Mclaren stuur build log

HoiHman

Senior Member
Ik ben bezig met een replica van het Mclaren stuur.

Een formula style stuur met een diameter van 290-295mm. Hoewel ik nog steeds niet zeker ben of het gaat lukken, ben inmiddels al heel wat stappen verder gekomen. Via deze blog probeer ik jullie op de hoogte te houden van mijn vorderingen en laat ik ook zien waar je allemaal tegen aanloopt als je zo iets wilt maken.

Wat het maken van dit stuur zo gecompliceerd:

- Handgrepen moeten zelf gemaakt ontworpen en geprint worden.
- Het midden vlak word 199mm breed en de 3d printer kan tot 200mm (dus dat is even spannend)
- De knoppen zijn gedeeltelijk verzonken en zitten niet allemaal op gelijke hoogte
- De bouten waarmee het stuur vast zit aan de QR zitten niet in het zicht
- Er moet een aluminium plaat verborgen in het stuur komen en daar omheen komt de 3d geprinte kap
- 4 rotary encoders, 2 toggle switches en 9 knoppen

Als basis heb een screenshot gemaakt in raceroom van het stuur van de Mclaren 650S GT3

en ben vandaar uit gaan tekenen in sketchup

HoiHman

Senior Member
Hier onder een samenvatting van de posts gemaakt in de het "mijn simulator topic"

stop ermee! Voor je het weet wil ik er één bestellen bij u! :p
Het zal waarschijnlijk wel een "one off" worden denk ik.

Zelf zo'n stuur ontwerpen en printen is niet makkelijk. Dit stuur is extra ingewikkeld omdat de montage bouten stuur-QR uit het zicht moeten blijven en bij het origineel de knoppen gedeeltelijk verzonken zijn in het stuur zelf.

en........ik ben natuurlijk weer zo pietje precies dat dit bij mijn stuur ook zo moet zijn.:laugh:

Je kan ook zo iets maken, met andere knoppen. Verkeerde encoder knoppen en maar 3 ipv 4

Nee, dan hoeft het voor mij niet.
Alleen die encoder knoppen kosten bij Leo Bodnar 23 euro per stuk

Dat vond ik te gek, dus..... print ik ze gewoon zelf

De handgreep is het aller moeilijkst, daar ben ik al weken mee bezig, maar lukt telkens (nog) niet.

Ik heb een velleman K8400. Ik ben nu vooral bezig om verschillende prototypes handgrepen te printen.

Een handgreep ontwerpen is het lastigste van allemaal en dan moet je ook nog voelen of het ontwerp lekker in de hand ligt, want dat kun je niet op een beeldscherm beoordelen.

1 helft printen duurt 4 uur. Het is dus een project waarvoor je geduld moet hebben.:D

[video=youtube_share;IksxB3pXBPE]https://youtu.be/IksxB3pXBPE[/video]

Vandaag een 0,6mm dikke template geprint zodat ik voor het eerst een indruk kan krijgen hoe het stuur er uit ziet in het echt. Met de verschillende handgreep prototypes, heb ik ook al zaken aangepast voor een beter gevoel in de hand en ik heb iets meer duim ruimte gemaakt. Dat zijn echt de dingen die je in de praktijk moet testen.

De bedoeling is dat het stuur een diameter van 290-295 mm gaat krijgen, wat naar mijn mening de perfecte diameter is voor een formula style GT3 stuur.

Heb inmiddels ook een poging gedaan om een handvatje te bekleden en ik ben redelijk tevreden met het resultaat. Ik heb ook weer wat bijgeleerd voor als ik de definitieve versie ga bekleden.

HoiHman

Senior Member
Dat bekleden ben ik wel heel benieuwd naar. Kun je iets meer vertellen over hoe je dat doet, welk materiaal etc?
Bekleden is gewoon ouderwets handwerk Peter: Knippen en lijmen :)

Soort stof: Suèdine 100% Polyester. Echt alcantara bestaat uit 68% Polyester en 32% polyurethaan, maar kost ook gelijk 168 euro per vierkante meter. De stof ziet er ongeveer hetzelfde uit als wat er op de fanantec formula stuurtjes zit.

HoiHman

Senior Member
Zelf iets maken is vooral heel veel prototyping:

Dit zijn alle handvaten tot nu toe:

Je moet echt dingen voelen, in je handen hebben om te kijken of het werkt. Zo kwam ik er bijv achter dat als ik het rode knopje in wil drukken, ik met mijn duim het handvat raak. Dus heb ik nu een afgeschuimde versie gemaakt.

Links de nieuwe versie, rechts de oude.

HoiHman

Senior Member
Omdat het stuur helemaal symetrisch is, teken ik eerst 1 kant helemaal af. Pas als alles naar mijn zin is, spiegel ik het op de hartlijn. Dat scheelt een hoop werk.

Om de achterzijde van de handgrepen te maken, moet ik eerst uitzoeken hoe de aansluiting van middengedeelte en handgrepen precies gaat zijn. Dus heb ik vanmorgen het rechter bovenhoekje gemaakt in 3d in sketchup. Hier zit gelijk ook de verschillende knophoogtes en het gat voor de toggle switch in verwerkt.

Als het dan gemaakt hebt in sketchup, dan moet het eerst gecontroleerd worden met "solid inspector". Als je namelijk iets wilt 3d printen moet het "solid" zijn en dat is heel vaak het grootste probleem om een gemaakt project "solid" te krijgen.

Daarna exporteer je ontwerp als "STL" en maakt het programma van je 3d printer er weer een "gcode bestand" van. Dat is het bestand dat de 3d printer kan lezen. Hier onder zie je ook precies uit welke lijntjes de 3d printer het project gaat opbouwen.

Het test hoekje staat nu te printen, word vervolgd.......

Last edited:

HoiHman

Senior Member
Test hoek is geprint en ik ben tevreden over het resultaat.

Dit is gelijk het moeilijkste gedeelte van het stuur. Ik moet nog een paar aanpassingen maken, maar ik heb nu wel een definitief idee hoe ik het stuur ga maken.
Het stuur krijgt uiteindelijk 4 lagen:

- Afdek kap met spacers
- Plaat waar de buttons op zitten
- Aluminium verstevigingsplaat
- backplate

De verschillende lagen :

Achterzijde

Voorzijde: (op de foto ziet het er trouwens een stuk minder goed uit als in het echt)

Voor de voorzijde/zijkant ga ik carbonfiber folie gebruiken. Ik kan alleen nergens de "plain weave" versie vinden die het originele stuur wel heeft, daarom gebruik ik maar de "twill weave"

Als iemand weet waar je goede plain weave cf folie kan kopen, dan hoor ik het graag.

Henk, heb je hier hulp hierbij? Bedoel, je bent nu alles, maar dan ook echt alles, zelf aan het uitdokteren? Van inmeten tot uiteindelijke plakken van 'wiper'-stickers?

Of heb je lijntjes met de 3D-print-communities/shops/supplies?

HoiHman

Senior Member
Ik moet alles zelf uit meten, printen en kijken of het in het echt aan de verwachting voldoet Bram.

Dat is ook de uitdaging. Vanaf foto's een stuur helemaal zelf in 3d bouwen.

HoiHman

Senior Member
Thx,

Mijn creative brein staat niet stil :D

Ik kom eigenlijk niet aan racen toe, terwijl ik het elke keer wel van plan ben. Vanmorgen ook heel de ochtend bezig geweest met het stuur ontwerpen.

Gisteren het 3d ontwerp van de kap afgemaakt

picture share

en gisterenavond de printer nog aan gezet

[video=youtube_share;04wjGWD8Nt4]https://youtu.be/04wjGWD8Nt4[/video]

Vanmorgen 14 uur later is de middelste kap gereed :thumbup:

Ik had nog 2 kleine foutjes in het ontwerp. 1 gat moet 2mm verschoven worden en ik was vergeten om afstandsbusjes in de boutgaten te maken.

Busjes heb ik inmiddels algeprint en kan ik achteraf er nog in lijmen. Het gat dat 2mm verplaatst moet worden zit onder een button guard, dus dat geeft me genoeg ruimte.

[/url]

Nu is de printer nog een setje houders aan het printen, zodat ik de handgrips vast kan maken aan het middelste gedeelte.

Dat ik nog steeds niet een 3d printer gekocht hebt verbaast me :p

als het via sketchup werkt is het echt peanuts, ik heb de ontwerpen zelfs al klaarliggen :)

Hoe zit het met schroefdraad? Tap je dat gewoon zelf in je geprinte plastic? En heb je dan gewoon een bepaald percentage dat je ze kleiner maakt als de schroef om zo voor vlees te zorgen? Of doe je het anders en lijm je alles?

HoiHman

Senior Member
Ik maat meestal het gat kleiner, zodat het vastzelf tapt. Soms smelt ik aan de andere zijde een moertje in dat werkt ook heel goed.

Het lijkt heel eenvoudig via sketchup, maar 80% van de tijd ben je vaak bezig met bugs op te lossen omdat het project dan niet solid is. Als het niet solid is kun het ook niet printen.

Vooral ronde objecten (zoals de handgrepen) zijn best wel moeilijk om te maken, maar als je een beetje thuis bent in sketchup dan moet het wel lukken.

Advies; Download en installeer de solid inspectior 2.0 plugin, dan weet je gelijk of je gemaakte projecten printbaar zijn.

Yes, het is (nog) geen plastic wat zo hard is dat uit de fabriek kan komen (bijv door gieten), maar het is, zeker in 0,6mm, vrij stevig.
En ik denk ook, dat in het geval van dit stuurtje, de aluminium backplate ook veel doet tegen mogelijke flex of torsie tijdens het rijden.

Meer een vraag over je printer, nu het daar toch een beetje over gaat, hoe is je afwerking en scherpte?
Heb je nog veel werk om het glad te strijken voor bijvoorbeeld beplakken van de carbon-folie? En de randjes?

HoiHman

Senior Member
Afwerking van de printer is redelijk. De randen zijn goed, maar je kunt altijd de lijntjes zien, dat is bij elke 3d print.
Ik ben zelf redelijk critisch en zou wel een betere printer willen hebben, maar dan ga je naar de 2-3 duizend euro.
Dan kun je beter stuurtjes laten maken. :laugh: Iedereen die mijn sturen in het echt ziet, vind het resultaat er goed uit zien. In het echt ziet het er beter uit dan op de foto.

Zolang de bouwplaat 100% mooi glad is, is de print ook helemaal glad. Ik heb voor het printen van deze buttonbox eerst de speciale sticker op de bouwplaat vervangen (kost 15euro) en dan is het resultaat super glad. Ik hoef er alleen maar folie overheen te plakken zonder verdere bewerking.

De handgrepen zijn super stevig, de buttonbox zelf heeft ondersteuning nodig en krijgt dat ook van een 4mm dikke aluminium plaat. Neem van me aan dat er dan helemaal geen flex in zit. Alle stuurbouwers gebruiken meestal een 3mm dikke plaat, maar ik had nog een 4mm plaat liggen en er moeten best grote gaten in worden geboord voor de knoppen dus 1 mm dikker kan geen kwaad.

Bijna alles wat geprint word is nooit 100% gevuld, dan duurt het printen VEEL te lang. Ik heb voor de buttonbox een invulling van 60% ingesteld. Ik kom daarbij ook gelijk terug op de vraag van Roy

Wil je een bout nl. echt goed vast aandraaien, dan gaat dat niet als je een invulling hebt van 60%, dus aluminium spacers: