Computer Hardware Thread | deel 2

Dat je je bios reset nadat je daarin (je bios) wat verandert hebt kan ik me enigzins voorstellen (meeste mobo's hebben jumpers though).

de rest van je verhaal snap ik eigenlijk niet zo goed, jouw situatie is in ieder geval niet gelijk aan de normale situatie van het toevoegen van nieuwe hardware. Jouw situatie is zoals ik begrijp het gevolg van een hele hoop "geklooi" (virussen,hardware verwijderen toevoegen, batterijen eruit halen, bios aanpassen) Daarom raad ik je aan om voordat je iemand die niet zo into computers is zo maar aanraad om bios batterijen er uit te halen en windows op nieuw te installeren, eerst eens even goed na te denken wat je die persoon daadwerkelijk aan kunt doen. "even de batterijen er uit halen en daarna windows opnieuw installeren" is voor jouw in 30 seconden getypt, maar voor iemand die geen verstand heeft van computers en jouw advies blindt opvolgt kan het zo een week geklooi en ellende veroorzaken.

let hier dus even op met "advies" geven, de meeste mensen hier zijn op de hoogte van jouw "kennis" maar zo'n nieuw lid als Minardi heeft daar geen idee van en zit achteraf met een brok ellende.

en dan druk ik het nog heel keurig uit.

Dat beschrijft eenmalig, dat is wat anders dan "heb ik vaak genoeg gehad"...

Kijk Rick, ik (we?) waardeer het dat je mee denkt in dit topic, maar soms heb je het gewoon niet bij het rechte eind bij sommige tips. Wanneer meerdere mensen je dan tegenspreken, ga dan niet beweren dat je het beter weet, want daarvoor mis je de kennis/ervaring..
Soms is het handiger om te zwijgen dan je gelijk proberen te halen ;)

@Roy
GMTA ;) ... Maar ik typte met 1 hand, anders moest ik m'n ijsje wegleggen :p

Behalve bij een harde schijf wissel:)rolleyes:), heb ik nooit een windows herinstallatie nodig gehad na het aansluiten van nieuwe hardware. Als je gewoon doet wat er in de handleidingen beschreven staat kan er weinig mis gaan. Maar als je gaat rommelen aan eigen klus projectjes, dan kom je idd hele andere problemen tegen. Maar het lijkt me dan niet echt verstandig om dan advies te geven alsof dat normale situaties zijn ;)

speed9

Senior Member
Dat beschrijft eenmalig, dat is wat anders dan "heb ik vaak genoeg gehad"...

Kijk Rick, ik (we?) waardeer het dat je mee denkt in dit topic, maar soms heb je het gewoon niet bij het rechte eind bij sommige tips. Wanneer meerdere mensen je dan tegenspreken, ga dan niet beweren dat je het beter weet, want daarvoor mis je de kennis/ervaring..
Soms is het handiger om te zwijgen dan je gelijk proberen te halen ;)

@Roy
GMTA ;) ... Maar ik typte met 1 hand, anders moest ik m'n ijsje wegleggen :p
Ik geef dan gewoon uitleg wat er bij mijn pc/zooi wel werkte.

Sorry, maar je kletst nu bijzonder uit je nek (om het even op een nette manier uit te drukken...)
+1

Eigenlijk niet,ik moest mijn totale bios resetten omdat ik er wat in veranderd had,laten we zeggen mijn pc is niet vriendelijk voor nieuwe hardware.

Tenslotte gingen er wat dingen fout,waarschijnlijk voor dat ik alles veranderde.

Ik heb gewoon wat basis handelingen gedaan,die ik doe bij mijn hardware/pc,om fouten recht te zetten en andere dingen te optimaliseren.

Kleine kanttekening: mijn pc batterij heb ik er uit gehaald en vervangen.

Er zat btw ook foute zooi in en meestal na te veel virusen en ander troep Herinstalleer ik windows na dat ik mijn bios heb gereset maakt niet uit welke manier ook toen ik me videokaart er in gooide.
Wanneer de PC niet werkt kan je inderdaad in de BIOS gaan zitten klooien echter is dit zo ongebruikelijk dat je een standaard gebruiker dit nooit hoort te laten doen.

Daarbij is een herinstallatie misschien nodig wanneer je een virus hebt oid (al is een virusscanner installeren makkelijker) en daarbij weet je niet of iemand verstand ervan heeft hoe een PC opnieuw geinstalleerd moet worden en of alle drivers e.d. voorhanden zijn. Dus dit advies moet je nooit geven.

Wanneer iets niet werkt heb je hele andere methodes om advies te kunnen geven en dat hoeft niet meteen de meest drastische te zijn.

Ik ga ook niet zeggen tegen iemand waar de auto niet van start dat hij de motor eruit moet halen om vervolgens schoon te maken en dan volledig weer op moet bouwen en erin moet zetten...

Dan zou ik als eerste vragen of er brandstof in zit en of de startmotor een tik maakt. Dit zijn dan standaard dingen.

Niels Tieman

DigitalRacing.nl
Staff member
Dat je je bios reset nadat je daarin (je bios) wat verandert hebt kan ik me enigzins voorstellen (meeste mobo's hebben jumpers though).
De BIOS-reset en zijn complete geschiedenis is al zo oud als Egypte. Het batterij vervangen is nog wel eens voorgekomen maar die kan ik op één hand tellen in al die jaren dat ik PC's gebouwd heb. En dat zijn er een hoop. ;)

En een bios-jumper hebben ze allemaal gehad, zeker degene die Rick in zijn handen heeft gehad.

