Pagina 1 van 7 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 25 van 172

Discussie: DRES2 | Ronde 3: Le Mans

Standaard DRES2 | Ronde 3: Le Mans

RONDE 3 | LE MANS | 06 06 10

Het circuit

Het legendarische circuit, het strijdtoneel van de 24u van Le Mans, terug op de kalender van de DRES2. Dit keer niet de seizoens afsluiter. Het circuit dat voor het overgrote deel bestaat uit openbare weg en op iedere rijder en bezoeker een onuitwisbare indruk achter laat. Een deel van de historie verdween eind jaren tachtig toen de oude pit plaatsmaakte voor het nieuwe moderne complex, Les Hunaudieres werd onderbroken door twee chicanes en het stuk vanaf de Dunlop brug naar de Esses ook werd veranderd. Toch is dit circuit een absolute topper met zijn lange snelle rechte stukken en de langzame delen zoals Arnage. Als Nederlanders hebben we een goede staat van dienst op Le Mans. Gijs van Lennep (Porsche) wist de race tweemaal te winnen en Jan Lammers (Jaguar) één keer. Maar er waren ook klasse overwinningen voor o.a. Peter Kox (Ferrari 550) en recent natuurlijk voor Jos Verstappen, Jeroen Bleekemolen en Peter van Merksteijn.

In de derde post staat een mooie circuit beschrijving van Peter Kox. Hij vertelt hoe een rondje Le Mans in elkaar zit aan boord van de Prodrive Ferrari 550.

Tijdschema
    LET OP: WEER NAAR DE OUDE SITUATIE, DUS EEN UUR VROEGER!!!
    Tijdschema06-06-2010
    Practice 2/joinen9.00 – 11.00
    Kwalificatie11.00 – 11.45
    Warmup11.45 – 12.00
    Race12.00 – 18.00

Startprocedure
    De startprocedure is vanwege de lengte van het circuit gewijzigd. Vanaf de grid starten we de opwarmronde als vanouds. We houden een snelheid aan van 120 km/u. Vanaf Tertre Rouge (rechterbocht vlak voor het eerste lange rechte stuk) wordt die snelheid opgevoerd naar een constante 200 km/u. We rijden op die snelheid het complete rechte stuk af inclusief de beide chicanes. Vanaf de Mulsanne corner (scherpe rechter, zie trackmap) mag de race gestart worden op de gebruikelijke wijze. We rijden dus geen volledige opwarmronde.

Uitslagen
    LAPCHARTS
    REPLAY EN LOGFILES

Stand van zaken
    Sebring was een prooi voor Belgian Lizards, maar niet zonder enige tegenstand van UT Carsport. UT Carsport nam revanche in Road America waar de pole, snelste ronde en de winst gepakt werd, en tevens de leiding in het kampioenschap.

Uitgangspunt voor deze race:
    PosTeamAutoPunten
    1UT CarsportAudi R10 TDI22
    2Belgian LizardsAudi R10 TDI20
    3RacingLeague Motorsport 2Audi R10 TDI18
    4Leza BelgaAudi R10 TDI13
    5RPM MotorsportPescarolo 01 Judd9
    6VDS MotorsportPeugeot 908 HDI8
    7RARE 2 RRAudi R10 TDI7
    8DCRPeugeot 908 HDI6
    9Goon SquadAudi R10 TDI5
    10RARE 3 FRPeugeot 908 HDI4
    11Bosman MotorsportLola B08/60 Aston Martin2
    -RacingLeague MotorsportAudi R10 TDI0
    -ZerobarrierAudi R10 TDI0
    -Workz RacingPescarolo 01 Judd0

Downloads
    Carset
    Le Mans voor GTR2 of: http://www.nogripracing.com/details.php?filenr=10251
    Patch voor online GTR2

DigitalRacing.nl
    "I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow is not looking good either."

