De grote "Mijn simulator" thread deel 2

En.. bedankt weer jongens voor de reacties :D

Het voelde wel raar in 1e instantie om te googlen naar een Mercedes logo. Ik ben nl. een BMW man in hart en nieren. :laugh:

Op koningsdag 1 jaar geleden begon ik met mijn 1e DTM stuur te maken. Helemaal met de hand gezaagd met een decoupeerzaag. Nu een jaar later heb ik al 2x een andere 3d printer en een frees machine aangeschaft. Ik ben overgestapt naar een professioneel teken/ontwikkelingsprogramma en komt er ook nog een website.

Ik heb zelfs de 1e foto van een (kleine) serie productie

En.. nog steeds volop ideeën voor nieuwe projecten. :D

Ik ben eigenlijk niet meer van de WIP foto's, maar soms.......zie dat er iets moois aan gaat komen en wil je het even delen :D

De 911 GT3-R conversie van mijn momomod 30

En.. bedankt weer jongens voor de reacties :D

Het voelde wel raar in 1e instantie om te googlen naar een Mercedes logo. Ik ben nl. een BMW man in hart en nieren. :laugh:

Op koningsdag 1 jaar geleden begon ik met mijn 1e DTM stuur te maken. Helemaal met de hand gezaagd met een decoupeerzaag. Nu een jaar later heb ik al 2x een andere 3d printer en een frees machine aangeschaft. Ik ben overgestapt naar een professioneel teken/ontwikkelingsprogramma en komt er ook nog een website.

Ik heb zelfs de 1e foto van een (kleine) serie productie

En.. nog steeds volop ideeën voor nieuwe projecten. :D
Ik moet toegeven dat ik toch echt wel zit te kwijlen om je stuurtjes.

Ben wel benieuwd hoe het procces van tekentafel tot het eind product eruit ziet.

Kan je daar keer wat info en mischien foto's van delen?

Thx Rick,

Neem bijv het porsche stuur.

Ik begin met een screenshot van het stuur in Iracing

Daarna teken ik basislijnen van het stuur over

en projecteer ik dat weer op het stuur waar ik hem op wil monteren

Dan komt het belangrijkste eigenlijk: Prototyping

Bij prototyping ga je kijken of dat wat je allemaal in 3d ontworpen hebt ook wel werkt in het echt. Kan ik goed bij de knoppen, is de plaat stevig genoeg, past de plaat en hoe ziet het er in het echt uit?

Voor het porsche stuur heb ik inmiddels 2 platen gefreesd en deze hieronder is de final layout

Maar....... ik had een gedeeltelijke rear enclosure gemaakt en ..... die zag er in 3d heel goed uit. De 3d print duurde ruim 16 uur. Ik het echt ben ik iets minder tevreden. Het ziet er wel strak uit en als je de buttons zwart en draden maakt aan de achterkant kan het er best goed uitzien, maar ik had iets anders in gedachten.

Dus.... terug naar de tekentafel. Gisteren ben ik 4 uur bezig geweest om op basis van de outline deze "full rear enclosure buttonbox" te ontwerpen.

Die staat nu te printen, maar met laagjes van 0,1 mm per keer duurt deze print 40 uur

Bij het ontwerp moet je met heel veel dingen rekening houden: waar komen de shifters (hoogte en breedte), waar plaats je de electronica en de aansluiting naar buiten, de totale diepte, komt dat precies uit met je spacers, hoe maak je de achterkant dicht ect ect...

Dat zie het beste wanneer je hem omdraait :)

Over dik 40 uur weet ik of ik aan alles heb gedacht. :D

Ga je een stuur helemaal zelf ontwerpen net zoals bij het Formula VR stuur, dan word het allemaal nog een beetje ingewikkelder omdat je echt alles van het begin af aan moet uitvinden. Het allermoeilijkste blijft wel de handgrepen. Als je goed kijkt bij heel veel zelfgemaakte sturen zie je ook dat heel veel mensen dat niet onder de knie hebben.

Dan kom je toch weer terug op prototyping: Een handgreep kan er mooi uitzien, maar als hij niet lekker in de hand ligt, dan heb je er eigenlijk niets aan. Dus ik heb inmiddels 2 dozen vol met verschillende prototypes.

Inmiddels heb ik natuurlijk al wel enige ervaring en heb ik bijvoorbeeld voor de handgrepen van het mercedes AMG GT3 stuur, de handgrepen van het DTM stuur als basis gebruikt omdat die gewoon geweldig aan voelen.

Al en met al een behoorlijk tijdrovende hobby en ik moet eerlijk toegeven dat ik de laatste tijd meer bezig ben met het maken van sturen dan het rijden zelf.

Ik vind het wel enorm leuk om te doen. Serie productie is minder leuk, maar elk nieuw ontwerp voelt toch als een overwinning.

Last edited:
Je kan ook je handafdrukken foamen en dat aan meerdere kanten scannen.

Moet je wel veel werk doen om het fijn te krijgen en zijn "kant-en-klare" handgrepen altijd beter.

Wel gaaf hoe het proces loopt en het resultaat is er dan ook naar.

Is het printen uiteindelijker goedkoper of is het de kick om het zelf te produceren?

Bedankt Steve :)

Je kan ook je handafdrukken foamen en dat aan meerdere kanten scannen.

Moet je wel veel werk doen om het fijn te krijgen en zijn "kant-en-klare" handgrepen altijd beter.

Wel gaaf hoe het proces loopt en het resultaat is er dan ook naar.

Is het printen uiteindelijker goedkoper of is het de kick om het zelf te produceren?
Dat zou misschien kunnen werken, maar ik denk dat ik het process van handgrepen nu wel aardig onder de knie heb. Ik kwam onlangs nog deze versie van een DIY-er tegen op het Iracing forum en zie je toch wel verschil :innocent:

Eigenlijk was het compliment dat ik gisteren kreeg "mijn moment van de dag"

Phillip Jansen van Rensburg, een bekende stuur bouwer op Iracing, plaatste dit bericht:

en .... dat zijn de mannen van het kaliber die gewoon een origineel GT3 stuur kopen om er zelf één voor de simulator van te maken :)

Zelf maken doe ik vooral voor de kick en... ik verkoop ze ook. Zowel compleet gemonteerd als DIY bouwkits (al maak ik er niet veel winst op:D)

Ik vind het gewoon super gaaf hoe je tegenwoordig iets tot in detail kunt ontwerpen in professionele CAD programma's. Als dan die ontwerpen "tot leven komen" middels de 3d printer en freesmachine met een nauwkeurigheid van 0,1mm of kleiner dan vind ik dat geweldig :thumbup:

Elke keer nog steeds

Onderdelen kun je uit heel de wereld bestellen. Gisteren kwam er bijv een super mooi metalen Porsche logo binnen

De buttonbox van het 911 GT3-R stuur en het deksel wat daar aan de achterkant in gaat, hebben onderling een ruimte van 0,3 mm.
Ik blijf het dan gewoon supergaaf vinden hoe mooi het dan in elkaar past.

Het 911 GT3-R stuur is bijna klaar (compleet met volledig nieuw ontworpen magnetic shifters) en inmiddels staat de 3d printer weer te draaien:

Het volgende stuur word een Mercedes AMG GT3, maar dan voor mezelf.:D

"This mod greatly enhances performance, reliability, gameplay and overall enjoyment"

[video=youtube_share;cythkvM2dDQ]https://youtu.be/cythkvM2dDQ[/video]

:laugh: