Dakar 2011

#1
Vanaf 1 Januari is het zover. Dan begint de Dakar 2011. In deze tread kunnen we het hebben over alles wat er gebeurd tijdens dit spectaculair evenement.



De geschiedenis van de Dakar-rally

Thierry Sabine, grondlegger Dakar
De Fransman Thierry Sabine is de grondlegger van de Dakar-rally. In 1977 raakt hij tijdens een rally verdwaald in de Libanese woestijn.

Bevangen door het landschap besluit de avonturier zelf een rally te organiseren. In 1978 komt Sabine's droom uit. Op de Place du Trocadéro gaat de eerste editie van de rally Parijs-Dakar van start.

Jarenlang wijdt Sabine zijn leven aan de organisatie van de meest zware rally, maar in 1986 slaat het noodlot toe. Op 14 januari stort een helikopter met Sabine en vier anderen neer. Niemand overleeft de crash.



ETAPPES

Zaterdag 1 januari 2011 – Verbindingsroute naar Victoria: 377 km
Geheel volgens de historie zal deze editie van de Dakar starten op 1 januari. In plaats van de traditionele start bij Place de la Concorde in Parijs, passeren de deelnemers de Obelisk gelegen aan het "Avenue - 9 juli" in Buenos Aires. Hierna wordt er koers gezet naar Victoria. De stopwatches blijven ongebruikt om het publiek de gelegenheid te geven de deelnemers uitgebreid toe te juichen. Na 377km wordt het eerste bivak voor de nacht in gebruik genomen.


Zondag 2 januari - Etappe 1: Victoria - Cordoba
De warming-up voor het grotere werk gebeurt op de 2e dag voor een deel gescheiden. De motoren en quads rijden weliswaar dezelfde verbindingsroute van 566 km, de special voor de motards is 192 km, de auto's en de vrachtwagens wacht een 222 km lange tijdgeklokte proef. Na een flink stuk verbindingsroute volgt de eerste klassementsproef. Naar mate het traject vordert wordt het terrein steeds bergachtiger. De special ligt ergens in het


Maandag 3 januari - Etappe 2: Cordoba - San Miguel de Tucuman
Auto's en vrachtwagens: 440 km verbinding, 324 km special stage
Motoren en quads idem met 300 km special.
Voor dit nieuwe stuk van het parcours worden de kompassen richting het noorden gezet, waarbij de deelnemers door een bosachtige omgeving gestuurd worden. De motoren worden wederom gescheiden van de auto's en de vrachtwagens. In de cockpit van de wagens worden in inzittenden heen en weer geslingerd tijdens een hobbelige rit en opgepast voor blinde hoeken in het parcours.


Dinsdag 4 januari - Etappe 3: San Miguel de Tucuman - San Salvador de Jujuy
Vrachtwagens: 408 km verbinding, 226 km special stage
Auto's: 500 km Special en 231 km verbinding,
Motoren en quads 521 km special en 231 km verbindingsroute
Om Jujuy te bereiken is de klassementsproef gesplitst in twee delen, met tussenin een geneutraliseerd verbindingsstuk. Tijdens het eerste deel zullen de motoren weer hun eigen track rijden, in een decor dat hoofdzakelijk uit rood zand bestaat. Na de "pauze" volgt een lang stuk over kleiwegen door de bossen. In dit deel worden de vrachtwagens van de auto's gescheiden om van de trucks, waar de boomtakken op raamhoogte hangen, de ruiten te sparen en ongelukken te voorkomen.


Woensdag 5 januari - Etappe 4: San Salvador de Jujuy - Calama
554 km verbinding, 207 km special stage
De Dakar karavaan verlaat Argentinië via het Andesgebergte en steekt de Paso de Jama pas over. Om dit punt te bereiken wordt het beklimmen gestart in de nacht. Na het passeren van de grens stijgen de deelnemers naar een hoogte van 4800 meter, dat is net zo hoog als de Mont-Blanc, maar dan zonder klimijzers of pikhouwelen. Bij binnenkomst in Chili wacht de Atacama woestijn en volgt een relatief korte klassementsproef op 3300 meter hoogte. Het terrein ligt vol met stenen wanneer de eerste zandduinen in zicht komen.


