FIA WTCC seizoen 2009

[nieuws]

WTCC calendar approved
The FIA World Motor Sport Council has approved the draft for the 2009 World Touring Car Championship.

Twelve meetings are listed, including one in Morocco on May 3 that will be hosted by on a new street circuit around Marrakesh that needs to be homologated by the FIA.

The other change concerns the Portuguese event that comes back to Porto after being hosted in Estoril this year.

Like in 2008, the next season will start in Curitiba, Brazil, and end in Macau.

Because the date of the Belgian Formula One Grand Prix has been moved to August 30, and is now in clash with the WTCC event in Germany, KSO and the Motorsport Arena Oschersleben are working together to move the meeting to September 6th.

2009 FIA WTCC CALENDAR

March 8 - BRAZIL Curitiba

March 22 - MEXICO Puebla

May 3 - MOROCCO Marrakech *

May 17 - FRANCE Pau

May 31 - SPAIN Valencia

June 21 - CZECH REPUBLIC Brno

July 5 - PORTUGAL Porto *

July 19 - GREAT BRITAIN Brands Hatch

August 30 - GERMANY Oschersleben

October 4 - ITALY Monza

October 25 - JAPAN Okayama

November 22 - MACAU Macau

* subject to the FIA homologation of the circuit

From: www.fiawtcc.com

Last edited:
Enigsinds verbaast mij deze calender.

Geen Imola, Estoril, Zandvoort etc.
Maar daarvoor in de plaats, mogelijk marakech en porto.
Ben benieuwd wat de alternatieven zijn.

Ik ben heel benieuwd naar seizoen 2009. Enkele belangrijke geruchten:

- BMW trekt zich misschien terug als de regels omtrend de Diesels niet worden aangepast. Ze hebben zelf een Diesel op de plank liggen, maar willen deze niet gebruiken.

- Seat gaat waarschijnlijk in de loop van het seizoen de Leon vervangen door de nieuwe Exeo (oude Audi A4 met andere neus en kont). De geruchten gaan dat Seat al een van de oude STCC Audi A4's heeft gekocht ter voorbereiding.

- RML, de renstal die de Chevrolets runt, schijnt al druk bezig te zijn met de Cruze ter vervanging van de oude Lacetti.

Markie

Senior Member
Ik ben heel benieuwd naar seizoen 2009. Enkele belangrijke geruchten:

- BMW trekt zich misschien terug als de regels omtrend de Diesels niet worden aangepast. Ze hebben zelf een Diesel op de plank liggen, maar willen deze niet gebruiken.
Als ik het laatste interview dat ik gezien heb, Le Mans DTM, met Mario Theissen als basis neem. Denk ik dat BMW nog één jaar in de WTCC blijft en dan, met de nieuwe regelgeving die voor 2010 geplant staat voor de DTM, de WTCC laat voor wat het is en terugkeert in het duitse toerwagen kampioenschap.

De geruchten omtrent Citroen en 2010 DTM blijken toch ook meer dan alleen een gerucht te zijn en Lexus werd tijdens afgelopen DTM race ook al als kandidaat voor 2010genoemd.

Ik denk dat als de WTCC niet snel zijn kalender gaat aanpassen er vanuit de Europese manufactures steeds mindere interesse gaat zijn. Zoals M.T. in zijn interview aangaf, de DTM rijdt daar waar wij onze wagens willen verkopen. ;)

Robert Saalmink

DigitalRacing | Directie
Thiessen van BMW stelt het zelfs zo dat wanneer BMW zou instappen met de diesel, ze sneller zouden zijn dan de rest en dat het hele diesel-verhaal 'it would kill the serie'. Ik zal eens opzoeken waar ik dat heb gelezen.

Als ik het laatste interview dat ik gezien heb, Le Mans DTM, met Mario Theissen als basis neem. Denk ik dat BMW nog één jaar in de WTCC blijft en dan, met de nieuwe regelgeving die voor 2010 geplant staat voor de DTM, de WTCC laat voor wat het is en terugkeert in het duitse toerwagen kampioenschap.
Wil BMW in de DTM stappen dan zal eerst de organisatie over de kop moeten. ITM heeft te sterke banden met Mercedes, hierdoor stapte Audi vorig seizoen al bijna uit de serie.

De geruchten omtrent Citroen en 2010 DTM blijken toch ook meer dan alleen een gerucht te zijn en Lexus werd tijdens afgelopen DTM race ook al als kandidaat voor 2010genoemd.
Zowel Citroen als Lexus hebben deze geruchten ontkrachtigd. Citroen heeft verkennend rondgekeken maar besloten in het WRC te blijven. Lexus heeft dit ook gedaan, een prototype gebouwd (naar het schijnt op basis van een van de oude DTM Vectra's) maar ook besloten het niet te doen. Dit prototype is ontwikkeld tot een SuperGT wagen, waar er nu 2 van rondrijden in de GT300 in Japan.

