Custom Painting and Sharing

Roy Visser

Senior Member
[overig]

iRacing werkt met eigenlijk een vrij simpel systeem om liveries online te presenteren. Het nadeel is wel dat je net zoals in de recente SimBin games, de livery wel in bezit moet hebben om hem te kunnen zien. In dit topic kan je je Custom Paints presenteren, maar wordt er ook uitgelegd hoe je er voor zorgt dat andere DRNL-ers jouw gepimpte rides zien :)

[spacer]

Formaliteiten

Allereerst, dit is niet het topic om vragen te stellen over Paint technieken of Photoshop/Paintshop, daarvoor kun je in het desbetreffende forumgedeelte terecht (Paintshop)

Wat je naast uiteraard een paint programma nodig hebt zijn de templates. Ook daarvoor kun je terecht in een speciaal topic (Het Grote Template/3D verzameltopic)

Alle andere vragen m.b.t. painten in iRacing kun je hiervoor terecht, ik hoop echter dat ik met de OP de duidelijkste aspecten langs kan lopen, waardoor iedereen straks elkaars wagens niet alleen in dit topic, maar ook ingame kan bewonderen!

[spacer]

Hoe zie ik custom paints van anderen

Ga direct naar stap 8!

Hoe krijg ik mijn custom paint ingame

Nadat je de templates gedownload hebt, en de template er uit hebt gehaald van de wagen die je aan wilt passen, kun je beginnen met kliederen. Let er uiteraard goed op dat je dit doet in de juiste layer groep "Paintable Area".

Als je eenmaal tevreden bent met je kliederwerk, komt het "lastige werk". Let goed op dat je de volgende stappen correct uitvoert!

Stap 1: Vink de layergroep "turn off before exporting TGA" uit!

Stap 2: Zoek je customer id op (http://members.iracing.com/membersite/account/Home.do)

Stap 3: Sla je bestand op als TGA (24bits en vink alsjeblieft ook Compress (RLE) aan!!), met als bestandsnaam je Customer id. Je moet de paint opslaan onder de juiste folder. Afhankelijk van het type wagen uiteraard. De folders staan vrij duidelijk gesorteerd onder: C:\Users\*****\Documents\iRacing\paint\cars

In het voorbeeld geval is het de stockcars2 chevy cot map

Stap 4: Bewonder je wagen ingame! Ik raad je aan om het Centripital circuit te kiezen voor het bekijken van je skin, zodat je in ieder geval mooi de ruimte om de wagen heen hebt om hem goed te bekijken. Wanneer je in de game zit, ga even het circuit op en druk daarna direct op escape. De replay begint te laden en zodra je je wagen ziet druk je op pauze. Je kunt nu door alle camera punten heen switchen en om je auto heen kijken. Ik raad je aan om de Chase camera te gebruiken en dan op CTRL+F12 te drukken. Het camera menu popt nu op! Door met de Offsets te spelen (X-Y-Z) kun je alle hoeken en gaten van je skin verkennen. (Je kunt deze offsets ook een keybinding geven via Config in hetzelfde menu. Dan kun je met de spatiebalk alle informatie weghalen, en op die manier rond je wagen draaien). Helaas zit er geen reload functie in de game, dus zul je na iedere aanpassing opnieuw de test sessie moeten opstarten.

Stap 5: Nadat je tevreden bent met de skin kun je 3 dingen doen. De eerste is uiteraard hier de wagen presenteren! 2 en 3 zijn belangrijke keuzes. Wil je namelijk dat iedereen jouw wagen ziet, of houd je hem liever voor jezelf? In het eerste geval zie Stap 6, in het tweede geval, veel plezier met je eigen skin!

Stap 6: Ik neem aan dat vrijwel iedereen Stap 6 ook doet, want wie wil nou niet dat alle DRNL vriendjes jouw eigen creatie kunnen bewonderen op het circuit! Wat je nu moet doen is http://www.tradingpaints.com bezoeken en daar een account aanmaken. Wanneer je dit gedaan hebt is het erg belangrijk dat je voordat je een wagen upload het volgende doet:
Stuur mij een PM en zeg dat je graag toegevoegd wil worden als Painter voor de Digitalracing Non League carset. Ik zal je dan z.s.m. toevoegen aan het lijstje waardoor je tijdens het uploaden van de paint al direct de wagen kan toevoegen aan het juiste lijstje! (kun je hier niet op wachten kun je altijd achteraf nog de wagen toevoegen aan het lijstje!)

Stap 7: Wanneer je de bevestiging hebt gekregen dat ik je heb toegevoegd, kun je je paint uploaden naar trading paints. Dit is wat je moet doen:

Vul alles zo netjes en duidelijk mogelijk in, dat maakt het alleen maar prettiger voor anderen om je skins te filteren!

