[F1]Grand Prix van Italië 2020

Markie

Senior Member
Voor het eerst geen "q-modes", benieuwd hoe dat uit gaat pakken in de kwalificatie, maar ook in de race (1 race engine mode).

Zie niet waarom Mercedes geen pole zou pakken, dus Lewis. Benieuwd of Renault in "low downforce" trim het RBR moeilijk kan maken en of ze weer best of the rest zullen zijn.

Jarninho

Senior Member
Zwl er toch alleen maar voor zorgen dat de snelheid in q meer overeenkomt met die van de race? Ik zie niet in hoe dat alles minder voorspelbaar gaat maken.
Ze moeten eea juist minder voorspelbaar maken. De kans dat Lewis alle andere races wint is misschien wel groter dan dat hij er eentje niet wint. Kun je 2021 al bijna aan toevoegen.
Hopelijk krijg ik dit weekend al ongelijk.

Markie

Senior Member
Bedoel meer over de invloed die het gaat hebben op de verschillende teams.

Motor heeft x leven en afhankelijk van de mode waar je hem in gebruikt gebruik je daar meer van. Nu je de motor niet meer extreem belast in de kwalificatie en nu je hem niet meer in de race in een hogere mode kunt zetten (start eerste paar rondjes, Max Oostenrijk bijv) houd men X% leven over.

Die hoeveelheid zullen ze proberen toe te voegen aan de normale mode en benieuwd hoe dan de race pace is. Zou mij niets verbazen als Mercedes inlevert in de kwalificatie (kunnen ze ook nog hebben) en harder gaat in de race zelf, dus nog saaier.

Daarnaast zou ik graag van een persoon zoals bijvoorbeeld een James Allison een complete uitleg willen horen, wat nu nog wel en niet kan (het technische gedeelte is nu nog erg vaag).

JWE

DigitalRacing.nl
Staff member
Dat lijkt me ook niet, zeer pijnlijk vermoed ik ;)
Maar Mercedes zal wel weer vooraan staan, aangezien dat nog steeds de beste motor is.

speed9

Senior Member
Daarnaast zou ik graag van een persoon zoals bijvoorbeeld een James Allison een complete uitleg willen horen, wat nu nog wel en niet kan (het technische gedeelte is nu nog erg vaag).
Reden waarom Mercedes nog steeds vooraan blijft staan is omdat zij met minder benzineverbruik nog steeds meer vermogen heeft (Efficientie per kilo fuel is hoger, dan andere motoren), dus als zij op maximale vermogen +50 pk meer hebben, zullen ze nu waarschijnlijk 5/10pk meer hebben, maar wel 5% (ongeveer 6 kilo) minder brandstof hoeven mee te nemen.

Normaal tanken ze hem helemaal vol, zodat ze "reserve" hebben voor hun partymode en nu zij geen partymode meer hebben kunnen ze weer sparen op extra liters brandstof of ze moeten "Full-beserk" gaan en op vol vermogen rijden en dan weer extra liften in de bochten.

Wat ik mijzelf afvraag, wanneer vindt FIA het een legale reden om de motor/motoren te knijpen.
Is overhitting dan een reden om in "Safe"modes te gaan rijden of is overhitting gewoon langzamer rijden zonder motorstanden te wisselen met kans op grotere DNF ratio?

speed9

Senior Member
FIA is daar in tegen ook nog steeds niet duidelijk in, wanneer je wel / niet je motor mag terugschroeven.
De fans willen gewoon dat ze door racen tot de fik erin gaat of dat zij om de problemen heen rijden i.p.v. dat oneindig spelen om te saven.

Dit hele seizoen is al een eitje voor de endurance factor, doordat wij nu 17 races hebben mogen de teams meer onderdelen verbruiken / wisselen terwijl bij 18 het op het randje was en bij 22 races ook.

Jarninho

Senior Member
Bedoel meer over de invloed die het gaat hebben op de verschillende teams.

Motor heeft x leven en afhankelijk van de mode waar je hem in gebruikt gebruik je daar meer van. Nu je de motor niet meer extreem belast in de kwalificatie en nu je hem niet meer in de race in een hogere mode kunt zetten (start eerste paar rondjes, Max Oostenrijk bijv) houd men X% leven over.
Nouja, dat zegt men nu wel, maar hoe werkt dat precies? Wat zorgt er nou exact voor dat de PU slijt? Bij een normale motor is dat bv bij meer toeren het geval, maar hier draaien ze 'maar' 12.5k rpm en door de fuel flow limit nooit meer dan dat. Ik snap niet helemaal wat er precies verandert bij een F1 PU om meer power te krijgen in q mode. Uiteraard laad je de accu niet/nauwelijks meer bij met de MGU-H, maar trek je die juist helemaal leeg. Maar dat zorgt volgens mij niet voor meer slijtage. Qua air/fuel ratio zal misschien iets worden geoptimaliseerd? Tijdens het V8 tijdperk zat er nauwelijks verschil tussen engine modes. Ze gingen in Q3 in elk geval niet ineens een klap harder. Maar ik vind het een vreemd verhaal dat het zo simpel zou zijn dat een PU bv 5.000km mee gaat op strat 5, en dat elke kilometer op strat 2 dubbel telt. Ofzo.