Ik denk dat als de WTCC niet snel zijn kalender gaat aanpassen er vanuit de Europese manufactures steeds mindere interesse gaat zijn. Zoals M.T. in zijn interview aangaf, de DTM rijdt daar waar wij onze wagens willen verkopen. ;)
Da's onzin. Chevrolet is een wereldmerk, Seat heeft ook grote markten in Zuid Amerika en BMW heeft ook belang bij races buiten Europa, juist daar ligt de markt waarnaar ze uit kunnen breiden. Met name in Azie. Tot slot is het wel een wereldkampioenschap en geen europees kampioenschap.

Markie

Senior Member
Wil BMW in de DTM stappen dan zal eerst de organisatie over de kop moeten. ITM heeft te sterke banden met Mercedes, hierdoor stapte Audi vorig seizoen al bijna uit de serie.
Na de afgelopen race op Le Mans was er een korte docu over de toekomst van de DTM, na 2010 en ook over de veranderingen die er (misschien) gaan komen. BMW (MT) gaf duidelijk aan dat ze absoluut geen interesse hebben in de huidige "formula" achtige DTM. Echter dat er gesproken wordt over veranderingen in 2010, ondermeer naar een meer "productie" gelijkende wagens. En dat dit iets is waar BMW wel interesse zou hebben.

Zowel Citroen als Lexus hebben deze geruchten ontkrachtigd. Citroen heeft verkennend rondgekeken maar besloten in het WRC te blijven. Lexus heeft dit ook gedaan, een prototype gebouwd (naar het schijnt op basis van een van de oude DTM Vectra's) maar ook besloten het niet te doen. Dit prototype is ontwikkeld tot een SuperGT wagen, waar er nu 2 van rondrijden in de GT300 in Japan.
Eerste geruchten omtrent Citroen kwamen na een interview met de ARD/ZDF van een van de CEO's die, ik meen Nurnburg, vooraf aan een race de WRC (commerciële kant) helemaal met de grond gelijk maakte en daaruit trok men een aantal vroege conclusies ;) Echter en wederom met de nieuwe regelgeving, die er misschien gaat komen, blijkt er , volgens de geruchten, weldegelijk interesse te zijn, althans volgens die ARD/ZDF "docu".
LEXUS werd daarbij, wederom alleen als er een regelwijziging zou komen, als eventuele 5e brand genoemd, maar dat was in mijn ogen vrij speculatief.

Da's onzin. Chevrolet is een wereldmerk, Seat heeft ook grote markten in Zuid Amerika en BMW heeft ook belang bij races buiten Europa, juist daar ligt de markt waarnaar ze uit kunnen breiden. Met name in Azie. Tot slot is het wel een wereldkampioenschap en geen europees kampioenschap.
Wederom woorden van Mario Theissen waar de belangen van BMW lagen en dat ze liever, voor commerciële redenen, in de DTM zouden willen zijn dan in de WTCC.
En gezien wat er de afgelopen dagen met GM op Wall Street gebeurd (investeerders geloven niet dat GM 09 overleeft), betwijfel ik of Chevrolet wel 2009 haalt ;)

Ik denk dat je geen WTCC kampioenschap kan draaien op 2 grootte merken en vraag me af of de WTCC het eventuele verlies van BMW kan opvangen.

We zullen zien ;) Als ik de afgelopen jaren 1 ding heb geleerd over de toerwagenracerij is dat je alle geruchten met een beste emmer zout moet nemen en dingen pas moet geloven als ze er zijn. Zo schijnt er al ergens een DTM te zijn met Audi, Mercedes, Citroën en Lexus, en een WTCC met naast de huidige teams Fiat Diesels, Brilliance, Honda, Ford en Lexus ;)

Bij het DTM gaat alles vallen en staan met de komende reglementen. Maar die moeten eerst worden doorgevoerd, en daarna nog toereikend blijken. Voor mij wordt het DTM pas weer het DTM als ze hun wagens echt op straatautos gaan baseren. Niet die nepautos die ze nu hebben, gewoon beginnen met een straatchassis en daar een racewagen van maken. Mercedes C63 AMG vs. Audi RS4 vs. BMW M3, dát wil ik zien.

We zullen zien ;) Als ik de afgelopen jaren 1 ding heb geleerd over de toerwagenracerij is dat je alle geruchten met een beste emmer zout moet nemen en dingen pas moet geloven als ze er zijn. Zo schijnt er al ergens een DTM te zijn met Audi, Mercedes, Citroën en Lexus, en een WTCC met naast de huidige teams Fiat Diesels, Brilliance, Honda, Ford en Lexus ;)

Bij het DTM gaat alles vallen en staan met de komende reglementen. Maar die moeten eerst worden doorgevoerd, en daarna nog toereikend blijken. Voor mij wordt het DTM pas weer het DTM als ze hun wagens echt op straatautos gaan baseren. Niet die nepautos die ze nu hebben, gewoon beginnen met een straatchassis en daar een racewagen van maken. Mercedes C63 AMG vs. Audi RS4 vs. BMW M3, dát wil ik zien.
En weer races op de Nordschleife... :cool:

Eerste pica's van de Cruze in WTCC uitvoering zijn online verschenen. Nog wat lastig te zien met die bizarre testlivery, maar zo te zien gaat het een mooi wagentje worden :D