De grote "Mijn simulator" thread deel 2

Hartelijk bedankt jongens voor de toffe reacties.:D

@Roy, dit filmpje beter dan het DTM filmpje?

@Bart, toevallig ben ik al best ver met het volgende project:

Codename : Formula d'Italia

280 mm
7 pushbuttons
3 rotaries met pushbuttons
2 duim rotaries
Magnetic shifters
Dual clutch

Het stuur staat al helemaal in elkaar, layout, buttons, labels ect is al gemaakt. Ik moet alleen de elektronica nog aansluiten en dat is nog een uitdaging in een compact stuurtje. De codename is vanwege het gebruikte kleur schema.

Ik schat nog een week of 2-3 voordat dit stuur gereed is...

Daarna op lange termijn is er een plan voor een stuur met scherm ( maar geen Formula stuur )

Voorlopig na het Formula d'italia stuur even niets meer, de uren die in zo'n project zitten zijn niet te tellen. Leuk om te doen, maar het gaat wel ten koste van mijn "race tijd" en ik wil de komende tijd weer wat meer in de simulator zitten.

Had ik al gezegd dat je goed bezig bent? Zo nee, goed bezig!

Maar inderdaad: heb je nog überhaupt wel tijd om te racen? ;)
Thx,

Ik kom helaas de laatste tijd weinig toe aan racen. Niet alleen door het bouwen en ontwerpen van sturen, maar ook door andere oorzaken. Ik hoop dat er binnenkort verandering in komt.

Ik heb de afgelopen weken diverse sites geraadpleegt om te kijken hoe en wat ik nodig hebt om mijn Golf Mk3 tellerbak aan het werk te krijgen.

Wordt even sparen en voor de knoppen ga ik voor een buttonbox.

Heb een hoop ontwerpen gezien en verrassend veel Nederlanders gezien die buttonboxen ontwerpen en in elkaar zetten.

Verwacht eind zomer te kunnen beginnen met het (in)bouwen van de dashboard en het bevestigen van de stoel.

Mijn nieuwste stuur:

Formula D'italia

Het stuur is gebaseerd op het stuur van de Formula X in Pcars2, wat op zijn beurt weer een afgeleide is van Audi R8 LMP900.

Ik ging eerst voor een replica, maar na het 1e prototype bleek al dat dit een behoorlijk "leeg" stuur zou zijn. Ik heb besloten om er 2 extra knoppen met buttonguard aan toe te voegen. Omdat het toen geen replica meer was, heb ik uiteindelijk voor een alternatief (italiaans) kleur schema gekozen. Vandaar de naam Formula D'Italia

Het stuur heeft:

- 2 magnetic shifters
- Dual clutch systeem (met bite point adjustment)
- 7 drukknoppen (2 met button guards, 3 onderste verzonken )
- 3 Rotary encoders met drukknop
- 2 zij rotary encoders
- Grote en dikke handgrepen met een ergonomisch ontwerp
- Carbon X printed rear enclosure

De zij rotary encoders bedien je niet met je duim, maar met je ring vinger aan de achterzijde terwijl je het stuur gewoon vast hebt.

De grote ergonomische handgrepen zijn het grootste kenmerk van dit stuur. De handgreep van dit stuur is een grote broer van de handgreep van mijn DTMv2 stuur dat gewoon perfect aanvoelt. Ze staan echter 5 graden naar binnen gekantelt, waardoor je toch voor je gevoel een heel ander stuur in je handen krijgt.

De diameter is 280mm.

Last edited:
Gaaf gedaan.

Vraagje: hoe weer je de 0-stand van de encoders (zowel links als rechts).
Vele hebben daar een kleine witte stipje/streepje voor om tijdens het gamen niet in verwaring te komen.

Hoe heb jij dat opgelost?

Mooi werk weer, goed gedaan ook met die kleuren. Smaakvol, dat soort dingen kunnen ook heel verkeerd uitpakken.
Thx, ik ben er idd wel even mee bezig geweest om het juiste kleur schema te vinden

Gaaf gedaan.

Vele hebben daar een kleine witte stipje/streepje voor om tijdens het gamen niet in verwaring te komen.

Bedankt, dit zijn gewone links / rechts rotary encoders, die hebben geen nul stand. Elke draai naar links of rechts is hetzelfde als 1x drukken op een knop. Die wijs je dan natuurlijk weer aan bijv TC+ en respectieve TC- ingame toe.
Rotaries met vaste standen zijn niet echt handig in VR

Gaaf gedaan.

Rotary Encoder: Geen eindstand draait dus gewoon loos, iedere klik is dezelfde button press.
Rotary Switch: Eindstand, en iedere klik is een andere stand/functie

encoders gebruik je voor brakebias enzo, switchen voor bijvoorbeeld een sli-pro waarmee je door verschillende display functies op het lcd scherm schakeld (standje 1 is rondetijd, 2 is fuel, 3 is positie etc)

ergens jammer dat de sli-pro straks weinig functie meer heeft, blijft een top apparaatje :)

Mercedes AMG GT3 replica

Stuur is gemaakt in opdracht voor [~raffie1999] (tweakers)

De mercedes ster die nu nog 3d geprint is, word nog vervangen door een verchroomde versie die onderweg is.

[video=youtube_share;JOHtsC11m44]https://youtu.be/JOHtsC11m44[/video]

We hebben geprobeerd het stuur zo dicht mogelijk bij het origineel te houden.
- 9 knoppen
- 1 button guard
- magnetic shifters

Als je goed kijkt op de foto dan zie dat er rechts van de start stop knop er ook nog een 8-way hat switch zit (zwart) Zo hebben we zonder het ontwerp optisch te veel te wijzigen, toch 4 extra knoppen toegevoegd

Last edited: