[F1] Grand Prix van Nederland (2021)

Markie

Senior Member
Lekker zonnig dagje uit naar het strand, mag wel na vorige week ;)

Lijkt me en baan waar je goede voorkant nodig hebt en front limited is, tenzij Mercedes in die iets tragere bochten al op hun achterkant moet letten. Maar jah, alles nieuw, dus is het maar afwachten hoe de teams op Vrijdag de afstelling jackpot raken. En daar komt bij dat de Zaterdag waarschijnlijk de doorslag gaat geven, want ik denk niet dat DRS en kleine remzone T1 genoeg gaat zijn voor veel actie (tenzij banden verschil).

Ben helaas verhinderd bij zowel de kwalificatie als de race. Dus dat zal een opname kijken worden.

Ben benieuwd of de aanpassingen iets gaan uitmaken inderdaad. Het is toch wel echt een mickey-mouse circuit. Maar afgezien daarvan, is het ook dikke pret om er te rijden. Ben dus ook benieuwd hoeveel brede smiles we gaan zien. :)

Jarninho

Senior Member
Inhalen zal lastig worden. Wel een hele korte pitsstraat dus een undercut is goed mogelijk als de banden een beetje meewerken en snel op temperatuur zijn.

Lengte van pitstraat heeft toch alleen invloed op 1 vs 2 stops en niet op undercut, of mis ik iets? De tijd in de pits is toch ongeveer gelijk voor degene die later de pitstop maakt?

Peter

Senior Member
Of met de marshals maar hij is te vriendelijk om dat te laten merken. Moet 10 minuten na stilstand nog steeds zelf blussen

Dat sowieso. Maar blussen deden ze ook al niet. En nu bij ophijsen gaat het ook niet helemaal zoals de bedoeling, volgens mij.

Hopelijk gaat dat bij "normale" uitvallers vlotter.

Markie

Senior Member
Lengte van pitstraat heeft toch alleen invloed op 1 vs 2 stops en niet op undercut, of mis ik iets? De tijd in de pits is toch ongeveer gelijk voor degene die later de pitstop maakt?
korte pitsstraat maakt alleen uit in de keuze van hoeveel (nieuwe) banden je gebruikt. Korter, eerder geneigd om voor een 2 stop te gaan, maar aangezien inhalen hier bijna niet te doen is, ga je toch voor een 1 stop.

Wat een puinhoop sessie, waar je weinig aan kunt doen, maar duurde wel heel lang nadat wagen uiteindelijk weg mocht. Mega verkeer. teams zullen wel balen, maar kan niet zien dat dit anders gaat worden op zo'n kort rondje. Tijden pointless, want alleen verkeer en wel of geen opladen van een batterij, dus even wachten op FP2.

Seb ERS check: https://streamable.com/jj3g2x

Last edited:

Jarninho

Senior Member
Ja ik verwoordde het een beetje vreemd. Ik bedoel dat je vrij snel een undercut kunt proberen omdat je achter je maar een klein gat nodig hebt.
Dus stel Max p1, Lewis P2. Dan heb je maar iets van 15 seconden (?) nodig naar P3 om een pitstop te maken. Dat kan al vrij snel na de start zijn als Bottas of Perez niet op p3 ligt.
En afhankelijk van hoe de banden het volhouden kun je hier dus al ook snel een Barcelona/Frankrijk scenario krijgen later in de race.

Markie

Senior Member
Weer een dubbele rode vlag sessie, Lewis aan het begin (motor) en Mazepin net in het midden van de snelle rondjes in de chicane. Sommige wagens deden hun snelle rondje op nieuwe reds anderen hadden net pech met de rode vlag. Maar goed om Ferrari er weer bij te zien staan op een high downforce en minder power baantje (wel nieuwe reds)

Long Runs, Max in eigen liga, rest er 3/5 tiende langzamer en kon de rode band vrij goed houden in de 13 rondjes geloof ik dat het waren. Kan wel belangrijk zijn, want doorkomen in Q2 op de mediums lijkt op zo'n kort baantje een flinke opgave. Bottas reed iets beter in zijn paar rondjes na de stop op de mediums, maar geen vergelijkings materiaal omdat die enige was die switchte.

Mazepin: https://streamja.com/gOJ5y

dress code orange