Mclaren stuur build log

HoiHman

Senior Member
Soms zit het mee, soms zit het tegen

Ik heb vandaag de achterkant geprint van de handgreep, vanavond helemaal bekleed en dacht nog : Dat ziet er goed uit.

Alleen toen kwam ik erachter dat ik een foutje gemaakt had, waardoor 2 van de 4 gaten van de achterzijde niet overeenkomen met de voorzijde. Dus... beginnen we weer opnieuw

HoiHman

Senior Member
Accuforce Quick release is inmiddels ook besteld. Als het een beetje mee zit komt die samen met de rest van de elektronica in de loop van volgende week binnen.

HoiHman

Senior Member
Behoorlijk wat problemen met de 3d printer gehad. Ik wilde er een nieuwe nozzle inzetten, maar deze staat in backorder tot 20-7-17 :cursing:

Na veel pielen en klooien ben ik er nu uit dat de printer nog goed werkt als ik maar max op 65% van de normale snelheid print.

Alle elektronica is inmiddels binnen. Ik ben nu begonnen met het printen van de rotary encoder knoppen. Die moeten nog wel geschuurd en gespoten worden.

Het aluminium frame met daarover de button plate. Imitatie knitters en echte knitter toggles (van ssrg)

Elk schakelaartje moest worden uitgezaagd. De uitsparingen voor de rotary encoders moet ik nog uitzagen en de aluminiumplaat moet nog worden afgewerkt. Daar ga ik niet teveel tijd in steken omdat je er toch niets van ziet.

De knopjes lijnen precies uit met de uitsparingen in de kap.

Volgende stap stap is het maken van de magnecic shifters en kijken hoe ik deze ga monteren

HoiHman

Senior Member
Helaas ligt het project stil. :(

De 3d printer geeft telkens problemen en na de zoveelste mislukte 3d print, heb ik besloten om voorlopig er even niet meer mee verder te gaan.

Wel jammer want ik heb er heel veel tijd en geld in gestopt. Over iets meer dan 1 maand is er een nieuwe nozzle voor de 3d printer leverbaar en ik hoop dat daarmee de problemen zijn opgelost. Tegen die tijd ga ik wel net vakantie, dus de komende 2 maanden zullen er weinig updates meer zijn.

Misschien zonde, maar kan geen kwaad om er even afstand van te nemen :) In je hoofd zul je er toch wel mee bezig blijven, maar deze verplichte pauze geeft ook ruimte voor nieuwe inzichten :D

HoiHman

Senior Member
Bedankt Jongens,

Ik baal er nog steeds stevig van en ik hoop dat een nieuwe nozzle de oplossing bied. Zo niet dan weet ik het ook niet meer.

Het stuur moet nog worden afgewerkt, knopjes in de juiste kleur, stickers ect maar het begint langzaam de juiste look te krijgen. De knitter toggles switches, CTS rotary encoders zitten er in. De geprinte knoppen van SSRG zijn ook binnen. 1 button guard is ook geprint. De onderste rotary knop is al geschuurd en gespoten en ziet er best goed uit (al zeg ik het zelf :laugh:)

Electronica moet nog worden aangesloten, maar ik ga er nu pas weer tijd in steken als ik zeker weet dat ik het stuur verder af kan maken.

Het stuur gaat voorlopig de kast

Last edited:
Ga je ook nog proberen die ronding in de "verdieping" te krijgen van de knitter switches? Want het effect van het verzonken zijn gaat juist een beetje verloren doordat je dat niet ziet :)

ps, heb je ook een link waar je je "nep" knitter switches vandaan hebt gehaald? Ik ben benieuwd of daar andere kleurtjes tussen zitten :) Heb je trouwens ook wel eens geprobeerd om de knoppen van de universal fanatec hubs aan te passen?

