Mclaren stuur build log

Om het "beta testen" te versnellen heb ik gauw even de shifters en de QR van een ander stuur overgezet. Ik heb een paar knopjes en de shifters aangesloten. De rotary's is te veel werk. Vanavond word het heel de avond Pcars2 rijden. :D

Ik heb het stuur even gauw op de AF geklikt, maar er zit geen enkele beweging in. Het is super sterk geheel geworden.

Iets minder mooi, maar wel functioneel is dat USB connector naar de onderzijde is verhuist ipv intern. Dat heb ik gedaan om 3 redenen.

-Als de slipring van de AF het begeeft, kan ik er zelf ook altijd zo een USB coiled cable in pluggen
-Al mijn sturen hebben dezelfde aansluiting op dezelfde plek en daarom kan ik dus eenvoudig de QR overzetten van het ene naar het andere stuur
-Mocht het stuur echt in de verkoop gaan, dan is een USB aansluiting een vereiste.

Tijdens het weekend heb ik de handgrepen geprint en bekleed en vanmiddag er gauw een laagje CF overgedaan en dan begint het gelijk weer ergens op te lijken.

Het Mclaren 650S stuur was eigen een prototype.

Ik ben nog steeds erg tevreden met het resultaat, maar......... als ik er opnieuw één zou maken, zou ik sommige dingen anders doen.

Dus ben ik daar mee aan de slag gegaan en heb hetzelfde stuur bijna geheel opnieuw ontworpen.:D

De nieuwe 3d printer is geweldig en is een feest om er mee te werken en heeft een grotere bouwplaat. Nu ik eindelijk weet hoe er mee om te gaan print hij ook nog eens stukken beter. Alles wat er uit de printer komt is nu van top kwaliteit. Dus het Mclaren 650S v2 stuur word nu volledig 3D geprint. De aluminium plaat is niet meer nodig.

Het is me eindelijk ook gelukt om de handgrepen ronder te maken. Ik ben daar eigenlijk al maanden mee bezig en heb elke poging naar uren proberen afgebroken, maar nu is het gelukt. Ik wil het stuur ook bouw technisch perfectioneren. Tot nu toe komt alles perfect uit en ik kan de geprinte onderdelen in elkaar klikken dan blijven ze gewoon vast zitten. :thumbup:

Hieronder een WIP foto, van eigenlijk ook weer een prototype:

Het prototype word eerst uitbundig getest en dan ga ik misschien wel DIY bouwpakketten aanbieden, mits er interesse voor is.
kwam een tijdje geleden deze website tegen:
https://opensimrigs.com/collections/race-wheel-build-kit

en dacht toen al, misschien iets voor Henk :)

HoiHman

Senior Member
kwam een tijdje geleden deze website tegen:
https://opensimrigs.com/collections/race-wheel-build-kit

en dacht toen al, misschien iets voor Henk :)

Die site is bij mij bekend Tom en ik heb er zelfs in het begin van het topic een foto van geplaatst. Het stuur dat zij verkopen, lijkt er wel een beetje op, maar heeft lang niet het detail van het stuur wat ik zelf heb gemaakt. Heel dingen kloppen niet tov het origineel, zoals de 3 ipv rotary encoders, rotary encoder plaat zit veel te hoog, verkeerde knoppen, knoppen niet verzonken, kleur van de handgrepen ect ect.

Ter vergelijking :

Die site is bij mij bekend Tom en ik heb er zelfs in het begin van het topic een foto van geplaatst. Het stuur dat zij verkopen, lijkt er wel een beetje op, maar heeft lang niet het detail van het stuur wat ik zelf heb gemaakt. Heel dingen kloppen niet tov het origineel, zoals de 3 ipv rotary encoders, rotary encoder plaat zit veel te hoog, verkeerde knoppen, knoppen niet verzonken, kleur van de handgrepen ect ect.
Inderdaad, maar ik heb het meer over het concept.

Ik knutsel bijvoorbeeld ook zelf graag aan mijn sim en zou het wel eens willen proberen om zelf een stuur in mekaar te zetten. Het grootste obstakel is echter dat ik zelf geen 3D printer of CNC machine (ter beschikking) heb.

Enige opties momenteel zijn dan een racestuur kopen en daar door iemand een buttonplate voor laten maken of je koopt een volledig custom stuur.
Optie 1 is niet helemaal mijn ding, 2de wordt al snel erg duur.

Maar bijvoorbeeld een naakte versie van je BMW DTM of dit McLaren stuur kopen zou me wel aanspreken. Kan ik zelf de controller & buttons installeren en solderen.

HoiHman

Senior Member
Inderdaad, maar ik heb het meer over het concept.

Ik knutsel bijvoorbeeld ook zelf graag aan mijn sim en zou het wel eens willen proberen om zelf een stuur in mekaar te zetten. Het grootste obstakel is echter dat ik zelf geen 3D printer of CNC machine (ter beschikking) heb.

Enige opties momenteel zijn dan een racestuur kopen en daar door iemand een buttonplate voor laten maken of je koopt een volledig custom stuur.
Optie 1 is niet helemaal mijn ding, 2de wordt al snel erg duur.

Maar bijvoorbeeld een naakte versie van je BMW DTM of dit McLaren stuur kopen zou me wel aanspreken. Kan ik zelf de controller & buttons installeren en solderen.
Dat is inderdaad het leuke van een DIY kit Tom. Je hebt dan de broodnodige onderdelen om het stuur zelf te bouwen en als het eenmaal klaar is heb je toch het gevoel dat jij zelf een stuur hebt gebouwd. Als ik het kit ga aanbieden, heb je in principe de tools om exact hetzelfde Mclaren 650S GT3 te bouwen als getoont in dit topic.

