Clubsport V2
Als bonus heb ik van Fanatec ook de V2 clubsports ontvangen. De naam geeft eigenlijk gelijk al een klein beetje het probleem aan wat ik momenteel langzaam bij fanatec krijg... V2... Ik wil niet ieder jaar een nieuwe versie van een product kopen, met verbeteringen en aanpassingen. Zeker in het geval van de GT3RS V2 waarbij de aanpassingen broodnodig waren was het eigenlijk bizar dat oorspronkelijke klanten voor de update moesten betalen. En dat gevoel heb ik ook hier weer, het product lijkt met de eerste initiele release echt bizar mooi, maar na een jaar zijn er een hoop dingen aan veranderd. Zo heb ik hier nu 3 setjes Clubsports staan, 1tje van de eerste lichting, 1tje van een lichting van vorig jaar en dan nu deze V2's. En die progressie zie je ook echt terug in het product, zo zijn de PCB's anders (de PCB op de V2.0 zegt keurig V1.7, maar die van een jaar oud heeft V1.5 en die van de eerste release heeft na een fout nu een V1.3 PCB) Zoveel versies geeft eigenlijk al aan dat er iets niet helemaal goed zit of zat en dat voelt op de een of andere manier onprettig. De halsensor techniek zou foutloos moeten werken, maar doet dat voor mijn gevoel bij de Clubsports nog niet echt. Zeker omdat mijn V2.0's na een week in ene hele rare kuren vertoonde vanuit het niets, en dat is erg rot als je net begint aan een officiele race. De PCB hield de race nog net aan vol (maar met af en toe halfgas en dan weer volgas en enorm fluctuerend) maar de dag erna deed mijn gaspedaal helemaal niks meer. Dat is toch wel enorm slecht voor een spiksplinternieuw product. Ik kreeg na snel mail verkeer wel binnen een paar dagen een nieuwe, maar het belangrijkste van een pedalenset is dat je hem vertrouwd. Ik blijf erbij dat de pedalenset de simracer maken, het stuurtje maakt relatief gezien eigenlijk vrijwel niks uit.
Om even wat positiever te worden, de pedalen zien er wel weer erg mooi uit, ik heb dan een ander koppelings pedaal geplaatst vanwege dat ik wat breder wil zitten, maar de chromen afwerking in samenwerking met het zwarte is toch wel heel mooi. Hopelijk blijft het zwarte ook zwart, aangezien ik hiervoor een oranje voetsteun had, welke naar verloop van tijd gewoon wegsleet naar zilver. Er zijn nog meer kleine aanpassingen te vinden aan de pedalenset, maar het meest in het oog springende is toch wel de enorme demper op de rem. Deze zit hier nu om een meer hydraulisch gevoel te geven aan de rem, en ik moet ook zeggen, wanneer je de demper net gevuld hebt, dan voldoet deze toch echt wel en voelt het inderdaad lekker zwaar en hydraulisch aan. Het nadeel is wel dat de demper een klein beetje lijkt te lekken, aangezien na een paar dagen van niet gebruiken, de boel alweer een stuk slapper aanvoelt. Dit stond echter wel op het verbeter lijstje voor de productie modellen, dus hopelijk wordt dit beter. De instructie video om te vullen is ook niet helemaal correct, als je het op die manier doet heb je enorme luchtbellen in je systeem wat er voor zorgt dat je een soort soppend geluid hoort wanneer je de rem intrapt. Ik heb gelukkig veel ervaring met Dempers en het vullen vanwege jarenlange RC ervaring, maar ik kan me voorstellen dat iemand zonder deze ervaring echt geen enkel idee heeft van hoe hij te werk moet gaan. Als de demper werkt en zijn functie behoud is het een enorme toevoeging, de veerkracht is ook instelbaar waardoor je je pedaal zelfs met een langere slag nu ook lekker zwaar kunt maken. Het nieuwe koppelings pedaal voelt ook meer als een koppeling, maar de terugslag is wel heel erg overdeven en voelt een beetje vreemd aan. Ik ben bang dat koppeling gevoel vrijwel nooit te simuleren zal zijn, maar dit is dan wel weer een stap vooruit. Na 2 weken gebruik (en het plaatsen van mijn eigen PCB) begon mijn gaspedaal weer kuren te vertonen. Ik begon gelijk alweer de halsensoren te vervloeken, wat dit keer onterecht was, Waar bij de V1.0 en V1.5 er onder de pedalen een rubberen zooltje zat zodat ze niet enorm klappen bij volgas of koppelen, hebben ze er nu een hard kunstof zooltje onder gedaan. Echter, net zoals bij de rubberen zooltjes, had ook deze losgelaten en was nu rechtop in het buisje gaan staan, waardoor ik dus in ene niet het pedaal meer vol kon indrukken en maar 80% gas had. Het is dus wachten op een V3.0 waarbij ze hier weer wat nieuws voor hebben verzonnen..