Wat ik me kan voorstellen is dat een snellere mode meer warmte genereert. Dat kun je tijdens Q goed doen, want dat ene rondje overleef je wel en daarna ga je toch van het gas af. Maar tijdens de race kun je wellicht strat 4 ook al niet wegkoelen. Dan lopen de temperaturen op.

speed9

Senior Member
Nouja, dat zegt men nu wel, maar hoe werkt dat precies? Wat zorgt er nou exact voor dat de PU slijt? Bij een normale motor is dat bv bij meer toeren het geval, maar hier draaien ze 'maar' 12.5k rpm en door de fuel flow limit nooit meer dan dat. Ik snap niet helemaal wat er precies verandert bij een F1 PU om meer power te krijgen in q mode. Uiteraard laad je de accu niet/nauwelijks meer bij met de MGU-H, maar trek je die juist helemaal leeg. Maar dat zorgt volgens mij niet voor meer slijtage. Qua air/fuel ratio zal misschien iets worden geoptimaliseerd? Tijdens het V8 tijdperk zat er nauwelijks verschil tussen engine modes. Ze gingen in Q3 in elk geval niet ineens een klap harder. Maar ik vind het een vreemd verhaal dat het zo simpel zou zijn dat een PU bv 5.000km mee gaat op strat 5, en dat elke kilometer op strat 2 dubbel telt. Ofzo.

Wat ik me kan voorstellen is dat een snellere mode meer warmte genereert. Dat kun je tijdens Q goed doen, want dat ene rondje overleef je wel en daarna ga je toch van het gas af. Maar tijdens de race kun je wellicht strat 4 ook al niet wegkoelen. Dan lopen de temperaturen op.
https://www.gpupdate.net/nl/f1-nieuws/380697/wat-red-bull-racing-verwacht-van-verbod-op-party-modes/

Markie

Senior Member
@Jarninho Slijtage van de ICU is inderdaad het meeste thermo, de agressievere injectie timing (en druk?) zorgt voor meer energie tijdens de verbranding maar ook meer warmte. Misschien dat een meer constante verbranding over de hele power band ook voor minder slijtage kan zorgen?

Mercedes heeft deze video op youtube gezet over power modes en de verandering ervan.

Daarnaast een quote vanuit het Renault kamp over het gebruik van de MGU-K tijdens pushen v.d. overtake button. Zijn wel online speculaties dat zie de wastegates misschien wel volledig open zetten tijdens de q laps voor extra power. (te technisch voor mij ;) )
In addition to the emergency mode, there should still be an overrun button. Which parameters may it influence? Is it only about the electrical energy flow or also about the combustion engine?
Remi Taffin: It's mainly about the electrical energy. But as a side effect, the FIA has given us the option of using the waste gate valve. If you activate the overtaking mode, you get rid of any K-clipping (suspension of the MGU-K) you might have and at the same time it might allow you to have a different opening position of the wastegate valves to use more energy.

Last edited:

speed9

Senior Member
Eigenlijk verandert alleen de pieken van de motor zelf, maar niet de ERS (overtake / Harvest) modus en de gehele reactie per bandencompound en weersituatie (zijn ook allemaal modi)

De motoren mogen volgens mij nog steeds 15.000 rpm draaien, maar meeste teams limiteren dat tot 12.500 en lager.
Zoals ik in de andere topic aangaf kunnen zij normaal diverse parameters veranderen zoals:

Minimale / Maximale toeren van de Turbo (en dus turbodruk)
Maximale toeren Motor
Minimale / Maximale vermogen ERS
Minimale / Maximale regenerating ERS = heeft ook te maken met BrakeBias.
Inspuitings druk
Inspuitings timing
Fuel/Air Ratio
Ontstekings timing
Throttle curve
Differentiële settings
Minimale / Maximale hoeveelheid brandstof injectie
Minimale / Maximale threshold (drempel) temperatuur
en 9000 andere opties.

En volgens mij ook de minimale / maximale temperatuur van het thermostaat, maar dat weet ik niet zeker.

Het gaat wel spannend worden dus in die zin dat een team zaterdagochtend een fout maken en zondag daardoor in de problemen komen bij bijvoorbeeld wisselende weersverwachtingen zoals Belgie (Zondag ging het dus onverwacht niet regenen).