[F1] Grand Prix van Hongarije 2019

Markie

Senior Member
Fantastische race van Mercedes, strategisch moesten ze een oplossing vinden en dat deden ze en Lewis die vol door stampt en het mogelijk maakt (y)

Max had geen optie en uiteindelijk kun je met niets fout doen ook een positie verliezen. Ferrari op een minuut o_O en Sainz houdt Gasly achter zich en word best of the rest, al had Norris flink pech met zijn stop en verkeer. Bottas doet er in de laatste twee races alles aan om Toto aan het twijfelen te brengen, maar kan Ocon nog niet zien in een top stoeltje.

Seb/Charles: https://streamable.com/9lu01

Lewis/Max: https://streamable.com/9lu01

kunnen we na vandaag ook stoppen met Max en het kampioenschap :unsure:

Markie

Senior Member
Volledige uitslag:

Als Bottas normaal start (P2) wint Max waarschijnlijk de race, alhoewel dan had Mercedes ook strategische opties gehad omdat Ferrari zo traag was.

Niels Tieman

DigitalRacing.nl
Staff member
De race kwam wat traag op gang, maar het was qua spanning en gevechten een vermakelijke race. Hamilton is in mijn optiek de terechte winnaar. Een goede zet van Mercedes om hem binnen te halen en te zorgen dat Max niet meer naar binnen kon zonder gevolgen. Het gat naar de concurrentie is wel verbazingwekkend te bestempelen. Ik ben benieuwd of Ferrari nog een stapje extra kan zetten na de zomer!

Ik ben blij dat de snelste heeft kunnen winnen, ondanks dat je hier nauwelijks kunt inhalen. Als je kijkt dat Sainz voor Gasly heeft kunnen finishen dan zegt dat wel genoeg over de onmogelijkheid van inhalen hier. Maar als Hamilton niet zo snel was geweest als dat hij nu was, was dit vooral vooraan een behoorlijk saaie race geworden.

Dennis

Senior Member
Ik denk dat het meer zegt over hoe matig Gasly is. Is niet de eerste keer dat hij lang achter een McLaren zat. In Oostenrijk en Engeland kwam hij er ook met heel veel moeite voorbij. Sainz staat ook maar op 5 punten van Gasly.

Mercedes was briljant deze race, ze hebben Red Bull met die 2e pitstop schaakmat gezet.
Mijn gevoel zegt dat Hamilton zijn banden beschadigd heeft bij de run naar Verstappen na de eerste stop. Die ging de race zonder extra stop niet uitrijden.

na de tweede pitstop had Red Bull volgens mij 3 opties.
1/ gokken dat Hamilton er niet bij zou komen ( wat ze deden)
2/ volgende ronde binnenkomen en hopen dat ze met beter pitwerk Max er voor konden houden.
3/ wachten tot de ronde dat Hamilton uit verkeer kwam (12 ronden voor het einde volgens mij) en Max op softs zetten. Dan had hij met betere banden 5 seconden er achter gezeten.

Hoe dan ook waren ze het initiatief kwijt. Waar ik trouwens ook van overtuigd ben. Bottas heeft geholpen. Ze zagen hoe hij door de harde banden zat en konden zien wat hij kon met Med.

Russel was trouwens ook geweldig.

Volgens mij was optie 2 onmogelijk. Had de pitstop 0 seconden moeten duren.

3 had op zich nog wel gekund, maar dan geef je track position op en je kan hier heel moeilijk inhalen. Bovendien was Hamilton sneller, dus hem van achter aanvallen lijkt me alleen mogelijk als je op veel verser rubber zit.

Bottas heeft overigens nog op een andere manier geholpen. Als die in de eerste ronde niet zijn plaats was kwijtgeraakt aan Hamilton en Hamilton er niet voor de eerste pitstop voorbij was gekomen, denk ik dat Max deze race wel had kunnen winnen.

optie 2 gaat van een mega pitstop uit, die van Hamilton duwde 4 seconden. RBR is meestal sneller maar wat ik zei, ze stonden meteen in de verdediging.

3 met je eens, maar gezien de snelste ronde van Max denk ik niet dat Hamilton sneller was geweest dan Max op rode banden. Er voorbij???? Moeilijk.

Markie

Senior Member
Max reed een rondje vol op de reds, dat is wat anders dan vol, ronde na ronde. Mercedes was gewoon sneller daardoor werkte de tactiek ook. Je kon zien hoe makkelijk Lewis kon volgen in S2, dat lukt alleen als je echt sneller bent.

Lewis zijn 2e stop was 2.36, zijn eerste was 4 seconde. Lewis was zowel in de 2e als 3e sector een seconde sneller dan Max, dus stoppen was nooit gelukt.

Ik denk dat het net zoals Silverstone was, Mercedes is het snelst RBR zit er 2/3 tiende achter. Houdt in dat Max Bottas aan kan, maar voor Lewis hebben ze bij RBR nog wat extra performance nodig.

@Joost, behalve Bottas zijn start, vergeet ook niet de tragische snelheid van Ferrari, anders was Lewis daar achter terecht gekomen en had Mercedes die tactiek ook niet gekozen. Waren ze net iets sneller geweest had Max iets langer buiten moeten blijven voor zijn eerste stop, had waarschijnlijk ook nog iets geholpen ;)

Last edited:

Dennis

Senior Member
3/ wachten tot de ronde dat Hamilton uit verkeer kwam (12 ronden voor het einde volgens mij) en Max op softs zetten. Dan had hij met betere banden 5 seconden er achter gezeten.
Achteraf was dit denk ik de beste keuze geweest. Dan had je een goede kans gehad. Maar Hamilton hier inhalen was nog steeds zeer moeilijk geweest. Wat ze uiteindelijk hebben gedaan is denk ik de meest logische keuze op het moment dat het gebeurde. Hoe vaak zie je wel niet dat ze op vers rubber 4/5 rondjes echt heel snel zijn en dat daarna maar met een halve seconde per ronde gaat.