Formule 1 nieuws en discussie thread [Deel 17]

Niels Tieman

DigitalRacing.nl
Staff member
Aan de ene kant denk ik; Mooi, wellicht dat het wel spannender gaat worden. Aan de andere kant ben ik van mening dat 'de rest' het beter had moeten doen. Mercedes heeft dit ontzettend goed voor elkaar en dat is het doel van de sport, nietwaar?

Waarom zorgen we er niet voor dat de sensoren voor de bandenslijtage etc niet aan banden worden gelegd? Dat het bij de coureur komt te liggen hoe het aanvoelt en of een pitstop gewenst is?

speed9

Senior Member
Wat is een qualify mode dan?

Mijn inziens is het Maximale power uit het ERS,
Maximale Fuel (105kg/h),
Max turbo / altijd max-toeren,
Agressievere shifting (gearbox)
Lossere Diff in de bochten
Betere ontstekingstiming
Betere injectietiming.
Hogere injectiedruk???
>Meer olieverbruik??? -> wat al ernstig gereguleerd is sinds 2019.
Hogere engine temperatuur???

Niks nieuws, alleen een handige tool / knop voor 1 a 2 laps.
Het is niet dat men ineens meer fuel verbruiken (Ferrari 2019) of zelfs meer koelvloeistoffen / olie (2019).

Mercedes heeft een hogere fuel/power efficiëntie dan elk andere motorbouwer/team en dus zullen zij altijd extra voordeel hebben ongeacht de motorstand, want ik zie men niet ineens ouderwets racen waar je rechter voet bepaald hoeveel fuel je verbruikt.

Christian Horner in het nieuws.

Zie bijvoorbeeld https://www.espn.com/f1/story/_/id/29777302/horner-says-ferrari-settlement-leaves-sour-taste (dit verhaal staat op een hele boel websites)

Wat mij opviel is dat hij zich beklaagd over het "valsspelen" van Ferrari van vorig jaar met de volgende woorden:

"I mean, obviously you can draw your own conclusions from Ferrari's current performance, but, yeah, there are races that we should have won last year arguably if they had run with an engine that seems to be quite different to what performance that they had last year."

Als ik me goed herinner scoorde Red Bull (lees: Max) vorig jaar echter helemaal niet zo goed in de races die Ferrari heeft gewonnen, dus ik zie niet welke races Max dan nog extra gewonnen zou hebben als Ferrari net zo traag was als dit jaar. Maar misschien is mijn geheugen slecht.

speed9

Senior Member
Als ik me goed herinner scoorde Red Bull (lees: Max) vorig jaar echter helemaal niet zo goed in de races die Ferrari heeft gewonnen, dus ik zie niet welke races Max dan nog extra gewonnen zou hebben als Ferrari net zo traag was als dit jaar. Maar misschien is mijn geheugen slecht.
Alleen Singapore , daar stond Verstappen P3 achter 2 Ferrari's.

Verder:

In Bahrain zou Verstappen P3 hebben gehaald.
In China zou Verstappen P3 hebben gehaald (en Gasly P4).
In Azerbaijan zou Verstappen P3 hebben gehaald.
In Monaco zou Verstappen P3 hebben gehaald.
In Canada zou Verstappen P3 hebben gehaald.
In Frankrijk zou Verstappen P3 hebben gehaald.
In Engeland zou Verstappen P4 hebben gehaald (en Gasly P3).
In Rusland zou Verstappen P3 hebben gehaald.
In Japan zou Albon P3 hebben gehaald.
In Mexico zou Albon P3 hebben gehaald (en Verstappen P4)
In USA zou Albon P4 hebben gehaald, Verstappen had al P3.

Als Ferrari WEL een DSQ kreeg voor elke wedstrijd en uit de punten geschrapt zou worden, dan had zelfs Ricciardo (Renault) een P3 gescored op Monza, maar zoals vaker zou alleen het team een DSQ krijgen en niet de rijders.

Markie

Senior Member
Plus dat je niet alleen naar de eind uitslag kan kijken en dan + - plaatsen doen.

Mercedes en RBR werden gedwongen met minder drag/vleugel te rijden, de kwalificatie zou ook anders verlopen en dus je startplaats en de start en gedurende de races had je ook momenten waarop men duidelijk door en Ferrari werd opgehouden. Bijvoorbeeld Max kwam er niet/moeilijk langs bij Charles in Siverstone, Lewis vast achter Charles in Monza, etc.

Daarom heb ik ook moeite met die Tour de France overwinningen die aan iemand anders worden toe bedeelt omdat anderen gepakt werden na hun carrière. de hele tour had er anders uit gezien als die renners helemaal niet hadden mee gedaan.

speed9

Senior Member
Plus dat je niet alleen naar de eind uitslag kan kijken en dan + - plaatsen doen.

Mercedes en RBR werden gedwongen met minder drag/vleugel te rijden, de kwalificatie zou ook anders verlopen en dus je startplaats en de start en gedurende de races had je ook momenten waarop men duidelijk door en Ferrari werd opgehouden. Bijvoorbeeld Max kwam er niet/moeilijk langs bij Charles in Siverstone, Lewis vast achter Charles in Monza, etc.

Daarom heb ik ook moeite met die Tour de France overwinningen die aan iemand anders worden toe bedeelt omdat anderen gepakt werden na hun carrière. de hele tour had er anders uit gezien als die renners helemaal niet hadden mee gedaan.
Ik snap je punt, maar Post-race penalties zouden dan ook moeten verdwijnen, feit blijft wel dat Ferrari met een illegale motor een hoop dure punten heeft afgesnoept van Mercedes, RedBull, Renault en andere terwijl Renault voor een Illegale software wel uit een race werd geschrapt.

Blijkbaar waren de +400 Ferrari punten reden genoeg om te onderhandelen en met de staart tussen de benen het geheim te houden als FIA / LM zijnde, want Ferrari had dan waarschijnlijk WEL uit de F1 gestapt.

speed9

Senior Member
Ohja, want een familiebedrijf is alleen een familiebedrijf als het de familienaam op de gevel heeft staan...
In de F1 wel en een "familiebedrijf" kan ook vanuit 1 persoon zijn

Ferrari kwam door Enzo Ferrari,
McLaren kwam door Bruce Mclaren
Williams kwam door Frank Williams
Sauber kwam door Peter Sauber
Haas kwam door Gene Haas
Jordan kwam door Eddie Jordan
Stewart kwam door Jackie & Paul Stewart
BrawnGP kwam door Ross Brawn

> En zo verder.

Je hebt eigenaren die een team kopen/starten en hun eigen naam gebruiken en je hebt bedrijven die een team kopen/starten en hun naam gebruiken als branding (Benetton, Spyker, RedBull, Mercedes)

Blijft bijzonder hoe het Williams team afgegleden is. Als je toch bedenkt dat Senna aanbood daar gratis te rijden om maar in die auto te komen.
In het boek van Adrian Newey staat dat hij afgesproken had aandelen van het team te kopen maar Patrick Head en Frank Williams die belofte niet nakwamen. Daarom vertrok Newey. Daarna is het snel minder geworden.
De tijd van de kleine teams is voorbij helaas