iRacing FFB Settings Database

Yskonyn

Senior Member
Ik bedoel dat het stuur in de sim niet verder draait (en de wielen dus ook niet) terwijl ik de CSW nog wel verder kan draaien, maar dit heeft dus geen effect meer op de auto in de sim.
Ik kan me niet herinneren dat ik dit eerder ook had.

Ik bedoel dat het stuur in de sim niet verder draait (en de wielen dus ook niet) terwijl ik de CSW nog wel verder kan draaien, maar dit heeft dus geen effect meer op de auto in de sim.
Ik kan me niet herinneren dat ik dit eerder ook had.
Dat had je met de turbo s ook zeker hoor(als je hem voorbij de elektrische bumpstops duwt) ik snap alleen niet waarom je de sen niet op off wilt zetten?

Yskonyn

Senior Member
Ik geloof dat ik niet helemaal duidelijk ben, want je begrijpt me verkeerd . :)
Ik wil hem zeker wel op SEN OFF zetten, maar ik vroeg me af wat de reden was van de verandering van de settings adviezen die ik lees op internet. Daar zeg jij notabene (heb de post nu niet bij de hand op mobiel) dat SEN OFF een oud advies is en 900 goed werkt! Haha!

Dus de vraag was dus wat de gedachten hierachter was en of dit dan het verschil kon maken op wat ik nu zie? :D

Of laat ik het anders vragen: is er een manier om ervoor te zorgen dat de rotatie van je hardwarestuur overeenkomt met het virtuele stuur zonder overal voor elke auto te hoeven knutselen?
En dan gaat het om de stop. Dus het stuur stopt zodra de auto ook tegen de wheellock komt.

Last edited:

Dennis

Senior Member
Andere vraag. Waarin is dat van belang? Er is geen race situatie te bedenken waar dat van belang is. Hoeveel graden stuur je nou maximaal tijdens het racen. Lang niet genoeg om bij die lock te komen.

Er bekruipt mee trouwens het gevoel dat we gigantisch langs elkaar heen aan het praten zijn....

Yskonyn

Senior Member
:D Het is in die zin van belang dat ik wil voelen op je stuur wanneer je tegen de steeringlock in de auto in de sim aan zit. Dat voel ik nu niet. Ik ZIE het alleen omdat het mannetje in de sim niet verder kan sturen.

Overigens SEN nu op OFF gezet en er is geen verschil inderdaad. Het zal dus altijd al wel zo geweest zijn.
Maar toch zou het fijn zijn als je kon voelen wanneer de stop er is. :D

:D Het is in die zin van belang dat ik wil voelen op je stuur wanneer je tegen de steeringlock in de auto in de sim aan zit. Dat voel ik nu niet. Ik ZIE het alleen omdat het mannetje in de sim niet verder kan sturen.
Je bedoelt de handen aan het stuur in-game? Die animatie gaat gewoon niet verder dan 90º links en 90º rechts.

Yskonyn

Senior Member
Aha! Dus dat is gewoon een canned effect? Duidelijk!

Nooit geweten. Ineens viel het me op. :) Kan je zien wat een nieuw stuurtje met je doet! Haha!

Last edited:
Ben wel benieuwd waar ik dat SEN Off/900 graden verhaal plaats en of dat hier wel van toepassing is.

beide werken met pc gewoon prima. Ik heb hem alleen zelf op off staan :p

en die bumpstop zit er echt nog wel in, je moet alleen een stuk verder draaien, wat niel al zegt, het mannetje in je auto stuurt niet verder als 90 graden, maar in het echt zal de wagen toch echt wel een steeringlock hebben van rond de 500 graden. Als je in de pitstraat staat gewoon even zo ver naar links draaien als je wilt, dan voel je hem vanzelf elektrisch blokkeren op de steeringlock die de wagen in het echt zou hebben.

(steeringlock is niet echt de juiste benaming overigens)

Peter

Senior Member
Dat is dan wel alleen de animatie van het mannetje zelf, ik heb de handjes uitstaan maar wel het stuurwiel zichtbaar en die draait ingame wel meer dan 90 graden..

Dat is dan wel alleen de animatie van het mannetje zelf, ik heb de handjes uitstaan maar wel het stuurwiel zichtbaar en die draait ingame wel meer dan 90 graden..
Ja klopt. :) De animatie van de armen gaat niet verder dan 90 graden. Als je de armen uit hebt staan, draait het stuur inderdaad zoals die moet draaien.

Yskonyn

Senior Member
OK bedankt heren. Dat ga ik maar doen dan. Weg met die armen!
Tja Roy, het was ergens op een ander forum (kan het Racedepartment zijn geweest?). Als je het echt heel belangrijk vind zal ik je post achterhalen, maar het is niet heel relevant meer voor deze draad. :)

En wat is wel de juiste benaming?

Tja Roy, het was ergens op een ander forum (kan het Racedepartment zijn geweest?). Als je het echt heel belangrijk vind zal ik je post achterhalen, maar het is niet heel relevant meer voor deze draad. :)

En wat is wel de juiste benaming?
Laat ik voorop stellen dat ik dat soort dingen wel echt heel belangrijk vind. Jij denkt iets te hebben gevonden op internet kwa settings, vraagt hier nogmaals naar een setting waarna ik te hulp schiet, om dan achteraf te horen dat ik eerder een foute setting aanraad, op een ander forum, in een post van 2011, bij een ander stuurtje (gt2, de csw was nog niet eens uit)

Nou bedoel je het vast niet kwaad, maar als je kijkt in dit topic, zie je alle relevante settings staan van iedereen die hier post, en dan moet je eens goed gaan kijken naar bij welke stuurtjes sen op 900 staat en bij welke niet.. De 911 stuurtjes zijn namelijk in iRacing prima op 900 graden te calibreren, waarbij de csw stuurtjes veelal uitkomen op 860 (kwartslag draaien gedeelte in de iracing settings). Om conflicten te voorkomen laat ik sen dus lekker op off staan.

Het kan best zijn dat 900 graden ook prima werkt, maar ik heb het zo staan, en ik ben niet de enige met een csw die het zo heeft staan. Als je advies zoekt, zoek het dan zo relevant mogelijk aan jouw situatie, maar ga mijn adviezen niet toepassen op andere stuurtjes, om daarna te zeggen dat ik dat op die manier aanraad ;) Mijn settings staan in dit topic, voor zowel de gt3rs als voor de csw, en dat is wat ik aanraad. Heeft men er dan vragen over, dan vind ik dat geen probleem en ik antwoord heel graag en vaak. Het "ja maar jij zei" gedeelte van de conversatie houd ik namelijk niet zo van.

En nogmaals je bedoeld het vast niet zo, maar ik wil wel even verduidelijken dat wat je zei, bij mij onprettig overkwam. Ik geef heel graag persoonlijk advies en het is voor mij een ere kwestie dat ik niemand verkeerd advies geef als je begrijpt wat ik bedoel :)

Over je steering lock vraag,

Maximum rotation zou eventueel beter zijn. Met een maximum rotation van 360 graden en een steeringlock van 12:1 staan je wielen bijvoorbeeld onder een hoek van 25 graden als je 180 graden naar links stuurd (maximaal naar links dus) terwijl met een steeringlock van 20:1 en dezelfde hoek van het stuurwiel, je wielen in ene maar 15 graden naar links sturen.

Yskonyn

Senior Member
Ho ho ho, Roy.
Ik heb jou nooit beticht van verkeerde adviezen. En het spijt me dat dit zo op je over kwam. Zoals je al vermoedde, dat was ook nooit mijn insteek. Als er een iemand altijd behulpzaam is dan ben jij het wel.

Blijkbaar ben ik herhaaldelijk niet duidelijk geweest, want het hele punt was de vraag OF er verschil zat tussen de SEN OFF stand en de SEN 900 stand, ongeacht het model stuur. Maar blijkbaar is er ooit een dingetje geweest waardoor SEN 900 soms te verkiezen was in IRacing boven SEN OFF. En dus vroeg ik me af of dit van invloed kon zijn op wat ik meende te zien. En bovendien vroeg ik me af waarom dit advies is gekomen?

Het gaat er dus niet om dat ik een CSW v2 gebruik en jouw advies wellicht voor een GT2 gold, het gaat erom dat er een opvatting bestond over de verandering of het verschil tussen SEN 900 en SEN OFF in IRacing (tussen deze twee settings zou het geen verschil moeten maken over welk stuur we praten).
Dat heb ik blijkbaar niet duidelijk kunnen maken en het spijt me dat ik je hierdoor een naar gevoel heb gegeven, maar ik hoop dat de context nu duidelijk is.

Overigens had je wat mij betreft het belerende stukje over mijn manier van informatie zoeken weg kunnen laten. Er spreekt nogal wat emotie uit en dat geeft mij een onaangenaam gevoel. Ik ben een intelligente , volwassen kerel die dat soort dingen snapt en geen klein kind. ;)

Ik snap je reactie in het licht van jouw onaangename gevoel, waarvoor nogmaals mijn excuses, maar vind het een tikje denigrerend en onnodig.

Zand erover wat mij betreft en anders praat ik graag verder via PM. :)

Last edited:
Blijkbaar ben ik herhaaldelijk niet duidelijk geweest, want het hele punt was de vraag OF er verschil zat tussen de SEN OFF stand en de SEN 900 stand, ongeacht het model stuur. Maar blijkbaar is er ooit een dingetje geweest waardoor SEN 900 soms te verkiezen was in IRacing boven SEN OFF. En dus vroeg ik me af of dit van invloed kon zijn op wat ik meende te zien. En bovendien vroeg ik me af waarom dit advies is gekomen?

