iRacing FFB Settings Database

Roy Visser

Senior Member

Doel van deze thread
Het verzamelen van de FFB settings van zoveel mogelijk DRNL iRacing users. Dit om een complete database te krijgen van "fijn rijdende" FFB settings voor vrijwel alle gangbare huidige stuurtjes. Mede doordat iRacing een evoluerende Simulatie is, is het mogelijk dat settings per build anders kunnen aanvoelen of dat er nieuwe settings bij komen. Om de discussie centraal te houden, en vooral overzichtelijk wilde ik dit graag in 1 aparte thread gaan verzamelen.

Ik zal ook in mijn eigen woorden langzaamaan alle settings op een duidelijke en gebruikersvriendelijke manier proberen uit te leggen, tot die tijd zal in post 2 van dit topic een technische gedeelte staan, alsmede een zeer duidelijke (gebruikersvriendelijke) uitleg van JoepW. Omdat ik het vooral prettig vind om dingen zelf te begrijpen zal ik dit gaan aanvullen of vervangen in de toekomst, waardoor het makkelijker wordt om het uit te leggen, maar ook om het zelf toe te passen.

Belangrijke Punten voor het aanvullen van de database
Omschrijf duidelijk jouw gebruikte settings, doe dat volgens de volgende opzet:

Stuurwiel (Firmware Versie) (Wanneer Van Toepassing)
-

Settings Driver (Versie) (Wanneer Van Toepassing)
-

Settings Stuurwiel (Wanneer Van Toepassing)
-

Settings Ingame
-

[spacer]

Voorbeeld:

Fanatec Clubsport Wheel (037)

Settings Driver (144)
- Wheel Angle: 900°
- Dampening Strength: 100%

Settings Stuurwiel
- SEN: OFF
- FF: 100
- SHO: 100
- ABS: 95
- LIN: OFF
- DEA: OFF
- DRI: OFF
- FOR: 100
- SPR: 100
- DPR: 0

Settings Ingame
- Wheel range: 900°
- Map range: 900°

- Enable Force Feedback: JA
- Use linear mode: JA

- Strength: 16 (Afhankelijk van auto, in dit geval McLaren MP4-12C)
- Damping: 0%
- Min force: 0.0%

[spacer]

Gebruik alsjeblieft deze "template" voor het invullen, het maakt het overzichtelijk, duidelijk en handig. Deel ook alsjeblieft je settings, een ander kan je er misschien wel heel erg dankbaar voor zijn, of het de moeite waard vinden om ze eens te proberen! Kijk ook even na een nieuwe build of er extra functies bij zijn gekomen, en plaats desnoods nog de hele rits settings weer opnieuw, maar met de extra functie er bij. Ik hoop dat er gauw een aantal settings van personen uitrollen die meerdere mensen prettig vinden. Deze hoop ik dan in 1 van de Openingsposts te gaan verzamelen, waarbij ik ga aangeven wie de settings gebruikt. Dit maakt het makkelijker om na een lange tijd in te stappen, en je niet continu af te vragen, mis ik iets? Hoort dit zo? Wat doet dit?

Roy Visser

Senior Member
Uitleg FFB Settings iRacing

Basis settings Drivers (vooral voor Thrustmaster mensen belangrijk!)
http://members.iracing.com/jforum/posts/list/1500238.page

Belangrijk Topic op iRacing, ZEER GEDETAILLEERD maar je moet er echt wel zin in hebben om er zo mee bezig te zijn: http://members.iracing.com/jforum/posts/list/2023748.page

Joep heeft mij een zeer goeie uitleg gegeven over de nieuwe FFB functies binnen iRacing en hoe je ze gebruikt/toepast. Ga er zelf nog even verder mee spelen totdat ik het ook weer in de finesse begrijp, maar wil jullie niet ontzien van de informatie van Joep

Roy vroeg of iemand wat uitleg wilde geven over de setting van iRacing en het CSW stuur in het bijzonder.
Hieronder een korte uitleg.

Driver
In de driver settings staat alles 'voluit'. Dit omdat dit allemaal in iRacing wordt geregeld.

Menu op het stuur
Op het stuur is het eigenlijk ook allemaal zeer simpel:
SEn: Off of 900 graden
FF: 100%
SHo: 100%
AbS: OFF
LIn: OFF
dEA: OFF
drI: OFF
For: 100 (Kan tot 400, maar heb ik nooit getest en maakt volgens mij in iRacing geen verschil)
SPr: OFF
dPr: OFF
Met name de 2 laatste settings op OFF vond ik erg belangrijk. Hier voelt het stuur wel wat licht rond de middenstand, maar je voelt echt elk detal van de Force FeedBack (FFB)

In iRacing
Ik stel overigens alles in iRacing in per auto en heb bij onderstaande uitleg steeds de waarde genoemd van de McLaren met F1 stuur op de CSW-base.

