De grote "Mijn simulator" thread deel 2

Ik had het lederen stuur van de AccuForce nog over, omdat ik die destijds gelijk vervangen had door een Momo Mod32

Het stuur heeft lang ongebruikt in de kast gehangen, maar het werd tijd om een button box er voor te maken. Een 100% rond stuur ontbrak namelijk nog in mijn collectie en is vooral fijn bij Dirt Rally en driften.

Hier het resultaat:

We zien allemaal mooie plaatjes voorbij komen van allerlei coole race rigs, maar vandaag wil ik eens de andere kant belichten:

Ik heb best wel een gecompliceerde race rig:

- 3 geluidskaarten in de PC (1x geluid en 2x simvibe)
- simvibe chasis en 4x simvibe extensions op 9 buttkickes en 4 versterkers en één EQ
- Oculus rift met 3 sensoren roomscale
- Seat section met GS-4, Next Level Motion V3, Arduino windsim, HE-shifter en Fanatec Handrem
- Stuur met dashboard en fans
- Er draaien 3 verschillende motion software programma's op de achtergrond bij elke sim die ik opstart.
- Stuur en seat sectie moeten elke keer aangesloten worden omdat de rig niet permanent is. Dat heb ik wel geoptimaliseerd en duurt slechts 3 minuten

Het is geweldig, maar.......wat als het nou niet werkt?

Vorige week ging er een tandwieltje van 1 van de 16 servos in mijn GS-4 stuk. Onderdeeltje kost slechts 8 euro, maar daarvoor moeten wel alle 16 servo's opnieuw gekalibeerd worden en moet de stoel uit elkaar.

Gelijk maar van de gelegenheid gebruik gemaakt om de hele GS-4 een complete revisie te geven. Dus daar ben je wel een aantal uurtjes mee zoet.

De servo werken weer:

[video=youtube_share;JcmGgHcXZJg]https://youtu.be/JcmGgHcXZJg[/video]

Ik sluit alles aan en doe een 1e test: Simvibe werkt, stuur werkt, pedalen, gs-4 en motion en wind doen het prima. Valt niet tegen denk ik nog.

Ik doe de 4 punts gordel vast en rij weg.
Bij de 1e bocht blijft het gaspedaal hangen, het stuur valt uit en de stoel blijft scheef hangen. Alle stekkers gecontroleerd en een reboot. De pits uit prima, rechte stuk ook en bij de zelfde 1e bocht, hetzelfde probleem. :(

Dit was in Raceroom en in Iracing. In Assetto Corsa werkt alles prima :unsure:

En ga dan maar zoeken.
-alle USB verbindingen gecontroleerd (3x gedaan)
-systeem herstel windows naar 1 week eerder (4x gedaan)
-Steam, R3E en Iracing opnieuw geïnstalleerd (2x gedaan)

Het enige wat ik kan bedenken is dat er een oculus update geweest is. Dit zou mogelijk icm met de 3 sensoren een oorzaak kunnen zijn van het probleem, maar daar kun je niet omheen.

Ik ben uiteindelijk er 3 dagen mee bezig geweest en de combinatie van systeemherstel naar 2 weken terug, verschillende USB apparaten op andere USB controllers in mijn PC en een nieuwe powered USB hub voor de seat sectie moet uiteindelijk de oplossing bieden.

Het is nu vandaag 1 volle week geleden dat de problemen begonnen. Simracen is mijn passie en ik heb echt heel veel tijd in mijn rig gestoken, maar soms denk ik ook wel eens: Waar ben ik toch aan begonnen?

Telkens lukt het wel weer op het probleem op te lossen, maar deze week had ik toch bijna de handdoek in de ring gegooid.

Als het goed is kan ik morgen ochtend weer knallen. Ik weet eigenlijk nu al wel zeker dat na een paar rondjes rijden morgen, alle ellende van de afgelopen week toch weer de moeite waard is geweest:cool:

Wow, dat is idd wel ff een keerzijde waar je als DHZ'er ook tegenloopt.
Vooral ook zo fijn omdat je waarschijnlijk de enige ter wereld die deze combinatie van motion-systemen en alles eromheen heeft. Dus even bij een forum checken hoe anderen het hebben gedaan, nuhhh :)

Hoop dat alles weer gaat zoals het hoort morgen!

Update..

Gisteren heel de ochtend getest en alles werkte weer zoals het hoort. Na een week niet rijden, ben ik gisteren morgen begonnen met de HPD op de Nordschleiffe heb weer heel wat "WOW-momentjes" gehad. Het was weer dik genieten geblazen. Gelukkig heb ik wel een airco in mijn kantoortje, anders is het niet te doen met deze hoge temperaturen.

Ik heb nu een schaduw installatie op een extra SSD gemaakt, zodat ik bij eventuele problemen direct via een andere schijf kan opstarten. Zo kan ik voortaan eventuele software matige oorzaken direct uitsluiten.

Ik wilde gewoon een de andere kant belichten. Als die hardware is super mooi, als het werkt

Werkt het niet dan heb je probleem, zoals Bram al aangaf want er is hoogstwaarschijnlijk niemand die met dezelfde configuratie rijd.

Last edited:
Fijn Airco in je race kamer
5 jaar geleden een split airco gekocht bij de macro voor slechts 350 euro, 1 van mijn beste aankopen ooit In winter werken die dingen ook nog eens als verwarming.

Wow, respect voor je doorzettingsvermogen. Ik ben er soms al klaar mee als Steam weer eens met een update op de proppen komt...
Ik ben er ook wel een aantal keren mee gestopt, maar als je zoveel geinvesteeerd hebt in een race rig als ik, dan is opgeven eigenlijk geen optie meer. Ik heb het ook wel een paar dagen even laten liggen omdat het helemaal zat was.

Mooi om te lezen dat je weer los kan, eraan pielen is leuk, maar komt altijd op een moment dat je er net ff geen zin in heb :D

Thx :)

Het komt regelmatig wel eens voor dat even iets niet werkt Bram en dat is altijd als je helemaal vast in de gordels, met handschoenen aan en de rift op. Meestal kan ik het wel snel oplossen, maar dit was wel een extreem geval.

Ik inmiddels ook bezig aan mijn volgend project: een Mclaren stuur

Ik zit pas in de ontwerp fase, maar dit word wel een heel ingewikkeld stuurtje om te maken. Stuurtjes maken een mijn nieuwe hobby geworden. :D

stop ermee! Voor je het weet wil ik er één bestellen bij u! :p
Het zal waarschijnlijk wel een "one off" worden denk.

Zelf zo'n stuur ontwerpen en printen is niet makkelijk. Dit stuur is extra ingewikkeld omdat de montage bouten stuur-QR uit het zicht moeten blijven en bij het origineel de knoppen gedeeltelijk verzonken zijn in het stuur zelf.

en........ik ben natuurlijk weer zo pietje precies dat dit bij mijn stuur ook zo moet zijn.:laugh:

Je kan ook zo iets maken, met andere knoppen. Verkeerde encoder knoppen en maar 3 ipv 4

Nee, dan hoeft het voor mij niet.
Alleen die encoder knoppen kosten bij Leo Bodnar 23 euro per stuk

Dat vond ik te gek, dus..... print ik ze gewoon zelf

De handgreep is het aller moeilijkst, daar ben ik al weken mee bezig, maar lukt telkens (nog) niet.