[F1] Grand Prix van Groot-Brittannië 2019

Tazz

Senior Member
#1




Tijdschema

Vrijdag 12 juli 2019

11.00-12.30 1ste vrije training
15.00-16.30 2de vrije training

Zaterdag 13 juli 2019

12.00-13.00 3de vrije training
15.00-16.00 Kwalificatie

Zondag 14 juli 2019

15.10 English GP

WK Tussenstand rijders & constructeurs:



2018 Stats

FP1 - Hamilton - 1.27.487
FP2 - Vettel - 1.27.552
FP3 - Hamilton - 1.26.722
Qualify - Hamilton - 1.25.892
Race - Vettel - 1u27min29.784
Fastest Lap - Vettel - 1.30.696

2018 Pirelli tyre choice:

S
/ M
/ H


2019 Pirelli tyre choice
 

Markie

Senior Member
#4



Yep, hij is eindelijk wakker o_O Wel geholpen door track evolutie (nieuw asfalt) en Pierre was op de baan aan het einde van de sessie, maar Leclerc was dat ook. Mercedes heel snel op de mediums en na korte rode vlag, direct in de longruns op de rode, leken mij verreweg het snelst, maar hopelijk is het gat niet te groot. Verder veel geglij en coureurs naast de baan vanwege nieuwe en nog gladde asfalt.


En Grosjean heeft weer zo'n weekend:
- crash pit out : https://streamable.com/lvpia
- eerste rondje nieuwe set: https://streamable.com/nwged
 

speed9

Senior Member
#7
Denk dat HaasF1 Grosjean ondertussen spuug zat zijn, het is afwachten of Grosjean dit seizoen afmaakt en indien dat niet lukt welke coureur instapt (met extra sponsoring).

Daar moeten we ondertussen ook rekening mee houden: wie wordt de paydriver van HaasF1.

-----

McLaren met de "Viking" cameras vind ik trouwens nog een mooi iets.
----

Hoop glij en schuif partijen vandaag op de baan, als het echt zou gaan regenen wordt dat natuurlijk er niet beter op met een beetje wind.
 

Markie

Senior Member
#8


Windvlagen en nieuw asfalt ook aan het begin van FP2 een probleem met veel coureurs die er even afgingen. Kwam ook nog eens het probleem van graining bij (links voor) in de long runs, alleen Norris reed redelijk lang goed door op de softs, benieuwd of dat minder wordt gedurende het weekend (meer rubber op de baan).

Mercedes dominant, vooral in de long runs en RBR iets sneller dan de Ferrari's in de long runs. Max zijn tijd was op mediums, vermoedt dat set-up wijziging op zijn snelle run niet helemaal werkte. Middenveld close, maar toch weer McLaren die er net voor lijken te staan, ook in de long run zoals eerder vermeld met Lando.

Wat offs:

Lewis: https://streamable.com/8w63v , https://streamable.com/sl4ra
Vettel : https://streamable.com/zz1f2
Sainz: https://streamable.com/q7lqg , https://streamable.com/l1vzy
Norris: https://streamable.com/jx5wx
Gasly: https://streamable.com/mhdbv
Albon : https://streamable.com/hwg39
Hulk: https://streamable.com/npuf0
Leclerc : https://streamable.com/6pwrw
 

Markie

Senior Member
#9
FP3:




Mijn gevoel zegt dat ze bij Mercedes nog wat over hebben, RBR blijft net achter de Ferrari's en voor de derde sessie dit weekend Pierre in zijn allerlaatste rondje weer sneller dan Max. Benieuwd of die het ook onder de druk van het moeten en als die niet 3/4 pogingen heeft op de zelfde set ook kan.

Middenveld weer op een zakdoek, met alleen RP die net niet mee kunnen en natuurlijk Williams helemaal niet.
 

Markie

Senior Member
#10


Grosjean met de Melbourne spec P9, Kevin met de nieuwe eruit in Q1, Perez net er door en ook Danill eruit, 3 tiende tussen Stroll en DannyRic op P10, hoezo close.