Ik heb het 650S V2 stuur heel de week op de AccuForce in Project Cars 2 getest. Het stuur geeft geen krimp en is super stevig. Ik ben ook nog wat met de handgrepen bezig geweest, helaas is daardoor niet alles 100% 3d te ontwerpen/printen en moet er een klein rand afgeveild worden om een betere ronding te krijgen voor het beste resultaat.

Dit is de achterkant van de handgreep met uitsparingen voor de fingers voor een nog beter gevoel in de hand.

Last edited:

HoiHman

Senior Member
Nieuwe magneten voor de shifters, die in iedergeval zo in de hand erg goed aanvoelen.

[video=youtube;NZSswU_b4TA]https://www.youtube.com/watch?v=NZSswU_b4TA[/video]

Vanavond ga ik ze in game testen.

HoiHman

Senior Member
Lijkt een grote slag?
De slag is eenvoudig aan te passen Roy, omdat je er gewoon een magneetje extra tussen kunt doen.

Ik heb extra schijfmagneten van 2mm, als die nog maar in de buurt van de shifter los laat, schiet ie gelijk op zijn plek. :thumbup:

De slag van een magnetic shifter voelt trouwens altijd veel anders aan als bij een gewone shifter:

- Bij een gewone shifter moet je gedurende heel de slag tegen de veerkracht in drukken en die kracht word groter naar mate je "verder" in de slag komt, omdat je de veer verder in moet drukken.
- Bij een magnetic shifter is de grootste kracht, de kracht die je moet leveren om de kleefkracht van de magneten te overbruggen. Als je daar eenmaal overheen bent, dan schiet het shifter paddle gewoon door totdat ie op de eindstop komt omdat bij een magnetic shifter de kracht die je moet uitoefenen steeds verder afneemt als je "verder" in de slag bent.

Maw de grote van de slag is minder bepalend voor het gevoel.

Maar....... Je hebt wel gelijk en ik heb er even per kant een magneetje bij gedaan. :D

Robert Saalmink

DigitalRacing | Directie
- Bij een magnetic shifter is de grootste kracht, de kracht die je moet leveren om de kleefkracht van de magneten te overbruggen. Als je daar eenmaal overheen bent, dan schiet het shifter paddle gewoon door totdat ie op de eindstop komt omdat bij een magnetic shifter de kracht die je moet uitoefenen steeds verder afneemt als je "verder" in de slag bent.
Dit klinkt als niet heel prettig eigenlijk. De praktijk zal wel anders uitwijzen?

HoiHman

Senior Member
Dit klinkt als niet heel prettig eigenlijk. De praktijk zal wel anders uitwijzen?
Door de bank genomen is iedereen in de simwereld lyrisch over magnetic shifters als men ze eenmaal in het gebruikt heeft. Je kunt dus wel stellen dat magnetic shifters een behoorlijke upgrade zijn tov van de traditonele veertje. In tegenstelling tot veertjes zullen magneten niet breken na verloop van tijd en dat is de reden waarom ze ook oa in de F1 magnetic shifters gebruiken. De sterkte van de magneten en dus de uit te oefenen kracht is wel persoonlijk. Ik vind een hogere 1e weerstand wel heel prettig.

Robert Saalmink

DigitalRacing | Directie
Je moet het even ervaren natuurlijk, ik begrijp dat het persoonlijk is. Maar het lijkt mij alsof hij eerst niet los komt, en dan als je harder aan de hendel trekt, ineens losschiet en schakelt.

Ik wil op termijn nog wel een keer een nieuw stuurtje aanschaffen, rij nog altijd met mijn G25. Ben dan wel benieuwd naar dit soort ontwikkelingen.

HoiHman

Senior Member
Je moet het even ervaren natuurlijk, ik begrijp dat het persoonlijk is. Maar het lijkt mij alsof hij eerst niet los komt, en dan als je harder aan de hendel trekt, ineens losschiet en schakelt.

Ik wil op termijn nog wel een keer een nieuw stuurtje aanschaffen, rij nog altijd met mijn G25. Ben dan wel benieuwd naar dit soort ontwikkelingen.
Klopt wel wat je zegt, maar inderdaad je moet het ervaren.

Ter vergelijking schakelen met de HE-shifter. Als je zachtjes er tegen duwt, dan lijkt het ook of deze blijft plakken en voel je een behoorlijk weerstand. Je moet bij een HE-shiter in 1x kracht genoeg zetten om daar door heen te gaan en dan word gelijk de schakeling uigevoerd. Met magnetic shifters is dat ongeveer het zelfde.

Het beta stuur staat inmiddels ver genoeg in elkaar om deze week verder getest te worden door derden. Ik heb er zelf nu een week of anderhalf mee gereden.

Eerst laat ik een vriend hem testen op zijn AccuForce en daarna gaat ie naar Martin Brouwers voor een "sterkte test" op de Bodnar Sim Steering V2

Het 650S beta stuur word op dit moment getest.

Met alle extra kennis die van de beta heb opgedaan, heb ik nog wat aanpassingen gedaan. Ik ben nu druk bezig om er 1 voor mezelf te printen, zodat ik beta stuur nog verder kan uitlenen. Ik heb nog een kleine aanpassing in de duimgreep aan de voorzijde gemaakt.

Zo ziet het er uit in het 3d print programma en kun je zien dat het allemaal uit kleine lijntjes is opgebouwd.

en dan.... moet je wel even geduld hebben. De achterzijde van de handgrepen zijn vandaag geprint en dat duur gewoon dik 9 uur.

Het kan wel sneller, maar dat gaat ten koste van de kwaliteit.