[F1] Grand Prix van Azerbeidzjan (2021)

Markie

Senior Member
#2
Volgende straat circuit, maar wel van compleet andere orde als Monaco. Normaal niet een echte RBR baan, maar met meer power van Honda en Red Bull dat je flexi wings geeft, zit er misschien wel een podium in voor Max.

Benieuwd of de zachtste compounds de warm-up issues doen vervagen , anders kan Merc in de Q sessies er nog wel eens last van hebben (race niet, want je kunt hier inhalen).

En ook benieuwd of McLaren de rol van Ferrari van de vorige race kan overnemen, gaan als een speer op de lange rechte stukken.

En hoogste tijd voor een aantal Heren met ervaring, DannyRic/Alonso, wat dichter bij hun tem collega's te komen.
 

Markie

Senior Member
#3
FP1





Enige opvallende was dat Mercedes 2x red en RBR een med/red gebruikte, dus afwijkende banden. Geen opwarm problemen zoals in Monaco en zoals altijd juiste slipstream levert je flink wat op in S3.

Sky UK dacht met een mooie vergelijking van de Merc en RBR aan te geven wat het verschil was en waren verbaasd dat ze beiden bijna evenveel bogen, dus protest hoef je hier niet te verwachten.



En ook veel van dit, rempunt missen, rechtdoor en spin terug, Valteri/Lando duo: https://streamable.com/t5ju12
 

Markie

Senior Member
#4


FP2:

Rare sessie, zeker ook omdat Mercedes in de snelle rondjes geen snelheid had, alleen Lewis zijn longrun op mediums was steady ok , maar rest op de rode dus moeilijk te vergelijken. Bottas op de rode was stuk trager dan RBR, zeker Sergio die in de long runs nog wat snelle was dan Max (snelle rondje alleen tow S3)

Ferrari snel rondje top, Charles weer een crash, maar long runs iets trager en ook wat meer verval


Middenveld close en daar gaat een tow in S3 bepalen of je naar Q2 gaat en hoe ver naar voren.


Charles of : https://streamable.com/fgohxn

Merc en RBR flex rear wing: https://streamable.com/uv2wmf


en de snelste sectoren:

 

Markie

Senior Member
#5
Max met de fout einde S2 en in de muur, voor het eerst trager dan Sergio en dan dit, toeval?

Max T 15: https://streamable.com/nlrc39





rest van de sessie, dikke puinhoop met zoveel gele vl;aggen dat het moeilijk was om een snel rondje te rijden. Gasly deed 2 runs op de rode band (meeste 1e run med/hard) en zijn laatste run was mega, vooral S2, geen tow S3.

Sergio iets minder dan gisteren, maar had veel last van geel, Max moet nog wat vinden voor mijn gevoel, leek nog niet rond te rijden met mega veel vertrouwen tot de lock-up (was ook op harde band ?)

Mercedes nog steeds met problemen, Lewis zonder mega tow in S3 (0.6 sec) was anders net achter Tsunoda, lijkt nu nog beroerder dan Monaco met verschil dat e in de race meer tijd hebben om banden werkend te krijgen en zich te herstellen, maar enkel rondje tot nu toe geen grip.


Ferrari lijkt mij sneller dan Merc en het team dat RBR het meest kan pushen in Q


Als qualie net zo'n zooitje wordt met courreurs die rechtdoor schieten, dan is een clean rondje dat gene wat je zoekt tot aan Q3, want geel is dodelijk. Ook benieuwd of teams er over denken om voor een snel rondje te gaan en die andere gebruiken om je teammaat een mega tow te geven, want je zag wel bij Lewis hoe gigantisch veel voordeel dat oplevert.




 
Last edited:

Markie

Senior Member
#10
Boel stof en uiteindelijk the usual suspects plus de bocht 15 errors eruit.

Lando lijkt mij geen fout, was precies op het randje.

 
Last edited:

Markie

Senior Member
#14
Leclerc, Lewis., Max, zo zoe je maar dat het uiteindelijk om q3 gaat.

Rode vlag zorgde er weer voordat de 1e run beslissend was


Met de topspeed van Lewis, als de banden het aan kunnen, ineens top favoriet voor morgen.

Gasly ook top en Sergio de grootste verliezer van deze "loterij"
 
#16
Bizarre kwali. Max P3 had ook pole kunnen zijn . Hier moet je geluk hebben . En meteen je beste tijd neerzetten.

Knap van Lewis, petje af. Zag ik niet aankomen.


Benieuwd waarom Ferrari opeens zo snel is. En gasly super bezig
 

Markie

Senior Member
#19
zo'n rand gevalletje levert je dan 3 penalty points op :poop: .... maar jah, aan de andere kant, hij had moeten weten dat rode vlag pit in is, niet hoeven te vragen aan het team.


De Ferrari heeft geen problemen met trage knikken, alleen de high speed corners verliezen ze veel tijd en die heb je hier niet en voeg daaraan toe een goede slipstream in S1/S3. Ben wel benieuwd hoe de banden slijtage gaat zijn, want die was tragisch op de vrijdag voor de Ferrari's.


Overigens lieten de F2 race(s) wel weer zien dat er van alles mogelijk is hier :eek:
 
Top