[F1] Grand Prix van Oostenrijk 2020 : part 1

Markie

Senior Member
Bottas enige die normale race reed, behalve engine waarschuwingen. Top !!

Lewis toch weer onnodig ongelukje, maar komt er mee weg. Ferrari met zijn stop uiteindelijk P2 En Lando!!!!!!!!

Lando: https://streamable.com/tmu5jm

En RBR thuis race :cry: ,enige positieve is dat Lewis hem niet wint, maar als ze niet snel wat vinden is het weer een Mercedes 1-2 en constructeurs titel.

Zo onnodig van Lewis.

Twee uitgevallen Red Bulls is wel zorgwekkend. Las ergens dat er een nieuwe motor was. Hoop niet dat dit het gevolg is.

Roy Visser

Senior Member
Die nieuwe RB motor was juist voor de betrouwbaarheid begreep ik. Lewis onhandig maar Albon had zeker de ruimte voor een beter moment om in te halen. En Lando!!! woohoo!

speed9

Senior Member
Mercedes heeft dus ALLE motoren vervangen dit weekend, waarna elke motor (op Latifi na) allemaal rookte en/of warnings gaven....
6 motoren: 2 stuk.

RedBull met beide wagens vol elektronische issues.

Beide Haasen met remproblemen, net zoals elk jaar (tijd dat de FIA ingrijpt).

Alle Ferrari motoren zijn langzamer dan vorig jaar, alleen LeClerc wint er wel een podium mee.

Als Hamilton een 5 seconde penalty kreeg voor een 50-50% incident, dan had Vettel 10 seconde moeten krijgen.
Waarom: Die van Hamilton was een race incident, Albon had de ruimte en Hamilton was al 90' ingestuurd naar RECHTS.
Waarom: Vettel verremde zich in een positie WAAR je niet de tijd had om in te halen en was 100% zijn schuld.

We kunnen wel zeggen dat Williams HOGER is geeindigt dan RedBull, das uniek!
Qua pace zaten ze met Russell niet slecht, athans veel minder slecht dan vorig jaar.

speed9

Senior Member
En max in full white privileged mode :( , maar niet de enige, toch jammer hoewel de rest vd boodschap natuurlijk wel overkomt:

Start blm support #endracism: https://streamable.com/l3vbx3
Knielen doe je maar lekker tijdens je eigen volkslied, maar niet op een andermans volkslied.
Knielen bepaal je daarbuiten voor jezelf en niet voor andere. :sick:.

F1 is qua coureurs een van de meest gecombineerde sport met vele rassen racend op diverse banen in diverse landen.
Is er discriminatie en racisme in de F1: niet dat we zien, horen of ruiken maar Hamilton duwt men wel in die beschuldiging elke keer.

Roy Visser

Senior Member
Knielen doe je maar lekker tijdens je eigen volkslied, maar niet op een andermans volkslied.
Knielen bepaal je daarbuiten voor jezelf en niet voor andere. :sick:.

F1 is qua coureurs een van de meest gecombineerde sport met vele rassen racend op diverse banen in diverse landen.
Is er discriminatie en racisme in de F1: niet dat we zien, horen of ruiken maar Hamilton duwt men wel in die beschuldiging elke keer.
Dus omdat jij het niet ziet hoort of ruikt is het er niet? Ik ben geen fan van Hamilton zijn aanpak, maar hij spreekt ongetwijfeld uit ervaring. Ik ben overigens niet mee eens dat Max daar in full white priviliged mode staat. Ik begrijp dat het knielen een teken is van BLM, maar ook daar mag iedereen zijn eigen invulling aan geven, overigens niet op de manier zoals Rick hier bedoelt.

Tjello

DigitalRacing.nl
Ik ben een fan van Hamilton op de baan maar daarbuiten vind ik het steeds meer een vreemde snuiter. Knielt ie daar als enige met een ander shirt aan, dat vind ik dan weer niet handig.
Daarnaast vind ik dat je racisme tegen gaat door je gedrag in de maatschappij, niet door een shirtje te dragen, een tweetje te retweeten of te knielen tijdens een volkslied.

Toffe race, in typische F1 stijl toch wat controversie. In mijn optiek terechte straf voor het Hamilton-Albon incident.
Ik sta wel te kijken van de betrouwbaarheid, 9 uitvallers is niet niks.

Een ding is zeker. Het zullen niet 2 exact dezelfde races zijn qua uitslag. Dat valt me dan weer mee.

Maar er zijn serieuze betrouwbaarheidsproblemen bij o.a. RBR en Haas (en wellicht ook Mercedes, maar die rijden met 2 vingers in de neus nog steeds vooraan). Vraag me af of ze dat voor komend weekend opgelost hebben.

De troefkaart met de aparte strategie voor Max is de tweede race ook geen verrassing meer, dus ik verwacht een Mercedes 1-2. Dit weekend had hij best wel kans gemaakt, als de auto heel was gebleven.

Jarninho

Senior Member
ik krijg juist steeds meer respect voor hem buiten de baan. Hij staat (no pun intended) voor wat hij belangrijk vindt en symbolische daden zijn juist heel belangrijk als je een publiek figuur bent. Zonder Hamilton denk ik niet dat dit gebeurd was en hoe meer mensen zich uitspreken, hoe beter.

