[F1]Grand Prix van Spanje 2020

Markie

Senior Member
Valteri verliest het bij de start en dan controleert RBR hem door iedere keer dat die te dicht bij kwam Max op nieuw rubber te zetten en dan kun je alleeen langer buiten blijven.

Snapte alleen die call naer de rode banden niet (hopen op sc?), alhoewel hij er toch nooit langsgekomen was, maar nu zeker niet.

Markie

Senior Member
Haha, Vettel bij Jack. Hij kan nog grapjes maken.
Mag hem eigenlijk de laatste 3/4 jaren wel, denk ook dat de media er meer van maakt dan dat er echt loos is. Bedoel niet alles ok tussen hem en Ferrari, maar denk dat die het seizoen gewoon afmaakt.

Denk ook niet dat Fernando zit te wachten om al in de Renault te stappen (voortijdig Sainz--> Fer, DannyRic--> McLaren)

Albon kreeg gewoon een strategie die niet werkt.

Hij had een prima start en had voor Perez gelegen, ware het niet dat Bottas in de weg reed en hij van het gas moest.

De vroege wissel naar de harde band heeft hem de das om gedaan. Het was een alternatieve strategie die vandaag niet werkte. Zat continu in verkeer met een langzamere band, waardoor hij door Sainz werd ingehaald. En dan Vettel die maar 1 keer is gestopt. Pijnlijk dat hij daar niet meer voorbij kwam.

speed9

Senior Member
De vraag is: RedBull heeft al 3 coureurs versleten tot bijna aan het huilen aan toe.
Niemand heeft het antwoord waarom de 2de wagen continue issues heeft of hoe Verstappen eromheen rijdt... niemand.

Volgens haalt RBR Albon naar binnen voor een pitstop en zet hem met een 1.7seconde langzamere band tussen rijders die rijden op Softs/Mediums.... waaronder een paar wagens die JUIST goed doen in een achtervolging.

De corner entry en exits zijn onstabiel wat een aantal dingen kunnen zijn:
Aerodynamica slecht, Chassis slecht, Motor onvoorspelbaar, Electronic Throttles onvoorspelbaar of als laatste de coureur durft niet te pushen.

Ik twijfel nu echt aan RedBull en haar kunnen om bij 2 wagens, 2 coureurs elke keer te troubleshooten.
Als Max een probleem heeft, zijn ze sneller in staat om het op te lossen
Als Albon een probleem heeft, zijn ze een half seizoen verder en nog steeds geen oplossing.
Als hun beide een probleem heeft, gaat alles fout.

Maar ze hebben al 3 coureurs versleten, waarvan Albon nog rijdt.
De vervanging is er niet, bestaat niet of heeft geen enkele F1 race gereden en zou volgens de doorstroming eerst bij Alpha Tauri moeten rijden, maar die zitten prima met Gasly en Kyvat die allebei podia kunnen scoren in een B-wagen dus vervangen zit geen noodzaak in.

Dan heeft RedBull nog maar 2 opties:
Hulkenberg (dit seizoen) of Vettel (2021)

Bramzel

Active member
Red Bull heeft zowel Gasly als Albon erg vroeg in die auto gezet, die hadden beiden beter nog een jaartje kunnen rijpen bij Toro Alpha Rossi Tauri. Nu kunnen ze beter Albon gewoon laten zitten, in de races doet hij het prima, als hij nog wat beter kwalificeert scheelt het al een hoop.

Markie

Senior Member
Alex is constant 0.7 of meer ieder rondje trager dan Max, iedere race, dus ik snap die hij doet het prima in de race niet zo. Hij moet dicht achter Max zitten zodat hij een tweede pion in het schaakspel met Mercedes is en dat is die nooit en dat is niet alleen gebrek aan Q pace.

De reden dat Alex de 2e stint op de witte band zat, was omdat die geen 2e set mediums meer over had. Maar ook op de mediums in de laatste stint, een rondje eerder naar binnen dan Max, was die meer dan een seconde per ronde trager en dat lag niet aan verkeer.

rondetijden Max vs Alex Spanje (@ en.mclarenf-1.com)

Gasly was gewoon sneller, alleen die had minder zelfvertrouwen en dat zag je dan weer terug bij zijn inhaal acties, of beter het gebrek ervan. En die werd ook nog eens mega onder druk gezet vanuit het team zelf, iets wat ze nu bij Alex juist niet doen, maar dus ook niet helpt. Laten we niet vergeten dat Pierre er met betere prestaties dan nu Alex gewoon teruggezet werd.

DannyRic, door naar Renault te gaan, heeft RBR in de problemen gebracht, zoals Bram al aangaf, dat coureurs die er nog niet klaar voor waren in een promotie naar het hoofd team te pushen en daarvan zie je nu de ellende. Junioren klasse hebben ze een aantal goede rijders, maar die zijn, als ze het al redden, nog minstens 3 jaar weg van klaar te zijn voor, als RBR tenminste geleerd heeft van de "Pierre/Alex veel te snel in het diepe" ellende.

Dus blijft over extern, maar ook daar loopt weinig rond wat direct een mega verbetering zal zijn en dat snapt denk ik RBR goed, vandaar de nog steeds positieve post race interviews over ALex ("great overtaking moves" en niet god wat was die weer traag)

Last edited:

Bramzel

Active member
Hoewel Albon geen Max is vind ik het vergelijken van rondetijden niet helemaal eerlijk. Albon zit vrijwel elke race in verkeer en gevechten om posities, waar Verstappen relatief rustig z'n rondes kan maken.

Markie

Senior Member
Hoewel Albon geen Max is vind ik het vergelijken van rondetijden niet helemaal eerlijk. Albon zit vrijwel elke race in verkeer en gevechten om posities, waar Verstappen relatief rustig z'n rondes kan maken.
Daar wordt rekening mee gehouden, anders zou het gat (vaak) nog veel groter zijn. Gasly zat ook op zo'n 0.7 seconde en die werd er uit gebonjourd omdat die niet snel genoeg was.

Zoals al aangegeven, in Spanje had Max waarschijnlijk meer verkeer in zijn laatste stint dan Alex, zelfde banden (één rondje later gepit) en het gat is 38 seconden in 23 rondjes. Op een baan die je door en door kent als coureur.

Last edited:

speed9

Senior Member
Waar Max om de problemen heen glijd/rijdt heeft Albon dat vertrouwen en/of talent niet.
Het is gewoon triest dat een team met zoveel geld de lek niet boven krijgt, waar bij andere teams juist chaos heerst of zijn geknepen door de FIA.

Dennis

Senior Member
Als ik Red Bull was zou ik eens buiten de F2 gaan kijken. Rossi of Rosenqvist uit de Indycar of wellicht een da Costa uit de FE. Geef zo'n iemand twee/drie jaar terwijl je Yuki Tsunoda klaar stoomt.

speed9

Senior Member
Als ik Red Bull was zou ik eens buiten de F2 gaan kijken. Rossi of Rosenqvist uit de Indycar of wellicht een da Costa uit de FE. Geef zo'n iemand twee/drie jaar terwijl je Yuki Tsunoda klaar stoomt.
RedBull heeft toch nog een paar rondrijden nu toch in de F2?

Dennis

Senior Member
Ja. Maar die kan je wel naast Verstappen zetten maar dat gaat natuurlijk niet werken. Gasly of Kvyat weer promoveren gaat denk ik ook geen succes worden.

Ik mag hopen dat Red Bull zo langzamerhand door heeft dat een rookie naast Max zetten moordend voor het zelfvertrouwen kan zijn. Of er moet een uitzonderlijk talent vinden. Maar die zie ik er niet zo snel tussen

Niels Tieman

DigitalRacing.nl
Staff member
Eigenlijk moet je een coureur hebben die de drive heeft om zo goed mogelijk te presteren, en in samenwerking met Verstappen, de auto wil ontwikkelen. Hulkenberg zou in mijn ogen een prima optie zijn.