Pagina 2 van 4 EersteEerste 1234 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 26 t/m 50 van 87

Discussie: JSF | Piston Cup | The Bob Shock 150 | 23-04-2014

Senior Member Richard117's schermafbeelding
    Naam
    Richard Kortland

Standaard

Als je op iemand in loopt weet je dat die ander trager is
    Meestal zie je tijdens het inlopen al waar je veel tijd wint en waar je dus voorzichtig moet zijn of juist meteen toe kunt slaan.
    Ik probeer met remmen meestal wat eerder te remmen zodat ik marge heb en ook een betere exit heb waardoor ik voor de volgende bocht misschien een aanval kan doen.

Of, maar misschien verklap ik wel een trucje die ik beter voor mezelf kan houden , doen alsof je uit de slipstream komt en dan eerder remmen. Mocht je dan toch later blijken te remmen heb je de ruimte om er langs te schieten, of misschien dwing je je voorganger wel in een foutje en kun je er zonder problemen langs.

"Overtaking is an art"

Senior Member Jeroen Ursem's schermafbeelding
    Naam
    Jeroen Ursem

Standaard

Bij normale omstandigheden hoort een snellere deelnemer rekening te houden met een langzame en ook andersom. Vaak is het het best om bij een technisch deel erachter te blijven om dan op een recht stuk erna erlangs te gaan. Kan zijn dat de langzamere deelnemer dan even iets moet liften om het passeren te vergemakkelijken. Een andere optie is om bij een bocht (waar daar ruimte voor is) de bocht wat ruimer te nemen zodat de snellere deelnemer dan binnendoor kan passeren.

伊莫拉

Drove the 3rd placed Ultimatecarpage.com BMW GTR on Imola (ZAC3) and Monza (ZAC5)
    Drove the 3rd placed AMP Racing Team Alfa Romeo on Imola (DRTCC8)
    Drove the 2nd placed AMP Racing Team Alfa Romeo on Brands Hatch Indy (DRTCC8)
    Drove the 3rd placed Mattel Racing Team KIA Optima on Zolder and overall 3rd in the standings (KOC)

Senior Member Ruudje's schermafbeelding

Standaard

Wall of text warning! ;-) .

Inhalen en gelapt worden, veilig en snel. Heel vaak hoor je dat het de verantwoordelijkheid van de inhalende deelnemer is, maar vaak zie je toch dezelfde inhalenede en gelapte mensen die bij een crash of contact betrokken raken.

Waarom? Volgens mij ligt het met name aan de lijnen die door beiden gereden wordt en wanneer er voor gekozen wordt iemand in te (laten) halen of juist even te (laten) wachten.

In theorie kunnen we allemaal even snel door de bocht, dus als je achter iemand door de bocht gaat verlies je niet veel tijd. Samen door de bocht, dat kost wel een hoop tijd, dus het liefst zou je als inhalende en gelapte wagen een pass voor of na de bocht willen laten plaatsvinden.

Dit kan na de exit, de gelapte wagen neemt normaal de exit en een seconde na de exit heel licht van het gas zodat de inhalende auto erlangs kan, de gelapte wagen sluit aan en verliezen beiden minimaal tijd. (rem niet te laat!!! ;-) ). Als ik zelf op een dergelijke manier gelapt wordt hou ik vaak na de exit een rechte lijn aan de kan waar de exit zit, zo kan de inhalende wagen er het makkelijkst omheen. Als het een volgas bocht is, probeer ik de binnenlijn uit de bocht te komen zodat de linhalende wagen er omheen rijdt op de ideale lijn.

Het kan ook voor de bocht, naast elkaar de bocht inremmen, de lappende wagen aan de binnenkant, de gelapte wagen aan de buitenkant. Probeer als gelapte wagen voordat je moet insturen een ‘clear’ te krijgen zodat beide een goede exit kunnen hebben (let op, doordat de inhalende wagen geen ideale lijn rijd kan de exit iets minder zijn.

Op Watkins zijn er 2 plekken waar inhalen en sidebyside rijden heel lasting is.
    1 – De esses, naast elkaar kan, maar beide wagens moeten heel veel snelheid opgeven om er veilig door te gaan.
    2 – De chicane, beide wagens lopen een heel groot risico elkaar te raken, maar een lappende wagen kan hier veel tijd verliezen als de gelapte wagen hier ‘rustig’ doorheen gaat.

Gevaren zones bij inhalen:
    - De esses, zonder wagen om je heen is het al lastig
    - Aanremmen chicane, als een lapper wacht tot na de esses en dan de lappende wagen hem nog tot de remzone raced creert de

Wat vervelende situaties creert voor een inhalende wagen.
    - Als lapper sidebyside doorreiden tot de remzone en 2 wijd de bocht ingaan. Zinloos, kost beiden veel tijd/frustratie.
    - Geen duidelijke lijn rijden als als je gelapt wordt.

Wat vervelende situaties creert voor de gelapte wagen.
    - De wagen er tussen proppen na het insturen
    - Op een heel tricky plek de wagen ertussen zetten

Wanneer er 2 (of meer) close racen is het extra oppassen omdat je 2 mensen hun race kan ontnemen en is het inhalen en ingehaald worden heel moeilijk.

Voor de inhalende mensen, besef je dat je blij mag zijn dat je iemand kan inhalen, irriteer je jezelf aan iedereen die je inhaalt -> time trials thatway! ;-) .

Wat voorbeelden met eigenaardige momentjes. (ik laat de linkjes staan anders wordt het een huge post.)

http://www.youtube.com/watch?v=y5bLvqv1d1A
    Op 1:03:15 – chicane. Een heel ongelukkige situatie.
    Wat kon beter:
    - Op je lijn doorrijden. doorrijden en leiders moeten beiden wachten.
    - Zorgen dat beiden erlangs kunnen voor de rempunten.
    1:07:00 – Twijfelende lijn. Eerste indruk was dat de wagen van de racelijn zou gaan.
    - Duidelijk lijn aangeven.
    - Liften was netjes, maar onhandig op de racelijn.
    1:08:15 – Liften iets te overdreven
    - Iedereen erlangs, maar te overdreven.
    - Op het rechte stuk, total geen risico.
    1:09:15 – In de esses inhalen.
    Wat kan beter:
    - Gas erop houden, na de esses laten inhalen.

http://www.youtube.com/watch?v=hx26i5jFlHM
    2:45 – eerder remmen voor een bocht creeert verwarring.
    Daarna een ideale pass met minimaal tijdverlies.

http://www.youtube.com/watch?v=f3tfZCwf6KY
    3:00 – je lijn blijven rijden.
    - gewoon een inschattingsfout van de snellere gele wagen.

Volgende voorbeeld is een Q lap, maar zitten 2 situaties in die ook in de race veel voorkomen. (en ja heel frustrerende Q sessie was dat ;-) ).
    http://www.youtube.com/watch?v=Inrj4knc1tk
    0:15 – 0:35 zo verlies je beiden veel tijd. Beter is even liften op ‘t rechte stuk.
    0:55 – spin, nooit remmen op de exit als iemand hard inloopt.

Senior Member NielHekkens's schermafbeelding
    Naam
    Niel

Standaard

Vanavond om 20:00 uur is de eerste officiële test sessie voor The Bob Shock 150.
    Tot op de baan!

Standaard

Interessante uiteenzetting Ruud! Zonder erin mee te rijden is het voor mij ook al heel leerzaam om de verschillende momenten te zien, i.c.m. de do's and don'ts!

Bedankt!

Naam
    Jeroen Ursem

Standaard

Morgen een testsessie in de planning:

JSF Piston Cup | Testrace | The Bob Shock 150
    19:30 Practice 50 minuten
    20:20 Kwalificatie 10 minuten
    20:30 Testrace van 60 minuten

In deze race wil ik hoe dan ook zeker 1 of 2 keer de Full Course Caution testen, verder is het natuurlijk sowieso goed om voor jezelf te testen of 2 rondjes quali je lukt en hoe het racen aanvoelt

(unlimited repairs)

伊莫拉

Drove the 3rd placed Ultimatecarpage.com BMW GTR on Imola (ZAC3) and Monza (ZAC5)
    Drove the 3rd placed Mattel Racing Team KIA Optima on Zolder and overall 3rd in the standings (KOC)

Senior Member Victor's schermafbeelding
    Naam
    Victor Elsenaar

Standaard

Bedankt voor de vele reacties en uitgebreide tips Ruud.

Naam
    Niel

Standaard

Ik heb echt zin in de race zondag! Het is altijd heel leuk om met zo'n stock car op een road course te rijden. Het is heel anders dan dat we gewend zijn. Deze auto's zijn heel zwaar.
    Van het weekend wil ik nog een of twee sessies hosten. Wanneer precies, weet ik nog niet. Ik moet even kijken wat de planning is dit weekend.

Naam
    Niel

Standaard

Ik ga nu een sessie hosten. Gebruikelijke wachtwoord.

Standaard

PM met het wachtwoord is verstuurd, heb je hem niet gehad en jezelf wel aangemeld, stuur mij even een PM!

In de PM staat overigens 100 laps voor de mensen die dat na hebben gekeken, het zijn er uiteraard maar 62!
    Laatst gewijzigd door Roy Visser; 22 maart 2014 om 17:18
    ZAC2 1st |ZAC3 1st |ZAC4 2nd |ZAC5 2nd |DRTCC1 1st |DRTCC2 2nd |iROC 2nd |iROC2 3rd |DRMX 2nd |DRGTC 3rd |TT 2nd |DRFR1 2nd

- Welcome to the island of misfit toys.

Naam
    Niel

Standaard

Race day!

Naam
    Jeroen Ursem

Standaard

1 over 12, mafkees

伊莫拉

Standaard

Laatste dagen eigenlijk alleen maar op de bank of bed gelegen. Zelfde idee voor vandaag zodat ik vanavond hopelijk gewoon lekker mee kan rijden. Zal niet een beste race worden ben ik bang
    ZAC2 1st |ZAC3 1st |ZAC4 2nd |ZAC5 2nd |DRTCC1 1st |DRTCC2 2nd |iROC 2nd |iROC2 3rd |DRMX 2nd |DRGTC 3rd |TT 2nd |DRFR1 2nd

Naam
    Richard Kortland

Standaard

Ik heb er zin in!
    Vanmiddag een hele stint gereden, ik kon behoorlijk constante tijden rijden en mijn bandjes sparen. Of dat in de race ook gaat lukken is nog maar afwachten. In de practice nog 1 dingetje proberen, maar verder ben ik er klaar voor.

"Overtaking is an art"

Senior Member
    Naam
    Chris Zijlstra

Standaard

Ik zag gisteren dat ik mee kan doen. Vanmiddag een paar rondjes gereden, wordt de eerste nascar race op een road-circuit. Ik ga vooral voor uitrijden, ben erg benieuwd!

Naam
    Niel

Standaard

Leuke race, tot ik een tik (eigenlijk twee) kreeg in ronde 19 in turn 1.. Daarna was het kansloos...
    Vanaf nu ga ik voor de wins.

edit
    Resultaten staan al online: http://www.joinedsimracingfanatics.n...bob-shock-150/
    Laatst gewijzigd door NielHekkens; 23 maart 2014 om 22:43

Naam
    Richard Kortland

Standaard

Hele gave race gehad. Ik ben tevreden met het resultaat, maar het had nog beter gekund.
    Met testen had ik al ontdekt dat het krap ging worden qua brandstof. Ik had voor de race dan ook besloten om met een langere bak te gaan rijden. Qua rondetijden maakten het weinig uit, ik kon over de hele stint lage 13 rijden. Ik kon 6 liter op een race afstand besparen (bijna 3 ronden extra dus) en bovendien was mijn exit wat minder agressief waardoor ik wat zuiniger op mijn bandjes was en het was de bedoeling dat ik wat rpm over zou hebben voor de slipstram.

Kwalificatie verpestte ik, einde van mijn 1e snelle ronde kom ik in de laatste bocht net te wijd en heb een offtrack te pakken. 2e ronde op safe gereden, gelukkig scheelde het maar 1 plekje. 18e startplek.

Bij de start gaat het mis. Voor me is er voor groen al een aanrijding waardoor ik gesandwicht wordt en veel plaatsen verlies. Daardoor kom ik achter mensen terecht die een stuk langzamer zijn en heb ik ineens last van mijn langere bak, want ik ben op de verkeerde plekken sneller waardoor ik er niet langs kom en 1sec per ronde langzamer ben dan dat ik kan.
    Bij de 1e stop kon ik een ronde langer doorrijden en daarna had ik eindelijk vrij baan. Uiteindelijk op de 15e plek terecht gekomen doordat, volgens mij, velen brandstof moesten sparen en ik continu vol door kon gaan. In de laatste ronde aansluiting met Thijmen Nabuurs op p14 gekregen, maar het was te laat om nog een aanval te kunnen doen. Dus het is p15 geworden.