Donderdag 6 januari - Etappe 5: Calama - Iquique
Verbinding: 36 km, special stage: 423 km
"The pedal to the metal", en volle vaart vooruit! Deze dag bestaat bijna uitsluitend uit special stage, de chauffeurs krijgen te maken met een grote verscheidenheid aan sterk wisselende terreinen, die elk hun eigen rijstijl vragen. Na een trage start op rotsachtige en slecht terrein wordt de "salar" (zoutvlakte) gepasseerd. Hier zal langzaam gereden worden gedurende ongeveer een uur en slechts enkele kilometers. De dag wordt richting de finish afgesloten met een wijd "off-track" terrein van circa 100 kilometer. Het duinen-festival wordt voor de "durfals en spanningzoekers" gecompleteerd met de afdaling naar Iquique, een afdaling van ruim 2 kilometer bij een hellingspercentage van 32%.


Vrijdag 7 januari - Etappe 6: Iquique - Arica
Verbinding: 265 km, special stage: 456 km
De verkenning van de Atacama-woestijn dit jaar brengt de Dakar deelnemers naar Arica, de laatste stad voor de grens met Peru. Voor dit grote deel van woestijn - voor de rustdag - staan duinen op het menu, waarvan de afmetingen toenemen naarmate de dag vordert. Maar in dit bijzondere traject zullen de coureurs ervaren een afwisseling van sensaties ervaren. Na het surfen op de duinen wacht het onvermijdelijke fesh-fesh of "guadal" (heel fijn zand dat stevig lijkt maar zich gedraagt als modder) zoals ze in Zuid-Amerika zeggen. Geduld is de beste bondgenoot in het slalom traject tussen stof en droog gras.


Zaterdag 8 januari - Rustdag
rusten, relaxen, ravitailleren en recupereren


Zondag 9 januari - Etappe 7: Arica - Antofagasta
Motoren en quads: 208 km verbinding, 631 km special
Auto's en trucks: 208 km verbinding, 611 km special stage.
De deelnemers kunnen na hun rust- en recuperatiedag weer de borst nat maken met de langste klassementsproef van de rally. Twee secties staan op het menu in de ochtend, het eerste deel langs de oevers van de oceaan met een duik vanaf de duinen langs een bijzonder steile helling. De motorrijders zullen een uithoudingsproef van ca. 40 km ondergaan die zelfs van de meest doorgewinterde en fitte coureurs het uiterste zal vragen. Het tweede deel zal sneller gaan en de bestuurders zullen de finish met applaus begroeten.


Maandag 10 januari - Etappe 8: Antofagasta - Copiapo
Verbinding 268 km, special stage 508 km
De drie verschillende fasen van deze dag resulteren mogelijk in een domino-effect. De grootst mogelijk zorg moet worden besteed aan de navigatie bij het eerste deel van de klassementsproef. In de immense open ruimten van Chili, zullen de deelnemers van dal naar dal springen en wegens het ontbreken van markeringstekens is het gemakkelijk te verdwalen. Het goed maken van verloren tijd wordt bemoeilijkt door een gevaarlijk terrein over de wegen van een oude mijn. De dag wordt afgesloten met een lang zanderig parcours tot het einde van de klassementsproef. Koppie erbij houden zal nodig zijn deze dag, waarbij het beter is om te rijden met daglicht dan in het schijnsel van de koplampen.