Ik ben het overigens volledig met je eens met betrekking tot advies geven. :)

speed9

Senior Member
De BIOS-reset en zijn complete geschiedenis is al zo oud als Egypte. Het batterij vervangen is nog wel eens voorgekomen maar die kan ik op één hand tellen in al die jaren dat ik PC's gebouwd heb. En dat zijn er een hoop. ;)

En een bios-jumper hebben ze allemaal gehad, zeker degene die Rick in zijn handen heeft gehad.

Ik ben het overigens volledig met je eens met betrekking tot advies geven. :)
Weet niet wat je wil zeggen met #1 : maar deze batterij was gewoon ja redelijk op in de zin van niet 100%

zal voortaan : !!!PAS OP DIT WERKTE BIJ MIJ WEL!!! neer zetten :hammer:

Klaar? einde discussie!

Klaar? einde discussie!
Zo makkelijk kom je er niet vanaf Rick, ik zie je dit namelijk zo morgen weer doen. Het gaat erom dat jij dit keer begrijpt wat wij uitleggen en dat je inziet wat je fout doet. Op die manier wordt jij er alleen maar beter in en komt er een tijd dat je wel de ervaring hebt om mensen te helpen.

Ps, draai je woorden niet steeds om mbt tot het hele batterij gebeuren, eerst zeg je dat je dit continu doet en nu is het in ene maar 1 keer omdat hij op was... Man Up en leer van het advies wat je hier wordt aangeboden!

speed9

Senior Member
Zo makkelijk kom je er niet vanaf Rick, ik zie je dit namelijk zo morgen weer doen. Het gaat erom dat jij dit keer begrijpt wat wij uitleggen en dat je inziet wat je fout doet. Op die manier wordt jij er alleen maar beter in en komt er een tijd dat je wel de ervaring hebt om mensen te helpen.

Ps, draai je woorden niet steeds om mbt tot het hele batterij gebeuren, eerst zeg je dat je dit continu doet en nu is het in ene maar 1 keer omdat hij op was... Man Up en leer van het advies wat je hier wordt aangeboden!

Ok,maar Qua batterij zooi (ja DAAR begin ik weer) had ik er wel elke keer er uit gehaal en ook vervangen,maar jij je gelijk.

Verder zoals ik zei : het werkte bij mij uiteindelijk wel.

en verder: no comment.

Ok,maar Qua batterij zooi (ja DAAR begin ik weer) had ik er wel elke keer er uit gehaal en ook vervangen,maar jij je gelijk.

Verder zoals ik zei : het werkte bij mij uiteindelijk wel.

en verder: no comment.
Er komt een tijd in je leven dat je met "no comment" niet meer weg kunt komen Rick.

Hierbij een feit over de functie van de BIOS-batterijen: Het enige wat zo'n batterijtje doet is ervoor zorgen dat de BIOS-info opgeslagen in de PROM blijft wanneer de computer niet aan staat.

Wanneer je bij het opstarten geen melding krijgt van CMOS error; date/time reset, dan is er niets mis met je batterijtje en kun je daar gewoon vanaf blijven. Hoeft er niets worden vervangen, want dat is dan niet dé oplossing (of kan die op een andere manier bereikt worden).

En ook van deze kant; lees Roy z'n advies nog een keer en probeer ervoor open te staan. "No comment" getuigt niet echt van een prettige instelling..

speed9

Senior Member
Hierbij een feit over de functie van de BIOS-batterijen: Het enige wat zo'n batterijtje doet is ervoor zorgen dat de BIOS-info opgeslagen in de PROM blijft wanneer de computer niet aan staat.

Wanneer je bij het opstarten geen melding krijgt van CMOS error; date/time reset, dan is er niets mis met je batterijtje en kun je daar gewoon vanaf blijven. Hoeft er niets worden vervangen, want dat is dan niet dé oplossing (of kan die op een andere manier bereikt worden).

En ook van deze kant; lees Roy z'n advies nog een keer en probeer ervoor open te staan. "No comment" getuigt niet echt van een prettige instelling..
Ik had een vage error,weet niet meer of het Cmos was,maar het is dacht ik een 5v? batterij en hij zweefde rond de 3v?

Ik probeer er voor open te staan en dat wil ik ook wel,maar ik vind dat jullie door blijven hameren/drammen.

Knight

Senior Member
Het is mij 1x gebeurt. Bij Scouting krijgen we altijd (hele) oude PC's die 1x per jaar gebruikt worden. 1x een PC gehad die iedere keer bij opstarten CMOS checksum errors gaf. Een nieuw batterijtje verhielp dat probleem :)

Fr3d

Senior Member
op mijn windows 7 64bit pc werkt java niet goed meer.
ik heb java al eens verwijderd en opnieuw geinstalleerd maar dat had geef effect.

Een voorbeeld wat niet werkt:
het volgen van URL in bv messenger. Dan wordt word opgestart en probeerd hij daar de website in te laten ( wat soms lukt)

XD ( programma voor Race On) werkt niet meer correct.

Heeft iemand een idee, behalve een windows herinstal. uiteraard heb ik al een herstelpunt geprobeerd zonder enig succes

in alle jaren dat ik pc's in elkaar gezet heb etc ik heb werkelijk waar nog nooit de batterij eruit gehaald. Een bios reset met de jumper is voldoende en heb je de jumper niet bij de hand pak je gewoon een schroeven draaien en verbind je hiermee de contactpunten met elkaar :p
Niet? Ik vind het juist t makkelijkste om de batterij er even uit te wippen...
Even met je duim er tegenaan duwen.. en hoppa..;)