Computer Hardware Thread | deel 2

Misschien leuk om mijn volgend project hierin te delen. Na weer 3 jaar ben ik uit mijn QNAP NAS (469-L) gegroeid. Dus dit maal wordt het een DIY NAS met FreeNAS erop en met genoeg mogelijkheden om in de toekomst te groeien op CPU/Geheugen/Schijfcapaciteit.
Door het gebruik van FreeNAS zijn er ook veel meer mogelijkheden om andere software te draaien in dockers/vm's, zoals Domoticz, MineOS, TS, ZoneMinder, Sab/Torrent/etc, een beheerbare webontwikkel omgeving en wat ik verder nog meer verzin.

Momenteel is de configuratie dit:
Intel Core i3-6100 Boxed
Supermicro X11SSM-F
2 x WD Red WD80EFZX, 8TB
Fractal Design Define R5 Zwart
2 x Samsung M391A2K43BB1 (16GB per stuk)
Cooler Master V Series V550
Samsung 850 EVO 250GB
Transcend SSD420K 32GB

Alle componenten zijn meerdere malen overwogen en nog blijf ik eraan knutselen. Momenteel is de 32GB SSD het boot device, maar het zou best kunnen zijn dat ik hier alsnog een USB stick van maak (eventueel in mirror). FreeNAS wordt 1 maal ingeladen bij opstarten en werkt daarna volledig uit het geheugen, overcapaciteit op het boot device is niet toegankelijk dus is verloren data en door het wegnemen van de SSD krijg ik weer 1 vrije SATA aansluiting.

Robert Saalmink

DigitalRacing | Directie
Mooi projectje. Als ik op termijn mijn huidige HTPC ga vervangen, dan ga ik van de oude ook een zelfbouw NAS maken. Heb van die software (bijv. FreeNAS) nog niet zoveel kennis, dus zal een ontdekkingsreis gaan worden.

Bekijk dan goed wat je met je NAS wilt. Kijk daarna wat verschillende NAS software voor je te bieden hebt om aansluiting te vinden of zelfs je eigen wensen/eisen aan te passen en ga daarna pas kijken of jouw oude hardware daarvoor ingezet kan worden :)

Robert Saalmink

DigitalRacing | Directie
Het heeft wat vertraging opgelopen maar ik wil nu toch eerdaags die GTX 1060 aan gaan schaffen. Nu twijfel ik een beetje welke ik moet nemen. Ik wil graag een stille, en natuurlijk optimale performance in iRacing. Andere games speel ik zelden. Dus ik vraag me af of het dan zin heeft om een of andere OC versie te kiezen. En hij moet in mijn kast passen :p ik moet nog even opmeten, het is een wat oudere Coolermaster Centurion kast (nog met de voeding bovenin).

Ik zag zelf deze, die krijgt goede reviews en zit ruim onder de 300 euro:
https://tweakers.net/pricewatch/567235/msi-geforce-gtx-1060-6gt-oc.html

Of deze:
https://tweakers.net/pricewatch/572983/gigabyte-geforce-gtx-1060-windforce-oc-6g.html

Er zijn ook kaarten die +50 euro zijn, wat is dan voornamelijk het verschil? Ik draai iRacing op 1440p op een 27 inch scherm, en hopelijk kan ik dan alles voluit draaien :) misschien toch voor een iets snellere kiezen dan?

Tjello

DigitalRacing.nl
Volgens mij zit het verschil voornamelijk in klokfrequentie en koeler.

Wellicht is het nu verstandig om nog een 2 maanden te wachten. Met de 1080Ti wat er aan komt komt er misschien ook nog een 1060Ti, wat de prijs van de 1060 wellicht nog verder omlaag gaat drukken.

Robert Saalmink

DigitalRacing | Directie
Nou. Denk dat zo'n 1060ti aardig in 1070 vaarwater gaat zitten. Prijs zal ook zeker niet onder de 300 duiken. En dan moet ik voor een paar tientjes prijsverlaging een paar maanden wachten. Bb bang dat ik dat niet ga volhouden

Ben nog wel ff benieuwd welke ik het beste kan kiezen though...

Ik denk dat je het beste gebruikerservaringen kunt googlen, er zijn zoveel 1060 types dat je hier nooit een goed antwoord zult krijgen los van ervaringen met de merken. Ik ben zelf erg fan van Asus componenten, ik zou dus een asus aanraden.

naar de chipfrequentie enzo hoef je het niet te kijken, die heb je met een 6GB 1060 toch wel voldoende als je alleen iRacing gaat spelen :) Dan komt het er vooral op neer wat je zelf belangrijk vind, ieder merk heeft verschillende koelings types waarvan de ene beter koelt maar luider is en vice versa. Je gaat de boel toch niet overklokken gok ik, dus een goeie stille koeler zou een voordeel zijn. Je bent ook iemand die niet vaak upgrade, dus een paar jaar extra garantie zou ook een pre kunnen zijn.