Het gaat er dus niet om dat ik een CSW v2 gebruik en jouw advies wellicht voor een GT2 gold, het gaat erom dat er een opvatting bestond over de verandering of het verschil tussen SEN 900 en SEN OFF in IRacing (tussen deze twee settings zou het geen verschil moeten maken over welk stuur we praten)
En toch zou er een verschil kunnen zitten tussen de settings op het stuurtje. De werkelijke graden rotatie van een csw zit rond de 860. Ik durf niet te zeggen hoe de SEN stand daar van invloed op kan zijn en of met een sen van 900 hij de hoeveelheid graden omhoogschaald 860=900 is wat je het stuurtje immers verteld. Bij de gt2 is de werkelijke graden rotatie namelijk wel 900, waardoor beide settings in ieder geval zeker weten geen verschil uitmaken. Ik kan het nog uitgebreider uitleggen, maar ik hoop dat het duidelijk is.

Ook al hebben beide stuurtjes dezelfde functies op het stuur, dan nog kunnen ze bij beiden net even anders uitvallen. Het is dus echt niet ongeacht welk stuur!

Em over het belerende, ik snap het wel, ik ben alleen snel wat duidelijker als ik iets denk te misinterpreteren ;)

Yskonyn

Senior Member
Vraagje: zijn de FOR, SPR en DPR instellingen op het CSW wiel afhankelijk van in-game settings of zijn dit modifiers op het FFB signaal vanuit het stuur zelf?

M.a.w. als we DPR als voorbeeld nemen: is deze dan afhankelijk van de 'Dampening' setting in iRacing (stel die staat op 15% en DPR op 100 dan krijg je 100% van 15% dampening)?

En een andere vraag:
Zou Dampening in het algemeen meer weerstand in het stuur moeten geven?
Zou Spring Force meer druk op het stuur moeten geven om te centreren?

Tjello

DigitalRacing.nl
Fanatec CSW (037)

Settings Driver (205)
- Wheel Angle: 900°
- Dampening Strength: 100%

Settings Stuurwiel (Wanneer Van Toepassing)
- SEN: OFF
- FF: 100
- SHO: 100
- ABS: OFF
- LIN: OFF
- DEA: OFF
- DRI: OFF
- FOR: 100
- SPR: OFF
- DPR: OFF

Settings Ingame
- Wheel range: 850°
- Map range: 850°

- Enable Force Feedback: JA
- Use linear mode: JA

- Strength: 12 Ruf C-Spec
- Damping: 0%
- Min force: 0.0%

Komende week de firmware eens updaten met de firmware die met drivers v205 wordt meegeleverd. De wheel range ingame is ergens in de 86x graden, check deze als de simrig weer aan staat en edit deze post dan.

Yskonyn

Senior Member
Dit zijn de settings waar ik de laatste paar dagen aardig lekker mee rij.

Fanatec CSW v2 (065)

Settings Driver (205)
- Wheel Angle: 900°
- Dampening Strength: 100%

Settings Stuurwiel (Wanneer Van Toepassing)
- SEN: OFF
- FF: 100
- SHO: 100
- ABS: OFF ( ik gebruik Fanaleds om het rempedaal te laten vibreren)
- LIN: OFF
- DEA: OFF
- DRI: OFF (of bij sommige auto's 3-4, zie hieronder)
- FOR: 100
- SPR: OFF
- DPR: OFF

Settings Ingame
- Wheel range: 900° (calibreert prima op 900 graden)
- Map range: 900°

- Enable Force Feedback: JA
- Use linear mode: NO - Na een tip van iemand uitgebreid Non-linear getest en ik krijg veel meer feedback van de auto met deze setting.

- Strength: 17 MX5, 12,8 BMW Z4
- Damping: 0%
- Min force: 0.0%

Als ik Fanatec goed begrijp dan verminderd een hogere Drift de dampening op het stuur, waarbij de OFF setting gewoon de standaard dampening is.
Aangezien we in iRacing vaak al zo min mogelijk damping willen hebben is het op zich logisch om met een hogere DRI te rijden. Ik merk zelf dat ik minder dampening bij sommige auto's prettiger vind, maar niet bij alle, dus vandaar de variabele setting. Erg handig dat we zo'n feature op het stuur hebben om te fine-tunen.
Ook merk ik dat DRI 3-4 bij de Z4 je eerder laat voelen wanneer de grip minder wordt. Het vereist wat spelen om een fijne persoonlijke stand te vinden.

Last edited:
Sinds kort ben ik erg bezig om de FFB voor elke auto op elke baan te doen!
het heeft 2 uurtjes gekost om te begrijpen samen met een vriend, maar vanaf dan is het heel simpel.
10 tot 20 rondjes op een baan met telemetry even omzetten voor ATLAS en dan uitlezen en omzetten met een handig rekenformule.