Formule 1 nieuws en discussie thread [Deel 17]

Markie

Senior Member
Had het idee dat Kevin meer dan ok was, dus enigzins verbaasd at die er ook uit gaat, Grosjean zat al jaren op de schopstoel.

Meer geld nodig, closer met Ferrari

speed9

Senior Member
Kevin Magnussen was tenminste iemand die nog weleens een goede gevecht heeft op de baan en daardoor ook een karakter heeft.
Grosjean was daar in tegen een wandelende PR ramp.

Niels Tieman

DigitalRacing.nl
Staff member
Grosjean en Magnussen hebben beide interesse getoond in de hypercar / WEC. Ik ben benieuwd of we ze beide terug gaan zien in de endurance series. Nu is de vraag; Wie gaat Grosjean en Magnussen vervangen bij Haas?

speed9

Senior Member
https://www.gpupdate.net/nl/f1-nieu...phatauri-trouw-wil-nog-meer-successen-vieren/

Dan ga ik er vanuit dat Kyvat weer terug gaat naar Ferrari, Yuki Tsunoda de 2de zitje krijgt. en Albon een jaartje aan de zijlijn staat / ontslagen wordt.
Ik zie Kyvat niet naar RBR meer gaan en direct Yuki Tsunoda naast Max (Verstappen) zetten gaat een hoop drama opleveren.
Aan de andere kant: ze hebben goedkope rijders nodig om de salarissen van Max Verstappen op te hoesten.

2021 is een overgangsjaar waar je de grootste risico's kan nemen, maar volledige kan focussen op 2022.

Ik hoop dat ze Albon gewoon naast Gasly zetten en Tsunoda nog een jaartje laten rijpen in de F2. Hij deed het leuk, maar ook weer niet zo wereldschokkend dat hij direct de F1 in moet of zo.

Markie

Senior Member
Ik zit op die zelfde lijn Bram.

Albon gaat in de komende races imo geen reultaten neer zetten die ervoor zorgen dat die mag blijven. Gasly hebben ze geprobeerd en blijkbaar te ligt bevonden. Zet ze naast elkaar en als Gasly dan echt veel beter is geworden en het veel beter doet dan Alex, kun je hem in 2022 eventueel een kans geven.

Laat Tsunoda nog lekker een jaar F2 rijden en vul je RBR stoeltje voor het komende jaar met een iets meer ervaren coureur (hulk/perez), tenzij Mercedes Russel niet als reserve rijder bij Merc neerzet als hij zijn Williams stoeltje zou verliezen.

Heb je in 2022 in elk geval een beter zicht op wie wat kan en in dat rbr zitje komt.

Ik heb het gevoel dat Albon naast Gasly niet gaat gebeuren. Zou Gasly de betere zijn dan staan Horner en Marko voor schut, dan is het duidelijk dat het aan het team ligt en niet aan de rijders.

Red Bull is compleet om Max gebouwd. De wagen om zijn rijstijl. Dat heeft voor en nadelen. Het nadeel is dat je een team bent met 1 effectieve wagen. Het voordeel is dat die wagen super competitief is. Zoals iemand al eerder opmerkte net benneton 94. De twee races die Schumacher niet reed dat jaar was het een middelmatig team. De volgende won hij.

Zonder max zou Red Bull dit jaar heel slecht presteren, was Mercedes dit jaar niet zo extreem dominant , was max fluitend en dominerend kampioen geworden.

Ik denk dat de tweede rijder bij red bull 0% inbreng heeft. Betwijfel of dat een fijne plek is om te zijn. Zelfde zie je dit jaar bij Ferrari. Alle focus ligt op Leclerc, Vettel die al wat een beperktere stijl heeft verliest bij iedere update meer terrein terwijl Leclerc steeds meer naar voren komt

Ik denk dat Hülkenberg oprecht een goede tweede naast Max zou zijn bij Red Bull, hij heeft meer dan zat ervaring en kan bij vlagen ook zeer snel zijn, Gasly lijkt het enorm naar zijn zin te hebben bij AlphaTauri en is daar ook duidelijk de nr. 1 coureur, die zit daar goed. Verder denk ik dat AlphaTauri sowieso nog beter kan worden de komende jaren, zou het die jongen ook zeker gunnen om boven een coureur van 'het grote Red Bull' te eindigen in het klassement.

speed9

Senior Member
Als je de wagen bouwt rondom het begrip dat je onderstuur hebt, volgens daar een onzekere coureur in zet die geen enkele gevoel met het wagen heeft en het niet onder de knie krijgt.... dan moet je voortaan scouten op de type wagen en niet op de "mooie" logo op zijn borst.

Gasly deed het bijna in zijn broek in de RBR, Albon hetzelfde en allebei zijn ze te onzeker om de RBR te besturen en je merkte het zelfs aan Max dat die problemen heeft met de wagen....... hoe moet een onzekere coureur er dan 100% mee racen?

Ferrari heeft hetzelfde probleem: de kont is te gevoelig, motor presteert matig, chaos met setups maar LeClerc heeft alles te vertellen en krijgt het voor elkaar om P4 te worden waar Vettel elke race minimaal 1x spint.....

Markie

Senior Member
Ik geloof ook helemaal niet in het idee dat auto's ontwikkeld worden naar de voorkeur van. Je ontwerpt een auto die zo snel mogelijk is en je downforce pakketten en andere afstellingen regel je dan de balans van een wagen. Zit je fout met je ontwerp ben je beperkt in je afstel mogelijkheden van je wagen, zoals speed al aangeeft zie je dat dit jaar terug bij Ferrari en RBR dit jaar, kleine sweetspot. En de feedback van een tweede coureur wordt wel degelijk meegenomen, zou getuigen van mega amateurisme als je dat niet zou doen. Zeker bij een team als RBR waar Alex de zelfde wagen voorkeur heeft, dat is en sterke voorkant (overstuur).

De kwalitiet van DannyRic, zeker in het laatste jaar, was dat die gewoon nooit panikeerde als Max in zij eerste runs in de FP sessies meer dan 0.5 sneller was. Gewoon zijn ding bleef doen en dan in een goed weekend in de buurt van Q3 er dichter opzat en soms dit niet lukte en het gat heel groot was en die desondanks dan met de zelfde instelling het volgende raceweekend begon (van zich af kon zetten). Alex en ook Pierre (nerveus) hebben or hadden die rust niet en werden meer en meer onzeker en dan kom je in een neerwaartse spiraal terecht waar je alleen uitkomt met een paar hele goede races, wat tegen iemand met de kwaliteiten van Max natuurlijk altijd lastig blijft.

Ben het dan ook eens dat Hulk (of een Perez) het beter zouden kunnen doen omdat zie die ervaring wel hebben, zoals DannyRic dat ook had. Of ze de snelheid hebben van een DannyRic betwijfel ik.

Nu Engeland in lockdown gaat zou dat best wel eens gevolgen voor de F1 kunnen hebben. Meeste teams komen daar vandaan. Tot nu toe is reizen voor werk toegestaan. Maar wordt het strenger dan zou Imola wel eens de laatste GP van het jaar kunnen zijn