Pagina 2 van 2 EersteEerste 12
Weergegeven resultaten: 26 t/m 43 van 43

Discussie: Tourist Trophy | Okayama | 13-10-2013

Senior Member Richard117's schermafbeelding
    Naam
    Richard Kortland

Standaard

Race zelf "verpest".
    In practice reed ik een 49,6 en er had nog wel 0,1-0,2sec verbetering ingezeten.
    In de kwali kwam ik niet aan die tijd en kwam ik maar tot een 49,9. Maar het zat daar zo bizar dicht bij elkaar dat het maar een 10e plaats. 0,1sec sneller en ik had 7e gestaan.

Start ging goed en ik had meteen Ruud te pakken. Maar bij het opkomen van dat rechte stuk achter de paddock verlies ik door de koude bandje grip en spin half. Vrijwel iedereen langs moeten laten en vanaf daar weer op kunnen klimmen naar de 10e plaats. Laatste deel van de race loop ik flink in op Pascal, en gat van meer dan 10 seconden rij ik dicht tot onder de 3. Met nog maar een ronde of 3 te gaan rook ik mijn kans. Maar helaas gaan we Bart lappen in dezelfde sector als waar het in ronde 1 fout ging. Ik moet door hem een iets andere lijn nemen en verpest heel die sector met dezelfde fout als in ronde 1 tot gevolg. Dit keer alleen tijd verloren, maar ook de kans voor een gevecht in de laatste ronde.

"Overtaking is an art"

Standaard

Het was zeker fun!

Ik had me deze keer aardig voorbereid door vorige week wat races in de Mazda Cup te rijden en eindelijk eens wat aandacht aan de setup te besteden. En ik kon hem gelukkig snel naar mijn hand zetten.

Vanaf pole gestart doordat ik een rondje reed dat exact even snel was als mijn beste tot dan toe en Tim ietsje moest toegeven op die tijd. Tim had op P2 echter een betere start en kwam er gelijk naast. Ik kon er wel voorblijven tot op de backstretch, waar Tim er via de slipstream voorbij kwam. Roy probeerde gelijk mee te liften, maar dat lukte gelukkig niet.

Ik wist dat de pace van Tim en mij hoger lag dan die van de rest, dus wilde zeker niet op P3 terechtkomen. Daarom Tim niet aangevallen zodat we samen een gaatje konden slaan. Op het moment dat er nog zo'n tien minuten te gaan waren begon ik voorzichtig met aanvallen, om te kijken of ik Tim in een foutje kon dwingen. Dat lukte niet, maar het kostte hem wel wat tempo, waardoor ik de laatste paar minuten en zeker de laatste ronde helemaal op zijn bumper zat en het links en rechts probeerde.

De laatste keer backstretch was geweldig. Ik had een goede exit en kwam al snel naast Tim, die helemaal aan de binnenkant reed. Samen gingen we op de hairpin af en ik duwde Tim helemaal tegen de witte lijn aan, om zijn entry moeilijker te maken. Wel ging ik op het allerlaatste moment naar links om de hairpin goed aan te snijden. Tim had daar geen tijd meer voor en moest nu heel erg goed timen om de hairpin precies goed te nemen. Te vroeg remmen en ik zou ervoor blijven. Te laat en hij zou rechtdoor schieten.

Hij deed het perfect, dichtte nog het gat naar de volgende bocht zodat ik hem er niet tussen kon prikken en toen was het gedaan. Tim gefeliciteerd. Hele knappe race. En het was héél gaaf

Senior Member Ruud Mulders's schermafbeelding
    Naam
    Ruud Mulders

Standaard

Weer helemaal top! Van de 570 races die ik gereden heb in vrijwel alle road auto's zijn de mooiste en spannenste toch echt wel met de Mazda MX5.

Bij de start verloor ik een plekje aan Richard die even later, zoals hij al zei, door een foutje de plek weer terug moest geven. daarna het gat van een 6-7 seconden dicht kunnen rijden naar het groepje voor me wat bestond uit Pascal, Diederik en Deni.

Goed gevecht met Pascal die ik uiteindelijk in bocht 1 kon verschalken, Pascal zat echter met zijn neus nog bij mijn achterwiel bij bocht 2 dus ik wist dat ik ruimte moest geven. Kneep hem echter iets te veel en we maakte licht contact, sorry daarvoor.

Nu was de jacht op Diederik geopend en we hebben de helft van de race stuivertje gewisseld, af en toe met contact maar gewoon hard en fair. Was leuk om Diederik een paar keer in de binnenbocht terug te kunnen pakken omdat hij me uitremde maar daardoor wijd door de bocht moest.
    Uiteindelijk kon ik hem achter me houden en op een zevende plaats gefinished, erg tevreden in een middenveld wat elkaar maar enkele tienden toegaf in tijden.

Heren bedankt voor een mooie avond!!!
    "If everything seems under control, you’re not going fast enough."

Senior Member Jeroen Ursem's schermafbeelding
    Naam
    Jeroen Ursem

Standaard

Als ik 3 tiende sneller was geweest in de kwali had ik iets van 6 plekken naar voren gestaan

Er had hier iets meer in gezeten met een betere voorbereiding, maar ik heb de hele race lekker kunnen racen. 3 keer bijna rond of rond gegaan, wat elke keer bijna 8 seconde gekost heeft.

Daytona bij de volgende race, ik ben benieuwd hoeveel wide we daar over het rechte stuk gaan in de eerste rondes

伊莫拉

Drove the 3rd placed Ultimatecarpage.com BMW GTR on Imola (ZAC3) and Monza (ZAC5)
    Drove the 3rd placed AMP Racing Team Alfa Romeo on Imola (DRTCC8)
    Drove the 2nd placed AMP Racing Team Alfa Romeo on Brands Hatch Indy (DRTCC8)
    Drove the 3rd placed Mattel Racing Team KIA Optima on Zolder and overall 3rd in the standings (KOC)

Senior Member Tom Van Put's schermafbeelding

Standaard

Heel de week niet kunnen oefenen. Was er niet helemaal bij gisteren tijdens de free practice, quali in de 2de bocht een 1x en in de race er in de 3de ronde afgetikt...

Kon beter... :-)

Senior Member Ferroeni's schermafbeelding
    Naam
    Jeroen Jonckers

Standaard

Kwalificatie was zoals verwacht met een tijd in de 1:50.xxx en mocht hierbij van de 14e plek vertekken. Bij de start kwam ik goed weg en zat al snel achter Robert Witte. Daar heb ik tijdens de race leuk tegen kunnen strijden. Uiteindelijk gefinisht op de 11e plek. Daar ben ik niet ontevreden over.
    iceradio.nl - geen playlist maar passie

Senior Member Tim's schermafbeelding
    Naam
    Tim

Standaard

Wederom een gave race

Kwalificatie

Deze keer goed doorgereden omdat het circuit wat minder inc-gevoelig is. Op een paar punten iets ruimte gehouden maar ik kan niet echt zeggen dat ik flink inhield. Dit resulteerde in een 48,5 ten opzichte van de 48,2 tijdens de practice. Jarno was nog een fractie sneller dus ik mocht als tweede plaats nemen op de grid.

Race

In eerste instantie had ik voor m'n gevoel te veel wheelspin maar het bleek uiteindelijk toch een goede start te zijn. Ik wist naast Jarno te komen maar wilde geen onnodige risico's nemen. Er lag immers nog een lange race voor ons. Het tweede rechte stuk kon ik Jarno wel passeren en de leiding overnemen.
    De pace die ik daarna kon neerzetten verraste me enigszins. Tijdens de trainingen lag m'n race pace rond de 49,5. Gedurende de race kon ik vrij lang in de midden/hoge 48'ers blijven rijden. Jarno kon echter prima bijblijven en ik wist vanaf dat moment dat het een lange en zware race zou worden.
    De eerste helft van de race verliep vrij soepel maar ik kreeg na 15 rondjes iets last van wat grip verlies waardoor ik een paar tienden moest inleveren. Jarno kon zijn rondetijden wel op pijl houden en verhoogde de druk meteen. Dit resulteerde erin dat ik flink verdedigend moest gaan rijden. Gelukkig hadden we inmiddels een aardig gat kunnen slaan naar Roy, Nick en Joep. Mede daarom besloot ik om toch maar vol voor de overwinning te gaan.
    Met name in die laatste tien ronden was Jarno een stuk sneller en ik had niet gedacht dat ik hem achter me zou kunnen houden. De eerste sector won Jarno veel tijd waardoor hij telkens een run op me had richting de hairpin. Gelukkig was ik vrij sterk bij het aanremmen voor de hairpin waardoor ik er toch voor wist te blijven.
    De laatste ronde kreeg ik zelfs een dubbele aanval te verduren. Gelukkig geen foutje gemaakt en zo de eerste positie vast kunnen houden.

