De grote "Mijn simulator" thread deel 2

Inleiding

Beste sim-fanaten,

Na meer dan 1000 posts in de oude thread wordt het tijd voor een vervolg.
In de afgelopen jaren zijn er steeds meer 'simmers' bijgekomen die begonnen zijn met een stuur vastgeklemd op een bureau en vervolgens met racekuip en al over het virtuele circuit rijden. Voor zover je dat nog niet hebt gedaan, dit is de plek om foto's/video's van je creatie te posten en tevens ideeën op te doen. Beter goed gejat dan slecht gevonden...

Veranderingen t.o.v. vorige topic
In het vorige topic was het een wirwar van foto's en tekst. De bedoeling is om het dit keer overzichtelijk te houden. Eén deel bestaat uit een verzameling foto's uit het oude topic (zie 2e post van dit topic). Het andere deel, onderaan deze startpost, bestaat uit nieuwe foto's die aan een aantal eisen moeten voldoen (zie hoofdstuk 'Verplichtingen'). Alle hardware gerelateerde vragen worden dus niet meer besproken in dit topic aangezien hier andere topics voor zijn.

Het is dus niet de bedoeling om voor elke miniscule verandering een nieuwe post te maken.

Verplicht
Bij de foto's (en/of video's) moet de gebruikte hardware worden vermeld. Zo kunnen andere forumleden sneller zien waar ze terecht kunnen met eventuele vragen.
Daarnaast, let op de kwaliteit van de foto's. Neem even de moeite om er een mooi plaatje van te maken. Het oog wil tenslotte ook wat...

Tevens link ik eenmalig vanuit de startpost naar jouw post in dit nieuwe topic. Zijn er wijzigingen aan je sim? Gebruik dan de
button uit je eerdere post in dit topic. Hierdoor houden we uitsluitend de meest recente simulatoren in de startpost. Maak eventueel een nieuwe post aan waarin je vertelt wat er is gewijzigd aan je sim met bijbehorende link naar de post waarin je je foto's heb geplaatst.

Gerelateerde topics
De grote 'Mijn simulator' thread deel 1
Racesim hardware thread [deel 3] Stuurtjes en pedalen
Computer Hardware Thread

Uiteraard zijn de creaties van alle forumleden welkom ongeacht met wat voor materiaal je rijdt (behalve een keyboard want dan zit je op het verkeerde forum;)). Kortom, schaam je niet en uploaden die foto's!

Simulatoren recent van:

Niels Draijer Fanatec GT3RS/VPP Pedals/Frex shifter/SLI-Pro/VPP rack/Matrox Th2Go/3 Screens
waveline Fanatec GT3RS/VPP pedals/Frex shifter/Simconbase/Sparco/Home built sim
Jeroen Ursem Fanatec GT3RS-TurboS wheel/Clubsport pedals/Home built sim
Stefan van Renselaar Fanatec GT3RS/Clubsport pedals
Roy Visser Fanatec GT3RS/911/Clubsport pedals/Frex shifter & handbrake/SLI-M/Home built sim
Bob Logitech G27/Playseat
Clipto Fanatec GT3RS/CST pedals/Frex shifter/SLI-Pro/Frex Simconmotion/Buttonbox/HD Beamer
Marcel Groen Logitech G27
Dennis Fanatec GT3RS/Clubsport Pedals
Kim Van Der Stichelen Fanatec GT3RS/Turbo S/Clubsport Pedals
Mark B Logitech G25
Mossel B Logitech G25/Playseat
Sander VDP Logitech G25/Playseat
vankuilenburg Logitech G25/Playseat
John Logitech G25/Hyper seq. shifter/SLI Pro/Chassis shaker/Bernax Hyper Clubman Simulator
Niels Logitech G25/Playseat Evolution
Jarninho Logitech G25/CSP, Act Labs shifter
Remco Hitman Logitech G25/DIY pedals
Stefan Fanatec GT3RS, Logitech G27 inverted ARC brake mod
Captain Slow Fanatec GT3RS, Fanatec Clubsport pedals

Last edited:
Om deel 2 wat meer gestalte te geven is hier mijn verhaal.