Dinsdag 11 januari - Etappe 9: Copiapo - Copiapo
Verbinding 35 km, special stage 235 km
Als je naar de afstand in kilometers kijkt lijkt de loop in de desert een makkie. Maar ondanks de relatief korte special, zou het wel eens lange dag kunnen worden in de majestueuze duinen van Copiapo. Een dag vol met valkuilen, waar veel tijd te verliezen valt of te winnen als je expert bent in het bedwingen van de duinen. Het beste advies voor deze dag is waarschijnlijk het aflaten van de bandenspanning. Om het nog spannender te maken zullen de motorrijders in groepen van 10 (leiders) en 20 (rest) starten.


Woensdag 12 januari - Etappe 10: Copiapo - Chilecito
Verbinding: 686 km, special stage: 176 km
Het Andes gebergte moet weer worden overgestoken en de deelnemers worden weer bergbeklimmers. Een fotomoment is er als route 60 wordt bereikt na het passeren van de grens bij de Paso San Francisco pas. Na deze momenten van opfrissen en ontspanning wacht een hittegolf. Tijdens dit seizoen is het altijd erg warm in de witte duinen van Fiambala. Het bezoek zal korter zijn dan in de voorgaande jaren, maar na tien dagen racen, zal het mogelijk beslissend zijn omdat de vermoeidheid bij de deelnemers zijn tol begint te eisen.


Donderdag 13 januari - Etappe 11: Chilecito - San Juan
Verbinding 164 km, special stage 622 km
Het land is hetzelfde, maar de deelnemers zullen de indruk ervaren van een nieuw land. Hier bij de uitlopers van de Andes is het decor die van het Wilde Westen, gecompleteerd met fantastische ravijnen. Een muziekje van Ennio Morricone zou perfect passen in dit plaatje maar de deelnemers rijden niet op een film-set en zullen dus goed moeten blijven opletten tijdens een special van meer dan 600 kilometer. Als je zo dicht bij de finish bent gekomen wil je de positie niet verspelen natuurlijk


Vrijdag 14 januari - Etappe 12: San Juan - Cordoba
Verbinding voor vrachtwagens: 349 km en 266 km special stage
Motoren, quads en auto's: 123 km verbinding en 555 km special
Op klaarlichte dag zal de uiteindelijke strijd om de titel plaats gaan vinden voor de vrachtwagens, maar voorzichtigheid is nog steeds het advies, vooral in het eerste deel van 100 kilometer zand. Ook bij de andere deelnemers, met een veel langere special, is het verschil tussen de deelnemers soms maar klein en kan deze voorlaatste etappe beslissend zijn.


Zaterdag 15 januari - Etappe 13: Cordoba - Buenos Aires
Verbinding: 645 km, special stage: 181 km
Voor de meeste deelnemers wordt dit een ontspannen dag, maar er zijn nog plaatsen te winnen in het klassement. Concentratie is dus nog steeds vereist. De laatste, korte en snelle klassementsproef van de Dakar 2011 zal eindigen op het Baradero circuit wat gegarandeerd een geweldige show en sensatie zal zijn. En dan is de lijn gepasseerd en alle vermoeidheid en ontberingen verdwenen.
 
Last edited:

Gerben vd Broek

DigitalRacing | Directie
Staff member
#2
Gaaf. Kijk er weer naar uit wat ze allemaal gaan uitspoken. De geweldig mooie plaatjes van de wijdse gevarieerde landschappen. Nog leuke succesjes van nederlanders erbij hopelijk.
Op naar de eerste echte special.
 
#4
Bij de vrachtwagens zijn er weer genoeg Nederlanders die voor goede resultaten kunnen gaan.
De Rooij, Van Vliet, Van Ginkel, Van Eerd, Bekx en Lammers zijn denk ik wel combinaties die mooie dingen kunnen laten zien in etappes of het eindklassement.
Maar die Russen van Kamaz en Loprais in de Tatra zullen het ook wel weer goed doen.