Elk stuur heeft wel een deadzone en het verschilt per stuur onderling. Als je het stuur rond de middenstand te licht en niet direct genoeg vind reageren kan je dit in iRacing corrigeren met 2 settings:

Damping
Voordeel als je dit iets opschroeft het lichte gevoel in de middenstand verdwijnt.
Maar de downside is dat er detail verloren gaat in de FFB.
-> Damping staat bij mij meestal op 0 en soms op 1-4%.
Bv McLaren: 0%

Min force
Min force corriceert het gemis aan FFB in de middenstand (alle sturen hebben daar last van).
Uiteindelijk heb ik de waarde vastgesteld met een tooltje en afgeweken van het advies voor de waarde.
Het probleem van deze setting is namelijk dat als je echt alle 'speling' weghaald het stuur de neiging krijgt te gaan oscileren in rust en zelfs bij hogere waarden al rijdend.
-> Bij mij staat Min force tussen de 0 en 0.4.
Bv McLaren: 0

Tooltje voor het vaststellen van de Min force is hier te vinden: http://members.iracing.com/jforum/posts/list/1473510.page

steeringFFBLinearForce
Ik heb deze setting bij alle auto's op liniair staan (dus aan).
Dit is een nieuwe setting en geeft een geheel nieuwe dimensie aan het gedrag van de FFB.
Als je deze aan zet moeten alle FFB settings hoger. Maar het voordeel is dat je over het gehele stuurbereik (kleine tot maximale uitslag) de zelfde soorten krachten voelt.
Bv McLaren: Aan

Force FeedBack
De FFB stel ik op gevoel in, maar wel vrij laag. Ik kijk in ieder geval op het (nieuwe) metertje in game (zit onder de F-toets ;) ) of de FFB niet in het rood gaat. Want dan ga je echt details missen. En verder zet ik de FFB laag om ook snel te kunnen reageren en om mijn (zwakke) schouders te sparen.
Bv McLaren: 10 FFB.

Als je echt je stuk wilt lezen op alle settings kan je dit draadje eens wat verder bestuderen:
http://members.iracing.com/jforum/posts/list/2023748.page

Ik hoop dat jullie (je) hier wat aan hebben (hebt) en als jullie vragen hebben...... ;)
Persoonlijke Notities:
Damping Settings
Woohoo, eindelijk een stapje verder van het begrijpen van bepaalde settings en de invloed van de drivers/stuurwiel settings van Fanatec :D

Voor iRacing maakt de Dampening setting in de Driver niet uit, zowel op 0% als op 100% blijft deze vollledig aanpasbaar via de game settings en het stuurwiel.

De settings voor damping binnen de game en op het stuurwiel zitten echter wel aan elkaar gelocked. Wil je dus met de iRacing damping settings wat spelen, dan dien je eerst de de DPR functie in je stuurwiel op 100% te zetten (een andere waarde kan ook, maar dan krijg je een percentage van een percentage) En dan kun je met de iRacing setting het stuurgevoel rond het midden en de "abruptheid" van de ffb effecten wat zwaarder/zachter maken.

Zet je de Damping setting in iRacing op 0% dan kun je de setting in je stuurtje dus prima op 100% hebben staan, je rijd op dat moment dan alsnog rond met 0% damping. Zet je hem in iRacing op 100% en op je stuurtje op 0% dan rijd je ook nog steeds rond met 0% damping. Zet je beide op 100% dan rijd je dus rond met 100% Damping. iRacing damping op 20% en stuurtje op 100% is 20% damping. iRacing damping op 40% en stuurtje op 50% is ook 20% effectieve damping en ga zo maar door. Om het makkelijk te houden wanneer je gebruik wilt maken van damping, gewoon op het stuurtje en in de driver op 100% zetten, en spelen met de setting van iRacing zelf, vergelijkt het makkelijkst!

Last edited:

Roy Visser

Senior Member
Aangezien er een exponentieele groei is van PM's in mijn inbox over FFB settings voor iRacing, en ik zelf nog spelende ben en zoekende ben naar de settings en de exacte werking, leek het mij handig om de boel hier te verzamelen. iRacing had eerst een heel mooi systeem waarbij je maar 2 opties had, graden rotatie en sterkte. Ze zijn hier helaas vanaf gestapt, waardoor het al moeilijker wordt om lekkere settings te vinden.

De oorspronkelijke settings van 2 jaar geleden zijn:

Settings Ingame

- Use linear mode: NEE

- Strength: 6 tot 12 (Afhankelijk van auto)
- Damping: 75%
- Min force: 10.0% (afhankelijk van je stuurtje, lager instellen totdat je stuurtje op het rechte stuk begint te trillen, verwijderd de FFB deadzone)

Mocht je dus 2 jaar geleden heerlijk sturen in iRacing, kun je hier naar terug vallen. Het loont zich echter om de nieuwe settings te proberen, en zeker als je geen zin hebt om je in de settings en functies te verdiepen, kun je de settings van iemand hier gebruiken en snel beoordelen of het wat voor je is.

