Oval Racing

Roy Visser

Senior Member

De thread voor alle informatie omtrend Oval Racing binnen iRacing. Ben je bezig met een setup, kijk je uit naar een race/wagen combi of ben je helemaal nieuw met oval racing, hier is de plek om je verhaal of vraag kwijt te kunnen. Binnen DRNL hebben we nog helemaal geen ervaring met Oval rijden, en hoewel er in de gedachten rondcirculeerd "hoe moeilijk kan het zijn" is dit toch echt een bijzondere moeilijke discipline en vergt een heel andere rijstijl en kijk op tactiek.

[spacer]

een paar hints en tips voor ovalrijden:

- Zorg er voor dat je je lijn goed vast kunt houden in een bocht

- 2 wide betekend dat je met ze tweeen naast elkaar zit, het is dan cruciaal dat beide wagens hun lijnen behouden, heb je de low line, houd je low, zit je bovenop houd de wagen bovenaan.

- Wanneer er met Geel wordt gezwaait en de melding Caution in beeld komt, Zak dan rustig af en ga NIET direct op de rem staan.

- Zet voicechat aan en gooi het volume daarvan omhoog. Er komen handige tips voorbij over gevaarlijke situaties op de baan

- De veilige manier voor pit entry en exit is op de
back straight. Sommige ovals bieden echter ook de optie voor eerder/later entry op de track/in de pits. Oefen dit!!

- Let erop dat na een caution de banden koud zijn!

- Voorkom onnodig slingeren en blokken, oval races zijn anders dan road races!

- Veel roadracers zullen vooral op hun "bek" gaan door te rijden alsof je op een road circuit rijd, kijk naar ervaren mensen en hoe hun de omgeving in de gaten houden, er voorbij op een oval is niet altijd er voorbij!!

- Live and let live

[spacer]

Wees met het plaatsen van setups duidelijk om welke wagen/circuit en eventueel seizoen het gaat, drnl heeft sinds kort ook de mogelijkheid om STO files te uploaden (setup files) maak hier dus uitbundig gebruik van ;)

voor lange uitgebreide raceverslagen kun je hier terecht: Het Grote Raceverslagen topic

Gebruik voor korte opmerkingen over een race deze thread, zodat het raceverslagen topic een mooi overzicht blijft/wordt van spectaculaire races van members.

Roy Visser

Senior Member
Vanwege de andersoortige discipline en het feit dat setup veranderingen gedurende een race veel meer van invloed zijn tijdens oval racing, heb ik voor de meest gebruikte stuurtjes speciale knop overzichten gemaakt van functies waarvan ik denk dat je ze nodig hebt tijdens het racen

Fanatec

Logitech G25

Logitech G27

Last edited:

Niellie

Senior Member
Ik heb de setups van Dennis gedownload van iRacers voor de Indycar van Chicagoland. Maar de setups passen niet door de keuring. De WJ staat niet op 0 had ik gezien. Alleen was er ook nog cross-weight(?) dat niet klopte. Alleen weet ik niet wat ik er moet veranderen zodat dat cross-weight hoger wordt.

Roy Visser

Senior Member
Ik heb de setups van Dennis gedownload van iRacers voor de Indycar van Chicagoland. Maar de setups passen niet door de keuring. De WJ staat niet op 0 had ik gezien. Alleen was er ook nog cross-weight(?) dat niet klopte. Alleen weet ik niet wat ik er moet veranderen zodat dat cross-weight hoger wordt.
Weightjacker aanpassen lost ook Cross weight op :)

Dennis

Senior Member
Komt waarschijnlijk omdat de regels voor max crossweight zijn aangepast. Met de rij hoogte kun je dit recht trekken. Maar beter kun je de setup-welfare setup downloaden vanaf het iRacing forum.

Roy Visser

Senior Member

SR-Academy's Rent-A-CrewChief initiative

Je bent nieuw in Oval Racing, of hebt als ervaren persoon liever dat belangrijke dingen zoals situaties op de baan, setup reminders en gedrag onder yellow voor je in de gaten wordt gehouden? Look no further! Voor het luttele bedrag van 0 euro kunt u al gebruik maken van een ervaren Crew Chief!

Wat wordt er van u verwacht?
- De drang om te racen
- een Teamspeak 3 Account en Headset
- Belangrijke zaken uit handen durfen geven
- Vertrouwen in het kunnen van de CrewChief

Wat kunt u van de CrewChief verwachten?
- Kennis op het Gebied van Oval Rijden
- Ervaring in het uitleggen en vakkundig reageren op situaties
- Setup Kennis en inzicht in veranderingen gedurende een Race
- In bezit van een Scientific Calculator uit 1994
- Afhankelijk van de wens van de klant behoren risicovolle tactieken tot de mogelijkheid
- Kalm en Rustig in gevaarlijke en hectische situaties

Hoe komt u in contact met de CrewChief?

Stuur een PM of spreek me aan op Teamspeak!

Hier ga ik gebruik van maken hopelijk! Vond het een stuk fijner op de baan rijden vorrige keer. Wat een top initiatief zeg!
Je bent lekker bezig Roy, mijn complimenten :thumbup::thumbup:

Op verzoek

Aangepaste Set voor Niels Tieman voor:

Chevrolet Silverado
Atlanta
2011 S2

Setup is wat relaxter en zeker de eerste 3 rondjes een stuk kalmer (rondje uit de pits kan al direct volgas (afhankelijk van je lijn uiteraard), Fuel consumption is ook iets lager (1.10 tov 1.15), en herstarts reageerd de wagen iets minder nerveus (wel in ze 3!)

Veranderd TOV de setup die een public voor mark heeft aangepast:

Track Bar Mount LR en RR verlaagt (LR 1 tikje, RR 2 tikjes) Steering rotation waarde veranderd (iets meer gevoel in het stuurwiel) van 1:10 naar 1:12, en de Rear End Ratio een tikje langer gezet.

Attachments

Bedankt voor die setup Roy! Ik zal eerst nog eens met die van Mark gaan proberen, lukt het met die nogsteeds niet, dan zal ik die van jou eens proberen :)
De setup van Mark zal zeker sneller zijn, echter heb je daar niet zoveel aan als je hem in de eerste 3 ronde niet kunt houden :)

Even voor mijn beeldvorming. Ik zie de termen binnen iRacing door elkaar gebruikt worden: Set en Setup. Wordt hiermee exact hetzelfde bedoeld?

Set/Setup is identiek, op iRacing forum gebruiken ze veel "set" vandaar dat het een beetje overgenomen wordt :)

bedankt voor de setup Roy. Net nieuw in de Silverado en kreeg hem met een setup van de iracing forums nog geen 2 rondjes achter elkaar rond... Deze setup gaat zeker helpen om me te leren rijden in de truck. Bedankt!