Bij de motoren, voor mij de grootste helden, verwacht ik wel wat van Frans Verhoeven, Henk Knuiman, Teus Visser en Mirjam Pol.
Verhoeven is vorig jaar bestolen van zijn etappe overwinning en was de snelste op een 450, terwijl de rest op een 690 en 990 reed. Dus hij heeft dit jaar denk ik wel een voordeeltje omdat hij al een jaartje op de 450 en met de BMW gereden heeft.
Knuiman is ook altijd wel snel, maar had pas laat zijn zaken op orde en zeker van deelname. Dus ik weet niet hoe zijn voorbereiding geweest is.
Teus Visser deed het vorig jaar met een 15e plaats goed, dus ik verwacht dit jaar ook wel weer wat.
Mirjam Pol zal samen met Annie Seel wel voor het damesklassement gaan.
Speciale vermelding vind ik wel voor Luis Belaustegui(geen idee wie het is :p) die het op een 150cc gaat proberen.

Bij de auto's hoop ik dat Robby Gordon in de Hummer het een keer goed gaat doen, wat een gave auto is dat zeg.
Jammer dat Mitsubishi niet meer de strijd met VW aangaat, maar misschien dat BMW dat over gaat nemen en het VW lastig kan maken.

Het belooft weer een mooie editie te worden :thumbup:
 

JossNL

Senior Member
#5
Heb er ook echt zin in, kijk er ieder jaar weer naar uit.

De rally van Wuf van Ginkel was van korte duur. Hij kreeg op weg naar de special een klapband, ramde de vangrail en sloeg over de kop. Alle inzittenden zijn oké.

Zonde, want hij reed vorig jaar zo sterk.


http://twitpic.com/3me4df

Edit: Nog meer slecht nieuws... Gerard de Rooy lijkt na een jump weer last te hebben gekregen van zijn rug en lijkt te hebben opgegeven. Eerste WP had ie nog de snelste tijd. Pfff, begint slecht zo!

After making a mistake at km 72 of the day's special stage, Gerard De Rooy (Iveco) jumped pretty high in the air with his truck. Suffering from a back injury, the Dutchman requested medical assistance but seems to have eventually decided to withdraw.
Bron: Dakar.com

Edit: De Rooy nu wel voorbij WP2, maar of hij nog echt meedoet of rustig naar het bivak rijdt en van daar wel verder ziet is nog niet bekend. Achterstand 42 min.
 
Last edited:

JossNL

Senior Member
#8
Hans Bekx schijnt er ook al uit te liggen met een flinke crash (geruchten). Is in ieder geval niet voorbij het eerste WP gekomen. Bijltjesdag voor de Nederlanders :(

Edit: Bevestigd :(
Team Hans Bekx is gecrasht in het begin van de eerste proef. Hans, Dennis en Johan maken het naar omstandigheden goed, niemand gewond dus.
Bron: http://www.hansbekxteamsport.nl/nieuws
 
Last edited:

Gerben

Senior Member
#11
[ame="http://www.youtube.com/watch?v=0F3VnF4QaKk&feature=player_embedded"]http://www.youtube.com/watch?v=0F3VnF4QaKk&feature=player_embedded[/ame]

Op het einde een gesprek met Wuf over het ongeluk op de snelweg.

Erg jammer dat er al 3 equipes uitliggen :(, gelukkig niemand zwaargewond! Wel weer erg mooi dat Dakar begonnen is !!:D
 

Gerben

Senior Member
#12
Beter die klapband nu dan aan 200 over een duin ergens in the middle of nowhere...
Op duinen heb je natuurlijk geen vangrails en lantaarn palen maar gewoon zacht zand :p ;) en er word natuurlijk ook geen 125 over de duinen gereden, dus dan zal de schade wel iets minder zijn! En volgens mij zijn de vrachtwagens begrenst en word de 200 helemaal niet gehaald.
 