[spacer]

Fanatec GT3RS V2 (676)

Settings Driver (132)

- SEN: 900
- ABS: 95

Settings Ingame

- Strength: 18 (Afhankelijk van auto, in dit geval McLaren MP4-12C)

[spacer]

Fanatec CSW (037)

Settings Driver (144)

- ABS: OFF
- SPR: OFF
- DPR: OFF

Settings Ingame
- Wheel range: 850°
- Map range: 850°

- Strength: 16/18 (McLaren MP4-12C)
- Strenght: 18 (MX5)
- Strenght: 14 (NASCAR A-Class)

[spacer]

Dampening Strength in de Drivers staat op 100, doet echter helemaal niks in iRacing. Zit er nog over te twijfelen om deze op 0% te zetten aangezien ik in iRacing bij eerdere builds wel eens heb gehad dat er na een trip in de garage of tussen sessies er in ene wel damping op mijn stuurtje zat. Omdat ik zowel in de game als in het stuur alle damping op 0% heb staan, zou dat niet uit mogen maken. Kan zijn dat ik met Asseto Corsa bijvoorbeeld wel de damping in de drivers aan moet pakken. Voordeel hiervan is dat iRacing daar gelukkig niet op reageerd, zelfde lijkt overigens voor de graden rotatie setting bij de Fanatec stuurtjes. iRacing overruled alles wat in de fanatec drivers staat.

[spacer]

Settings vanaf 2016

Fanatec CSW V2 (116)

Settings Driver (226)

- ABS: OFF
- SPR: 100
- DPR: 100

Settings Ingame
- Wheel range: 840°
- Map range: 840°

- Use linear mode: NEE

- Strength: 8 gemiddeld

Last edited:

NielHekkens

Senior Member
Dit zijn mijn settings op het moment.

Logitech G27

Settings Driver/Windows
- Wheel Rotation: 900°
- Alle sliders: 100%
"Centreerveer inschakelen" niet aangevinkt.

Settings Ingame
- Wheel range: 870°
- Map range: 870°
Als ik mijn stuur helemaal naar links of rechts draai is er nog 15 graden over, die niet mee telt. Nu zijn mijn bewegingen van het stuur 1:1 met die op het scherm. Hoe dit komt? Geen idee, het werkt nu.

- Strength: 18 (Afhankelijk van auto, in dit geval McLaren MP4-12C)
- Damping: 15%
- Min force: 7.0%

Roy Visser

Senior Member
Woohoo, eindelijk een stapje verder van het begrijpen van bepaalde settings en de invloed van de drivers/stuurwiel settings van Fanatec :D

Voor iRacing maakt de Dampening setting in de Driver niet uit, zowel op 0% als op 100% blijft deze vollledig aanpasbaar via de game settings en het stuurwiel.

De settings voor damping binnen de game en op het stuurwiel zitten echter wel aan elkaar gelocked. Wil je dus met de iRacing damping settings wat spelen, dan dien je eerst de de DPR functie in je stuurwiel op 100% te zetten (een andere waarde kan ook, maar dan krijg je een percentage van een percentage) En dan kun je met de iRacing setting het stuurgevoel rond het midden en de "abruptheid" van de ffb effecten wat zwaarder/zachter maken.

Zet je de Damping setting in iRacing op 0% dan kun je de setting in je stuurtje dus prima op 100% hebben staan, je rijd op dat moment dan alsnog rond met 0% damping. Zet je hem in iRacing op 100% en op je stuurtje op 0% dan rijd je ook nog steeds rond met 0% damping. Zet je beide op 100% dan rijd je dus rond met 100% Damping. iRacing damping op 20% en stuurtje op 100% is 20% damping. iRacing damping op 40% en stuurtje op 50% is ook 20% effectieve damping en ga zo maar door. Om het makkelijk te houden wanneer je gebruik wilt maken van damping, gewoon op het stuurtje en in de driver op 100% zetten, en spelen met de setting van iRacing zelf, vergelijkt het makkelijkst!

Roy Visser

Senior Member
Ja ik had stiekem gehoopt dat de mensen die het al voor elkaar hebben kwa feel, de boel ook even sharede voor de mensen die dat niet hebben en nog zoekende zijn :)

Ik ben er bijna voor de CSW, en hoop ergens binnenkort even bij jeroen langs te gaan om daar de boel voor hem even juist af te stellen, die heeft een GT3RS :)

Jarninho

Senior Member
Dit zijn mijn settings op het moment.

