[F1] Grand Prix van Oostenrijk 2020 : part 1

speed9

Senior Member
[ingekort] Ze hebben al moeite genoeg om een coureur goed te scouten, terwijl dat een van de eenvoudigst te beoordelen functies in de paddock is. Dus er komt altijd een grote mate van gevoel bij kijken en dan is het helaas zo dat we allemaal een bepaalde bias hebben.
Is dat niet de hype van de winnaar?
In de tijd dat Senna won, konden vele Brazilianen makkelijker aan sponsoren komen.
In de tijd dat Schumacher won, werden er heel veel Duitse talenten gescout.

Aantal jaren geleden kwam de vraag naar boven waarom Afrika overgeslagen wordt als continent voor zowel races als coureurs terwijl elk andere regio minimaal 1 of meerdere F1 races en coureurs heeft gehad in de afgelopen 10 jaar terwijl men vroeger op Zuid-Afrika en andere plekken wel een F1 race reden.

Bekendste (F1) coureurs uit "Afrika":
Jody & Ian Scheckter
Laatste "Afrika" F1 Race:
Kyalami 1993.

Bovenstaande vind ik zorgwekkender in deze daglicht en ik hoop dat juist dat Hamilton het WEL voor elkaar krijgt om een F1 race terug te krijgen op Kyalami https://the-race.com/formula-1/hamilton-wants-important-african-f1-race/

-----------
Verder met de Formule 1 van afgelopen weekend.

Eerste race sinds de wintertests, die nu +/- 3 maanden geleden zijn geweest en we kregen gelijk een ouderwets seizoensopener in de vorm van mechanische pech en rijders fouten aangezien er maar 11 wagens van de 20 gefinisht waren en in die statistiek prima zou passen in een seizoensopener van de jaren 90 en de 00's.

Mercedes (motoren) met diverse opmerkelijke issues werden in het weekend al verwisseld uit voorzorg en in de race hoorde we al snel Mercedes (Team) waarschuwingen afgegeven aan haar coureurs.
RacingPoint had meerdere malen een rokende wagen, kwamen steeds meer topsnelheid te kort en leverde ook een DNF op voor Stroll.
Williams had daar in tegen ook geen gemakkelijke weekend en eindigde met Russell zelfs in een mooie rookmotor, van Latifi hebben we vrij weinig gehoord.

Mercedes (Motor):
6 coureurs met de motor, 4 coureurs met motorproblemen en 2 DNF's (1x Williams, 1x Racing Point)

Ferrari (en haar motoren) hadden vrij weinig last van hun betrouwbaarheid, maar de prestatie was "wonderbaarlijk" slecht en dat zagen we bij alle andere teams ook in terug.
6 coureurs met de motor, 0 coureurs met motorproblemen. 3 DNF's (2x Haas, 1x Alfa Romeo)

Honda (Motor)
Heel het weekend zaten ze er goed bij met RedBull vooraan en Alpha Tauri in het samengeknepen middenveld, maar de race bracht de kinderziektes weer naar boven.
4 coureurs met de motor, 2 coureurs met motorproblemen, 3 DNF's (2x RedBull, 1x Alpha Tauri).

Renault (Motor)
Wederom een redelijke weekend, maar in de race kwam al vrij snel naar voren dat Ricciardo problemen had met zijn motor / koeling.
4 coureurs met de motor, 1 coureur met problemen, 1 DNF (1x Renault)

Verder viel het op dat Haas als team zijnde ook dit jaar met diverse remproblemen het weekend in en vooral het weekend uit gingen.
De zoveelste keer in 3 jaar waar de remmen een kritische factor blijkt te zijn voor uitvalbeurten.
2x DNF's.

Met het oog dat iedereen volgende weekend weer aan de start komt is het wel te hopen dat alle problemen binnen 5 dagen opgelost kunnen worden, want met +8 races in dit seizoen en een onzekere factor in dit seizoen is het te hopen dat we uberhaupt meer races gaan krijgen en dus elke DNF's een zware last is.

In een seizoen van 22 races kan je "Best" wel eens uitvallen, maar met +8 is dat wel knijpen in mijn ogen en wellicht is het zelfs de redding voor sommige teams aangezien er ook dit seizoen 3 motoren straffeloos gebruikt mogen worden en daar wellicht nog een verrassing uit komt en het tegenovergestelde probleem klopt ook aan de deur: Deze motor Spec moeten zij komende 2 seizoen volgens mij voor 99% aanhouden en als je nu een slechte motor hebt, sleep je er 2 hele seizoenen meerond.

Zullen we er maar een slot op zetten? Dit gaat over zaken die niks met autosport vandoen hebben. Dit is politiek en welke smaak, kleur, of stroming je het meest aanspreekt is prima als je maar begrijpt dat er ook mensen met een andere kijk op de zaak zijn.
Leuke race trouwens!

