Mclaren stuur build log

Bedankt jongens :)

Ik had nooit verwacht dat er zou iets uit een 3d printer kan komen, toen mijn zoon 1,5 jaar geleden een 3d printer wilde kopen. Jullie begrijpen het al wel denk ik: Ik maak meer gebruik van de 3d printer dan mijn zoon. :laugh:

De collectie sturen is inmiddels wel uit de hand gelopen. De kast is vol. Ik heb aan de rechter kant er nog een plaat bij gemaakt, waar theoretisch nog plaats is voor 1 stuur :innocent: (maar voorlopig niet meer)

Elk stuur heeft zijn unieke eigenschappen. Soms hangt een stuur maanden ongebruikt in de kast, om daarna weer dagelijks gebruikt te worden.

Iets in mij zegt dat hij ze zelf geprint heeft ;)

Elk stuur heeft zijn unieke eigenschappen. Soms hangt een stuur maanden ongebruikt in de kast, om daarna weer dagelijks gebruikt te worden.
Ik weet niet precies welke volgorde qua bouw-moment is geweest, maar ik kan aan de hand van die foto wel aardig zeggen dat ze per build complexer en uitdagender worden! Sommigen zijn redelijk recht-toe-recht-aan, maar je recentste komt in de buurt van een F1 stuur! ;)

Markie

Senior Member
Ik sluit mij aan bij de rest, echt waanzinnig gaaf hoe goed het eindresultaat er uit ziet!!

Geen idee meer waar of van wie, maar ik las ergens een keer dat iedereen die zich twee jaar vol zou storten op een onderwerp is staat zou zijn dit volledig eigen te maken. Ik denk dat dit resultaat voor zich spreekt, echt mega gaaf!

Nogmaals bedankt voor alle toffe reacties. Het word echt gewaardeerd.

Waar heb je de "houders" vandaan gehaald voor de fanatec stuurtjes?
Bij elke QR voor de accuforce zit altijd ook het mannetje. Die kun je dan gebruiken om je stuur mee op te hangen. In de hoeken waren die echter te kort, dus Bram heeft ook gelijk: Ik heb er ook een paar geprint.

Iets in mij zegt dat hij ze zelf geprint heeft ;)

Ik weet niet precies welke volgorde qua bouw-moment is geweest, maar ik kan aan de hand van die foto wel aardig zeggen dat ze per build complexer en uitdagender worden! Sommigen zijn redelijk recht-toe-recht-aan, maar je recentste komt in de buurt van een F1 stuur! ;)
Je groeit langzaam als je zo iets maakt en dan probeer je de grens telkens iets te verleggen.

Deze build was behoorlijk uitdagend Bram. Vooral ook omdat de knoppen verzonken zijn. Dit betekent dat de plaat waarin de knoppen gemonteerd zitten tot op de tiende millimeter exact overeen moet komen met de bovenste afdekkap. De knoppen hebben namelijk rondom maar een 0,7mm ruimte. De bovenste 2 knoppen zitten ook erg dicht bij elkaar en er was weinig ruimte over in het aluminium frame, maar het is allemaal gelukt. Ook een detail waar je normaal niet bij stil staat is dat de bouten waar het stuur vast zit op de QR ook niet te zien zijn.

Jullie kunnen wel raden denk ik wel welke auto ik voorlopig ga "rijden" :laugh:

HoiHman

Senior Member
Ook jullie bedankt jongens voor de reacties :)

Tom, het DTM stuur blijft ook nog steeds mijn favoriet. De grip is net iets dikker als van een Fanatec formula en het relatief grote formaat icm het extreem lage gewicht is en blijft een bijzondere combinatie. Om dat een beetje in perspectief te plaatsen heb ik een aantal sturen gewogen.

Het DTM stuur (315mm)weegt met de AccuForce quickrelease slechts 1175 gram.

Het Fanatec Formula stuur (270mm) (1 v/d lichste stuurtjes die er is) weegt met AF quickrelease 245 gram meer

Het Mclaren stuur (295mm) zit daar net boven met 1502 gram

De AccuForce buttonbox met een MomoMod30 (320mm)weegt 2052 gram. (en heeft bijna dezelfde diameter als het DTM stuur)

Zelfs bij een motor als de AccuForce merk je dat verschil behoorlijk goed.

Ik rij heel veel met de DTM M4 en de Mclaren 650S GT3 in raceroom en daarom heb ik voor beide een stuur gemaakt wat overeenkomt met mijn favoriete auto's. (ook al zie ik niets van wanneer ik race in VR:laugh:)

HoiHman

Senior Member
Klopt precies wat je zeg Roy. Het is alleen nog net je niet zo dat je 1 op 1 van stuur in sim naar stuur in je hand gaat, maar het komt er aardig dicht bij.

Wat ik vooral heel gaaf vind is als ik onder mijn rift door kijk, ik nagenoeg bijna hetzelfde stuur zie als in de VR bril..

Dat zijn "wow" momenten waar je het eigenlijk allemaal voor doet.

HoiHman

Senior Member
Update:

Ik heb nu een tijdje met het stuur gereden (in de Mclaren 650S GT3 natuurlijk) en hier zijn mijn bevindingen.

- meer dan genoeg knoppen, ik heb ze lang (nog) niet allemaal nodig.

- In het begin dacht ik dat de handgrepen zijn misschien iets aan de vierkante kant waren. Toen ik voor het eerst met het stuur reed, stoorde me dat wel een beetje.

Ik heb nog overwogen om iets rondere handgrepen te ontwerpen. Nu ik echter een uurtje of 10 met het stuur gereden heb, bevalt het me eigenlijk wel. Het geeft het stuur zijn eigen gevoel/karakter. De handgrepen zijn behoorlijk dik, dat vind ik juist lekker rijden.

- Shifters. De shifters waren in de 1e instantie eigenlijk gewoon goed, maar ik wilde ze eigenlijk strakker hebben. Leg ik zo verder uit

- De diameter van 295mm is ideaal voor een GT auto, ik kan de FFB nu ook wat verder opschroeven als toen ik met het Fanatec Formula stuur reed.

- Ondanks dat ik het stuur niet zie is de immersie factor geweldig (zoals in de post hierboven al besproken)

De aanpassing van de shifters en hoe een paar tiende van een mm een wereld van verschil maakt

Een magnetic shifter bestaat uit 2 magneten: 1 in het huis en 1 in het hefboompje dat je met het shifter pedal bedient

Hoe een magnetic shifter aanvoelt hangt van 2 factoren af: de plak kracht van de magneet en de aantrekkingskracht van de magneet. De plak kracht bepaalt hoeveel kracht je moet zetten voordat shifter gaat bewegen. Dit is weer afhankelijk van de sterkte van de magneet, maar de afstand tussen de 2 magneten is nog belangrijker.

Bij de groene pijl zit er een magneet in het huis die dan de magneet van het hefboompje (bij de rode pijl) aantrekt

Zoals je hierboven kunt zien gaat de magneet er niet helemaal doorheen. Dat dunne stukje zorgt er voor dat de magneten iets van elkaar blijven staan. Deze afstand was 0,9mm.

Met een afstand van 0,9mm tussen de magneten voelde de shifters wel goed aan, maar niet perfect.:innocent:

Dan neem ik mezelf voor : Afblijven, ga nu eerst er eens lekker mee rijden, maar dat duurt niet lang voordat de beslissing genomen is :laugh:

Dus heb ik gisteren het gat in het shifter huis door geboord en de magneet 0,9mm opgeschoven zodat ze elkaar raken. Alles gelijmd met GB-welt en vanmorgen getest: Stukker beter, maar......... als ik eerlijk ben was nu de plakkracht te hoog en moest ik behoorlijk veel kracht zetten om te schakelen.

Je kunt je niet voorstellen hoe groot het verschil was.

Omdat de magneten helemaal gelijmd zitten, kon ik daar niets meer aan veranderen. Dus ging ik vanmorgen op zoek naar een andere oplossing. Ik heb toen een plaatje van 0,3mm dik geprint

Dat plaatje schuift in de shifter houder en zit precies tussen de 2 magneten, waardoor de afstand nu 0,3mm. De slag van de shifter is nu dus 0,3 mm kleiner, maar dat verschil merk je niet. Die 0,3mm heeft wel een flinke impact op de plakkracht van de magneet en nu ......is het perfect.:thumbup:

Ik heb vanmorgen een race van 1 uur gereden met de 650S GT3 en heb genoten van elk schakelmoment.

HoiHman

Senior Member
Bedankt Robert,

Nadeel is nu wel dat het Mclaren stuur nog beter schakelt dan het DTM stuur, dat op zijn beurt weer beter schakelt als het BMW GT stuur.
En het BMW GT stuur schakelt op zijn beurt weer beter als de fanatec / originele AF button box dus..........

Ik ga nieuwe shifters maken voor het DTM stuur en BMW GT-stuur gebaseerd op hoe ik die van het Mclaren stuur in elkaar heb gezet. Zo blijven we lekker bezig. :laugh:

Het Mclaren 650S stuur was eigen een prototype.

Ik ben nog steeds erg tevreden met het resultaat, maar......... als ik er opnieuw één zou maken, zou ik sommige dingen anders doen.

Dus ben ik daar mee aan de slag gegaan en heb hetzelfde stuur bijna geheel opnieuw ontworpen.:D

De nieuwe 3d printer is geweldig en is een feest om er mee te werken en heeft een grotere bouwplaat. Nu ik eindelijk weet hoe er mee om te gaan print hij ook nog eens stukken beter. Alles wat er uit de printer komt is nu van top kwaliteit. Dus het Mclaren 650S v2 stuur word nu volledig 3D geprint. De aluminium plaat is niet meer nodig.

Het is me eindelijk ook gelukt om de handgrepen ronder te maken. Ik ben daar eigenlijk al maanden mee bezig en heb elke poging naar uren proberen afgebroken, maar nu is het gelukt. Ik wil het stuur ook bouw technisch perfectioneren. Tot nu toe komt alles perfect uit en ik kan de geprinte onderdelen in elkaar klikken dan blijven ze gewoon vast zitten. :thumbup:

Hieronder een WIP foto, van eigenlijk ook weer een prototype:

Het prototype word eerst uitbundig getest en dan ga ik misschien wel DIY bouwpakketten aanbieden, mits er interesse voor is.