Standaard Deelnemerslijst DRES2 ronde 3: Le Mans

#TeamAutoAfbeeldingRijdersAfgemeld
    1UT CarsportAudi R10 TDIFabian de Jong, Danny Kappen 
    4VDS MotorsportPeugeot 908 HDIKim van der Stichelen, Bram van der Stichelen 
    7RPM MotorsportPescarolo JuddRobert Saalmink, Peter van de Kolk, Marnix BreukersAFGEMELD
    9Supervise RacingAudi R10 TDIDick Bos, Emile van der Stel, John VissersAFGEMELD
    10Workz RacingPescarolo JuddRiley Gustina, Eddy Gustina 
    13RacingLeague MotorsportAudi R10 TDIEric Linssen, Marc Dieters 
    14RacingLeague Motorsport 2Audi R10 TDIRon Bartsch, Ludo Bleys 
    15RacingLeague Motorsport 3Audi R10 TDIRob Linssen, Niel HekkensAFGEMELD
    20ZerobarrierAudi R10 TDIJaap Kleijn, Steven VossAFGEMELD
    27Belgian LizardsAudi R10 TDISteven Gabriel, Gert Callewaert 
    28Leza BelgaAudi R10 TDISander van der Perre, Michael van DijckAFGEMELD
    29DCRPeugeot 908 HDITjerk Korving, Gerben van den Broek 
    45Bosman MotorsportLola Aston MartinHans Bosman, Marcel Bosman, Michael Bosman 
    47Goon SquadAudi R10 TDIWilfred Rentzenbrink, Gerben Bijhold, Alexander de Vries 
    57RARE 2 RRAudi R10 TDIRobin Tol, Richard BlokkerAFGEMELD
    77RARE 3 FRPeugeot 908 HDIFred Visser, Rinus JanssensAFGEMELD
    99RARE 1 EJAudi R10 TDIErwin Levasier, Jarno HogewegAFGEMELD
    DigitalRacing.nl
    "I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow is not looking good either."

Lightbulb Rondje Le Mans door Peter Kox (met dank aan Emile)

Hieronder vind je een verslag van Peter Kox. Dit verslag heeft hij gemaakt voor Racefriends voor de race van 2003. Het jaar waarin hij samen met Tomas Enge en Jamie Davies de LM GTS klasse won. Een rondje Le Mans aan boord van de Prodrive Ferrari 550 GTS.

Start-finish
    Als we over start-finish komen zijn we aan het opschakelen naar de vijfde versnelling en loopt de snelheid op tot 245 km/u. Bij het passeren van onze pitbox kijk ik op het pitboard voor informatie.

Dunlop chicane
    Dit gedeelte begint met een blinde bocht naar rechts, alvorens we de links rechts combinatie krijgen. De bocht knijpt en alle druk komt op de linkerkant van de auto te staan, waardoor je makkelijk het rechter voorwiel blokkeert. De snelheid loopt terug tot ongeveer 95 km/u en we zitten dan in de eerste versnelling. Persoonlijk is dit een van mijn minst favorieten delen van het circuit.

Nieuwe sectie
    Zodra we onder de Dunlop brug door zijn houden we de auto aan de linkerzijde van de baan, hierdoor komen we goed uit voor het nieuwe gedeelte. Dit deel werd vorig jaar in gebruik genomen en bestaat uit een snelle linker en rechter bocht. Met de Ferrari kunnen we hier niet doorheen zonder kortstondig te liften. We nemen de bocht in de derde versnelling. Een LMP auto zal waarschijnlijk vanwege de grotere hoeveelheid downforce hier wel vol gas doorheen gaan. Het is een leuk deel van het circuit.

De 'Esses'
    Dit is weer het oude deel van het circuit, een prachtig karakteristiek stukje Le Mans. Het laatste deel van deze bocht is naar rechts, de uitgang van de bocht is blind (niet te overzien). De baan loopt hier omhoog en op het hoogste punt wordt de auto licht, je moet volledig commited zijn om deze bocht vol te nemen. Weinig ruimte voor fouten. Met 145 km/u en de derde versnelling gaan we hier in de Ferrari doorheen op weg naar Tetre Rouge.

Tetre Rouge
    Tussen de Esses en deze bocht loopt de snelheid op tot net boven de 200 km/u. De bocht nemen we in de race in de derde versnelling (122 km/u) maar tijdens de kwalificatie waarschijnlijk in de tweede. Voor ons ligt nu het eerste deel van het lange rechte stuk, we verlaten nu het permanente circuit voor de openbare weg. Zoals we ook zullen zien in andere delen van het circuit die gevolgd worden door een lang recht stuk is de snelheid waarmee je de bocht uitkomt uitermate belangrijk voor de maximum snelheid die je op dat rechte stuk haalt.

Playstation chicane
    We zijn nu op weg naar de eerste van twee chicanes die het lange rechte stuk (Les Hunaidieres) in drie delen verdeeld. Vroeger was dit één lang recht stuk, maar in 1990 werden deze chicanes aangebracht op de maximum snelheid te beperken. Nu halen we in de Ferrari een maximum snelheid van net boven de 300 km/u, 309 om precies te zijn. Je hebt relatief veel tijd op dit deel van het circuit wat je in staat stelt om de radio te bedienen indien nodig, eventueel wat te drinken of wat te relaxen. De vele borden, bomen en hoge vangrails maken het moeilijk om je te focussen op het rempunt voor de chicane. Uiteindelijk rem ik op 180 m. en schakel terug naar de eerste versnelling voor deze chicane. Insturen is naar rechts en we proberen bij het uitkomen weer snel op het gas te gaan.

