Los bericht bekijken
Oud 29 juni 2012, 16:24   #495
Roy Visser
Senior Member

Roy Visser's schermafbeelding

Standaard

De Clubsport Wheel Basis
En dit is het uiteindelijke belangrijke gedeelte van het geheel. Het mag er allemaal nog zo mooi uitzien, als dit gedeelte het niet waarmaakt, dan kun je er niks mee! Het eerste wat je opvalt als je de basis uit de verpakking haalt is dat je wat mist.. Er zit geen stuur op! In plaats daarvan staar je naar een mooie aluminium naaf, want jawel, de stuurtjes hebben Quick releases. Eigenlijk mega gimmicky maar zoals hierboven besproken toch wel een hele slimme toevoeging, zo heb je voor ieder wat wils terwijl je niet iedere keer een compleet nieuw Stuurwiel+Basis hoeft aan te schaffen of te monteren. Het tweede wat je op valt is het gewicht. Dit is duidelijk geen plastic fantastic meer, alles is CNC gesneden Aluminium en er worden enkel een paar plaatjes plastic gebruikt waarvan 1 als een soort Ferrari 360 modena motorkap geheel transparant is zodat je mooi naar binnen kunt kijken. Nadeel hiervan is wel dat wanneer een chinees zonder handschoenen je stuur in elkaar heeft gezet, je een mooie vingerafdruk zult zien, wat bij mij het geval is. Bij anderen zit er ook soms wat rotzooi aan de verkeerde kant van het plastic, wat een miniscuul minpuntje is aangezien het toch wel een in het oog springend onderdeel is.

Even verder over de Quick Release, het systeem is compleet bedacht door Fanatec zelf en zal daarom niet uitwisselbaar zijn met huidige quickrelease systemen. Echter, het voelt wel enorm solide aan en bij mij zit er helemaal geen wobble in zelfs zonder het plaatsen van een schroef voor wanneer je het stuurtje in plaats van Quickreleased, hardmount. Er zijn echter bij de productie versies nog wat final touches aangebracht zodat het verwijderen van het stuur een stukje makkelijker wordt, maar ook het kleine beetje speling wat sommige testers ondervonden verdwijnt.

Nu we het toch over hardmounten hebben, dat zul je met dit stuur wel moeten doen (of je moet tegelijkertijd de Clubsport Wheelmount V2 moeten bestellen), standaard zit er geen optie bij om het stuur vast te zetten, echter een bracket waardoor het stuur onder dezelfde hoek komt te staan als de Andere Fanatec sturen, met dezelfde mounting holes, zit standaard gemonteerd. Een klein of eigenlijk groot nadeel is wel dat wanneer je de mounting holes gebruikt die je hebt geboort voor je Turbo/GT2/GT3 wheel, het stuur ten eerste wat hoger uitkomt en ten tweede wat dichter naar je toe komt. Voor mensen met eigen gemaakte niet verstelbare sims zal dit in sommige gevallen dus leiden dat je zitpositie net niet meer lekker is en je bijvoorbeeld last krijgt van je schouders. Het scheelt toch een goede centimeter in hoogte en zelfs meer dan 2cm in de diepte. Dit lijkt weinig, maar kan erg vervelend zijn.

Door de bracket te verwijderen kun je de stuuras ook helemaal horizontaal krijgen. Dit is echter sterk afhankelijk van hoe je je sim opgebouwt hebt, welk stuur je gebruikt en hoe je zitpositie is. Voor een F1 style sim is horizontaal perfect, heb je zoals ik meer een GT style sim, dan is onder de hoek van 15 graden een meer natuurlijke situatie, zeker als je al bijna 20 jaar zo zit te sturen.