#14
Als ik me niet vergis beiden op 150km/h :)
Dit zullen we dus nooit meer zien, al is dat voor de veiligheid denk ik wel beter.
[ame="http://www.youtube.com/watch?v=L2Xar-CD6MM"]YouTube - De Rooy Daf vs Peugeot 405 Dakar[/ame]
 

speed9

Senior Member
#15
Moet je als truck met ze 3e over de finish ?(neem aan dat je als rijder ook een reserve/2de rijder heb die het over kan nemen)
 
#16
Moet je als truck met ze 3e over de finish ?(neem aan dat je als rijder ook een reserve/2de rijder heb die het over kan nemen)
De meeste vrachtwagencombinaties bestaan uit 3 man: coureur, navigator en monteur. Sommigen bestaan uit 2 man. De etappes worden over het algemeen (zelfde geldt voor de auto's) door de coureur gereden, maar op een verbindingsweg klimt de navigator ook wel eens achter het stuur. Dan kan de coureur natuurlijk ook eens relaxen, zijn vaak toch ritten van 1000km waarvan soms 600km wedstrijd per dag.
Bij "amateurteams" is die rolverdeling natuurlijk ook niet zo strak als bij de teams die voor het klassement gaan. Weet nog wel dat Tim en Tom Coronel deden afwisselen.
 

speed9

Senior Member
#17
De meeste vrachtwagencombinaties bestaan uit 3 man: coureur, navigator en monteur. Sommigen bestaan uit 2 man. De etappes worden over het algemeen (zelfde geldt voor de auto's) door de coureur gereden, maar op een verbindingsweg klimt de navigator ook wel eens achter het stuur. Dan kan de coureur natuurlijk ook eens relaxen, zijn vaak toch ritten van 1000km waarvan soms 600km wedstrijd per dag.
Bij "amateurteams" is die rolverdeling natuurlijk ook niet zo strak als bij de teams die voor het klassement gaan. Weet nog wel dat Tim en Tom Coronel deden afwisselen.
Ok dus als de coureur niet meer kan,is het echt over en uit ?

best wel ja onhandig/jammer als het gebeurt.
 

Jan-Willem Oostingh

DigitalRacing.nl
Staff member
#18
Ok dus als de coureur niet meer kan,is het echt over en uit ?

best wel ja onhandig/jammer als het gebeurt.
De coureur kan niet eens meer in de vrachtauto zitten... dus dan houd het al snel op. Want ik denk dat ze alles zo ingericht hebben dat ze wel met 3 man in de truck moeten zitten. Anders zullen ze het denk ik ook wel met z'n 2-en doen.
 
#19
Ok dus als de coureur niet meer kan,is het echt over en uit ?

best wel ja onhandig/jammer als het gebeurt.
Als je echt antwoord wil kun je het hier proberen:

http://www.rtl.nl/(/sport/rtl_gp/da...nents/dakar/home/articles/dakarpost_tekst.xml

Het is en blijft natuurlijk een teamsport, erg zuur voor de andere leden maar je weet vooraf dat je zowel in goede als slechte tijden een team bent.

Edit: Heb de vraag zelf maar even ingestuurd, kans op antwoord wordt natuurlijk groter als dezelfde vraag vaker gesteld wordt.
 
Last edited:

JossNL

Senior Member
#20
Zo... Flinke crash van Bekx toch in die eerste etappe! Maakt gewoon een koprol. Volgens eigen zeggen stond de bocht waar hij in reed op de tracker nog 100 meter weg.

[ame="http://www.youtube.com/watch?v=lPCaQvcV2Ow"]YouTube - Dakar Argentina 2011[/ame]

Tevens wel apart dat Jan de Rooy in het interview zo af gaf op z'n koppige zoon, maar nog veel opmerkelijker dat hij tussen neus en lippen door (als ik het goed verstond, hij kan wel een ondertiteling gebruik:blushing: ) zei dat hij misschien volgend jaar zelf weer achter het stuur kruipt.
 
Top