Michelin chicane
    We schakelen weer op richting de zesde versnelling om op 150 meter voor de Michelin chicane te remmen. Deze chicane is nagenoeg hetzelfde als de Playstation chicane echter sturen we nu in naar links. Beide chicanes zijn niet makkelijk, je kunt niet remmen, insturen en uitaccelereren. Ik rem, voordat ik instuur laat ik de rem los, stuur in en halverwege de bocht rem ik nog wat bij.

Mulsanne
    Als we de Michelin chicane achter ons laten rijden we over het laatste deel van het lange rechte stuk. In dit deel zat tot twee jaar geleden een bult maar die is verwijderd nadat de Mercedes CLR's hier in 2000 het luchtruim kozen. Voordat we de Mulsanne bocht zelf hebben gaat de baan licht naar rechts om de openbare weg te verlaten voor een kort deel circuit. Deze overgang is onrustig. We remmen 100 m. voor de bocht en schakelen terug naar de eerste versnelling. Als we door de bocht zijn rijden we langs het deel waar vroeger de signalling pit was. Het deel wat nu volgt richting Indianapolis vind ik één van de mooiere stukken van het circuit, het is wel onoverzichtelijk door de aanwezigheid van twee flauwe bochten en een heuveltje wat erin zit. In de avond schijnt de zon hier door de bomen wat je beeld op de baan behoorlijk vertroebeld. Ik let hier altijd meer op de marshals dan elders op het circuit.

Indianapolis
    Alvorens we de echte Indianapolis krijgen hebben we te maken met een rechter bocht die heel spannend, deze is off camber. Indianapolis zelf is naar links en heeft een behoorlijke banking. Ondanks de grindbak die aan de linkerzijde is aangelegd twee jaar geleden, is dit niet een plek om er vanaf te schieten. We sturen de Ferrari in de tweede versnelling door deze bocht.

Arnage
    Als we deze bocht naderen moet je mentaal omschakelen omdat je voor het eerst een langzaam deel nadert na de eerder super snelle delen. Tussen Indianapolis en Arnage accelereren we naar 185 km/u en je moet weer op tijd remmen voor de 90 graden rechter bocht. Dit is de langzaamste bocht (eerste versnelling) van het circuit en tijdens de race zullen hier veel auto's rechtdoor schieten. Je auto moet beschikken over veel mechanische grip want door de lage snelheid heb je absoluut geen downforce. Het is een tricky bocht.

Porsche bochten
    Vanzelfsprekend gaan we weer vroeg op het gas vanuit Arnage, we sturen de Ferrari richting de Porsche bochten. Een mooie combinatie van rechter en linker bochten waar je een goed ritme voor moet zien te vinden. Je gaat er snel in en komt na de Porsche bochten er iets langzamer uit. De versnelling staat in drie. Belangrijk is om na het uitkomen van de eerste bocht niet de ideale lijn te volgen, want anders kom je niet uit voor de daaropvolgende bochten. Ook hier is weinig ruimte voor fouten. Gemiddeld nemen we deze bochten in de Ferrari met 165 km/u.

Karting
    Het laatste deel van deze rechts links combinatie is vol gas en off camber, wat het niet eenvoudig maakt. Je rijdt hier dicht langs het gras en in de Ferrari nemen gebruiken we zelfs een deel van het asfalt mee wat niet bij de baan hoort. In het verleden ging bijvoorbeeld JJ Lehto er hier hard af in de BMW V12 LMR.

Ford chicane

Dit zijn in principe twee chicanes kort achter elkaar. De eerste van de twee is het moeilijkst met name in het donker, wanneer het vinden van de marker (punt) voor het insturen moeilijk is. Ik gebruik de ingang van de pitstraat als marker. Visueel is het in het donker een lastig deel, je hebt het idee dat de baan hier ophoudt en de tribunes staan niet parallel aan de baan wat het nog verwarrender maakt. De eerste chicane nemen we in de derde versnelling en de tweede in de eerste. De curbstones zijn laag waardoor we de Ferrari er makkelijk overheen kunnen sturen. We sturen de laatste chicane uit richting start-finish waarmee dan weer een rondje is voltooid.

Algemeen
    Het circuit van Le Mans is een hoge snelheid circuit met veel lange rechte stukken waar je veel tijd kan verliezen als je niet snel genoeg uit de bocht komt voordat het rechte stuk begint. Je moet over een goede corner exit speed beschikken, zoals we dat noemen. Tijdens de testdag heb ik op de auto een nieuwe vleugel geprobeerd die over evenveel downforce beschikte als de huidige vleugel maar minder drag (weerstand) oplevert. Voor de race gaan we echter voor zekerheid en zullen deze nieuwe vleugel niet gebruiken. Het bodywork van de Ferrari is deels aangepast, dit is goed te zien aan de voorbumper waar we alle spoilers/diveplanes hebben verwijderd.
    Wat het snelheidsverschil betreft tussen de verschillende klasse is het een kwestie van goed opletten en in de spiegels kijken. Gelukkig horen we met de Ferrari tot de snellere auto's en is het een minder groot probleem. We zijn bijvoorbeeld sneller dan de Panoz op het rechte stuk.
    Fysiek gezien is het harde remmen de enige belasting op dit circuit. Vanzelfsprekend is het rijden in het donker een aparte belevenis. Op het moment dat je in de pit staat te wachten op de auto om aan je stint te beginnen voel je de hectiek om je heen. Je stapt in en wacht op het commando dat je weg mag rijden. Een minuut later zit je met 300+ km/u in het donker en ben je alleen met de auto, een fantastisch gevoel.

Dat ziet er dan ongeveer zo uit:
    [ame="http://www.youtube.com/watch?v=9LUV_EIXt0k"]YouTube- Peugeot 908 Onboard - Le Mans[/ame]
    DigitalRacing.nl

Senior Member Danny Kappen's schermafbeelding

Standaard

Dol op dit circuit, ik kijk ernaar uit Wellicht moet ik nog op zoek naar een teamgenoot voor deze race, aangezien het nog niet helemaal zeker is of Fabian mee kan doen.
    Ultimatecarpage.competition

ZAC3: kampioen cup600 - BC Saleen S7-R
    ZAC4: kampioen cup600 en constructeurs, UCP Saleen S7-R

Senior Member Fr3d's schermafbeelding

Standaard

heel fijn circuit.
    helaas kan ik hier niet bij zijn omdat ik 05-06 een ander 12uurs enduro heb. Wel toevallig ook op Lemans..

Senior Member
    Naam
    Fabian de Jong

Standaard

Deze week maar is na gaan wat ik met mijn verjaardag ga doen.

Wel een leuke baan vorig jaar gingen we hier als de brandweer, helaas maakte Danny 2 uur voor het einde een foutje waardoor het over en uit was.
    RIP Mama

ZAC10: Kampioen
    ZAC2,3,5,6: CUP600 Team Kampioen
    DRGTC: Team Kampioen
    DRES: Kampioen

Senior Member Darthwillie's schermafbeelding

Standaard

Ik hoop eigenlijk dat er wat nieuwe aanmeldingen komen, dit veld is erg mager, zeker op zo een lange baan ga je dat merken

complimenten weer voor de startpost! erg goed weer!!!!
    Your mouth is open, sound is coming from it. This is never good.

No one has ever made himself great by showing how small someone else is.

Celebrate finish lines, not finish times

Standaard

Slechter als vorig jaar kan echt niet voor ons hier

*klopt af*

Senior Member
    Naam
    Michael

Standaard

Ik ben aan het kijken of ik met Patrick Cloosterman een team kan vormen ( en misschien PP? ). Dit zal echter pas tijdens de laatste race zijn.
    Tjerk: Mijn ervaring is dat je kan rijden met de setup van Michael als je Michael heet.

DRES Competitor | #4 VDS Motorsport's schermafbeelding
    Naam
    VD Stichelen K. | VD Stichelen B.

Standaard

Ik kan al zeggen dat wij daar ons veto tegen geven
    Je mag wel in je Mosler rijden, spannend zat.

Senior Member Koos's schermafbeelding
    Naam
    Koos de Boer

Standaard

Zoals 't nu lijkt, ben ik 6 juni vrij. Eens kijken of er iets te regelen valt. Interesse Marcel?

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Michael Storm Bekijk bericht
    Ik ben aan het kijken of ik met Patrick Cloosterman een team kan vormen ( en misschien PP? ). Dit zal echter pas tijdens de laatste race zijn.
    je kunt weer een vinkje zetten

nee zou leuk zijn, een extra team is al leuk, en een topteam erbij helemaal, vooral doen

Standaard

Dat is helaas het nadeel dat je altijd hebt, als je met meerdere mensen een datum moet afspreken. Dan kan de 1 niet en dan de ander weer niet.

Er zijn nog redelijk veel inschrijvingen, alleen is het voor veel mensen toch een hobby. Ze zullen niet speciaal vrij houden op die dagen.

Zo zullen wij (RLM2) de laatste race waarschijnlijk niet rijden.
    Of ik moet nog een 2e Ludo tegen het lijf lopen

Standaard

Hangt van de hobby af, hobby's zijn leuk om tijd in te steken en ik zal ook zeker proberen om op die data geen andere plannen te maken.
    DigitalRacing.nl

Member Sander VDP's schermafbeelding
    Naam
    Sander Van der Perre

Standaard

Leza Belga zal spijtig genoeg niet kunnen meedoen...

Beide rijdes kunnen niet, zal mailtje naar organisatie sturen voor afmelding
    DRES 2 - Leza Belga - AUDI R10 TDI

Senior Member Bram Van Der Stichelen's schermafbeelding
    Naam
    Bram Van Der Stichelen

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kim Van Der Stichelen Bekijk bericht
    Slechter als vorig jaar kan echt niet voor ons hier

*klopt af*
    Moet nog altijd lachen als ik er aan denk.

Ik stond zeker een halve minuut vast over de kerbstones in S1 in die zigzaggende combinatie. Kim komt naar boven en vraagt waarom mijn rondetijd zo traag was. Ik vertel hem dat ik in de combinatie waar ik opnieuw naar toe rijd gespind ben en daar zeker een halve minuut heb gestaan met mijn wagen terwijl ik vast stond op de kerbs. Nog geen 10 seconden gebeurde net hetzelfde als de vorige ronde :') Ditmaal wel met een kapotte achtervleugel en nog meer tijd verloren.

Was wel jammer want het tempo van mezelf op Le Mans was best goed. Was op een gegegen moment zelf de snelste man op de baan.
    http://www.flickr.com/photos/bramvds/

Seth: Hey, do not insult Death Cab.
    Summer: It's like one guitar and a whole lot of complaining.

Junior Member
    Naam
    Patrick Cloosterman

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Michael Storm Bekijk bericht
    En gaat dat lukken denk je?

Member Michael VanDijck's schermafbeelding
    Naam
    Michael

Standaard

Zoals Sander reeds heeft gepost, zal de Leza Belga wagen niet aan de start verschijnen.
    Ik heb dat weekend de 12u BTCS in Francorschamps.

Senior Member Mark Bentvelzen's schermafbeelding
    Naam
    Mark Bentvelzen

Standaard

Eens kijken of ik GTR2 weer geinstalleerd krijg Wellicht wat oefenen op deze baan, nooit gereden maar hoor er goede verhalen over.
    Team Underground
    Beter goed gefeest dan slecht geslapen!

Standaard

hoor ik hier een opening naar meedoen?????

Member gerb_1963's schermafbeelding
    Naam
    Gerben Bijhold

Cool Le Mans circuit de La Sarthe

Het meedoen zou verplicht moeten zijn!!
    In frouljusrôk lukt mear as in span hynders.

Senior Member Mark Bentvelzen's schermafbeelding
    Naam
    Mark Bentvelzen

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Darthwillie Bekijk bericht
    hoor ik hier een opening naar meedoen?????
    Aii... zie dat ik 6juni verhinderd ben
    Wellicht op het volgende circuit
    Team Underground
    Beter goed gefeest dan slecht geslapen!

Senior Member Marcel Groen's schermafbeelding

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Koos Bekijk bericht
    Zoals 't nu lijkt, ben ik 6 juni vrij. Eens kijken of er iets te regelen valt. Interesse Marcel?
    Wel heel toevallig dat ik dit lees, ik was nieuwschierig hoe het met deze league gaat. Vrij rustig dus qua deelname, jammer!

Helaas Koos, wel interesse maar dat weekend rij ik mee met de cabriotoertocht ( )! Deelname aan Le Mans gaat hem dus niet worden ( )...
    BMW///M

Senior Member Koos's schermafbeelding
    Naam
    Koos de Boer

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Marcel Groen Bekijk bericht
    Helaas Koos, wel interesse maar dat weekend rij ik mee met de cabriotoertocht ( )! Deelname aan Le Mans gaat hem dus niet worden ( )...
    Ach, ik dacht: ik gooi een balletje op. En voor alle duidelijkheid, de zondag van Spa moet ik weer werken.

Senior Member LUDO-B's schermafbeelding
    Naam
    Ludo Bleys

Standaard

Ik vind het maar aardig stil voor aanstaande zondag op Le Mans!!!!!!
    Alcoholvrij bier is als een BH aan de waslijn, het beste is eruit.
    Supervise racing nr.9

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten