Formule 1 nieuws en discussie thread [Deel 17]

speed9

Senior Member
Hmm, ben dan toch benieuwd wat die therapie inhoudt precies?
Ik gok, uit ervaring van mijn oom, dat ze gaan kijken waar die (nog) wel op reageert en wat zijn lichaam doet in bepaalde situaties en prikkels.

Maar ik blijf het verontrustend vinden dat ze hetzelfde aanpak hebben zoals bij Schumacher:
Er is geen vooruitgang, maar ze doen wel van alles (zelfstandigademen, therapie, etc) en dus gaan ze kijken hoe "diep" zijn coma is en hoe ernstig zijn beschadigen zijn.

Aan de andere kant werkt het ook op: is er niks meer te redden dan kunnen we raden waar het heen gaat.
http://www.gpupdate.net/nl/f1-nieuws/320545/familie-bianchi-geen-veranderingen-in-toestand-jules/

Hij is buiten bewustzijn, maar kan zelfstandig ademen. Er zijn geen significante nieuwe ontwikkelingen geweest, maar we putten veel moed uit het feit dat Jules blijft vechten. Als gevolg hiervan konden zijn doktoren beginnen aan het geplande revalidatieprogramma."
Ze gaan dus beginnen om hem zoveel mogelijk te leren kennen en/of te leren doen, maar hij is buiten bewustzijn ...

In hoeverre het daadwerkelijk rehabilitatietherapie betreft, is natuurlijk lastig te zeggen. Sowieso zullen ze zich bezig houden met het bewegen van alle ledematen e.d., om nog een redelijke spierspanning te creëren. Ook zullen ze aandacht hebben voor doorligplekken, maar in hoeverre men prikkels toedient om bijvoorbeeld de hersenen actief proberen te maken? Geen idee, maar als iemand maanden na zijn ongeluk nog steeds slechts zelf ademt, dan maak ik me ernstig zorgen over de uiteindelijke uitkomst.

speed9

Senior Member
Interessant stukje op James Allen On F1: ARMS RACE? GAME CHANGER? WHAT DO THE LATEST CHANGES TO F1 ENGINE RULES MEAN?

Ik ben benieuwd wat Ferrari, Mercedes en Renault gaan doen.
Ik ga er vanuit dat 2015 een hele rare seizoen wordt omtrent de motoren.

Ze verwachten tot race 5 door te gaan met het ontwikkelen van de 2015 motor en dus tot die tijd met de 2014 motor te zullen rijden, aangezien ze nooit een motor meerdere GP's achter elkaar zullen gebruiken ga ik er vanuit dat ze met 2 oude motoren gaan rijden.

Dit betekend dat de 2015 motoren meer te voortduren krijgen en dus meer kans is op uitval :D.
Terwijl Honda nu zich kan focussen op de 20 races met hun nieuwe 2015 motor en de rest maar een "paniek"management uitvoert.

Mijn aanname (gemiddelde):
2014-motor is berekend op minimaal 4 keer 305 is +1220 km (ex training,kwalificatie en warm-up)
2015-motor is berekend op minimaal 5 keer 305 is +1525 km (ex training,kwalificatie en warm-up)

2x 2014-motor is 2440 km (ex training, kwalificatie en warm-up)*gemiddeld
2x 2015-motor is 3050 km (ex training, kwalificatie en warm-up)*gemiddeld
Bij elkaar: 5490 km (ex training, kwalificatie en warm-up)*gemiddeld

Seizoen 2015 verwachting:
20x305 is 6100 km (ex training, kwalificatie en warm-up) *gemiddeld.

Verwachting:
Er zullen meer dan 4 motoren per wagen gebruikt worden, indien de 2014 motor "slechter" is.

Last edited:

speed9

Senior Member
Sorry voor de dubbele post.

Wat ik bedoelde te zeggen is dus:
Als de 2014 motor minder lang meegaat dan de 2015 motor, dat je dus een "gat" creëert bij elke GP die je uitstelt.

Tjello

Active member
Ik weet niet wat er verder nog verandert is in de reglementen, ik denk dat de motorenbouwers zo effectief mogelijk die tokens in willen zetten. Aan de andere kant las ik dat bijvoorbeeld Williams afgelopen jaar 1 update aan het koelsysteem gemaakt heeft en zich vanaf dat moment op aero heeft gericht.

Het grote probleem afgelopen jaar was koeling, dan moet er fundamenteel bij bijvoorbeeld Renault iets mis zijn want anders hadden ze het op een vergelijkbare manier als Williams opgelost.

Het is wel een leuk element in het begin van het seizoen, 'oude' motoren ;)