Jody Scheckter, goed voorbeeld.

Dat is een blanke Zuid-Afrikaan uit de tijd van de Apartheid.

(maar dat geheel terzijde)

En over de race: ik mag hopen dat er volgende week geen (of veel minder) uitvallers zijn, want ik vind het zelf helemaal geen leuke race als de helft uitvalt. Er was al genoeg spanning zonder dat.

speed9

Senior Member
Serieus? Een Hashtag?
Volgens mij is het nog steeds niet verboden om andere Hashtags te gebruiken dan jij wilt afdwingen.

Ik mag toch hopen dat je hiermee niet suggereert dat je zo'n sterk verhaal hebt getypt dat je me alle hoeken van de ring hebt laten zien in deze "discussie". Lees nog eens goed je eerste alinea door. Voor de rest ga ik mijn tijd niet aan je verdoen als je daar zo op reageert.
Hamilton is een van de coureurs, die op basis van kleur (en dus ras) een hoop voordelen heeft gehad in zijn loopbaan als jongeling in de karts tot aan de F1, Bernie (Ecclestone) heeft naar diverse verhalen alles op alles gezet om een "zwarte" coureur naar F1 te halen en is er trots op dat die kampioen werd in zijn klasse aangezien het vroeger wel een probleem was om een "zwarte" coureur in de F1 te hebben, maar dat was sponsor gerelateerd en niet met F1 zelf. (Voorbeeld zoals Willy Ribbs).

Verder is Hamilton juist een van de beste voorbeelden van hoe het wel kan en is omdat als men hun helmen op hebben in de wagen alle rassen en nationaliteiten er niet meer toe doen behalve je eigen stuurmanskunsten en het talent ( en geld) van het team.

Waar ik in de laatste punt van eerste alinea mee bedoelde is dat rassen en/of kleur er ineens wel toe doet bij een aantal mensen _die in mijn ogen niet de term fan waardig zijn_ indien iemand niet wint, straf krijgt of een ongeluk (veroorzaakt / krijg), maar ligt dat aan de F1 of haar "hooligans" die op de bank zitten?

:unsure:

Ik blijf het ook nog steeds jammer vinden dat er al jaren geen vrouw in de F1 mee rijdt. De laatste is alweer 28 jaar geleden.

Hier in Eindhoven hebben ze op de TU/e extreme maatregelen getroffen om het percentage vrouwen op te krikken. Hierover liggen ze nu ook onder vuur, maar normaal kiest men toch maar al te vaak voor een zoveelste blanke man, terwijl er genoeg talent rondloopt (overigens ken ik een paar vrouwen die al vele jaren hoogleraar zijn aan de TU/e, maar dat terzijde). Het geeft maar aan dat het ideaal van "iedereen gelijk" nog lang niet bereikt is.

speed9

Senior Member
Jody Scheckter, goed voorbeeld.

Dat is een blanke Zuid-Afrikaan uit de tijd van de Apartheid.

(maar dat geheel terzijde)
Ik snap je punt, verder kende ik alleen Adrian Zaugg maar die deed alleen mee in A1 en de formule renaults (en dus minder bekend).

En over de race: ik mag hopen dat er volgende week geen (of veel minder) uitvallers zijn, want ik vind het zelf helemaal geen leuke race als de helft uitvalt. Er was al genoeg spanning zonder dat.
Volgende race rijden ze ook met hardere banden of is dat pas bij Silverstone die aparte banden per weekend?
Qua spanning kwam dit wel erg dichtbij het "Monaco-gevoel" positiegevechten en een zwetende rug van de spanning dat niemand meer verder uitvalt.

Had wel meer variatie verwacht voor herhalende races, want nu moeten we wachten / hopen op veranderlijke weersomstandigheden en had ik leuker gevonden als er meer veranderd zouden worden dan alleen de banden.
Extra lange race of juist ouderwets terugschakelen naar 2 compounds per race i.p.v 3.

Vanwege dat doorontwikkelen van een wagen ook beetje op zijn gat ligt.

Jarninho

Senior Member
Absoluut, ik vind zijn aanpak alleen altijd net even een tikkeltje te zweverig/"devine" waardoor de punten die hij wilt maken voor mij persoonlijk iets minder sterk overkomen.
Dramaqueen is hij zeker en als hij weer eens wint en het heeft over ‘love conquers all’ dan krijg ik daar ook de bibbers van. Maar niemand is perfect en hopelijk werkt het voor anderen beter.

