[F1] Grand Prix van België 2020

Markie

Senior Member
Ook Herfst in Spa, dus kouder, wind en kans op regen. Hoop het wel want dat maakt races op deze baan toch altijd wel speciaal.

anders Lewis.

Markie

Senior Member
FP1:

Vooral heel veel vleugel/drag werk voor de teams, met verschillende set-ups binnen teams en zelfs in de sessie zelf. Allemaal op zoek naar de juiste balans tussen topsnelheid (S1/S3) en de middelste sector, terwijl je ook nog op je bandjes let. Heb niet idee dat alle teams er al uit zijn, dus zal nog wel even doorgaan in FP2.

Markie

Senior Member
FP2:

Rare sessie voor twee dingen

- Snelheid, Max bijvoorbeeld rijd vrijwel zelfde tijd als vorig jaar Q3. Waarschijnlijk temp en banden?
- Volgorde klopt aardig, op Mercedes na, dus die hebben nog wat werk voor morgen, maar normaal vinden en fixen ze de balans issues wel. De manier waarop Perez langs Lewis vloog met DRS kemmel, lijkt me dat ze iets te veel achtervleugel hebben.

Haas land binnen omdat ze in FP1 motoren problemen hadden en de vervangende motor er pas midden FP2 in zat. En DannyRic zijn wagen hield er begin long runs mee op, hydraulisch.

En Ferrari lads :poop:

Lewis op koude harde compound pit-out : https://streamable.com/iuxmll

Last edited:

Niels Tieman

DigitalRacing.nl
Staff member
Het stilvallen van Ricciardo ging op het verzoek van het team. Ik vraag me wel af waarom hij zijn banden aan het schoonmaken was? Wellicht om de vloer te ontzien.

In de auto van Magnussen hebben ze werkelijk alles vervangen m.b.t. de motor. Ik ben heel benieuwd of Haas de laatste plaatsen kan verlaten op Spa. Het tempo was niet best te noemen.

Albon wederom 0.400 trager dan Max. Bij het zien van de beelden vraag ik me af hoe de softs ging gaan houden. Verstappen klaagde over vibraties bij de softs en hij ging ook behoorlijk vaak dwars. Leuk om te zien, maar niet zo goed voor de sloffen.

Markie

Senior Member

Klein buitje en iedereen naar buiten op het zelfde moment, maakte van de laatste run een redelijke puinhoop. Sommige coureurs hadden redelijk gat en temperatuur in de banden en die zie je boven in terug. (Max/Bottas tijden eerste run in sessie bv, RP niet clean)

Mercedes duidelijk meer downforce en die verliezen in S1/S3 op Ocon al 8/9 tiende, maar zijn in S2 dan weer meer dan een seconde sneller. Voeg daaraan toe de party mode voor de Q sessie en dan wordt alleen de start voor ze spannend.

Gaat er een Ferrari niet door naar Q2, dat zou wel heel erg beschamend zijn, vorig jaar in de Q was S1 beneden de 30 seconde, nu boven de 31, dus dat gat zal wel een seconde blijven en ze rijden met een mega low downforce set-up. Blijft toch ongelooflijk dat de FIA dit niet eerder aanpakte en toen ze het wel deden alles onder een NDA verstopten (n)

Markie

Senior Member
Ferrari is niet alleen de motor, dat chassis moet ook hondsberoerd zijn
Als je een mega motor hebt om door de drag te pushen, kun je veel meer downforce op je auto zetten (drag boeit niet). Nu ze met afstand de beroerdste motor in het veld hebben komt het veel meer neer op efficiemte downforce en dat hebben ze gewoon niet.

Voeg daaraan toe dat ze op power tracks, zoals andere teams de afgelopen jaren, met mincervleugel moeten rijden om het gebrek aan power te compenseren en dan krijg je de neerwaarste spiraal.

Erg jammer dat er volgende week geen toeschouwers zijn op monza

Markie

Senior Member
Beide Ferrari's net door, foutje Kevin en even geel zal een paar coureurs tijd hebben gekost.

En Mercs niet meer zo traag in S1/3 en makkelijk pole

Markie

Senior Member
George, Ferarari's en beide AT's eruit.

Max makkelijker door op de mediums als ik gedacht had en middenveld zo lekker close, zeker op zo'n lange baan (nog geen tiende tussen Perez en Gasly)

Last edited:

Markie

Senior Member
Mol met zijn Max laat het schieten is S2, hij was 0.04 trager dan ronde ervoor :sleep:

DannyRic bij de start kan wel eens lastig worden voor Max, erg jammer dat Alex geen P4 heeft. En Renault best of the rest, die motor gaat sinds 2018/19 ook een stuk beter (y)

RBR16 voor het eerst meer of minder gelijk aan Mercedes en duidelijk beter dan RBR15 (los van temp/banden)

Wakanda forever (y)

Last edited:

Jarninho

Senior Member
Begin er wel begrip voor te krijgen dat de ruling niet publiek is gemaakt. Ferrari gaat nu al genoeg af. Nog meer gezichtsverlies was wellicht einde van Ferrari in F1 geweest en dat lijkt me niet wenselijk. Tevens hebben ze nieuwe concorde getekend zonder al teveel gedoe. Ik denk prima onderhandeld door de FIA.

Markie

Senior Member
Dus men besteed honderden miljoenen per jaar en dan wordt je zoek gereden door een team dat vals speelt en die wordt vervolgens niet uit een kampioenschap gegooid en alleen omdat het Ferrari is zou dat dan ok zijn. Sorry hoor, zelfde regels voor alle teams en als Ferrari dan besluit op te stappen omdat ze niet vals mogen spelen, dan zij dat zo.

Binotto heeft het na de kwalificatie dat het probleem van Ferrari is dat ze de banden niet goed begrijpen (opwarmen ervan), daar zakt je broek toch gewoon vanaf. ( Binotto: "Non usiamo bene le gomme. C'è qualcosa che ci sfugge""We don't use tyres well. There's something we're missing." )

Dat Ferrari dit zo doet (nog steeds ontkennen), begrijp ik nog wel, maar dat de FIA daarmee akkoord is gegaan vind ik slecht voor de geloofwaardigheid van de sport en had imho nooit mogen gebeuren. Ferrai gaat nu wel door het stof, maar daar help je de andere teams, die er nadeel van hebben ondervonden, niet mee.

Last edited: