Het grote raceverslagen topic

Tjello

DigitalRacing.nl
ff afstoffen ;)

Gisteren hebben we de NEO 6 uur van de Nurburgring gereden. Normaal start Dennis maar door omstandigheden mocht ik dat doen, inhalen is altijd hectisch in de openingsfase van de race omdat de prototypes en gt's nog in een pack rijden. Uit de pits starten heeft ook geen zin want dan kom je de GT's nog eerder tegen en lig je dus meteen achter op de rest in je klasse.
Gestart vanaf P15. Zoals gewoonlijk geen gekke dingen gedaan bij de start, helaas wel in de eerste ronde 2 plekken verloren. Helaas niet de pace van degenen voor ons kunnen volgen maar toch P16 kunnen houden, en verder kunnen doorrijden dan de rest wat er voor zorgde dat ik op P3 naar binnen kwam voor de eerste pitstop. Tweede stint ging ook redelijk qua pace maar wel wat track positie verloren omdat wij wel banden wisselden en de rest niet. Daarna het stuur aan Dennis overgegeven. Daar waar ik mijn leukste stints gereden heb denk ik dat Dennis de saaiste heeft gereden in niemandsland. Daarna mocht Michael het afmaken en die heeft volgens mij de longen uit zijn lijf getrapt, waar ik 35 rondjes op een tank reed en Dennis 36 deed Michael er 33 :huh1: Volgens mij waren we met 2 teams die stints reden die langer dan een uur waren zouden we een pitstop/splash^&dash uitsparen en waar we eigenlijk de hele race zo rond P15 reden hadden we een kans op top10. Dit werd na een lang gevecht met Team Spaghetti P10, waar we tevreden mee kunnen zijn.
We hebben weer een aantal dingen geleerd en denken dat we die goed kunnen toepassen op Le Mans (waar ik dit jaar hopelijk wel mee rijd :) ).

Toch even complimenten naar Niel en de admins/stewards, er waren problemen met inloggen en binnen no time hadden ze de knoop doorgehakt om een nieuwe sessie te starten. Na 2,5 uur te racen werden alle teams bij elkaar geroepen om kenbaar te maken dat het gedrag op de baan niet altijd even netjes was. Het heeft wel geholpen want er zijn minder incidenten geregistreerd daarna. Op naar de race @ Spa
 
Ik hoefde gister niet te rijden maar wel mooi als toeschouwer de race kunnen bekijken. Het niveau in de Neo Endurance Series is echt zo belachelijk hoog dat je na 6 uur racen nog overal spannende gevechten hebt. De regie van Racespot heeft ook aandacht voor auto's die niet in de top 3 rijden en zo zijn we een aantal keer mooi in beeld geweest.
 
Last edited:

Tjello

DigitalRacing.nl
Seizoensafsluiter NEO @ Le Mans

Het was een race waar in de voorbereiding al een hoop mis ging. Bij mij ging mijn stuur stuk (bijna geen FFB meer en geen calibratie), en bij Roy een crashende pc wat hardnekkig bleef aanhouden ongeacht wat hij deed. We hebben de economie gesteund door een nieuw stuur te kopen en nieuw moederbord + processor. Levering van het stuur liep een dag vertraging op waardoor ik de laatste oefenavond met zijn allen ook nog eens miste.

Storm wist de wagen op plek 4 te zetten in de kwalificatie, top prestatie!

Racestart en tijdens de opwarmronde werden wij (en 2-3 andere teams) aangereden door een wagen die een disconnect had. Schade en we verloren een aantal seconden per ronde. We kozen er voor om door te rijden en de pitstop die we op het einde verwachtte te maken (laatste stint zou de helft zijn van de rest). Schade laten repareren en gaan. Storm ging zo goed dat we na de eerste pitstop van de rest op 21 seconden achter de leider zaten (onze repairs waren 25!). Natuurlijk hebben we minder getankt maar dat vergeten we even omdat dit in ons voordeel is :p . Na Michael was het Dennis zijn beurt en dan die stint heb ik alleen van horen zeggen dat hij vond dat de wagen in de 3e stint (zonder bandenwissel) het lekkerste liep. Daarna stapte Bas in voor een triple stint. Ik zou in de nacht beginnen om half 2 ofzo voor een dubbele stint (tijdens testen lukt het me niet om te triplestinten op een setje banden) en wist de snelste ronde van Bas te matchen :D
Daarna mochten Michael en Dennis weer rijden en mocht ik na de middag weer instappen. Helaas hadden we wat niet repareerbare schade volgens ons, maar ook de baan leek weer trager te worden en minder grip te hebben. Uiteindelijk wist Bas in zijn laatste stint Simatok achter ons te houden (kwamen met nog geen 2 seconden verschil over de streep op P6. Dit wordt P7 omdat er bij een team achter ons een ronde niet geteld was door iRacing.

