[F1] Grand Prix van Duitsland 2019

speed9

Senior Member
Wat een race!

@Alfa: werd de wagen niet weggeduwt bij de pitstops ala Indycar?

Deze race deed mij denken aan Schumacher die heel veel stops had en natuurlijk Button.

Even vanaf het begin:
RedBull hun starts zijn slecht,

De "Dragstrip" daar was het water aan het schuimen....

SafetyCar die zat te "driften",

Kan mij een race herinneren waar ene Winkelhock even op P1 reed en bijna iedereen eraf gleed....

Mercedes die hun eigen personeel blesseert en elkaar een bodycheck (beuk) geeft.

Personeel zonder veiligheidskleding, wat de FIA ook harder moeten aanpakken.

Hulkenberg die zijn eigen toekomst verpest samen met Gasley, Grosjean en Bottas.

Kyvat die laat zien dat die een volwassen regenrijder is en in mijn ogen heel veel heeft geleerd bij Ferrari(simulatoren) om rustiger te zijn in karakter.

Verder vond ik het erg apart dat de FIA niet controleerde of Ricciardo zijn wagen niks gelekt had op het asfalt, ging voor mijn gevoel te snel op "green".

Spannende race, #3 op een rij.

speed9

Senior Member
Alfa wordt beschuldigt van het gebruiken van Traction Control bij de start, de koppelvermogen leek te worden gereguleerd bij de start.

Markie

Senior Member
Beide Alfa's 30s straf. Puntje voor Kubica!
(y)

Weet niet of het tracktion-controll genoemd kan worden, maar nadat de clutch los gelaten wordt, mag je 70 milliseconde delay hebben voordat power (torque), bij de alfa's was dat 200/300 milliseconde. Ze gaan in beroep, maar als het een stewards beslissing is kan dat alleen met nieuw bewijs, dus we zullen er nog wel iets meer over horen.

Met ook puntjes voor Lewis, nieuwe stand.

2 onzinnige feiten:
- voor het eerst on de geschiedenis van de f1 staan er drie coureurs op het podium die een V in hun naam hebben
- dit was het tweede podium van torro Rosso. Het vorige was 2008, toen Vettel de gp van Italië won

Jarninho

Senior Member
Mercedes had dat hele 50's thema veel te ver doorgevoerd trouwens. Ja, ze gebruikten toen nog geen voorvleugels, maar ik vind toch echt dat ze die gisteren wel klaar hadden moeten zetten.

speed9

Senior Member
Mercedes had dat hele 50's thema veel te ver doorgevoerd trouwens. Ja, ze gebruikten toen nog geen voorvleugels, maar ik vind toch echt dat ze die gisteren wel klaar hadden moeten zetten.

Hamilton ging tegen team advies in gewoon naar binnen, daar ging het fout

In in in in in in in in in in in in... stay out :p

Maar ff serieus. Hij reed net zijn voorvleugel eraf ter hoogte van de pit entry. Had het team in die paar seconden hem al het advies gegeven om niet meteen binnen te komen?

Tjello

DigitalRacing.nl
In in in in in in in in in in in in... stay out

Maar ff serieus. Hij reed net zijn voorvleugel eraf ter hoogte van de pit entry. Had het team in die paar seconden hem al het advies gegeven om niet meteen binnen te komen?
Ik heb er niet zo'n probleem mee. Hij had ook een hoop carbon op de baan kunnen dumpen door een volledige ronde door te rijden.

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6003 met Tapatalk

Het was dus idd niet tegen het advies in van het team. Zie 1:23 in filmpje:

Ze reageren onmiddelijk en blijven enorm kalm op de radio. Was dat bij de pitstop zelf ook maar zo.

Last edited:

Markie

Senior Member
Ik geloof dat ze klaarstonden voor Bottas, dus dat je dan enige paniek hebt als je op het laatste moment de andere wagen ziet en er niets voor klaar staat is dat op zich nog wel nog wel verklaarbaar, zeker als er ook nog twijvel over de bandenkeuze is.

Lewis had inderdaad buiten moeten blijven. Het was onder vsc, dus zo hard had die niet hoeven te rijden en achteraf was dat dus waarschijnlijk beter geweest. Kan mij echter goed voorstellen dat je als coureir op zon momemt maar aan een ding denkt en dat is zo snel mogelijk pitten.

Tjello

DigitalRacing.nl
Ze reageren onmiddelijk en blijven enorm kalm op de radio. Was dat bij de pitstop zelf ook maar zo.
Best wel apart dat er daarna dan min of meer gezocht moet worden naar de banden. Je zou toch verwachten dat ze inters en softs klaar hebben staan en dat er maar iemand hoeft te zeggen die pakken en klaar.
Wel ook eens goed om te zien dat het machtige Mercedes het lastig heeft als het geen standaard omstandigheden zijn.

Gave boordradio's zo :)

Denk dat Mercedes er nog genadig af is gekomen. Er liepen twee monteurs zonder veiligheidspak in de pitstraat en Lewis die crasht vlak naast leclerc, tijdens geel en sc. Ze zijn strenger geweest in het verleden.

Ik snapte trouwens ook de straf van leclerc niet. Max kreeg in Monaco 5 seconden voor een unsafe release, nu een teamstraf????

Tjello

DigitalRacing.nl
Die straf snapte ik ook niet, als het om het kampioenschap zou gaan doe je dus gewoon een unsafe release en betaal je de boete...

Niels Tieman

DigitalRacing.nl
Staff member
Daar is reeds een uitleg over gegeven. Ze vonden het vooral in Duitsland een team fout. Het samenkomen tussen Verstappen en Bottas was te verwijten aan de team en de coureurs. Ik kan me niet geheel vinden in de uitleg vanuit de stewards.

jp_f1

Senior Member
Overigens niet de enige 'unsafe' release. Bij de onboards zie je ook dat ik meen Alfa Romeo weg rijdt en vervolgens moet stoppen voor een Torro Rosso. Daar is alleen dan niets mee gedaan.