[F1] Grand Prix van Spanje 2019

Tazz

Senior Member

Tijdschema

Vrijdag 10 mei 2019

11.00-12.30 1ste vrije training
15.00-16.30 2de vrije training

Zaterdag 11 mei 2019

12.00-13.00 3de vrije training
15.00-16.00 Kwalificatie

Zondag 12 mei 2019

15.10 Spanish GP

WK Tussenstand rijders & constructeurs:

2018 Stats

FP1 - Bottas - 1.18.148
FP2 - Hamilton - 1.18.259
FP3 - Hamilton - 1.17.281
Qualify - Hamilton - 1.16.173
Race - Hamilton - 1u35min29.972
Fastest Lap - Ricciardo - 1.18.441

2018 Pirelli tyre choice:

SS
/ S
/ M

2019 Pirelli tyre choice

Markie

Senior Member
En als je naar de zwakte/sterkte kijkt van de Mercedes, zouden ze het hier goed moeten doen (meer chassis/aero dan power). :(

Laten we hopen dat de updates van RBR & Ferrari en de nieuwe motor die ze dit weekend introduceren ervoor zorgen dat ze wat dichter bij de Mercedes zitten. Barcelona lay-out zou ervoor moeten zorgen dat ze in elk geval geen problemen hebben om de zachtste compound op de juiste temp te krijgen, iets waar Fer/RBR in de Baku race duidelijk problemen mee hadden.

Dennis

Senior Member
Mercedes lijkt dominanter dan ze zijn. In Bahrein en Baku hadden ze eigenlijk gewoon moeten worden. Gat is daardoor al wel groot maar het seizoen is nog lang.

Baku geloof ik niet zo. Mijn gevoel is dat ze al heel snel niet meer 100% reden. Bahrein daarentegen was idd puur mazzel.

Feit is wel dat Mercedes ieder foutje van de tegenstander snoeihard afstraft. En historisch gezien Hamilton na de zomerpauze sterker rijdt dan daarvoor. Om mercedes te verslaan mag je geen fouten maken.

Markie

Senior Member
Baku had Ferrari nooit gewonnen, omdat ze te veel problemen hadden op de reds en vergeet ook niet dat ze de verkeerde strategie hadden gekozen in Q2. Mercedes reed wel gewoon normaal door, omdat Lewis wilde winnen, naar mijn mening, maar controleerde de race wel na de eerste veel betere stint op de reds dan Fer/RBR die alleen meekonden op de hardste band.

FP1 van vandaag:

Gasly zijn tijd was op de softs en Max reed zijn tijd in eerste fase op de mediums, olielek (hopelijk geen motor) zorgde ervoor dat die daarna geen tijd meer zette. Bottas ook een probleem met olielek (geen longrun einde) en sessie eindigde omdat Stroll een Gaslytje deed.

Stroll gras insturen en eraf in 9: https://streamable.com/l4s6k

Markie

Senior Member
Kunnen het seizoen wel stoppen ;)

Mercedes dominant over één rondje en nog meer in de long runs. Max liet iets liggen in zijn "Q rondje", maar in de long run zelfde snelheid als de Ferrari's, maar ook ver weg van de Mercedes jongens. Die zagen er alleen beroerd uit op de aller hardste band (Lewis), maar die gaan ze waaarschijnlijk toch niet gebruiken. :cry:

Middenveld een iets andere balans, één snel rondje Haas echt mega snel, long run waren er zeker 3/4 teams sneller dus of dat weer zelfde Haas probleem is of dat we 1 of 2 stops gaan zien (je wilt geen track positie opgeven, dus lijkt mij niet) of dat Haas alleen snel is in één rondje?

Last edited:
Hmm, Abiteboul's grote mond is weer eens bewezen... Renault zo mogelijk nog verder achteraan dan dat ze al stonden :S

Perez is ook wel hopeloos aan het rondrijden, das wel ernstig.. Haas daarentegen laat twee zeer sterke trainingen zien!

Bottas is goed bezig. Hamilton was echt met de wagen aan het vechten in Q3 en 'komt niet verder dan P2' op ruim 0.6 sec.

Verstappen die weer profiteert van een wat zwakke kwalificatie van Leclerc (misschien door schade) en zijn startpositie maximaliseert.