Een stukje geschiedenis:
Ik ben ooit begonnen in een zitzak + aangepaste stoel (lees: rugleuning er vanaf gesloopt) met daarop een Microsoft Sidewinder Force Feedback stuur. Ik was een van de eerste van Nederland aangezien ik een maatje had die bij Microsoft werkt(e).
Mijn kamer was toentertijd niet zo heel groot maar er stond wel een beamer in. Helaas zijn hier geen foto's van maar het was geen gezicht:lol:. GP2 helemaal stuk gespeeld...

Vervolgens merk je dat het een heuse hobby wordt. Men koopt een beter stuur, pedalen etc. en bevestigen die dan op een bureau. Afijn, dit kennen jullie wel. Toen kwam de Playseat waar ik en vele vrienden menig uurtjes in hebben doorgebracht. Dat was toch wel een supercombi met de PS2 en Gran Turismo. Maargoed, dat went ook weer...

Paar jaar later:
De G25 was uit en dat was toch wel hét stuur van die tijd. Shifter kon niet op m'n playseat dus was er een probleem...

Niels ging ineens een kerverse relatie aan (jawel, met mijn huidige vriendin) en zag m'n kans schoon om de toon te zetten bestaande uit een geheel uit VPP (Virtual Performance Parts) opgebouwde simulator. De ex-eigenaar van Simworld had er thuis twee staan die in de verkoop gingen.
Niet nadenken, inladen en wegwezen. In de auto belde m'n (toen nog gloednieuwe) vriendin op met de vraag: "Hoe duur was 'ie nou?" waarop ik antwoordde "Iets van € 1.000 schat"... Leugentje om eigen bestwil, wist zij veel...:closedeyes:

Dan kom je thuis en bouw je dat ding op in inmiddels een grotere zolderkamer. Mooi? Mwah, niet persé. Gaaf? Ja zeker wel!
Het VPP stuur gaf problemen maar Windows XP maakte een hoop goed totdat de centering niet meer klopte. Het stuur is inmiddels al 3 keer opgestuurd en nog steeds niet naar behoren gerepareerd.

Dan komt het moment daar, een eigen huis. In totaal 5 slaapkamers dus ik had al snel m'n eigen 'simulator-kamer' bedongen wat dat ook in had mogen houden. Kortom, een finishvlag zeiltje erin en ik voelde me helemaal de man.
In het begin ben je allang blij dat de woonkamer af is en gooi je alles maar neer. Dat ziet er dus zo uit:

Vervolgens is alles een beetje op de rails en bouw je het langzaamaan weer op met de volgende hardware als eindresultaat:
- VPP frame
- VPP pedals + brake mod
- Fanatec GT3RS
- Frex sequentiële shifter
- SLI-Pro (Leo Bodnar)

Overige hardware:
- AMD Black X4 955 3.2Ghz/4GB/Gigabyte 1GB 460NC/Win7
- Matrox Triple Head 2 Go Digital
- 3 x 19" BenQ

En dan nu de kamer:

Overview:

Cockpit:

Stuur:

Pedalen:

Shifter:

Dashboard:

Things to do:
- Het anders monteren van de shifter (iets verder weg)
- Buttonbox
- Wat race-schilderijen ophangen
- Draden wegwerken :)laugh:)

Tot slot wil ik erbij zeggen dat het niet mijn bedoeling is om te 'patsen'. De één rookt per jaar duizenden euro's op en ik steek het in mijn hobby.
Of je nu stuurt met een Thrustmaster stuurtje op je bureau geklemd of in deze sim, de funfactor blijft gelijk en daar gaat het tenslotte om:).

Last edited:
Oude (1e) setup:
- Aquarius tuinstoel met Hartman kussen voor optimaal comfort.
- G25, G25 pedalen en G25 shifter
- G15 toetsenbord
- Plantronics headset
- Samsung 22" beeldscherm
- Playstation 3 gesitueerd achter het beeldscherm
- Rechts van mijn beeldscherm een PS3/PC switch voor de G25
- forum.digitalracing.nl als startpagina
- Coca Cola* en een zak Heartbreakers** binnen handbereik
- Alpine autoradiodoos voor de perfecte afstand van de pedalen zonder verschuiven

*)Regelmatig ook met andere dranken
**)Regelmatig ook met andere snacks

Huidige setup:

- Sparco Sprint V sportstoel
- Fanatec GT3 RS V2 met Turbo S stuurwiel en body
- Clubsport pedalenset
- G15 toetsenbord
- Plantronics headset
- Samsung 22" beeldscherm
- Playstation 3 gesitueerd naast de sim (word nog ingebouwd in een later te komen side-pod