Als je kijkt wie voor ons geëindigd zijn mogen we heel trots zijn op het resultaat. Mivano (Hamilton/Evers) Pure (Benecke/Wolf), Radicals en Chimera zijn niet de minste.

Wat we tijdens de race al dachten werd door Chimera achteraf ook bevestigd, het weer is echt dynamisch ('s nachts kouder waardoor we dan ook sneller waren). Nu nog dag/nacht transitie en eventueel regen dan kan er niks op tegen endurance racen in iRacing.

Ondanks dat het uiteindelijke resultaat minder goed is dan vorig jaar (p7 tov p2 en in tussenstand denk ik ook p7 tov p4) denk ik dat we het dit jaar beter gedaan hebben. Zaten er qua snelheid beter bij, het hele team reed structureel langer op een tank dan de concurrentie. We nemen afscheid van de HPD en gaan ons op de LMP1 richten :thumbup:
 
Helaas zelf niet kunnen rijden door pc problemen zoals Marcel al zei. Enorm balen en Zonde van de tijd die er in gestoken is. Maar het was wel weer enorm vet om het als deel van het team mee te maken. De heren hebben super goed gereden en een perfect resultaat neer gezet. Prachtig om tussen zo een wereldtoppers te staan.
 

Tjello

DigitalRacing.nl
iRacing Spa 24 uur (2018)
Afgelopen weekend was er weer de 24 uur op Spa met de GT3 wagens. Op advies van Bas de Ferrari gepakt. In voorbereidingen hadden we de snelheid er goed in zitten.

Dennis doet normaal de start maar die was dit weekend bij de F1 op Hockenheim. Bas ging starten op P53 en ik heb in zijn 2 stints toch wel 2 keer een verhoogde hartslag gehad door pannenkoekengedrag voor hem wat hij net wist te ontwijken. Na ruim 2 uur rijden had Bas ongeveer 20 posities gewonnen (ook door veel later te stoppen dan anderen) en ging op P4 naar binnen!
Daarna mocht ik gaan rijden, eerste stint is altijd wat krampachtig bij mij en de tweede ging qua snelheid alweer wat beter. Schampte wel nog ff de muur bij uitkomen van de bocht zonder naam (voor Pouhon), paar seconden repairs gehad toen Roy het stuur van me over nam.
Toen het Michael zijn beurt was schampte hij de muur aan de binnenkant bij eau rouge, daar ook wat repairs mee gehad maar niks dramatisch.
En zo lagen we binnen de top 30. Opzich al een nette prestatie maar daar zou het niet bij blijven. Doordat we minder zouden stoppen dan de rest en wat pech van anderen reden we opeens binnen de top20, wat de laatste 4 uur P11 bleef. Een plekje beter dan afgelopen jaar maar voor mij persoonlijk een zwik meer inc gereden (vorig jaar reed ik 137 rondjes met in totaal 180 inc, nu 168 met 323 inc).
Het was weer een leuk event, ook eerste keer dat ik JRT timing gebruikt heb om de rest een beetje in de gaten te houden (dashboard van ze gebruikte ik al). Rondeteller en hoeveelheid brandstof wat we moesten tanken was spot on.

Vergeet ons niet te volgen op Facebook <<< klikkerdeklik ;)
 

Tjello

DigitalRacing.nl
DGFX 4 uur van Silverstone
Afgelopen weekend was het ons (Roy en mijzelf) debuut in de DGFX endurance serie. 4 uur op Silverstone. We reden met de #213 Ferrari 488 GTE in de pro klasse.

In de oefensessies zaten we er beiden best goed bij, top 10 tijden reden we altijd wel. Pressure was on :)

Kwalificatie
Zoals gewoonlijk liep de kwalificatie niet met een P16 (startveld van 35 GTE's). Niet geweldig maar ook niet echt slecht.

