[F1] Grand Prix van Abu Dhabi 2019

Tazz

Senior Member

Tijdschema

Vrijdag 29 november 2019

10.00-11.30 1ste vrije training
14.00-15.30 2de vrije training

Zaterdag 30 november 2019

11.00-12.00 3de vrije training
14.00-15.00 Kwalificatie

Zondag 1 december 2019

14.10 Abu Dhabi GP

WK Tussenstand rijders & constructeurs:

2018 Stats

FP1 - Verstappen - 1.38.491
FP2 - Bottas - 1.37.236
FP3 - Hamilton - 1.37.176
Qualify - Hamilton - 1.34.794
Race - Hamilton - 1u39min40.382
Fastest Lap - Vettel - 1.40.867

2018 Pirelli tyre choice:

HS
/ US
/ SS

2019 Pirelli tyre choice

Markie

Senior Member
FP2;

Top 3 op een zakdoek, Bottas nieuwe motor en Max foutje S1, maar Mercedes wel weer als enige nog banden over in de 2e snelle ronde. Zelfde beeld long runs, Lewis snelst en minste verval Max er een 0.4/0,5 achter en Leclerc nog weer trager. Long runs op harde compound puinhoop doordat Valteri in een FP sessie even een divebomb op Grosjean uitprobeerde en rode vlag als gevolg.

Valteri vs Grosjean: https://streamable.com/dbysd

Charles bocht 19 op het kunstgras en licht de muur: https://streamable.com/8sg5o

FP3:

Zelfde beeld als gisteren, Mercedes kan het best omgaan met de achterbanden (temp) en wint op RBR/Fer in de laatste sector. Dus vraag is of de Honda/Ferrari motoren genoeg kunnen winnen in S1/S2, had niet verwacht dat dit jaar over de Honda te zeggen :geek: Ferrari deed zijn runs op de mediums, iets wat alle teams zo wie zo in Q2 gaan doen. Kouder in kwalificatie dan in FP3, dus misschien kan dat net genoeg uitmaken voor RBR/Fer om gat met Lewis niet te groot te laten worden in S3.

Dat is ook de grootte vraag voor de middenveld teams, wil je wel naar Q3 op de reds,. want verwacht de genemet vrije keuze op p11 als de gene die het er best voor staat voor de race.

Beide Ren/McLarens door, mede door foutje Perez. Alleen Vettel van de top teams op de rode compound, rest start morgen op de mediums.

Lewis zijn pole om te verliezen.

Last edited:

Lewis eindelijk weer eens op pole, Bottas 2e maar die moet naar achteren en Max daardoor, foutje laatste bocht 2e run, op P2. Ferrari op 3/4, ondanks dat ze Charles te laat naar buiten stuurden en hij zijn 2e run miste.

Lando fractie sneller dan DannyRic/Carlos en best of the rest.

volledige sessie:

Bij Sky hadden ze het steeds over de battle tussen Sainz en Norris. Sainz leek het te gaan winnen, maar het is toch de rookie die 11-10 het kwalificatie duel (nipt) wint.

Ik vond het vooral opmerkelijk dat Leclerc in Q2 zijn tijd op de zachte band verbeterde op de medium. Then again, ze geven waarschijnlijk net geen 100% in Q2, dus met wat extra pushen is dat wel te doen. Helaas net te laat in de tweede run in Q2. Jammer. En Vettel had een nogal rommelige kwalificatie. Ze mogen bij Ferrari blij zijn dat de tweede Red Bull rijder nog niet zo snel is.

Russell die Kubica 21:0 verslaat had ik niet verwacht voor het seizoen. Verder zie ik Albon maar niet dichterbij max komen
Ik vind het mooi dat ze op ESPN2 (Sky dus eigenlijk) de statistieken van Russell en Kubica met elkaar gingen vergelijken en duidelijk zichtbaar werd dat Russell eigenlijk met alles ruim in het voordeel is t.o.v. Kubica behalve met hetgeen dat er écht toe doet, WK punten... Maar als Williams fan zijnde hoop ik absoluut dat er meer dan genoeg zal gebeuren vandaag in het voordeel van de Williams rijders en dat dan ook Russell toch nog van de hatelijke 0 af kan komen.

Ferrari, of beter Charles zijn wagen, under investigation. Voor zover bekend zit er een verschil tussen de hoeveelheid benzine die Ferrari op gaf en die de stewards in de wagen vonden. Misschien gewoon een domme fout, maar hoe dan ook niet slim op dit moment, wordt na de race naar gekeken (waarom niet nu?).

Race wordt alleen leuk vooraan als er iets gebeurd bij de start, of met Lewis (niet als eerste) of de Ferraris die langs Max komen. Middenveld wordt zo wie zo leuk omdat die rode banden niet erg lang mee gaan en je dus van zelf actie krijgt na de stops.

Last edited:
Bottas kon Hulk niet voorbij zonder drs met 2s per ronde snelheidsverschil. Ik heb liever dat de aero zodanig is dat het niet nodig is, maar met de huidige regels is het gewoon nodig...

deze race laat ook wel weer heel duidelijk zien dat Alex nog flink snelheid te kort komt. Zou nooit met Valteri moeten racen en Charles blijft ervoor met een extra stop.