Stap 8: Nu je klaar bent met het uploaden van jouw eigen skin, is het natuurlijk wel zo mooi als jezelf ook de skins downloadt van de andere DRNL-users. De mooiste oplossing is nu om via de download sectie van trading paints de Desktop Downloader te downloaden. Nadat je dit programma hebt geïnstalleerd en geconfigureerd (hierover verderop nog meer info!!), klik je op het tabbladje Lists. Klik hierna op Search Lists en vul in: Digitalracing.nl en druk op enter. Als het goed is komen nu alle lists gecreëerd voor en door Digitalracing.nl naar voren (voorlopig alleen nog Digitalracing Non League). Klik de lijst aan en je ziet nu alle wagens staan gecreëerd en toegevoegd door DRNL-leden! Klik ook direct even op Subscribe zodat je automatisch op de hoogte gesteld wordt van nieuwe skins wanneer je het programma start. Vink de wagens aan die je wilt hebben, en druk op download.

Wanneer de download klaar is, kun je het programma afsluiten en zijn alle skins uit de DRNL lijst geïnstalleerd en ben je klaar voor het circuit! Zo simpel werkt het!

[spacer]

Nog wat belangrijke informatie over de Trading Paints Desktop Downloader
- Let goed op dat je niet als een malle op alle wagen types Subscribed, er staat ZOVEEL op kwa skins dat wanneer je alles wilt hebben van alle klasses, je toch echt wel moet denken aan een volledige hardeschijf vol aan skins. Zeker met mensen met SSD's als C schijf gaat het dan erg snel kwa ruimte!!
- Je hoeft je niet aan te melden per auto voor de DRNL-lijst. De downloader zal automatische alle wagens downloaden en op de juiste plek zetten. Wanneer je dus enkel een subscription hebt op de DRNL lijst, zullen alleen die wagens gedownload worden!! (aanrader voor mensen met ruimte gebrek)
- Je kunt ervoor kiezen om automatisch het programma op te starten wanneer je windows aanzet. Ik ben hier geen voorstander van. Houd gewoon dit topic in de gaten, en wanneer iemand een nieuwe skin heeft, open je gewoon het programma. Je krijgt vanzelf een popup wanneer er nieuwe wagens in het lijstje staan en de optie om die direct te downloaden.

Mensen met de mogelijkheid om skins toe te voegen: Bob van Someren Bram Van Der Stichelen Chris Zijlstra Dennis Gerressen (Phydomir) Eric Mulder Fabian de Jong Gerben Kelly Jarno Pannekeet Joep Willemsen Kim Van Der Stichelen Mark Bentvelzen Niels Mul Niels Tieman Raymond Kok Richard Kortland Rob Straetemans Robin Kraak Roy Visser Ruud Mulders Sander Hogendoorn Sebastiaan van Toly Stefan Coppens Tim Mosmans W Rentzenbrink

Toegevoegde Skins:
Bekijk hier de Digitalracing.nl Non League Custom Paints

Last edited:

Roy Visser

Senior Member
Zo dat was weer een aantal uurtjes werk, maar als het goed is moet iedereen hier mee uit de voeten kunnen komen.

Voor mensen die bestaande skins willen toevoegen moet je het even via Manage paints doen.

klik op Manage Paints
klik op de description die je de wagen hebt meegegeven
er opent een nieuw venster waarin onderin de optie staat om de wagen toe te voegen aan een list. Selecteer Digitalracing Non League, en klaar ben je :)

JoepW

Senior Member
Ik heb trouwens gewoon alle skins gedownload ;) Bijna 11 Gb maar maakt het veld wel een stuk kleurrijker.
Ik heb voor alle road auto's een eigen skin (Joep Willemsen) ;)

Jep ik heb ook gewoon alles. Bovendien kun je in tradingpaints aangeven dat als een skin uit hun database verwijdert wordt dat hij ook van je pc gehaald wordt. Dan blijf je altijd up to date :)

Roy Visser

Senior Member
Toch zou ik graag zien dat mensen die het geen probleem vinden om alles te downloaden, wel hun wagens in het drnl lijstje zetten. Puur voor mensen die geen zin of ruimte hebben om 11Gb te downloaden aan skins :)

Zo heb ik het ook alleen met de auto's die ik leuk vind:
(4.65GB) op dit moment en hij houdt alles up to date.
- Star Mazda
- Dallara Indycar
- FW31
- Riley DP
- Ford Mustang
- Silverado
- Impala B (COT)

En nu heb ik daar de list van Digitalracing zeg maar ook bij zitten :thumbup:
Helemaal goed uitgelegd dit :D

Toch zou ik graag zien dat mensen die het geen probleem vinden om alles te downloaden, wel hun wagens in het drnl lijstje zetten. Puur voor mensen die geen zin of ruimte hebben om 11Gb te downloaden aan skins :)
Zo had ik het nog niet begrepen, maar dat is een kleine moeite natuurlijk.
Dus mijn paints meteen maar toegevoegd ;)

clipto

Senior Member
Misschien handig ook de FW31 op te nemen in de skinpack?
Heb hem nu ergens vandaan getoverd, maar miste hem nog in de download link hier.