Race
Opletten bij de start en na een ronde al 2 gratis posities gekregen door aanrijdingen en spins voor ons. Daarna rond plek 11-12 gereden tot er een safety car kwam, toen de pits open ging ging echt iedereen naar binnen en ik kon nog 9 ronden rijden op de tank. Onze strategie was om zo lang mogelijk te rijden op een tank om zo icm een safety car een pitstop uit te kunnen sparen. Met 3 safety car's zouden we dat moeten kunnen redden. Zo lagen we 9 rondjes aan de leiding en hadden we paar ronden na onze pitstop weer een safety car. Helaas besloot mijn pc ermee op te houden in de laatste bocht :hang:
Roy stapte meteen in (kudos aan hem!) maar had een probleem met zijn pedalen waardoor we een tow moesten pakken en een slordige 5 minuten verloren, gelukkig tijdens safety car dus dat was effectief maar 1 rondje.
We lagen op dat moment 32e en de moed zakt je dan in de schoenen kan ik je vertellen. Roy reed weer goed en langzaam aan waren we weer posities aan het terugwinnen. Hij kwam tot plek 11 totdat het noodlot toesloeg, een LMP1 haalt ons in de esses in en remt waar nooit iemand remt en Roy rijdt er achter op met flink wat schade. Met nog 7 rondjes te gaan de repairs gepakt, teruggevallen tot P13 maar wel uitgereden.

Iets waar ik bijzonder trots op ben is het aantal offtracks wat we reden. Er was een limiet van 34 per team (80cpi ongeveer) en daarna werden behoorlijk strenge straffen opgelegd. Ik heb 1x contact gehad waar een 4x uit kwam maar voor de rest niks gehad. Roy ging wat enthousiaster en door de aanrijding, lost control en nog wat offtracks kwamen we in totaal op 21 uit.

Eerst dacht ik dat de safety car een beetje een gimmick is maar dat viel uiteindelijk heel erg mee, brengt nog wat extra's met zich mee qua strategie. En zo wordt het veld ook een beetje kunstmatig bij elkaar gehouden.
 

Tjello

DigitalRacing.nl
Hoe zit dat dan met die safety cars marcel? Is dat een soort random gegenereerd iets?
Je mag niet esape gebruiken. Als je niet verder kunt rijden door schade moet je dat bij organisatie aangeven en die zetten dan de safety car in. Dan mag je pas escape gebruiken.

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6003 met Tapatalk
 

Tjello

DigitalRacing.nl
Dat is eigenlijk wel een hele mooie oplossing, gaaf, maar frustrerend als je zo vroeg in de race zoeits overkomt.
Het is eens wat anders. Dankzij waveby kregen wij onze ronde achterstand terug. Dit maakt het niet een 4 uurs sprintrace.

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6003 met Tapatalk
 
Wat ben ik traag, en dan maak ik ook nog eens fouten. Vandaag eerste race in Porsche cup met nieuwe pc en dat ging bij de start al fout. Jarno was vergeten de kalibratie van de koppeling te checken en dus ging ik bij het rooie licht al vol vooruit... 7s stop/go en P2 startpositie weg. P5 aan de finish.

Maar wat een trage race. Ik zit 1,5-2s van de pace en heb geen idee hoe ik harder moet. Ietsje later remmen en ik sta achterstevoren en ietsje harder bij de entry en ik verlies bij het uitkomen...

Ik vermoed toch iets meer trailbraking, maar die Porsche is zó tricky bij het remmen, dat ga ik geen half uur volhouden zonder 1x een fout te maken. Grmbl...
 
Wat ben ik traag, en dan maak ik ook nog eens fouten. Vandaag eerste race in Porsche cup met nieuwe pc en dat ging bij de start al fout. Jarno was vergeten de kalibratie van de koppeling te checken en dus ging ik bij het rooie licht al vol vooruit... 7s stop/go en P2 startpositie weg. P5 aan de finish.

Maar wat een trage race. Ik zit 1,5-2s van de pace en heb geen idee hoe ik harder moet. Ietsje later remmen en ik sta achterstevoren en ietsje harder bij de entry en ik verlies bij het uitkomen...

Ik vermoed toch iets meer trailbraking, maar die Porsche is zó tricky bij het remmen, dat ga ik geen half uur volhouden zonder 1x een fout te maken. Grmbl...

Als je met de Porsche (911 cup) niet kan trailbraken tot op de apex dan verlies je echt heel veel tijd. Dat is wel de manier om meer snelheid te vinden in die auto.
 
Top