Last edited:

HoiHman

Senior Member
Die ronding is er extreem moeilijk in te krijgen Roy. Zowel sketchup, de 3d printer als de carbon fiber folie houden allemaal niet van een afgeronde vorm. De kans dat de cf folie daar los gaat laten is zeer groot. In het echt, als je 2 verschillende sturen naast elkaar houdt, dan zie je het effect wel heel goed.

De "nep" knitters heb ik hier gekocht http://www.dx.com/nl/p/diy-replacement-toggle-switch-red-silver-5-pcs-291763#.WUSmZWiLSUk. Ze zijn alleen maar in de kleur rood leverbaar, maar je kunt de originele knitter knopjes er gewoon om klikken als je er even met een 3mm boortje door heen gaat.

De knoppen van de fanatec universal hub kun je gewoon er uit halen en spuiten. Ik heb dat in het verleden al meerdere malen gedaan voorbeeld :

Voor de CF folie was ik inderdaad ook bang, maar ik heb zelf gezien hoe vervormbaar het is als je de folie opwarmt. Wel jammer dat je dan aan het limiet zit van de printer en sketchup.

ik ga eens kijken hoe ik die knoppen knap uit elkaar krijg, bedankt iig! :)

HoiHman

Senior Member
CF folie is heel erg vervormbaar, maar je moet het wel om een hoekje kunnen plakken. Doe je dit niet dan blijft er spanning op staan en laat het uiteindelijk toch los omdat het materiaal blijft werken.

Met heel veel extra werk is het wel mogelijk om het te ontwerpen in sketchup en dan zou je ook nog kunnen printen. De print moet je dan helemaal bij schuren om de opvulling randjes weg te werken en dan zou je eventueel de buttonbox kunnen laten dippen. Maar dat word mij te gek.

Ik vind het verschil van een verzonken knopje tov een normaal knopje toch wel behoorlijk hoor (zie foto hier onder)

Ik heb gisteravond toch nog een nozzle op de kop kunnen tikken (misschien wel de laatste in europa) Ik heb gelijk een nieuwe motor en verwarmingselement bij besteld. 1 van die 3 dingen moet de oorzaak zijn. (hoop ik). Met een beetje geluk kan ik eind volgende week weer verder aan het project.

Die buttonboxjes van de Fanatec hub kun je heel eenvoudig uit elkaar halen. De knopjes niet te dik spuiten anders blijven ze plakken.

Oh je ziet absoluut dat ze verzonken zijn hoor :) Maar vind dat ronde randje van het orgineel zo mooi ;) Je zult inderdaad te weinig vlees hebben om het dan knap met folie te doen, is een compromis niet om met een verzinkboor aan de gang te gaan? Weet niet hoe de folie daar op reageerd, maar misschien krijg je die ook mooi rond, en heb je een mooi (niet rond) schuin randje wat glad is en wat zorgt voor de optische verdieping?

Geen kritiek ofzo, stuurtje is hartstikke mooi, just thinking out loud omdat je duidelijk ook iemand bent die van de details houd :)

HoiHman

Senior Member
Geen probleem Roy, ik waardeer je input.:thumbup:

Het niet afronden van de randen is 1 van de compromissen die ik heb moeten maken, puur omdat ik uit ervaring weet dat cf folie los gaat laten als het niet op een mooi recht glad oppervlak zit. Zo zijn er meer compromissen. Wat mij persoonlijk het meeste "stoort" is dat het me niet gelukt is om de juiste carbon fiber folie te pakken te krijgen namelijk plain weave ipv twill weave. Ook kan ik niet exact hetzelfde letter type voor de stuurbelettering vinden (tegen een redelijke prijs) ect ect.

Er moet altijd iets te verbeteren zijn voor de volgende build.:D

De knoppen zijn inmiddels gespoten en moeten alleen nog 2x worden afgelakt met een blanke lak laag.

HoiHman

Senior Member
Nieuwe nozzle, nieuwe motor, nieuwe tempsensor en nieuw verwarmingselement binnen voor de 3d printer. Gemonteerd en het is niet opgelost.

Weet nu niet meer hoe het verder moet.