Logitech G27

Settings Driver/Windows
- Wheel Rotation: 900°
- Alle sliders: 100%
"Centreerveer inschakelen" niet aangevinkt.

Settings Ingame

- Strength: 12

Peter

Senior Member
ik zal binnenkort ook eens in de settings duiken, ik rijd al jaren met de standaard settings rond (G25) waardoor ik hier helemaal aan gewend ben, maar ik heb bv. de centreerveer altijd ingeschakeld staan. sliders staan er een aantal van op 0% en damping heb ik nog nooit iets mee geprobeerd. eens even in gaan duiken dus binnenkort.

Ik ga er voor het gemak even vanuit dat ik een aantal settings van de G27 gebruikers kan overnemen.

wat ik wel in iRacing vaak zie is dat de wheelrange en maprange boven de 900 uitkomen.
soms tot boven de 1000.... deze heb ik wel zelf weer op 900 gezet.

Hmm, boven de 900 kan volgens mij alleen met de Jetta, die heeft in het echt 1080 graden waardoor de range aangepast word. 1 graden rotatie op je stuurwiel wordt dan 1.1 graden in de wagen zelf bijvoorbeeld.

Ik ga zeker een paar van deze instellings uitproberen met mijn G27 om te testen.

Ik rijd zelf overigens helemaal zonder force feedback en zonder centreerveer.
Het viel mij op dat heel veel mensen last hebben van hun schouders en nek.
Ik zelf heb hier nog geen last van. Zo stuurt het zonder FFB lekker licht je kunt zelfs goed met een hand sturen. Ik neem deze week wel even een paar instellings over om even uit te proberen.

Stefan

Senior Member
Fanatec GT3 RS (V2)

Settings Driver (144)

Settings Stuurwiel
- ABS: 100
- LIN: 000
- DEA: 000
- SPR: 0

Settings Ingame
- Wheel range: 881°
- Map range: 881°

- Strength: 16.6 (McLaren MP4-12C)
- Min force: 2.4%

Last edited:

RSRoy

Senior Member
Ik moet echt eens aan een nieuw stuurtje volgens mij. Denk dat er bijna niemand nog een Momo Racing gebruikt...heb inmiddels wel G25 pedalen :D

Ik ga zeker een paar van deze instellings uitproberen met mijn G27 om te testen.

Ik rijd zelf overigens helemaal zonder force feedback en zonder centreerveer.
Het viel mij op dat heel veel mensen last hebben van hun schouders en nek.
Ik zelf heb hier nog geen last van. Zo stuurt het zonder FFB lekker licht je kunt zelfs goed met een hand sturen. Ik neem deze week wel even een paar instellings over om even uit te proberen.
Met 1 hand sturen gaat met FFB ook prima hoor, als je zonder centreerveer en zonder FFB rijd, dan heb je echt helemaal geen gevoel van controle. Zonder FFB en met centreerveer kan ik nog begrijpen, dat gebruiken een hele hoop mensen (basicly een non-ffb wheel)

Schouders en nek zit hem vooral in een verkeerde zit positie, al heb ik 1x de Daytona 500 gereden met veel te zware FFB (op de oude baan nog) en dat voelde ik de dag erna nog wel ;)

Ik rij nu al weer sinds juli 2012 met veel heel plezier een CSW Base met BMW en Formula Rim en CSP V2 pedalen. Deze instellingen gebruik ik in alle sims die ik rij, enige wat ik veranderd is bv de rotatie omdat sommige sims problemen hebben met 900 graden.

Na veel pielen rij ik met iRacing de volgende instellingen:

Fanatec Clubsport Wheel (037)

Settings Driver (144)

Settings Stuurwiel
- ABS: 75
- FOR: 85
- SPR: 75

Settings Ingame

- Strength: rond de 20 is afhankelijk van welke auto ik rij in de McLaren MP4- 12C zit ik op 18% met het formula stuurtje.

In de Mclaren is het Formula stuur echt een toevoeging aan het rijgevoel.

Met 1 hand sturen gaat met FFB ook prima hoor, als je zonder centreerveer en zonder FFB rijd, dan heb je echt helemaal geen gevoel van controle. Zonder FFB en met centreerveer kan ik nog begrijpen, dat gebruiken een hele hoop mensen (basicly een non-ffb wheel)

Schouders en nek zit hem vooral in een verkeerde zit positie, al heb ik 1x de Daytona 500 gereden met veel te zware FFB (op de oude baan nog) en dat voelde ik de dag erna nog wel ;)

Ik heb mijn force feedback al weer even aan gezet om een paar dingen hier over te nemen en uit te testen.

Volgensmij heeft vooral de mclaren een heel goede force feedback omdat het gebruik maakt van het nieuwe stuurmodel. Alleen dan moet je wel de linear mode aanzetten.