Q2



Sainz 2 tiende achter Lando en 3 tiende trager dan in Q1 (fast-slow-fast in Q1, enkele run Q2) en eruit in Q2, net als Grosjean en beide Alfa's, maar zit echt niets tussen.

Verrassend dat Leclerc na zijn goede run op de mediums, toch ervoor kiest om zijn snellere 2e run op de softs te doen en daar dus itt de Mercedes en RBR op moet starten
 
Last edited:

Markie

Senior Member
#13
Lewis fout, leclerc fout en bottas nu snelste en Max voor de fers in 1e run, zet de druk er lekker op bij een aantal voor laatse run
 

Markie

Senior Member
#15


Valteri wow , aantal duizendste voor lewis en ook leclerc en max binnen 2 tiende :love:

Gasly doet eindelijk wat die moet doen en beloond met p5 voor vettel en dannyric net voor lando

Erg benieuwd wat de banden gaan doen, Vrijdag waren ze het beroerdst van het hele jaar, maar er is Zondag natuurlijk meer rubber op de baan en zeker Ferrari, starten op de softs (2 stops?, of net als Oostenrijk gewoon top)
 
Last edited:

speed9

Senior Member
#17
Snap niet dat sommigen, Lando, geen snel-traag-snel rondjes deden in Q3, zeker gezien de tijd die ze reden in Q1 op die manier.
Lando wou geen struikelblok worden indien er ineens een snelle wagen achter hem zat, maar mooie tijd hoor.

Vettel mist pace, zit niet lekker in zijn vel (alweer)...zou die echt volgend jaar stoppen/overstappen?

Gasly heeft veel gehad aan de ego-boost, close bij Max.
 

Markie

Senior Member
#18
Lando wou geen struikelblok worden indien er ineens een snelle wagen achter hem zat, maar mooie tijd hoor.

Vettel mist pace, zit niet lekker in zijn vel (alweer)...zou die echt volgend jaar stoppen/overstappen?

Gasly heeft veel gehad aan de ego-boost, close bij Max.
Als dat de reden was snap ik daar echt niets van.

McLaren heeft veel goeds gedaan dit jaar, maar zowel Lando als Carlos rijden vandaag hun beste tijd in Q1 en dat terwijl de baan gewoon steeds sneller werd. Dat je, omdat je maar één stres rondje in de band wil stoppen, er voor kiest om voor één snel rondje te gaan in Q2, kan ik mee leven, altijd nieuwe mediums bij de start als het misgaat. Maar dat je de rest niet in de weg wil rijden, zekere ook omdat de rest dan hun uitlap rijdt, is in de topsport natuurlijk nonsens, andere teams deden dat ook in Q3

Morgen kunnen ze het gewoon nog goed maken, want de manier waarop ze vrijdag hun banden slijtage onder controle hadden en ook nog eens de snelheid, hoeven ze zeker niet naar achteren te kijken.

Ook benieuwd of het de RBR15 updates (balans) het was voor Pierre, of dat het baan specifiek was. Meer dan 80 % vol gas en daar verlies je niets en er zijn ook bijna geen rem zones op Silverstone om tijd te verliezen.

Verder valt het mij op dat Max en ik heb hem daar ook wel eens voor bekritiseerd, de laatste tijd wel gewoon in Q3 groen/groen/groen gaat, dus echt zijn snelste rondje rijdt. Max had nog wel eens de nijging om zijn snelste sectoren te verdelen over verschillende rondjes/sessies,
 
Last edited:
#20
Briljant.

Vettel heeft het sinds Canada niet meer lijkt het wel. Duitse pers speculeert dat hij prive problemen heeft. Ik denk dat Vettel minder goed kan omgaan met wagens waar de achterkant niet werkt. Dan verliest hij verhoudingsgewijs meer dan zijn teamgenoot.
 
Top