Hieronder de beelden van de race. Met name de laatste tien minuten waren geweldig

[ame="http://www.youtube.com/watch?v=GTLGCGBvnSs"]Tourist Trophy - Round 3 Okayama - TV Cam - YouTube[/ame]

Nu op naar de grote loterij van Daytona. Ik ben benieuwd
    Laatst gewijzigd door Tim; 14 oktober 2013 om 15:58

Senior Member Bram Van Der Stichelen's schermafbeelding
    Naam
    Bram Van Der Stichelen

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tom Van Put Bekijk bericht
    Heel de week niet kunnen oefenen. Was er niet helemaal bij gisteren tijdens de free practice, quali in de 2de bocht een 1x en in de race er in de 3de ronde afgetikt...

Kon beter... :-)
    Dat was mojn schuld. Ik ging iets te wijd en raakte licht jouw achterkant toen ik de baan weer opschoof. Zonde.
    http://www.flickr.com/photos/bramvds/

Seth: Hey, do not insult Death Cab.
    Summer: It's like one guitar and a whole lot of complaining.

Standaard

Weer een leuke race! Had een goeie start maar iets te voorzichtig richting T1 waardoor ik er niks aan had en achter Roy kwam te zitten. Eigenlijk de hele race stuivertje wisselen, af en toe wat rust genomen en wat rondjes niet aangevallen maar zodra ik een beetje dichtbij was heb ik wel elke keer wat geprobeerd Dat ging niet elke keer helemaal goed, ik geloof dat we wel 3 of 4 0x contacts hebben gehad, maar dat droeg alleen maar bij aan de race (vooral omdat het allemaal goed afliep). Hier en daar een flink aggressieve actie van zowel Roy als van mij denk ik (divebomb hier, te ver doorschieten daar, etc) maar gelukkig hebben we allebei 3 schermen (ahem) dus dat ging allemaal goed

Ook nog flinke fouten gemaakt waarbij ik een keer de muur geschampt heb en toch echt Joep nog voorbij moest laten, maar gelukkig weer terug kunnen komen en alweer tussen Tim en Roy in gefinished (helaas zat Jarno daar deze keer nog tussen dus iets minder puntjes).

Ik kijk uit naar Daytona, als zo'n grafbaan als Okayama leuke races kan opleveren dan kan Daytona alleen maar super zijn (tenzij je de draft kwijt raakt). Ik ben wel benieuwd of bumpdraften hier zin heeft, op Spa werkte het niet maar ik kan me herinneren bij de Roar 2.4h race dat het wel degelijk veel scheelde op Daytona...

Senior Member Pascal de Birk's schermafbeelding
    Naam
    Pascal de Birk

Standaard

Hier dan ook even mijn verslagje.
    Door allerlei andere zaken was ik de afgelopen 2 weken niet in staat om te oefenen. Zodoende waren mijn eerste oefenrondjes bij het joinen in de practicesessie afgelopen zondag. Na een paar rondjes zat ik in de lage 50ers met als snelste tijd een 1:49.8. Deze tijd herhaalde ik in de kwalificatie waarmee ik op de grid op P7 stond.

Ik had een goede start waarmee ik Deni zijn plekje kon pakken.
    De eerste rondes gingen lekker en kon pace wise Nick, Roy en Joep volgen. Even had ik de illusie dat ik dat kon volhouden, maar het bleek inderdaad om een illusie te gaan. Om de mannen voor me bij te houden begon ik slordig te rijden waardoor ik alleen maar langzamer ging. Echt goed voor de bandjes is het natuurlijk ook niet. Al gauw had ik Deni vol in mijn spiegels en het duurde ook niet lang dat hij mij passeerde. Kort daarop ging ook Diederik mij voorbij.
    Een paar rondjes reed ik achter hen aan terwijl ik de Castrol wagen van Ruud steeds dichterbij zag komen.

Wat volgde was een mooi gevecht gedurende 2 a 3 rondes, maar ergens wist ik al dat sooner or later Ruud mij voorbij zou gaan. Ik moest echt veel moeite doen om hem achter mij te houden. Uiteindelijk zette hij zijn aanval in bocht 1 in. In bocht 2 kon ik de auto er aan de binnenkant nog naast houden. Ruud zat aan de buitenkant en kneep hem behoorlijk. Ik kon geen kant meer op en er volgde licht contact. Hierdoor verloor ik de controle,wist ternauwernood de auto uit een spin te houden en belandde op het gras. Ik kon snel mijn weg vervolgen, maar was de aansluiting nu volledig kwijt (gat was 6 seconden geworden). No hard feelings Ruud. In het heetst van de strijd kan het eens gebeuren.

Rijdend op P9 concentreerde ik mij op het rustig thuis brengen van de auto.
    Ik reed ongeveer dezelfde tijden als Ruud, Diederik en Deni dus een plekwinst had ik al opgegeven. Achter mij zat Richard lekker zijn rondjes te draaien en verkleinde het gat naar mij. Voor de race zou ik tekenen voor P10, maar nu rijdend op P9 vond ik het zonde als ik tegen het einde van de race mijn plek zou moeten afstaan. Ik kon echter niet verhinderen dat Richard met rasse schreden dichterbij kwam.

Toen het gat ongeveer een seconde was kwamen we Bart tegen.
    Bart ging keurig aan de kant en ik kon hem snel voorbij. Blijkbaar had Richard iets meer moeite omdat het gat ineens 6.5 seconden was en ik wist dat ik geen aanval meer kon verwachten. Door het gevecht tussen Ruud en Diederik kon ik het gat met hen nog verkleinen naar 4 seconden en finishte op P9.

Zeer content met de uitslag en wat leveren die mazdaatjes toch gave races op!
    Ben heel benieuwd naar Daytona.

Heeft er iemand nog de replay?
    Ik ben hem vergeten op te slaan.

Senior Member Tom Van Put's schermafbeelding

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bram Van Der Stichelen Bekijk bericht
    Dat was mojn schuld. Ik ging iets te wijd en raakte licht jouw achterkant toen ik de baan weer opschoof. Zonde.
    Was op de moment zelf wel even aan het vloeken maar is ondertussen al lang vergeten

Moet zelf zien dat ik ook beter voorbereid ben voor ik op iemand anders iets kan/mag zeggen

Ik ga zeker meer oefenen voor Daytona! Als die race ook maar iets op die op Spa gaat lijken dan weet ik nu al dat ik 45min met een gigantische smile op mijn gezicht achter mijn pc ga zitten

Standaard

Dat was weer een top race, okayama bevalt mij totaal niet en ben er altijd een stuk minder competatief als op andere banen. Ik heb er een tijdje geleden een hoop tijd ingestoken om er wat sneller te worden, maar op de een of andere manier klikt het gewoon niet op deze baan, stiekem hoopte ik daarom ook op meerdere mensen met mijn pace of iets sneller, zodat ik het gat dicht kon houden door de slipstream, maar we beginnen uiteraard wel even vooraan..

Kwalificatie:
    Op Okayama hoef je amper te letten op de cuttracks, ging er dus wat voller voor als anders, wat helaas wel zorgde voor wat foutjes, kwam er wel achter dat de 48ers voor mij ook zeker mogelijk waren, maar een 4e plek op de grid had ik vooraf voor getekend.

Race:
    Het mooie van de MX5 is dat je er echt mee kunt racen om positie en dat je rondes lang naast elkaar kunt rijden, waar ik in andere klasses een stuk afwachtender ben en rondelang kan zoeken naar het perfecte moment om in te halen, vind ik het in de MX5 gewoon het allerleukst om voor alle gaatjes te gaan die er zijn, en de wagen ook gewoon te laten staan als er iemand langs wil. Jarno en Tim ging mij toch niet lukken om bij te houden (als ik er dichter achter had gezeten misschien wel), dus concentreerde mij op het gevecht om P3. Wederom heerlijk geraced tegen Nick en Joep, Nick racede een beetje met dezelfde gedachte rond als ik, en Joep reed duidelijk rond om er als derde hond met het bot vandoor te gaan. De verschillende rempunten zorgde voor 2 duidelijke plekken waar we het met elkaar aan de stok kregen, Nick zat er iedere keer tussen voor T1 en ik remde duidelijk dieper in de bocht na het rechte stuk achterop het circuit. Het ging allemaal bijzonder goed, af en toe wat deur contact in de bochten, maar zoals nick al zei, dat we het beide met 1 monitor moeten doen scheelt wat dat betreft enorm, meestal zit je extreem veilig, soms zit je enorm dicht op elkaar. Gelukkig geen moment elkaar van de baan afgeduwt en iedereen hielt enorm veel rekening met elkaar. 1 keer heb ik mij enorm verremt maar ook dat zag nick aankomen, de continue belasting van de voorbandjes vergde op dat moment even zijn tol, want ook nick had op een gegeven moment veel onderstuur. Ik was op een gegeven moment heel even los, maar Joep en Nick pakte het slim aan door elkaar op dat moment niet aan te vallen en liepen het gat vrij snel dicht aangezien ik niet verder dan 1.4s van ze af zat. Wat dat betreft is de slipstream kut, even wegrijden zit er niet in en volgens mij heb je tot bijna 2.5s achterstand er nog voordeel van. Dat wordt nog wat op Daytona! De laatste paar ronden waren ook erg mooi, ik heb 3e, 4e en 5e gelegen op dat punt, maar kon helaas geen mooie actie meer maken op Nick aangezien Joep toch ook aan het aandringen was.

Wederom een top race
    ZAC2 1st |ZAC3 1st |ZAC4 2nd |ZAC5 2nd |DRTCC1 1st |DRTCC2 2nd |iROC 2nd |iROC2 3rd |DRMX 2nd |DRGTC 3rd |TT 2nd |DRFR1 2nd

- Welcome to the island of misfit toys.

Standaard

Toch is die slipstream voor mij nog een raadsel. Ik had voor de race al mijn snelste sectortijden zonder slipstream gereden en na de race was er niks veranderd. Nog steeds een optimum van 48.2. Terwijl ik toch echt wel flinke tows heb gehad zou je zeggen...

Standaard

Of je tijd wint met de tow hangt natuurlijk helemaal af van hoe ver je achter iemand zit - te dichtbij is ook niet goed want dan kun je niet je eigen lijnen / rempunten gebruiken waardoor je veel meer verliest dan wat je wint door de tow zelf. Het is in de race vooral 'handig' om een gat dicht te rijden, maar zodra het gat dicht is heb je er weinig aan.

Standaard

Inderdaad, je kunt er wat dat betreft beter gebruik van maken als je een groter gaatje hebt, dan kun je een run maken op iemand
    ZAC2 1st |ZAC3 1st |ZAC4 2nd |ZAC5 2nd |DRTCC1 1st |DRTCC2 2nd |iROC 2nd |iROC2 3rd |DRMX 2nd |DRGTC 3rd |TT 2nd |DRFR1 2nd

Standaard

Dat weet ik. Mijn verbazing is gebaseerd op het feit dat ik in de race bij het opgaan van de backstretch op alle mogelijke afstanden van Tim heb gezeten. Op zijn bumper en op anderhalve seconde. En toch heb ik mijn optimum niet verbeterd, terwijl ik echt dacht dat die vet in de 47 terecht zou zijn gekomen. Ik vraag me dus echt af hoeveel de slipstream hier waard was.

Overigens had ik de beste run op Tim in de laatste ronde, toen ik bijna op zijn bumper zat bij het opgaan van het rechte stuk.

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jarninho Bekijk bericht
    Op zijn bumper en op anderhalve seconde. En toch heb ik mijn optimum niet verbeterd
    koude banden optimum is nog altijd wat sneller als slipstream.

of kon jij op je eentje als pace 48ers rijden tot diep in de race zonder dat er iemand voor je reed. Ik heb het vaak genoeg online meegemaakt dat ik met gemak iemand bijhield en sneller was als iemand die eigenlijk een hogere pace had. Maakt niet uit op welk circuit (in de mx5)

wil ik niet mee zeggen dat jouw pace normaal langzamer was als die van tim, maar ik weet vrijwel zeker dat jullie pace in principe helemaal gelijk was, door de slipstream lijk je wel veel sneller, maar je kunt geen echte aanval maken, mislukt de aanval die je plaatste, dan rijd je vrij gemakkelijk weer naar de wagen voor je toe, door diezelfde slipstream.

Als voorste wagen heb je echt het idee dat je minder snel bent als de gast achter je, maar ik heb het al meermalen meegemaakt dat wanneer de persoon achter je dan in ene voor je rijd, de pace hetzelfde blijft en jezelf minder moeite hebt met snellere rondetijden.

je hebt met de MX5 gewoon tot meer dan 2.5s voorsprong nodig om geen slipstream meer te geven aan de wagen achter je. Bochten, rechte stukken maakt niet uit.

Senior Member Tim's schermafbeelding
    Naam
    Tim

Standaard

Wat betreft rondetijd denk ik dat je er zo'n 1,3 sec achter moet zitten om het meeste profijt te hebben van een slipstream. Ik doel dan op 1,3 sec bij aanvang van je rondje. Je krijgt dan een goede tow maar hebt voldoende afstand om je eigen lijnen te rijden.
    Of je ook daadwerkelijk kan passeren door middel van een slipstream is puur afhankelijk van de lengte van de rechte stukken. In Spa ging het heel makkelijk, Zolder niet en Okoyama dus bijna wel. Drie verschillende circuits met een lang, kort en middellang recht stuk.

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten