaak een lagere iRating hebt. Als je in de topsplit komt is er zelfs in de streetstock volgens mij nog prima te racen. Shorttracken hetzelfde, als je daar in de topsplit rijdt (soms zijn er geen splits maar is het nog geen probleem) kun je ook goed racen hoor. Tuurlijk zijn er wel incidenten waar je niets aan kan doen maar dat zul je in elke Oval serie hebben.

Probeer ook vooral te kijken naar wat je zelf kan doen in die situaties, vaak kun je er ook zelf iets aan doen.

Probeer ook vooral te kijken naar wat je zelf kan doen in die situaties, vaak kun je er ook zelf iets aan doen.
Dit.

Het is soms flink frustrerend, maar op een gegeven moment leer je situaties herkennen en ga je, in plaats van koste wat kost bij de top 5 proberen te blijven, even van je gas en zie je voor je de top5 crashen vanwege die achterblijver en kun je er daarna zelf fluitend langs rijden.

Ik ben absoluut geen voorstander van het skippen van die klasses. Ik heb er zoooooooveel geleerd waar ik nu regelmatig profijt van heb, dat had ik absoluut niet willen missen.

Dit.

Het is soms flink frustrerend, maar op een gegeven moment leer je situaties herkennen en ga je, in plaats van koste wat kost bij de top 5 proberen te blijven, even van je gas en zie je voor je de top5 crashen vanwege die achterblijver en kun je er daarna zelf fluitend langs rijden.

Ik ben absoluut geen voorstander van het skippen van die klasses. Ik heb er zoooooooveel geleerd waar ik nu regelmatig profijt van heb, dat had ik absoluut niet willen missen.
Van mijn gas af gaan doe ik ook echt wel en als het even kan nog remmen ook. Het gaat mij er ook om dat ik hem uit rijd zonder contact. Het nadeel is alleen dat ze als een debiel vol gas houden en niet uit kijken wat ze dan doen. Hun race is dan toch al verloren en dan maakt het ze niet uit denk ik. Ook in de gaten houden wie er aankomen is er niet bij en iedereen is een directe tegenstander voor ze. Ik denk dat ik even naar de andere opties moet kijken dan maar.

Na meerdere filmpjes op youtube en jullie raad zojuist een race afgerond met +0.10 door rustig een race te rijden. Inschatten met crashes en eerder van het gas. Van plek 12 naar 5 gereden zonder echt te moeten trappen. Nu mijn 2e race ben benieuwd wat dit brengt.

Edit : +0.03 ik starte 12 van de 16 zonder qualy. Helaas bij de start al een groepje van 3 voor me die elkaar van de baan reden en de persoon achter mij niks kon zien en dus op mij reed. Verder toch 10e weten te worden maar wel jammer. De nummer 1 en 2 kwamen voorbij en daar kon ik aardig bij aanhaken. Volgende race maar weer beter. Bedankt voor alle tips het heeft me zeker geholpen !

Last edited:
Goed bezig!

Je zult inderdaad nooit 100% crashvrij worden, maar door als je van 80% naar 40% kunt gaan, maak je al een enorme stap. En dan kom je vanzelf aan een hogere licentie :)

Tjello

DigitalRacing.nl
Ik zou me pas bij 1.0x zorgen maken, onder de 1 ga je direct licentieklasse omlaag toch?

En onder de 2.0 is dat op het einde van het seizoen.

NS

Senior Member
Wow slechtste race in tijden :'). Niet gekwalificeerd, als 28e gestart. Opgewerkt naar de 5e plek met 1 ghost contact. Veel cautions, gepit op een gegeven moment en na de restart twee auto's die voor me crashten en ik kon ze niet meer ontwijken. Daarna 12 minuten repair, maar daarna liep de motor niet lekker meer. Toch maar doorgereden, nog 2x ge-rear-end bij een caution en na iets van 100 ronden hield m'n motor ermee op.

16x.

Laatste 16x in een race was twee jaar geleden en ik heb maar 1x hoger dan dat gehaald. Komende tijd maar extra voorzichtig zijn :p