Al met al niet zo'n hele goede eerste indruk van de V2.0's maar nadat ik zelf een aantal dingen had aangepast en verwijderd, rijden ze nu alweer een paar weken probleemloos en merk je toch wel dat het cilindertje een erg prettige toevoeging is, mede door de verstelbare veer.
Final First Thougts
De CSW en de verschillende stuurtjes zijn een absolute upgrade van vrijwel alles wat je momenteel op je buro kunt hebben staan. Echter met een prijskaartje van €450 (basis) + €180 (Formula) + €250 (BMW M3 GT2) = €880 zonder verzendkosten en zonder pedalenset (inclusief pedalenset CSP V2.0 €1130) Zit je aan een prijskaartje waarvoor je 4 G27's, 2 T500RS's of 3 GT3RS-en incl Elite Pedalen kunt aanschaffen. Ga je kijken naar wat je kunt kopen voor de totaal prijs dan wordt het nog meer uit elkaar getrokken. Het stuurtje zal daarom geen optie zijn voor mensen die wat meer Casual racen, of met een kleinere portomonnee, of met een grotere portomonne maar het gewoon niet nodig vinden. Echter verwacht ik ook niet dat de markt ooit bij deze mensen heeft gelegen. Er is een hele groep mensen die zo fanatiek zijn met simracen dat ze dit prima onder de noemer "een hobby kost nou eenmaal geld" weg schuiven, zonder er maar een moment spijt van te hebben. En ik denk ook zeker niet dat je dat laatste er ooit van zult krijgen. Zolang de betrouwbaarheid blijft zoals je verwacht, dan zal dit een stuurtje zijn wat je voor altijd vastgeschroeft hebt in je sim.....totdat ze over anderhalf jaar met V2.0 uitkomen.
Ik raad ALLE geinteresseerden dan ook absoluut aan om de eerste Batch compleet aan je voorbij te laten gaan, en zelfs de tweede Batch die momenteel geproduceerd wordt zou ik je afraden te bestellen. Dit stuurtje blijft absoluut nog een hele tijd leverbaar en wees daarom verstandig en neem het van iemand aan die momenteel een kast vol heeft met Fanatec spullen en reserve onderdelen. De meest betrouwbare versie van dit stuurtje is nog niet gemaakt, ik heb nooit problemen gehad met mijn eerste Versie GT3RS maar wel met mijn eerste Versie Turbo S. En het kan zijn dat ik met deze pre production versie ook nooit problemen krijg maar wees verstandig (zeker met zo'n grote uitgave) en denk er goed over na of je huidige stuurtje het komende half jaar nog prima voldoet. De Drivers zijn nog niet flawless, de firmware is nog niet flawless, en alhoewel daar enorm hard aan gewerkt wordt, het wordt alleen maar beter en met de rente van het bedrag kun je misschien nog wel een leuk avondje uit eten.
hieronder nog even de volledige lijst met verbetering die gemaakt zijn NA mijn versie
• Depth of holes on the base-side of the quick-release has been reduced. This eliminates any play on the quick-release mechanism because metal balls now have less play.
• Dimensions of the base-side part of the quick-release have been slightly reduced to make the rims slide on and off more eaisly.
• Layout of the PCBA inside the BMW M3 GT2 rim has been changed so that paddle shifter does not hit one of the elements if moved closer to the rim.
• A shorter cable is now being used to connect quick release pins to the main PCBA inside the CSW base. This solves the issue where the same cable would rub against the main PCBA and produce unwanted noises.
• A fixture has been added in production to eliminate any BMW badge alignment issues on the BMW M3 GT2 rim.
• Springs and switches inside paddle shifter mechanisms have been changed for higher reliability.
• Metal screw inserts are now used for shifter paddle attachment - increased reliability.
• Grease is now used for lubrication of paddle shifter mechanisms instead of oil. This prevents potential problems with squeaking.
• Belt drive is now better aligned and with optimized inner friction of the drive system.
• Sequence of LED shift ligths on the BMW M3 GT2 rim has been changed to: YYY-RRR-BBB
• Brightness of LED shift lights has been increased on both rims.
• Type of Loctite on several screws has changed for easier disassembly.
• Position sensor mount has been changed for better stability.
• Due to problems with leaking, different bottles are now used for CSP V2 damper oil.