Na het hardmounten en alles aansluiten via het nieuwe fanatec systeem (modulair in plaats van PS/2 snoeren, er zitten overigens gewoon verloopjes bij zodat je je clubsports/shifters gewoon kunt aansluiten op het stuur) kun je dan bijna je stuurtje aanzetten. Eerst nog even de drivers downloaden, welke de laatste maand een enorme vooruitgang hebben geboekt. We zijn in een kleine periode van 118 naar 129 gegaan maar ook dit zullen zeker niet de laatste zijn vanwege wat problemen. Ik hoop dat er snel een final release komt waar we minstens een jaar mee kunnen rijden, want alhoewel ik continu verbeteren enorm apprecieer (zeker met de fouten in de drivers) is het wel heel vervelend om iedere keer de boel te updaten en daarna te merken dat je stuurtje in ene anders reageerd.

Na het installeren van de Drivers kun je dan eindelijk de Start Knop indrukken. Wat gelijk opvalt is het rustige draaien van het stuurtje en de enorme stoot wind die uit de rechteropening van het stuurtje komt. Er zit een lekkere grote koelfan in, die mede door de grootte vrijwel geruisloos is. Op het stuurtje flashed na het calibreren even kort de firmware van de basis en daarna het stuurtje in beeld. Ook met de firmware zijn ze de laatste paar maanden enorm bezig geweest. Met duidelijke verbeteringen maar ook hiervan hoop ik weer dat het niet een wekelijks iets wordt maar meer gewoon 2 keer per jaar een goede duidelijke bugvrije versie. Firmware updaten is een stuk makkelijker geworden maar omdat het stuur zoveel veranderd kwa gevoel is het moeilijk om settings te vergelijken met anderen of problemen op te lossen.

Na dit alles te hebben geupdate kunnen we het circuit op. En dan komt het stuurtje pas echt tot leven, wat een verademing ten opzichte van de Beta CSR Elite, het stuurtje voelt direct en sterk aan, is loeisterk maar ook superstil. Ik heb geen een keer gehad dat de Belt slipte, wat met de Beta toch wel heel vaak gebeurde. Het stuurtje voelt heel erg soepel aan, je voelt wanneer ingeschakeld ook helemaal geen cogging van de FFB motors en je merkt duidelijk dat je met een goed ge-engeneered stuur te maken hebt. Het voelt allemaal echt heel erg solide aan, mede doordat er helemaal geen rare bijgeluiden uit de basis komen zelfs met de meest bizarre ffb instellingen en stuur acties. Dat geeft gewoon een bepaald gevoel van kwaliteit en ook het ontbreken van enige vorm van speling in het mechanisme, maar ook in de deadzone bijvoorbeeld dragen hier aan bij. Er is echt goed over nagedacht en men heeft goed geleerd van eerder gemaakte fouten. Het is moeilijk uit te leggen hoe het voelt, ik heb ervaring met vrijwel alle huidige normale sturen, maar dit voelt nog net even wat sneller, krachtiger en soepeler. Ook door de positionering van de positie sensor direct op de as, merk je ook echt dat je heel direct en heel precies kunt sturen. Op het moment klopt gewoon het stuur met je verwachtingen ervan, zeker kijkend naar wat ik van de Beta Elite vond ben ik echt heel erg blij verrast. Ik blijf alleen wel nog even wat terughoudend want eerdere ervaringen met Fanatec leren mij dat bepaalde meningen na een half jaar gebruik toch echt wel veranderen. Kijkend naar hoe het gebouwt is verwacht ik dat het zo blijft (en dat is ook wel te hopen voor fanatec) maar mijn ervaring met een ander nieuw product heeft het enthusiasme wat betreft betrouwbaarheid toch wel even een klein beetje geremd. Mede daardoor is dit een "first look" review, met de "second look" of "final" review wil ik gaan kijken naar de betrouwbaarheid over een langere periode en kijken naar de frequentie van Drivers/Firmware. Zoals eerder gezegt, ik persoonlijk vind een te hoge frequentie eigenlijk vervelend.

- Welcome to the island of misfit toys.
Roy Visser is nu online   Met citaat reageren