Last edited:
Zoals het nu (begin van 2013) uit ziet:

Hardware:
- Inter Core i5 3570K
- Gigabyte Ga-Z77X-D3H
- Sapphire HD7970 OC Dual-X 3GB GDDR5
- Crucial m4 128 GB
- Seagate Barracuda 7200.14, 2TB
- Western Digital Green WD10EARS, 1TB
- Antec Three Hundered Two
- Scythe Mugen 3 PC Games Hardware Edition
- Corsair Vengeance CML16GX3M2A1600C9
- LG GH24NS90
- Corsair Enthusiast TX650M
- Windows 7 Home Premium (NL, OEM, 64 bit)

Randapparatuur:
- Fanatec GT3RS
- Fanatec Club Sport Pedals
- BenQ G2220HD (2x)
- Dell Ultrasharp U2212HM
- Logitech G35 Headset
- Logitech G19 Keyboard
- Logitech G500 Mouse
- De sim is gemaakt van 89x38mm houten balken en 18mm MDF. De stoel die je ziet is een oude bureaustoel waarvan het kantelmechanisme kapot aan het gaan was, het ging niet lang meer duren voordat die stoel in elkaar ging storten. De onderkant maar weggedaan en de stoel bewaard voor dit project. Jammer genoeg heb ik geen foto's van het bouwen van de sim. Hij's niet perfect, maar ik merk eigenlijk geen wiebel en het zit allemaal wel lekker eigenlijk zo.

To do list:
- Eyefinity perfect instellen (links klopt net niet)
- De sim afwerken, moet nog MDF op de bodem en dan heb ik als het goed is ook nog over voor langs de kant van de stoel. Dat doe ik als ik weer buiten kan zagen, ik denk niet dat het zo'n goed idee is om dat binnen te doen :innocent:
- Likje verf op de sim
- Likje verf op de muur
- Echte kuipstoel
- Een shifter
- Eets in de richting van/vergelijkbaar als een SLI-M
- Een buttonbox maken met het bordje van een kapotte joystick (die joystick staat onderaan op de foto van mijn oude sim)
- En ga zo maar door

Oude setup (eind 2010):

1x Logitech G19
1x Logitech X-540
1x Logitech G35
2x BenQ G2220HD
1x Microsoft Laser Mouse 6000
1x Antec Three Hundred
1x Gigabyte GA-P55M-UD2
1x Intel Quad Core i5 750, 2,66 Ghz
1x Sapphire HD 4870 1GB GDDR5
2x 2GB OCZ Gold DDR3
1x Corsair ATX, 450W
1x Cooler Master Hyper 212 Plus
2x WD 1TB HDD
1x Windows 7 Home Premium, 64-bits
1x Fanatec GT3 RS
1x Club Sport Pedals

Nog oudere setup (zal rond 2009 zijn):

Last edited:
Ik verdenk Stefan ervan dat hij in zijn eentje alle krantenwijken in zijn woonplaats loopt :laugh: maar dat is een lekker setje idd. Even puur nieuwgierig, heeft het kunnen proberen op de meeting je overtuigd van de fanatec?

Deze verdiende wel eens een keer een update :closedeyes: :

1x Logitech G19
1x Logitech X-540
2x BenQ G2220HD
1x Microsoft Laser Mouse 6000
1x Antec Three Hundred
1x Gigabyte GA-P55M-UD2
1x Intel Quad Core i5 750, 2,66 Ghz
1x Sapphire HD 4870 1GB GDDR5
2x 2GB OCZ Gold DDR3
1x Corsair ATX, 450W
1x Cooler Master Hyper 212 Plus
1x WD 1TB HDD
1x Windows 7 Home Premium, 64-bits
1x Fanatec GT3 RS
1x Club Sport Pedals
Erg gaaf Stefan! Daar kijk ik wel met enige jaloezie tegenaan. En bovenal veel lof dat je er hard voor gewerkt heb, en nu echt iets moois hebt staan!

clipto

Senior Member
Haha, ik durf niet ;)
Nee geintje, ik ga eerst m'n nieuwe pc in elkaar zetten en dan een mooie ondergrond maken voor m'n Frex.
Als alles klaar is, volgen er high-res foto's van het geheel.
Tot die tijd blijven we even verwijzen naar de foto's uit het oude topic ;)