Kvyat die P9 pakt en Ricciardo P10, terwijl Hulkenberg niet verder dan P16 kwam, na een uitstapje aan het begin van de kwalificatie.

Niels Tieman

DigitalRacing.nl
Staff member
Hamilton gaf aan te weinig batterij te hebben voor een fatsoenlijke ronde en daarom koos om eerder naar buiten te gaan. Nu vraag ik me af of dat komt doordat hij meer moet pushen door een ontketende Bottas of dat hij zelf een fout heeft gemaakt in zijn Q2 run.

Renault blijft me verbazen in negatieve zin. Ik juich succes toe voor de Fransen. Het zou mooi zijn als ze de strijd aan kunnen gaan met Red Bull, Ferrari en later Mercedes. Maar tot op heden werken de updates niet, maken de coureurs (domme) fouten en lijken ze steeds verder te zakken. De verschillen zijn ook groot en onvoorspelbaar, lijkt het.

Haas is een beetje met ups- en downs. Hebben ze een fout gemaakt door beide coureurs te behouden? Ik zou wel eens willen weten wat een andere coureur te weeg brengt binnen dat team.

Ik heb in elk geval zin in de race!

Over Renault gesproken, Hulkenberg mag vanuit de pits starten omdat ze zijn voorvleugel in de kwali hebben (moeten) vervangen en daarbij niet gemeld hebben dat het een andere spec voorvleugel was.

Beetje rommelige start. Gelukkig nergens botsingen. Max 3e. Hij zal waarschijnlijk wel twee keer moeten stoppen, want hij heeft geen ongebruikte harde banden meer.

Lewis gaat hem wel winnen, als je dat zo ziet.

Ferrari blijft wonderlijke amateurisme. Waarom Vettel met medium banden ronden lang achter Leclerc met zijn harde banden houden. Kostte zoveel tijd. Max zal er blij mee zijn.

Niels Tieman

DigitalRacing.nl
Staff member
Een mooie start van Lewis Hamilton zorgde voor een saai(ere) race. Uiterst sterk gereden en verdient gewonnen.

Ik ben wel benieuwd hoe de volgende race gaat verlopen voor Red Bull. In Monaco waren ze uiterst sterk in de afgelopen jaren, maar ik ben bang dat Mercedes wederom een dominante race tegemoet gaat..

Markie

Senior Member
Weekend weg en net de race bekeken en weet niet of het kwaliteit of geluk dat in de eerste bocht niets gebeurde. Denk dat het hielp dat Lewis degene was aan de binnenkant en ook mooi om te zien dat die na Baku niet nog een keer degene zou zijn die het voorzichtigste remde.

Max is duidelijk ouder geworden en schat riscico iets beter in dan een aantal jaren geleden en wordt er, ook doordat Vettel de deur hard dichtgooide bij zijn teamgenoot (whats new :cautious:), dan ook iets later voor beloond en strak uitgereden.

Duidelijk dat Mercedes als enige van de drie top teams zijn wagen echt volledig begrijpt wat je goed ziet aan de snelheid in de laatste sector en de manier waarop ze ook nog eens hun banden goed houden, wat in het verleden RBR zijn sterkte was.

Verwacht dan ook een dominant Mercedes in Monaco, ze waren zo dominant in de trage/midden snelle bochten in Barcelona. En verwacht ook een goede Max en ook zeker beter dan de Ferrari's, die juist problemen hebben met downforce (die zien we weer in Montreal).

Geloof niet dat het verleden heel zwaar weegt op Max, al zal de pers hem zeker wel helpen herinneren, omdat het drie maal hele andere omstandigheden waren waarom het een slecht weekend werd. Eerste keer keer een actie met Grosjean, kan gebeuren als je net bezig bent, was niet perse track specifiek. Tweede keer zat die net in de RBR en ook al waren het drie foutjes, vond dat die echt terug te voeren waren op "alles is nieuw/anders" in deze wagen (2x rem blokeren en een instuur fout) en niet track specifiek . En vorig seizoen was het Sainz die hem net op een ongebruikelijke plaats er langs laat en ja, Max had toen die ronde gewoon op moeten geven, maar denk dat die daarvan geleerd heeft en zo'n fout niet meer maakt.