De duurdere kaarten hebben over het algemeen een hogere stock chip frequentie en dingen aan boord die overklokken makkelijker maken, alsmede de koeling daarvoor.

Als ik kijk naar de door jouw gekozen kaarten en even snel de reviews op tweakers lees, zie ik bij de gigabyte sommige mensen klagen over coilwhine (ventilator geluid onder load) en bij de msi dat mensen graag meer aansluitingen hadden gewild.

succes met kiezen!

Robert Saalmink

DigitalRacing | Directie
De tijd dat om de twee jaar een compleet nieuwe PC bouwde, en al die kennis van die componenten ook paraat was, is wel voorbij inderdaad :)

Ik ga niet snel overclocken, hoewel, als het makkelijk kan, dan wel. Bij mijn huidige kaart (heet ook 7950 Boost) zit een tooltje meegeleverd waarmee je naar een hogere stand kunt. Dat heb ik dan wel aanstaan natuurlijk!

Ik ga me er verder in verdiepen. Dank!

De tijd dat om de twee jaar een compleet nieuwe PC bouwde, en al die kennis van die componenten ook paraat was, is wel voorbij inderdaad :)

Ik ga niet snel overclocken, hoewel, als het makkelijk kan, dan wel. Bij mijn huidige kaart (heet ook 7950 Boost) zit een tooltje meegeleverd waarmee je naar een hogere stand kunt. Dat heb ik dan wel aanstaan natuurlijk!

Ik ga me er verder in verdiepen. Dank!
Hier een roundup van een aantal GTX 1060 kaarten :) https://nl.hardware.info/reviews/7110/nvidia-geforce-gtx-1060-3gb-en-6gb-review-8-modellen-getest
Ergens dit jaar moet ik mijn GPU ook maar eens gaan upgraden mijn Gainward GeForce GTX 680 is bijna 5 jaar oud.

Last edited:
Komende week wil ik een upgrade voor mijn PC gaan aanschaven.
mijn huidige config is als volgt:
Cpu: AMD Phenom II X4 955 Black Edition 3,2 Ghz
Mobo: Gigabyte GA-880GA-UD3H
Ram: Corsair Vengeance LP CML8GX3M2A1600C9
Gpu: Sapphire R9 270X 2GB GDDR5 OC DUAL-X Boost
Koeling: Cooler Master Hyper 212 EVO

Nu ben ik aan het twijfelen of dat ik overstap naar Intel of blijf ik bij AMD
Intel upgrade zou zijn:
Cpu: I7-7700K
Mobo: Asus Z170 Pro gaming
Ram: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15

bij AMD zat ik te denken aan:
Cpu: AMD Ryzen 7 1700X (YD170XBCAEMPK)
Mobo: MSI X370 Gaming Pro Carbon
Ram: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2A2666C16 Of G.Skill Trident Z RGB F4-3000C16D-16GTZR

Prijs voor de Intel set is € 580,- ongeveer en AMD is al € 650,-

Het doel van de upgrade is om minimaal weer 4 jaar verder te kunnen (eind volgend jaar ofso moet er nog een GPU upgrade komen)
en wil graag met de set tijdens game wat kunnen opnemen.

Hoor graag jullie mening

Tjello

DigitalRacing.nl
Intel blijft de beste bij single core taken. Ik zou alleen een AMD pakken als je gebruik gaat maken van de cores. Overigens schijnt het zo te zijn dat je beter af bent met de 1700 dan de 1700x als je gaat overklokken.

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk

Wacht de benchmarks wel even af, denk dat de 1080ti zijn tijd nog even uitzingt ;) Wacht wel tot de nieuwe generatie Oculus uitkomt en kijk wel wat op dat moment de beste kaart er voor is. Voor mijn normale 1080p gaming heb ik echt niks snellers nodig :p

Een kennis van mij in een Engelse SimRacing group heeft een paar vreemde problemen met zijn VR als die het gebruikt tijdens iRacing.

Alle andere spellen werken goed behalve bij iRacing, want daar krijgt die random last van stutteringen en freezes.

Het is een duiveltje in een doos probleempje, maar wellicht weet een van jullie een oplossing.

Specs are;
Intel i5 7400 3.0Ghz CPU
(QuadCore, 4 thread, 3.0ghz 6mb cache)
16GB DDR4 RAM
GTX1070 8GB GPU
250GB SSD
2TB HDD
Corsair 750w PSU

"The game and VR are located on the SSD along with operating system. All other software is on the HDD"

Laat hem op het iRacing forum even kijken in het VR draadje en zijn problemen incl driver versie daar posten, iRacing is er echt altijd al zo gevoelig voor geweest (al lijkt het in de laatste jaren echt wel beter te zijn)

Laat hem op het iRacing forum even kijken in het VR draadje en zijn problemen incl driver versie daar posten, iRacing is er echt altijd al zo gevoelig voor geweest (al lijkt het in de laatste jaren echt wel beter te zijn)
Forum van iRacing zelf?
Zal het doorgeven, ene versie draait alles perfect en na een update loopt het ineens matig.