Jarninho

Senior Member
Zullen we er maar een slot op zetten? Dit gaat over zaken die niks met autosport vandoen hebben. Dit is politiek en welke smaak, kleur, of stroming je het meest aanspreekt is prima als je maar begrijpt dat er ook mensen met een andere kijk op de zaak zijn.
Leuke race trouwens!
Het was een groot onderdeel van het afgelopen F1 weekend en ik ben erg blij dat F1 zich eindelijk heeft uitgesproken. Racisme zou juist niet iets politieks moeten zijn. Het zou geen discussie moeten zijn en iedereen die racisme of discriminatie voor politiek gewin zou gebruiken zou in een ideale samenleving gelijk zonder stemmen moeten zitten. Helaas is dat niet het geval en aangezien F1 voor een enorm groot deel een witte mannensport is die ook nog eens flink wat geld casht van dubieuze rijke lui die F1 gebruiken voor eigen gewin en prestige (Poetin bv) ben ik blij dat F1 zich eindelijk eens van z’n goede kant laat zien. Nu doorpakken.

Roy Visser

Senior Member
Volgens mij is het nog steeds niet verboden om andere Hashtags te gebruiken dan jij wilt afdwingen.
De enige die hier wat afdwingt ben jij door geforceerd mij de mond proberen te snoeren in een discussie die je zelf start.

Ik heb mijn lesje wel weer even geleerd hier, ik zal in het vervolg alleen reageren op mensen die daadwerkelijk inhoudelijke kennis hebben.

Het was een groot onderdeel van het afgelopen F1 weekend en ik ben erg blij dat F1 zich eindelijk heeft uitgesproken. Racisme zou juist niet iets politieks moeten zijn. Het zou geen discussie moeten zijn en iedereen die racisme of discriminatie voor politiek gewin zou gebruiken zou in een ideale samenleving gelijk zonder stemmen moeten zitten. Helaas is dat niet het geval en aangezien F1 voor een enorm groot deel een witte mannensport is die ook nog eens flink wat geld casht van dubieuze rijke lui die F1 gebruiken voor eigen gewin en prestige (Poetin bv) ben ik blij dat F1 zich eindelijk eens van z’n goede kant laat zien. Nu doorpakken.
Precies dit, er staan nog wel een paar landen op de lijst waar een hoop dingen nog niet zo vanzelfsprekend zijn. Gelukkig heb ik wel wat diversiteit in mijn fan kleding aangebracht, ik zal afhankelijk van hoe de wind waait en de voortgang van het raceweekend met een Mercedes, McLaren of Red Bull shirt aanzitten, en als het een beetje lekker gaat met Norris trek ik zijn melkpak "we race as one" shirt wel aan ;).

Dit is politiek en welke smaak, kleur, of stroming je het meest aanspreekt is prima als je maar begrijpt dat er ook mensen met een andere kijk op de zaak zijn.
Leuke race trouwens!
Punt is wel dat wanneer je een andere mening hebt veel mensen er niet vies van zijn je meteen volledig de grond in te boren, dus van echte vrijheid van meningsuiting is tegenwoordig al niet echt spraken meer.

Last edited:
Tja, lastige discussie. Probleem wat ik er mee heb is dat ik het gevoel heb dat het bij Hamilton nogal gespeeld is mijn gevoel is dat Hamilton al een tijdje bezig is een imago op te bouwen als een speciaal kampioen. Vorig jaar was het het milieu, wat nogal bijzonder is als je jaren lang de wereld rondvliegt om auto's te rijden . Nu racisme.

Natuurlijk is ieder weldenkend mens tegen racisme, maar ik kan me niet herinneren dat Lewis er ooit mee bezig was. Mercedes heeft bij mijn weten geen gekleurde rijder in zijn opleidings programma. Waar hij zijn invloed op had kunnen maken.

Lewis is eigenlijk het grote voorbeeld dat het wel meevalt in de autosport. Ron Dennis zag een extreem getalenteerde jongen en heeft hem vanaf zijn twaalfde gesponsord naar de F1. Zonder vooroordeel. Het punt is getalenteerd. Als je kijkt naar hoeveel karters er zijn en dan berekent hoe klein de kans is dat ze in de F1 komen. Ga er dan van uit dat er een heel klein percentage daarvan gekleurd is en je snapt dat de kans minimaal is dat zo een jongen of meisje het naar de F1 red. Ik vraag me ook af of je het moet willen. De eerste stap zou moeten zijn karten populairder maken bij gekleurde jeugd. Dan pas kun je stappen maken. Maar talent zou altijd belangrijker moeten zijn dan huidskleur. In de NBA vraagt men ook niet om meer blanken.

Het laatste punt dat ik er mee heb, dat er gedaan wordt alsof coureurs die niet knielen meteen racisten zijn. Grootse onzin. If you're not with me your against me. Laat iedereen vrij zich te uiten zoals hij of zij wil.

Jarninho

Senior Member
Lewis is eigenlijk het grote voorbeeld dat het wel meevalt in de autosport. Ron Dennis zag een extreem getalenteerde jongen en heeft hem vanaf zijn twaalfde gesponsord naar de F1. Zonder vooroordeel. Het punt is getalenteerd. Als je kijkt naar hoeveel karters er zijn en dan berekent hoe klein de kans is dat ze in de F1 komen. Ga er dan van uit dat er een heel klein percentage daarvan gekleurd is en je snapt dat de kans minimaal is dat zo een jongen of meisje het naar de F1 red. Ik vraag me ook af of je het moet willen. De eerste stap zou moeten zijn karten populairder maken bij gekleurde jeugd. Dan pas kun je stappen maken. Maar talent zou altijd belangrijker moeten zijn dan huidskleur. In de NBA vraagt men ook niet om meer blanken.
Ik denk juist dat autosport enorm goed laat zien waar het mis gaat. Vergelijk de grid eens met 2 voetbalelftallen qua afkomst.

Bij voetbal heb je alleen een bal nodig om je talent te laten zien, dat lukt de meesten nog wel. Maar je hebt over het algemeen nogal veel geld nodig als je ver wilt komen in de autosport. En daar lopen zwarte mensen enorm achter op witte. Pak de Quote500 er maar eens bij. Of in de VS de Forbes 400. Weinig zwart te vinden daar. En dat werkt een paar niveaus lager ook echt nog wel door. Heeft het met talent te maken dat witte mensen meer geld hebben dan zwarte? Ik geloof er niks van.
Dat Ron Dennis Lewis een kans heeft gegeven prijst hem enorm, maar 1 zwaluw maakt nog geen zomer.

Ik snap je vergelijking wel, maar ik denk dat er wel een verschil is met voetbal.

Ja, in voetbal heb je op topniveau procentueel gezien een pak meer zwart dan in de autosport.
Maar ik ben ervan overtuigd voor elke zwarte speler die de top haalt, er 100den zijn die uit Afrika met mooie beloftes naar hier gehaald worden om dan bij FC pottenstampers terecht te komen.
De meeste Afrikaanse speler die naar Europa komen, worden volgens mij harder uitgebuit dan op de gewone arbeids.

En ergens is het ook logisch dat er 99,99% blank is in de autosport. Voetbal is een globale sport, maar autosport vind je volgens mij niet zo makkelijk in het Afrikaans continent.

speed9

Senior Member
Dan kom je wederom uit op het verhaal dat een populaire winnaar/kampioen populair is in eigen land en daar de jeugd ineens gaat karten met een huurkart of naar races gaat kijken, want in mijn ogen maakt je huidskleur niet uit als je talent hebt maar wat wel bepaald zijn knaken.
Een gewone modaalburger gaat niet zijn zoon laten karten voor 20.000 euro per seizoen, waar andere sporten makkelijker zijn voor de portemonnee en tuurlijk hebben de globale verschillen in inkomsten een gevolg, maar het grootste verschil is gebaseerd op geld.

Dat F1 alleen vertegenwoordigd wordt door "witte" mannen vind ik lomp, want als je kijkt naar het aantal nationaliteiten (en de verwachtte "ras" per land) is er wel een redelijke mix in, dat er weinig "zwarte" mannen rond rijden heeft te maken met het land van afkomst en daarbij behorende kosten in de jeugd klassen.

Heb je rijke ouders, woon je in een land met vele kansen dan sta je überhaupt al 100 tegen 1 voor op iedereen en je afkomst is in mijn gevoel pas echt bepalend als je geen rijke ouders hebt.

Men maakt hier vergelijkingen met voetballers, maar ik kan mij herinneren dat een Afrikaans land zoals Kameroen toch een stevige potje kan voetballen en globaal gezien een grote groepen zijn die topvoetbal spelen.
Het kromme is alleen dat de meeste dan spelen onder een Britse, Franse, Belgische, Nederlandse of andere nationaliteit uit een gerelateerde land en maar weinig vanuit "onafhankelijke" landen.

En dan kom ik terug op wat ik eerder zij: een populaire kampioen is alleen goed voor zijn/haar land en/of waar ZIJ hun geld investeren.
Toen Fittipaldi populair werd kwamen er ineens extra banen in Brazilië en kwamen er later andere nieuwe talenten omhoog zoals Senna, Barrichello en Massa en dergelijke.

En het enige wat opmerkelijk is is dat Interlagos op een, naar hedendaagse maatstaven, rot plek ligt.
Waar armoe achter de muren heerst, rijden er aan de andere kant coureurs met miljoenencontracten en dat blijft ook met F1 en andere topsporten.