[F1] Grand Prix der Steiermark 2020 : aka Oostenrijk part 2

Niels Tieman

DigitalRacing.nl
Staff member
Ze hebben zelf Mercedes opgeroepen om onderdelen af te geven. Ik ben benieuwd hoe ver dit gaat en of het gevolgen gaat hebben voor Racing Point én Mercedes.

Tjello

DigitalRacing.nl
Dit wordt wel interessant, je kon dus vorig seizoen de brake ducts gewoon kopen bij een ander team. Nu moet je ze dus zelf ontwerpen en maken. Ik kan me niet voorstellen dat Mercedes en Racing Point zo dom zijn om dit niet legaal te hebben gedaan.
Mercedes moet dus de brake ducts van vorig jaar aanleveren als bewijs.

Wat ik verder begrepen heb is dat RP deze kopie dus gemaakt heeft in overleg met de FIA.

Markie

Senior Member
I geloof niet dat Mercedes iets illegaals zou doen om RP te helpen, tenzij de enkeling op wat voor een afdeling dan ook, maar lijkt mij niet.

Denk ook niet dat dit voor dit seizoen tot iets leidt, maar meer zoals toen met Toro Rosso (Vettel win 2008?) niets fout deed, maar het jaar erop de regels wel werden veranderd omdat de rest het niet wilde. Lijkt me moeilijker om met duidelijke regels voor ctrl+c ctrl+p te komen, maar verwacht dat de FIA wel met iets komt zodat die exacte kopieën niet meer kunnen.

Markie

Senior Member
Krijg je dan niet een nieuwe vorm van patentvoering?
Wie het eerst claimed bepaald?
in principe heb je nu ook copyright laws, dus je moet al genoeg afwijken.

maar waar leg je de grens, of zeg je ok, dan maar weer terug naar 2008 waar de bouwplannen afgeleverd werden. Of stop je met de "de listed parts" zodat copieeren niet meer werkt omdat je geen aandrijf-as/vering meer kan kpoen.

Benieuwd wat over twee/drie jaar mag

speed9

Senior Member
in principe heb je nu ook copyright laws, dus je moet al genoeg afwijken.

maar waar leg je de grens, of zeg je ok, dan maar weer terug naar 2008 waar de bouwplannen afgeleverd werden. Of stop je met de "de listed parts" zodat copieeren niet meer werkt omdat je geen aandrijf-as/vering meer kan kpoen.

Benieuwd wat over twee/drie jaar mag
Listed parts blijven behouden, maar zullen dan opensource worden denk ik dan.
Of er komt een verbod op doorontwikkelingen van listedparts, maar ook dat heeft geen body om te blijven staan.