FIA Formula E Championship 2018/2019

Tazz

Senior Member
Eerste race was deze namiddag

[video=youtube;8bhmd4mF71k]https://www.youtube.com/watch?v=8bhmd4mF71k[/video]

Ik heb het de laatste jaren niet echt meer gevolgd, maar ben het wel opnieuw van plan :)
De nieuwe generatie wagens ziet er veel beter uit, en is ook terug heel wat sneller

Blijkbaar had ik ook al de eerste FE topic aangemaakt, maar daar is al niet meer in gereageerd sinds 2015 :p
http://forum.digitalracing.nl/showthread.php?2002-FIA-Formula-E-Championship

speed9

Senior Member
Ik volg het al jaren en het is best een spannende close-racing competitie alleen sommige stratencircuits vind ik nou 3x niks, maar die zijn dan nog net geen Monaco banen.

Gen 2 heeft nog een paar kinderziektes en aparte regels waar ik nog niet helemaal achtersta zoals een niet-modulaire bodywork... als je in lap 1 schade aan je neus heb, dan heb je dat heel de race lang.

Race van gister vond ik best spannend, de top 6 zaten er goed bij.

Dat de graphics en steward communicatie wat slecht was nam ik voor lief.

Tot +/- laatste 3 laps hadden de meeste wagens nog 20% batterij, dat vind ik best knap t.o.v. vorig seizoen waar 2 wagens het vol moesten houden.

Overigens hebben de Gen 2 wagens 1 grote fout in het syteem: bij 100% charge doen de "achterremmen" het niet, maar dat lossen de meeste op door met 97% te starten.

Dennis

Senior Member
Heb de race ook gekeken. Best vermakelijk. Wel hele slechte regie want ik heb op Reddit moeten zoeken om er achter te komen wat er eigenlijk allemaal gebeurde rondom die vele drive throughs en nog weet ik niet precies waar ze voor waren.

speed9

Senior Member
Sterke race van Vergne. Die zie ik zo wel weer kampioen worden.

Wel jammer voor hem dat ie een drive through moest inlossen vanwege z'n ondergoed, lol.
Dat was vorig jaar toch?

Heb de race ook gekeken. Best vermakelijk. Wel hele slechte regie want ik heb op Reddit moeten zoeken om er achter te komen wat er eigenlijk allemaal gebeurde rondom die vele drive throughs en nog weet ik niet precies waar ze voor waren.
Regie was sowieso bagger, waren er eindelijk gevechten zapte ze door.... elke achtervolging hetzelfde verhaal....

Staan we dan te kijken naar een kale attackmode.

Straffen:
Te veel opladen tijdens remmen, te veel verbruiken tijdens de race, te veel verbruiken tijdens code geel, te vroeg de Fanboost gebruiken..... weet alleen dat Massa veel straffen kreeg voor allerlei "kleine" issues zoals te vroeg de Fanboost gebruiken.

Dat was vorig jaar toch?
Right! Me bad. Geen idee waar het voor was dan. Net te veel vermogen gebruikt of zoiets geks?

Niet al te beste resultaten voor Van Doorne en Frijns. Wel een hele goede kwalificatie van Van Doorne (4e!), maar in de race viel hij steeds verder terug naar achteren (schade... of?). Frijns had de slechtste kwalificatie van allemaal (by far)... gespind of zo? In de race eerst een paar plekken goed gemaakt, dan wat op en neer jojoën, maar uiteindelijk weer zo'n sterke eindspurt, zoals hij wel vaker laat zien.

Last edited:

speed9

Senior Member
Schijnbaar mag je maar 100Kj gebruiken tijdens de race terwijl FanBoost en Attackmode een "power-up" zijn, dus snap het allemaal niet meer eigenlijk.

Iemand race 2 gevolgd? Vind het wel gaaf om volgen. Weet niet goed of ik dat formaat van alles in 1 dag nu net goed of slecht vind, maar vind het erg tof om kijken. Ze kunnen echt racen met elkaar, en moeten gooien en smijten met die bakken. Gaaf om te zien.

Vermakelijke race gezien weer. Het is duidelijk nog allemaal niet zo "af" als de f1, maar de race zijn wel stukken leuker en spannender om te kijken.

Alleen die Vandoorne he. Zelfs HWA is al gefrustreerd in hem heb ik het idee.

Toegegeven, ik denk dat alleen Buemi zich nóg beroerder voelde.. maar idd, dat zijn geen handige acties van Stoffel.

Van de andere kant, ergens vind ik ook wel dat het iets is waar de FE organisatie mee aan de slag moet.
Het is al gladder want straten-circuit.. maar als er na een halve race al zoveel marbles liggen dat eigenlijk alleen de race-lijn nog fatsoenlijk begaanbaar is.

Snapte toen ook waarom het meerendeel al vrij snel de ‘speedzone’ pakte. In het tweede deel van de race werd ie praktisch nutteloos.

cookie

Senior Member
Vandoorne heeft een vettel complex volgens mij. Kan races winnen vanaf de pole of eerste 2 rijen door een goede pit strategie, maar racen voor positie kan hij niet goed. In gp2 won hij meestal de feature race op zaterdag, en zondag was het een crash of ergens finishen waar hij startte met de omgekeerde grid. 10 feature races gewonnen, slechts 1 sprint race. Het was pas zijn derde formule E race, maar hij kan niet blijven teren op dat gp2 palmares. Dringend een goede reeks finishes nodig om z'n single seater carrière te redden.