Markie

Senior Member
Dat er anno 2020 nog steeds mensen beoordeeld worden op hun huidskleur, geloof, geaardheid of achternaam (etc.) is natuurlijk te belachelijk voor woorden en daar is iedereen het hier wel over eens. Dat je daar als sport op het moment dat dit speelt in de wereld aandacht aanbesteed is niet politiek, maar normale fatsoenlijkheid. Dat er dan een aantal besluiten om met hun t-shirts en sociale media hashtags mee te doen en van de zijlijn willen toekijken i.p.v. volledige steun aan de enige die het daadwerkelijk meemaakt in zijn dagelijks leven te betuigen, vindt ik dan erg jammer. De spelers/coaches/etc. in de Premier League laten zien door vol achter hun collega's te gaan staan hoe het ook kan en dan laat je mij zien, met de dooddoener 'all lives matter", dat je het goed bedoelt maar net niet begrijpt.

Natuurlijk lost een t-shirt of een # niets op, maar het gaat natuurlijk om het signaal dat je naar al die mensen stuurt die tegen je opkijken en je via de (sociale) media kunt bereiken.

#gemistekans

Race zelf veel teams met huiswerk;
Mercedes moet iets vinden voor de trillingen van de kerbs, want dat had ook fout kunnen gaan
RBR moet behalve Honda hulp ook vragen hoe ze het voor elkaaar kregen om langzamer te zijn dan vorig seizoen (set-up/upgrades).
Ferrari snel leren dat ze met de rst van het middenveld vechten en niet meer naar Mercedes/RBR kijken om hun resultaten, wat ze hier goed deden, te maximaliseren.

Middenveld zelfde als andere jaren, iedere beslissing moet de juiste zijn, want met Ferrar weg uit de top kunnen er wel eens meer mogelijkheden zijn voor een podium en die kans moet je dan grijpen.

Tjello

DigitalRacing.nl
Als team zijnde wil je toch de beste persoon voor de functie, zoals je al zegt zonder oordeel over huidskleur, geloof, geaardheid etc). Ik schrok er ook wel van dat ze met diversiteitsprogramma's bezig zijn.

Je krijgt die 20 coureurs en 10 teams nooit op 1 lijn, geef gewoon het goede voorbeeld doe die regenboog op je auto ofzo en besteed er niet tot in den treuren aandacht aan.

Met die trillingen moest ik meteen aan GP World denken, daar had je dat gezeur ook in :p

Jarninho

Senior Member
Als team zijnde wil je toch de beste persoon voor de functie, zoals je al zegt zonder oordeel over huidskleur, geloof, geaardheid etc).
Daar zit een beetje het probleem denk ik. Dat kun je namelijk nooit objectief beoordelen. Ze hebben al moeite genoeg om een coureur goed te scouten, terwijl dat een van de eenvoudigst te beoordelen functies in de paddock is. Dus er komt altijd een grote mate van gevoel bij kijken en dan is het helaas zo dat we allemaal een bepaalde bias hebben. Dan moet je soms forceren en dat kun je doen door quota in te stellen. En meer diversiteit zorgt er vaak juist voor dat je op een iets andere manier tegen dingen gaat aankijken en minder in tunnelvisie zit. Lijkt me voor F1 helemaal nog niet zo gek.

speed9

Senior Member
Dus omdat jij het niet ziet hoort of ruikt is het er niet? Ik ben geen fan van Hamilton zijn aanpak, maar hij spreekt ongetwijfeld uit ervaring. Ik ben overigens niet mee eens dat Max daar in full white priviliged mode staat. Ik begrijp dat het knielen een teken is van BLM, maar ook daar mag iedereen zijn eigen invulling aan geven, overigens niet op de manier zoals Rick hier bedoelt.
Hamilton is juist NIET de voorbeeld van onderdrukking van de gekleurde medemens, hij reed al met hoog kwaliteits materiaal voordat die gescout werd door McLaren en heeft in de F1 99% van de tijd geen nadeel gehad van zijn huidskleur nog erger gezegd: Hij werd juist gepromoot door zijn huidskleur.
Dat er "fans" en/of haters een andere mening over hem en zijn huidskleur hebben, betekend niet dat die groep de hele F1 vertegenwoordigd.

Hamilton verzocht juist voor spanningen in de F1 door elke "in zijn ogen niet meewerkende personen" de vinger te wijzen dat zij meehelpen aan racisme en discriminatie in de F1 en er buiten, kortom als je niet knielt ben je een eikel en dat vind ik niet kunnen en vooral roepen om eenheid terwijl hij de enige was met BLM t-shirt en helm terwijl de andere "vechten" voor equality, totale gelijkheid voor elk ras met "Say No To Racism"

F1 heeft diverse nationaliteiten gehad door de jaren heen en diverse nationaliteiten hebben (wereld)bekers gewonnen waarvan het Britse, Duitse, Braziliaanse en Oostenrijkse een van de populairste zijn.

overigens niet op de manier zoals Rick hier bedoelt
Omdat ik vind dat men niet moet knielen voor andermans volkslied, want daarmee signaleer je een andere signaal naar het land waar de volkslied toebehoord.

#Einde gesprek.

Roy Visser

Senior Member
Serieus? Een Hashtag?

Ik mag toch hopen dat je hiermee niet suggereert dat je zo'n sterk verhaal hebt getypt dat je me alle hoeken van de ring hebt laten zien in deze "discussie". Lees nog eens goed je eerste alinea door. Voor de rest ga ik mijn tijd niet aan je verdoen als je daar zo op reageert.

ik krijg juist steeds meer respect voor hem buiten de baan. Hij staat (no pun intended) voor wat hij belangrijk vindt en symbolische daden zijn juist heel belangrijk als je een publiek figuur bent. Zonder Hamilton denk ik niet dat dit gebeurd was en hoe meer mensen zich uitspreken, hoe beter.
Absoluut, ik vind zijn aanpak alleen altijd net even een tikkeltje te zweverig/"devine" waardoor de punten die hij wilt maken voor mij persoonlijk iets minder sterk overkomen.