"Overtaking is an art"

Naam
    Niel

Standaard

De stand van de Piston Cup is ook al bijgwerkt.
    Zonder drop race: http://www.joinedsimracingfanatics.n...cup/standings/
    Met drop race: http://www.joinedsimracingfanatics.n...ings-droprace/

Standaard

In de eerste 2 ronden 2x schade gereden, eerst bij de start, we gaan volgas en plots word er voor me geremd. Niemand geraakt maar wel vol tegen de pit muur geknald. Even daarna dan in de chicane een kusje van achter gehad, gelukkig zonder veel erg. Wel een kromme wagen van danaf, dus vanaf P30 62 rondjes volgehouden tot de finish. Wel lol gehad eigenlijk, zeker naar het einde toe.

Senior Member
    Naam
    Fabian de Jong

Standaard

Voorbereiding
    Voor de race heb ik flink wat rondes gereden om gewend te raken aan de setup en het kunnen zien wat de auto doet. Het resultaat viel mij behoorlijk mee wat betreft de dropoff, al wist ik wel dat ik niet de snelste zou zijn, dus zou ik voor een top 10 finish gaan.

Practise:
    Een aantal rondes gereden en alvast kijken hoe de andere wagens zich gedragen op de baan.

Kwalificatie:
    Ik had een paar momentjes tijdens mijn kwalificatierun, maar ik mocht tevreden zijn met een P7 op de startgrid.

Race:
    De eerste rondes goed doorgekomen maar ik had al snel door dat ik sneller was dan Steven, maar het was wachten op een foutje van hem.
    Uiteindelijk kwam het foutje in de esses waar die ligt de muur raakte en ik met meer snelheid mijn auto er naast kon krijgen en hem kon uitremmen voor de chicane, zodra ik Steven voorbij was liep ik ook uit op de groep achter mij. Vervolgens kwamen de achterliggers eraan, iedereen lette prima op al zat Kim wel even te treuzelen waardoor ik zeker een halve seconde verloor. Op een gegeven moment maakte Pascal een foutje waardoor ik op P5 kwam.

Toen kwam doel twee namelijk ronde 31 zien te halen, uit onderzoek was gebleken dat het mogelijk krap zou worden met betrekking tot de brandstof, gelukkig kon ik ronde 31 met gemak halen.
    De pitstop verliep prima, al kwam ik wel traag uit mijn pitstal maar goed iets verloren op Tim. Toen alle pitstops geweest waren bleek ik op P4 rond te rijden en wist ik dat de 3 voor mij sneller waren dus ben ik voor P4 gaan rijden, ik wist uit de eerste stint dat de pace van Pascal en mij vrijwel gelijk waren, dus gedurende de tweede stint bleef dit gat redelijk gelijk.

En toen was de finish daar met een P4 het maximaal haalbare voor mij, en prima zaken gedaan in het kampioenschap Rudy, Jarno en Tim die iets ingelopen zijn maar ten opzichte van de rest ben ik uitgelopen.

Op naar Charlotte!
    RIP Mama

ZAC10: Kampioen
    ZAC2,3,5,6: CUP600 Team Kampioen
    DRGTC: Team Kampioen
    DRES: Kampioen

Senior Member Pascal de Birk's schermafbeelding
    Naam
    Pascal de Birk

Standaard

Gestart vanaf de 20ste plek (met een PB in kwali) en een redelijk constante race kunnen rijden.
    Ik weet niet wat er bij de start gebeurde, maar voor me ging ineens iedereen op zijn rem staan. Ik gaf daardoor Richard een beuk en ik werd van achteren geramd. Ik had wel schade, maar had geen invloed op de balans.
    Ik heb rustig aan gedaan en kwam uiteindelijk in gevecht met Thijmen waarvan ik het idee had dat hij sneller was.
    Toch kon ik hem achter me houden en dook in ronde 29 de pits in (te vroeg natuurlijk, maar ja de fout had ik al begaan).
    Thijmen stopte 1 of 2 rondes later.

Ik kwam achter Niel terecht en kon één poging wagen bij Caroussel, maar slaagde daar niet in.
    Niel maakte op een gegeven moment een fout waardoor ik er langs kon. Thijmen zat ook dichtbij en zodoende ontstond er een driemansgevecht voor plek 15. Na een paar rondes maakte ik een remfout in de voorlaatste bocht en zodoende kon Niel passeren en in de eerste bocht kwam Thijmen voorbij. In een poging bij het duo aan te haken mistte ik een ronde later in de eerste bocht mijn rempunt. Daarna was ik de aansluiting en concentratie kwijt. Richard was inmiddels ook dichterbij aan het komen en slaagde er in mij in te halen. Niel was inmiddels teruggevallen door een extra pitstop en ik reed op dat moment op de 17de plek.

Een paar rondes voor het einde maakt Joep een fout en kon ik een plek winnen.
    Die plek moest ik een ronde voor het einde weer inleveren. Door mijn slecht geplande pitstop kwam ik een rondje benzine tekort en moest voor een splash and dash naar binnen. Die was redelijk safe aangezien het gat naar P18 één rondje was.
    Gefinisht op P17 en daar ben ik tevreden mee.

Op naar Charlotte!

Naam
    Richard Kortland

Standaard

Zijn er elke race trouwens zoveel afmeldingen of zijn er gewoon mensen die niet op komen dagen?
    We hebben nl nog geen enkele race met een vol veld met 43 auto's gereden, terwijl daar volgens mij toch meer dan genoeg aanmeldingen voor zijn.

"Overtaking is an art"

Standaard

Dat lappen viel wel mee toch Fabian? Je was er niet onmiddelijk voorbij, maar de laatste 2 bochten wou ik toch even zelf mijn lijn rijden.

Senior Member Tim's schermafbeelding
    Naam
    Tim

Standaard

Kwalificatie

Eerste rondje pakte ik helaas een inc, waardoor ik een voorzichtiger tweede rondje heb moeten rijden. P3 viel me alleszins nog mee.

Race

Ik had een redelijke start en kon mijn derde positie behouden. De eerste stint verliep redelijk moeizaam. Ik raakte niet echt in een ritme en maakte veel kleine foutjes. Aan het einde van de eerste stint reed ik dan ook zo'n 8,5 sec achter Jarno. De tweede stint verliep een stuk beter en ik kon het gat terug brengen naar zo'n 2,7 seconden. Helaas even een kort uitstapje gemaakt in de voorlaatste bocht waardoor ik weer terug viel naar 5 seconden. Daarna op safe gespeeld en de auto naar de finish gebracht.
    Over het algemeen ben ik net als anderen positief over het gedrag van achterblijvers, maar een aantal deelnemers veroorzaakte toch wel enkele spannende momenten. Bij sommige had ik ook het gevoel dat ze geen spiegel ingeschakeld hadden waardoor ik soms een halve of hele ronde moest wachten

Anyways, p3 is een solide resultaat!

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Richard117 Bekijk bericht
    Zijn er elke race trouwens zoveel afmeldingen of zijn er gewoon mensen die niet op komen dagen?
    We hebben nl nog geen enkele race met een vol veld met 43 auto's gereden, terwijl daar volgens mij toch meer dan genoeg aanmeldingen voor zijn.
    Yup, zoals je gemerkt hebben zijn wij daar wel vrij actief mee bezig om te kijken wie of wat, duidelijke inschrijflijsten en vrij "vast" contact. Kwa deelnemers hebben we een aantal races echt wel op 43 gestaan kwa mensen die "ja" zeggen, helaas zul je altijd zien dat er in zo'n gigantische groep altijd wel mensen zijn die dan toch niet komen. Ook zien we heel vaak dat mensen niet de moeite nemen om Nee in te vullen als ze niet kunnen.

Het blijft een moeilijk iets, zeker omdat we voor het seizoen aan iedere deelnemer gevraagt hebben of ze alle races mee wilden doen, met een persoonlijke reactie. Dat maakt het des te bijzonder dat mensen die hebben gereageerd met Ja ik doe alles mee, in sommige gevallen nog geen een keer op zijn komen dagen.

Toch, nu als minste aantal deelnemers 37 is een nette score, des te meer kans op de prijzen maken deze trouwe deelnemers

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten