Mclaren stuur build log

HoiHman

Senior Member
Inderdaad Robert, maar vooral de hoeveelheid werk die er in zit is onvoorstelbaar.

We vinden allemaal 800-900 euro veel geld voor een high end stuur, maar als je bekijkt wat er aan componenten in gaat en hoeveel tijd het kost om zo'n stuur te bouwen, dan valt die prijs eigenlijk best wel mee.

De planning is dat het stuur letterlijk vandaag of morgen klaar is (weet niet of ik het haal :laugh:)

Shifters zijn klaar en gemonteerd. Hier onder stap voor stap de opbouw

De back plates zijn inmiddels ook geprint en voorzien van een laagje cf.

Alle knoppen van de rotary encoders zijn gespoten en gelijmd op de encoders. Nu nog het een en ander solderen en dan kan ik het stuur in elkaar steken.

Nou ja, vergeet niet dat jij nu eigenlijk een prototype aan het bouwen bent he. Als deze helemaal werkt kan je mallen gieten van de onderdelen, en dan wordt een volgende al een stuk minder werk. Die uren heb je er na een paar stuurtjes dan wel uit, en daarna kan je winst gaan maken ;)

HoiHman

Senior Member
Dat is inderdaad zo Bram. Ik wilde er eerst gelijk 2 bouwen, zodat ik met de verkoop van de ene de andere kon financieren. Nu ben ik blij dat ik het achteraf niet gedaan heb.

Als ik dit commercieel zou willen doen, dan zou ik toch eerst een ulitmaker en cnc machine moeten aanschaffen. CNC was ik in 1e instantie nog van plan, maar daar zie ik toch voorlopig van af. Eerst dit stuur maar eens afmaken en kijken of alles werkt.

Eerder gestopt met werken vandaag en de soldeerbout staat nu op te warmen.

Last edited:

HoiHman

Senior Member
Pffffffff...................................:sweatdrop:

Het solderen was een drama

Solderen kan leuk zijn als je er lekker goed bij kunt zoals bij dit print plaatje voor de QR

Maar als er heel draden in zo'n buttonbox zitten, word het een ander verhaal. (hier onder zie je net de helft)

Omdat de bouten van de QR verzonken zitten in het stuur, moest eerst de QR er op voordat ik de draden kon gaan solderen. Er was geen andere mogelijkheid. De QR samen met de shifters dekken ongeveer 90% van het stuur af, waar de draden moeten zitten.

Heel veel draden, veel te weinig ruimte zijn de ingrediënten voor een doom scenario. En...... dat was het ook. Was het me eindelijk gelukt om alle draadjes netje te solderen, kom ik er achter dat ik het break-out bordje 180 graden verkeerd had weg gelegd toen ik ging solderen.

Alles zat al vast gesoldeerd en met hot glue. Ik zag alles al in duigen vallen.

Omdat er zeker 30 draden aan zitten, lukte het niet meer om het bordje meer te draaien. Stuur weer uit elkaar gehaald en na een avond vol stress is het me gisteravond toch nog zo rond een uur of twaalf gelukt. Het bodnar bordje zit wel op een iets andere plek en zit nu gelijmd ipv geschroefd, maar alles werkt.

Tijdens deze zeer stress volle avond heb ik geen foto's meer genomen. Vanmorgen wel 1 van de achterzijde:

Vanmorgen 30 minuten gereden met het stuur en alles werkt naar behoren. Nu nog een paar cosmetische aanpassingen en dan komen de foto's van het eind resultaat.

HoiHman

Senior Member
Ik heb gisteren gezworen om nooit meer aan zo'n project te beginnen. Een stand punt waar ik het nu nog steeds helemaal mee eens ben. Ik vond het leuk om het project met jullie te delen en nogmaals bedankt voor alle reacties. Het wel leuk als je zoveel feedback krijgt.

Als het stuur straks klaar is zal de foto's posten.

Ik heb gisteren gezworen om nooit meer aan zo'n project te beginnen. Een stand punt waar ik het nu nog steeds helemaal mee eens ben. Ik vond het leuk om het project met jullie te delen en nogmaals bedankt voor alle reacties. Het wel leuk als je zoveel feedback krijgt.

Als het stuur straks klaar is zal de foto's posten.
Ach, dat roept ook elke vrouw na een bevalling, en een paar jaar later persen ze er gewoon nog een uit :D Ben heel benieuwd naar het resultaat Henk!

HoiHman

Senior Member
Daar komt ie dan jongens:

Na dik 100 uur aan ontwerpen, uitzoeken, prototypes printen ect ect is dit het eind resulaat:

Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden.