Pagina 1 van 19 12311 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 25 van 458

Discussie: DRES | Ronde 4: Le Mans

Admin l Commerciële zaken
    Naam
    Emile van der Stel

Standaard DRES | Ronde 4: Le Mans

Mogelijk gemaakt door:

DRES | Ronde 4 | Le Mans 6 hours

Inleiding
    De afsluiter van de Trackjack Digital Racing Endurance Serie editie 1 vindt plaats op het befaamde circuit van Le Mans. Het wordt geen 24 uur race, maar net als de voorgaande races een zes uur editie. Het circuit van La Sarthe is om meerdere redenen uniek. Denk aan de autosport gescheidenis die hier geschreven is, de hoogte en dieptepunten op technsich en menselijk vlak, de grote schare fans, enz. Kortom een circuit dat absoluut niet mocht ontbreken op de DRES kalender.

De organisatie hoopt natuurlijk op een groot startveld voor deze laatste race van het seizoen. Het kampioenschap ligt nog open en een aantal teams zullen met de pech van de laatste races willen afrekenen. Tot op heden zijn er nog geen officiële afmeldingen binnen.

Een Peugeot 908 bij het uitkomen van Indianapolis, op weg naar Arnage.
    Foto: Wouter Melissen / Ultimatecarpage.com

Circuit

Voor alle deelnemers zal de laatste race van het seizoen een kennismaking zijn met een nieuwe baan. Nog niet eerder werd er door DigitalRacing gebruikt gemaakt van het circuit Le Mans. Het circuit dat voor het overgrote deel bestaat uit openbare weg en op iedere rijder en bezoeker een onuitwisbare indruk achter laat. Een deel van de historie verdween eind jaren tachtig toen de oude pit plaatsmaakte voor het nieuwe moderne complex, Les Hunaudieres werd onderbroken door twee chicanes en het stuk vanaf de Dunlop brug naar de Esses ook werd veranderd. Toch is dit circuit een absolute topper met zijn lange snelle rechte stukken en de langzame delen zoals Arnage. Als Nederlanders hebben we een goede staat van dienst op Le Mans. Gijs van Lennep (Porsche) wist de race tweemaal te winnen en Jan Lammers (Jaguar) één keer. Maar er waren ook klasse overwinningen voor o.a. Peter Kox (Ferrari 550) en recent natuurlijk voor Jos Verstappen, Jeroen Bleekemolen en Peter van Merksteijn.
    In de derde post staat een mooie circuit beschrijving van Peter Kox. Hij vertelt hoe een rondje Le Mans in elkaar zit aan boord van de Prodrive Ferrari 550.

Snel pitwork kan ook nu weer veel opleveren

Het kampioenschap
    Het kampioenschap ligt nog open. UT Carsport staat momenteel met 26 punten boven aan en gaat de laatste race van het seizoen dan ook in als titelkandidaat. Supervise Racing laat zien dat constant punten scoren een geode tweede plaats op de ranglijst oplevert. Vanzelfsprekend hopen we voor de race op Le Mans de roze Peugeot van Wicked Weasel ook weer terug te zien, zodat ook zij nog een gooi naar de titel kunnen doen.

De Peugeot's hebben op Monza al laten zien dat zij over een hoge topsnelheid beschikken. Zijn zij in staat om op La Sarthe deze topsnelheid te vertalen in een overwinning? De Audi's gingen er tenslotte in de laatste twee race met de winst van door, dus het wordt afwachten of de Peugeot's deze trend kunnen doorbreken. Voor de Dome's zal het een lastige race worden. Zij zullen zeker topsnelheid te kort komen en ook de betrouwbaarheid zal op het 13,6 km lange circuit op de proef worden gesteld.
    Kortom, als de eerste drie races een graadmeter zijn voor de spanning tijdens de race op Le mans dan komt het wel goed met de Track

Het wordt een zware race voor de Dome's.

Inschrijvingen
    De inschrijvingen staan in de tweede post i.v.m. maximale hoeveelheid plaatsjes per post.

Tijdschema 31 mei 2009
    Tijdschema LET OP aangepast
    Practice 2/joinen09.00 – 11.00
    Kwalificatie11.00 – 11.45
    Warmup11.45 – 12.00
    Race12.00 – 18.00

Startprocedure
    De startprocedure is vanwege de lengte van het circuit gewijzigd. Vanaf de grid starten we de opwarmronde als vanouds. We houden een snelheid aan van 120 km/u. Vanaf Tertre Rouge (rechterbocht vlak voor het eerste lange rechte stuk) wordt die snelheid opgevoerd naar een constante 200 km/u. We rijden op die snelheid het complete rechte stuk af inclusief de beide chicanes. Vanaf de Mulsanne corner (scherpe rechter, zie trackmap) mag de race gestart worden. We rijden dus geen volledige opwarmronde.

Uitslagen
    LAPCHARTS
    REPLAY EN LOGFILES

Stand in het kampioenschap vooraf aan Le Mans:
    PositiePuntenTeam
    126UT
    221Supervise
    320Wicked Weasel
    417Limbo
    -17RPM2
    616Belgian Lizards
    714VDS
    87Audi Limburg 2
    96RARE1
    104Crown Racing
    -4Top Gear
    123Zerobarrier
    132AA
    141KTM
    -1DCR
    -1Goon

Links
    Reglementen
    Carset
    Carset patch v2.1 VERPLICHT!!!
    Carset patch v2.2 VERPLICHT!!!
    Officiële website de ACO / Le Mans.

Laatst gewijzigd door Flyer; 22 april 2009 om 14:30
    Supervise Racing
    www.supervise-racing.nl

Naam
    Emile van der Stel

Standaard

#:Team:Auto:Rijders:Livery:Deelname
    3Crown RacingAudi R10Paulpeter Kroon, Michael Storm 
    5UT CarsportAudi R10Fabian de Jong, Danny Kappen 
    7RPM² MotorsportAudi R10Robert Saalmink, Peter van de Kolk, Marnix Breukers, Michel Hekking 
    8VDS MotorsportPeugeot 908Kim van der Stichelen, Bram van der Stichelen 
    9Supervise RacingAudi R10Dick Bos, Emile van der Stel, John VissersAfgemeld
    11Wicked WeaselPeugeot 908Roy Visser, Jeroen Ursem, Maik Petersafgemeld
    13Limbo Racing TeamAudi R10Marc Dieters, Paul Hoppe, Eric Linssen 
    14Audi Sport Limburg 1Audi R10Ron Bartsch, Bart Appeldoorn 
    15Team WTMDome S102Wilfred Rentzenbrink, Mark JansenAfgemeld
    16Audi Sport Limburg 2Audi R10Niel Hekkens, Robbie Linssen 
    17AA ConnectionAudi R10Riley Gustina, Richard Hamaker, Eddy Gustina 
    18Top Gear CCFDome S102Casper Smit, Jerry van SinderenAfgemeld
    23LowLandLionsAudi R10Rudy v. Buren, Vincent Staalnnb 
    27Belgian LizardsAudi R10Steven Gabriël, Gert Callewaert 
    29DCRPeugeot 908Tjerk Korving, Gerben van den Broek 
    40CW40RacingAudi R10Mathijs Twisk, Tom Gaaff  
    47Goon SquadDome S102Alexander de Vries, Gerben Bijhold 
    65RARE 1Audi R10Erwin Levasier, Jarno Hogeweg, Robin Tol 
    66RARE 2Audi R10Albert Priem, Rinus Janssens 
    69ZerobarrierPeugeot 908Steven Voss, Jaap Kleijn 
    81KTM Racing TeamAudi R10Fred Visser, John OldenburgAfgemeld
    88Team DigitalRacingAudi R10Mark Bentvelzen, Niels Tieman, Gerben KellyAfgemeld
    Laatst gewijzigd door Flyer; 29 mei 2009 om 23:19
    Supervise Racing
    www.supervise-racing.nl

Naam
    Emile van der Stel

Standaard

Hieronder vind je een verslag van Peter Kox. Dit verslag heeft hij gemaakt voor Racefriends voor de race van 2003. Het jaar waarin hij samen met Tomas Enge en Jamie Davies de LM GTS klasse won. Een rondje Le Mans aan boord van de Prodrive Ferrari 550 GTS.

Start-finish
    Als we over start-finish komen zijn we aan het opschakelen naar de vijfde versnelling en loopt de snelheid op tot 245 km/u. Bij het passeren van onze pitbox kijk ik op het pitboard voor informatie.

Dunlop chicane
    Dit gedeelte begint met een blinde bocht naar rechts, alvorens we de links rechts combinatie krijgen. De bocht knijpt en alle druk komt op de linkerkant van de auto te staan, waardoor je makkelijk het rechter voorwiel blokkeert. De snelheid loopt terug tot ongeveer 95 km/u en we zitten dan in de eerste versnelling. Persoonlijk is dit een van mijn minst favorieten delen van het circuit.

Nieuwe sectie
    Zodra we onder de Dunlop brug door zijn houden we de auto aan de linkerzijde van de baan, hierdoor komen we goed uit voor het nieuwe gedeelte. Dit deel werd vorig jaar in gebruik genomen en bestaat uit een snelle linker en rechter bocht. Met de Ferrari kunnen we hier niet doorheen zonder kortstondig te liften. We nemen de bocht in de derde versnelling. Een LMP auto zal waarschijnlijk vanwege de grotere hoeveelheid downforce hier wel vol gas doorheen gaan. Het is een leuk deel van het circuit.

De 'Esses'
    Dit is weer het oude deel van het circuit, een prachtig karakteristiek stukje Le Mans. Het laatste deel van deze bocht is naar rechts, de uitgang van de bocht is blind (niet te overzien). De baan loopt hier omhoog en op het hoogste punt wordt de auto licht, je moet volledig commited zijn om deze bocht vol te nemen. Weinig ruimte voor fouten. Met 145 km/u en de derde versnelling gaan we hier in de Ferrari doorheen op weg naar Tetre Rouge.

Tetre Rouge
    Tussen de Esses en deze bocht loopt de snelheid op tot net boven de 200 km/u. De bocht nemen we in de race in de derde versnelling (122 km/u) maar tijdens de kwalificatie waarschijnlijk in de tweede. Voor ons ligt nu het eerste deel van het lange rechte stuk, we verlaten nu het permanente circuit voor de openbare weg. Zoals we ook zullen zien in andere delen van het circuit die gevolgd worden door een lang recht stuk is de snelheid waarmee je de bocht uitkomt uitermate belangrijk voor de maximum snelheid die je op dat rechte stuk haalt.

Playstation chicane
    We zijn nu op weg naar de eerste van twee chicanes die het lange rechte stuk (Les Hunaidieres) in drie delen verdeeld. Vroeger was dit één lang recht stuk, maar in 1990 werden deze chicanes aangebracht op de maximum snelheid te beperken. Nu halen we in de Ferrari een maximum snelheid van net boven de 300 km/u, 309 om precies te zijn. Je hebt relatief veel tijd op dit deel van het circuit wat je in staat stelt om de radio te bedienen indien nodig, eventueel wat te drinken of wat te relaxen. De vele borden, bomen en hoge vangrails maken het moeilijk om je te focussen op het rempunt voor de chicane. Uiteindelijk rem ik op 180 m. en schakel terug naar de eerste versnelling voor deze chicane. Insturen is naar rechts en we proberen bij het uitkomen weer snel op het gas te gaan.

Michelin chicane
    We schakelen weer op richting de zesde versnelling om op 150 meter voor de Michelin chicane te remmen. Deze chicane is nagenoeg hetzelfde als de Playstation chicane echter sturen we nu in naar links. Beide chicanes zijn niet makkelijk, je kunt niet remmen, insturen en uitaccelereren. Ik rem, voordat ik instuur laat ik de rem los, stuur in en halverwege de bocht rem ik nog wat bij.

Mulsanne
    Als we de Michelin chicane achter ons laten rijden we over het laatste deel van het lange rechte stuk. In dit deel zat tot twee jaar geleden een bult maar die is verwijderd nadat de Mercedes CLR's hier in 2000 het luchtruim kozen. Voordat we de Mulsanne bocht zelf hebben gaat de baan licht naar rechts om de openbare weg te verlaten voor een kort deel circuit. Deze overgang is onrustig. We remmen 100 m. voor de bocht en schakelen terug naar de eerste versnelling. Als we door de bocht zijn rijden we langs het deel waar vroeger de signalling pit was. Het deel wat nu volgt richting Indianapolis vind ik één van de mooiere stukken van het circuit, het is wel onoverzichtelijk door de aanwezigheid van twee flauwe bochten en een heuveltje wat erin zit. In de avond schijnt de zon hier door de bomen wat je beeld op de baan behoorlijk vertroebeld. Ik let hier altijd meer op de marshals dan elders op het circuit.

Indianapolis
    Alvorens we de echte Indianapolis krijgen hebben we te maken met een rechter bocht die heel spannend, deze is off camber. Indianapolis zelf is naar links en heeft een behoorlijke banking. Ondanks de grindbak die aan de linkerzijde is aangelegd twee jaar geleden, is dit niet een plek om er vanaf te schieten. We sturen de Ferrari in de tweede versnelling door deze bocht.

Arnage
    Als we deze bocht naderen moet je mentaal omschakelen omdat je voor het eerst een langzaam deel nadert na de eerder super snelle delen. Tussen Indianapolis en Arnage accelereren we naar 185 km/u en je moet weer op tijd remmen voor de 90 graden rechter bocht. Dit is de langzaamste bocht (eerste versnelling) van het circuit en tijdens de race zullen hier veel auto's rechtdoor schieten. Je auto moet beschikken over veel mechanische grip want door de lage snelheid heb je absoluut geen downforce. Het is een tricky bocht.

Porsche bochten
    Vanzelfsprekend gaan we weer vroeg op het gas vanuit Arnage, we sturen de Ferrari richting de Porsche bochten. Een mooie combinatie van rechter en linker bochten waar je een goed ritme voor moet zien te vinden. Je gaat er snel in en komt na de Porsche bochten er iets langzamer uit. De versnelling staat in drie. Belangrijk is om na het uitkomen van de eerste bocht niet de ideale lijn te volgen, want anders kom je niet uit voor de daaropvolgende bochten. Ook hier is weinig ruimte voor fouten. Gemiddeld nemen we deze bochten in de Ferrari met 165 km/u.

Karting
    Het laatste deel van deze rechts links combinatie is vol gas en off camber, wat het niet eenvoudig maakt. Je rijdt hier dicht langs het gras en in de Ferrari nemen gebruiken we zelfs een deel van het asfalt mee wat niet bij de baan hoort. In het verleden ging bijvoorbeeld JJ Lehto er hier hard af in de BMW V12 LMR.

Ford chicane

Dit zijn in principe twee chicanes kort achter elkaar. De eerste van de twee is het moeilijkst met name in het donker, wanneer het vinden van de marker (punt) voor het insturen moeilijk is. Ik gebruik de ingang van de pitstraat als marker. Visueel is het in het donker een lastig deel, je hebt het idee dat de baan hier ophoudt en de tribunes staan niet parallel aan de baan wat het nog verwarrender maakt. De eerste chicane nemen we in de derde versnelling en de tweede in de eerste. De curbstones zijn laag waardoor we de Ferrari er makkelijk overheen kunnen sturen. We sturen de laatste chicane uit richting start-finish waarmee dan weer een rondje is voltooid.

Algemeen
    Het circuit van Le Mans is een hoge snelheid circuit met veel lange rechte stukken waar je veel tijd kan verliezen als je niet snel genoeg uit de bocht komt voordat het rechte stuk begint. Je moet over een goede corner exit speed beschikken, zoals we dat noemen. Tijdens de testdag heb ik op de auto een nieuwe vleugel geprobeerd die over evenveel downforce beschikte als de huidige vleugel maar minder drag (weerstand) oplevert. Voor de race gaan we echter voor zekerheid en zullen deze nieuwe vleugel niet gebruiken. Het bodywork van de Ferrari is deels aangepast, dit is goed te zien aan de voorbumper waar we alle spoilers/diveplanes hebben verwijderd.
    Wat het snelheidsverschil betreft tussen de verschillende klasse is het een kwestie van goed opletten en in de spiegels kijken. Gelukkig horen we met de Ferrari tot de snellere auto's en is het een minder groot probleem. We zijn bijvoorbeeld sneller dan de Panoz op het rechte stuk.
    Fysiek gezien is het harde remmen de enige belasting op dit circuit. Vanzelfsprekend is het rijden in het donker een aparte belevenis. Op het moment dat je in de pit staat te wachten op de auto om aan je stint te beginnen voel je de hectiek om je heen. Je stapt in en wacht op het commando dat je weg mag rijden. Een minuut later zit je met 300+ km/u in het donker en ben je alleen met de auto, een fantastisch gevoel.
    Laatst gewijzigd door Flyer; 20 april 2009 om 23:59
    Supervise Racing
    www.supervise-racing.nl

Moderator Bramzel's schermafbeelding
    Naam
    Bram Knot

Standaard

Super startpost weer Emile

Standaard

Handig, zulke contacten! Mooi om te lezen!
    DigitalRacing.nl
    "I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow is not looking good either."

Senior Member Fr3d's schermafbeelding

Standaard

mooie start post!

Heb er zin in
    had ik al verteld dat ik er zin in heb?

Naam
    Emile van der Stel

Standaard

KTM Racing Team heeft zich afgemeld. Fred heeft echter een stoeltje gevonden bij het team van RARE2 voor de laatste race van het seizoen.
    Supervise Racing
    www.supervise-racing.nl

Senior Member Ralffoxx's schermafbeelding
    Naam
    Steven Voss

Standaard

Emile
    Zou je als je het niet erg vind hoor. Een S achter mijn naam willen plakken? achter Vos? Want bij ons in de familie is het gewoon dat er Voss staat.

Ik heb trouwens zin in deze race. Hopenlijk Jaap ook anders word het niks lol. Maar lekker met de peugeot over Le mans gassen.
    Enjoy life, love racing

Naam
    Emile van der Stel

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ralffoxx Bekijk bericht

Emile
    Zou je als je het niet erg vind hoor. Een S achter mijn naam willen plakken? achter Vos? Want bij ons in de familie is het gewoon dat er Voss staat.

Ik heb trouwens zin in deze race. Hopenlijk Jaap ook anders word het niks lol. Maar lekker met de peugeot over Le mans gassen.
    Waar precies?
    Supervise Racing
    www.supervise-racing.nl

Senior Member Ralffoxx's schermafbeelding
    Naam
    Steven Voss

Standaard

Ik zie dat mijn naam in de 2e post al aangepast is bedankt .
    Ik hou van luxe sorry
    Enjoy life, love racing

Naam
    Bram Knot

Standaard

Ik had hem al aangepast Emile

Standaard

wat een heerlijk startveld.
    Durft er al iemand tijden neer te zetten?
    Ik kom onder de 3.15 uit

Senior Member
    Naam
    Michael

Standaard

3.08.0 en dit kan nog sneller.

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Michael Storm Bekijk bericht
    Maar is dat Quali of Race?
    wil iig je setup wel eens proberen
    EDIT: Nu ik er over denk,, doe eens een screenshot posten

Senior Member Captain Slow's schermafbeelding
    Naam
    Casper

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Michael Storm Bekijk bericht
    3:08 Ben je wel goed snik ofzo, ik dacht met een 3:23 hard te gaan in die Dome.
    Kan je ff een rondje posten van een 3:08, dat wil ik toch eerst met m'n eigen ogen zien.
    If you can meet with Triumph and Disaster
    And treat those two impostors just the same

Senior Member
    Naam
    Michael

Standaard

Na een herinstallatie van Windows heb ik alleen nog de Userdata map.

[PLAYERTRACKSTAT]
    TrackName=LM24HRE
    TrackFile=GAMEDATA\LOCATIONS\LM24HRE\LM24HRE
    Mode=2
    CarDescription=AUDI R10
    TotalNumLaps=14
    BestLapTime=188.000732

Dit staat er in de career.blt

Ik zal binnenkort toch moeten gaan oefenen voor de race, dus zal dan een rondje opnemen. Dit was trouwens voor de quali. Het verschil tussen quali en race is met deze wagens trouwens niet erg groot. Zal op deze baan iets groter zijn maar op de 1e 3 tracks was het verschil tussen quali tijd en snelste raceronde iets van 1sec.?

Senior Member Darthwillie's schermafbeelding

Standaard

Helaas geloof ik hem 100% heb eigenlijk nog niets gereden op leMans. Van het weekend maar eens aan de slag.

Senior Member Niellie's schermafbeelding
    Naam
    Niel Hekkens

Standaard

Ik vroeg me af:
    Rijden we alleen overdag op Le Mans? Mij lijkt het gaaf om ook deels in het donker te rijden.
    Misschien 's nachts beginnen en 's ochtends eindigen?
    "Pure driving, pure racing. That makes me happy"

Standaard

Dat lijkt mij ook erg gaaf, maar volgens mij was er iets mis met de track of zo. Bram weet dat wel.
    DigitalRacing.nl
    "I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow is not looking good either."

Naam
    Bram Knot

Standaard

Het probleem met die baan is dat het eigenlijk niet echt donker wordt. Zet hem maar eens op 2 uur snachts, je zal dan zien dat het absoluut nog niet donker is ingame.

DigitalRacing.nl

Standaard

En daarbij zitten er dan texture-errors in de "nacht-scene".

Standaard

Mooie startpost, maar ik mis een datum? Niet dat ik het niet op kan zoeken hoor, maar hoort er volgens mij wel bij

nvm, zie net dat die in geen van de startposts staat
    ZAC2 1st |ZAC3 1st |ZAC4 2nd |ZAC5 2nd |DRTCC1 1st |DRTCC2 2nd |iROC 2nd |iROC2 3rd |DRMX 2nd |DRGTC 3rd |TT 2nd |DRFR1 2nd

- Welcome to the island of misfit toys.

Member CannonDale's schermafbeelding
    Naam
    Riley Gustina

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Captain Slow Bekijk bericht
    3:08 Ben je wel goed snik ofzo, ik dacht met een 3:23 hard te gaan in die Dome.
    Kan je ff een rondje posten van een 3:08, dat wil ik toch eerst met m'n eigen ogen zien.
    Een 3.08 is zeker mogelijk.
    Ik zit zelf op een 3.11 met de Audi en de 3.10 grens gaat er zeker aan met wat finetuning van de set. Maar dan nog, het is hier zeer moeilijk om constant rond te rijden. Foutjes zijn hier makkelijk gemaakt en die worden keihard afgestraft met deze snelheden en de barrieres die heel dichtbij staan. Wordt ook slipstream-heaven hier denk ik zo. 1e chicane na de 1e lange rechte stuk rem je iemand uit om bij de volgende chicane weer uitgeremd te worden door dezelfde persoon. Prachtig.

Man, Wat een vette baan zeg.

Senior Member Niellie's schermafbeelding
    Naam
    Niel Hekkens

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bramzel Bekijk bericht
    Het probleem met die baan is dat het eigenlijk niet echt donker wordt. Zet hem maar eens op 2 uur snachts, je zal dan zien dat het absoluut nog niet donker is ingame.
    dat is jammer
    maar het maakt niet zo veel uit want het blijft een vette baan

3.08 ik en rob moeten maar eens heel hard oefenen
    "Pure driving, pure racing. That makes me happy"

Member Rudy's schermafbeelding
    Naam
    Rudy

Standaard

Aangezien ik en vincent de laatste race van het seizoen ook nog even mee pakken om 'sfeer' te proeven voor wat mischien wel komen gaat, hebben wij ook een skin nodig.

De skin alá psd is klaar maar dat converten etc. snap ik echt geen hol van
    is er misschien iemand die hier even een handje bij zou kunnen helpen ?

bvd

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten