View Full Version : De Grand Prix van België 2010
Stefan van Renselaar
16 augustus 2010, 15:05
[formule1]
[spacer]
De Grand Prix van België 2010
http://farm4.static.flickr.com/3225/2845552747_75fde59ac9.jpg
[spacer]
27 augustus 2010
10:00-11:30 1e vrije training
14:00-15:30 2e vrije training
28 augustus 2010
11:00-12:00 3e vrije training
14:00-15:00 Kwalificatie
29 augustus 2010
14:00 Race
[spacer]
Circuitstatistieken:
http://sitev7.f1fotos.be/circuit/plan-13.jpg
Datum : 29 augustus 2010
Lengte : 7,004 km
Aantal ronden : 44
Totale lengte : 308,176 km
Snelste ronde : 1:45.108 - K. Raikkonen (2004)
[spacer]
De stand bij de coureurs:
Plaats|Rijder|Punten
1.|M. Webber|161
2.|L. Hamilton|157
3.|S. Vettel|151
4.|J. Button|147
5.|F. Alonso|141
6.|F. Massa|97
7.|N. Rosberg|94
8.|R. Kubica|89
9.|M. Schumacher|38
10.|A. Sutil|35
11.|R. Barrichello|30
12.|V. Petrov|17
12.|K. Kobayashi|17
14.|V. Liuzzi|12
15.|N. Hulkenberg|10
16.|S. Buemi|9
17.|P. de la Rosa|6
18.|J. Alguersuari|3
-.|H. Kovalainen|0
-.|K. Chandhok|0
-.|L. di Grassi|0
-.|J. Trulli|0
-.|B. Senna|0
-.|T. Glock|0
-.|S. Yamamoto|0
De stand bij de teams:
Plaats|Teams|Punten
1.|Red Bull Racing-Renault|312
2.|McLaren-Mercedes|304
3.|Scuderia Ferrari|238
4.|Mercedes GP|132
5.|Renault|106
6.|Force India-Mercedes|47
7.|Williams-Cosworth|40
8.|BMW Sauber-Ferrari|23
9.|Scuderia Toro Rosso-Ferrari|10
-.|Lotus-Cosworth|0
-.|Hispania Racing Team-Cosworth|0
-.|Virgin-Cosworth|0
[spacer]
Geschiedenis:
1998:
In een volledig verzopen Francorchamps ging David Coulthard bij het uitacceleren van La Source keihard in de betonnen muur. Hij kwam door de smak terug de baan op, en door een zichtbaarheid van praktisch 0,0, was er geen ontkomen aan de grootste pile up die men ooit gezien heeft in een F1 race. Wagen na wagen crashte op elkaar in. TOen de spray ging liggen werd pas duidelijk hoe groot de ravage was. Maar liefst 12 van de 22 wagens waren rijp voor de schroothoop.
YouTube- BIG crash gp spa belgie 1998
En er was dan ook nog het controversiele incident tussen Michael Schumacher en David Coulthard na de herstart. Schumacher moest Coulthard dubbelen, maar dat ging overduidelijk verkeerd. In de dikke spray moesten beide racers haast niets gezien hebben. Schumacher bleef op de racelijn rijden, denkend dat Coulthard wel opzij zou gaan of dat hij nog veraf zat. COulthard daarentegen vertraagde, denkend dat Schumacher wel langs de linkerzijde zou paseren. HEt resultaat was dat Schumacher volop op de achterkant van de Mclaren aanreed, en zijn rechtervoorwiel en neus er volledig afreed. Hierdoor kan Jordan hun eerste overwinning binnenhalen. Damon Hill wordt eerste en Ralf Schumacher wordt tweede.
YouTube- F1 Spa 1998 Schumacher & Coulthard Crash
2004:
In 2004 weet Michael Schumacher in Spa al het WK veilig te stellen, hij moest twee punten meer scoren dan zijn teamgenoot Rubens Barrichello en dat lukte, dus was Schumacher wereldkampioen.
2008:
Lewis Hamilton kan op zaterdag de pole pakken. Op zondag is het circuit vochtig en is er een grote kans op regen tijdens de race. De baan is glad en er spinnen een aantal mensen wat resulteert in schade voor verschillende mensen. Onder de spinners is ook Hamilton, die daarmee zijn leiding aan Raikkonen geeft. Er gebeurt weinig tot de laatste pitstops beginnen. Raikkonen ligt nog aan de leiding, maar Hamilton kan beter omgaan met zijn banden, daardoor kan hij inlopen. Drie ronden voor het einde begint het zwaar te regenen. Hamilton probeert Raikkonen in te halen bij de Bus Stop chicane, maar Hamilton snijdt de bocht af en laat Raikkonen weer voor, Hamilton remt daarna Raikkonen uit in La Source. Hamilton moet het gras op, omdat Rosberg gespint was. Bij de volgende bocht spint Raikkonen en hij rijd vlak daarna de muur in, het einde voor zijn race.
YouTube- F1 kimi raikkonen vs hamilton spa 2008
Heidfeld, Alonso en Glock kunnen veel voordeel halen uit hun intermediates. Hamilton was eerste, maar wordt voor het incident met Raikkonen bestraft met 25 seconde en wordt dus derde. Felipe Massa wint dus de race, Heidfeld wordt tweede en Hamilton dus derde.
YouTube- Onboard Fernando Alonso Spa-2008 - OVERTAKING 4 CARS IN ONE LAP!! FANTASTIC!!
2009:
Giancarlo Fisichella claimt op zaterday de eerste pole position voor Force India. Op zondag komt Fisichella goed weg bij de start, maar ik Les Combes vind een crash plaats waar Grosjean, Button, Hamilton en Alguersuari betrokken zijn, er komt een Safety Car en bij de herstart kan Raikkonen met zijn KERS Fisichella zonder problemen inhalen. Fisichella blijft dicht achter Raikkonen, maar hij is nooit een bedreiging voor Raikkonen. Raikkonen wint de race (de enige van Ferrari in 2009), Fisichella wordt tweede (de eerste punten en het eerste podium voor Force India) en Vettel wordt derde.
De laatste 10 winnaars:
Jaar|Coureur|Team
2009|Kimi Raikkonen|Ferrari
2008|Felipe Massa|Ferrari
2007|Kimi Raikkonen|Ferrari
2006|Niet gehouden|Niet gehouden
2005|Kimi Raikkonen|McLaren-Mercedes
2004|Kimi Raikkonen|McLaren-Mercedes
2003|Niet gehouden|Niet gehouden
2002|Michael Schumacher|Ferrari
2001|Michael Schumacher|Ferrari
2000|Mika Hakkinen|McLaren-Mercedes
1999|David Coulthard|McLaren-Mercedes
1998|Damon Hill|Jordan-Mugen-Honda
Livetiming:
www.formula1.com
Livefeed:
[spacer]
Raikkonen_WC
16 augustus 2010, 15:38
En ik ben er op de zaterdag LIVE bij!!!!!!! Kan niet wachten.
Gok op een overwinning voor Mclaren. De komende 2 GP's zijn gemaakt voor de F-DUCT van Mclaren.... En is beter voor het kampioenschap. Lewis moet uiteindelijk toch winnen niet? :D
Jeroen Ursem
16 augustus 2010, 15:39
Dat denk ik wel, zeker als Ferrari en Red Bull hun flexiwings moeten aanpassen ;)
Darthwillie
16 augustus 2010, 15:45
Newey zegt dat ze hun vleugels niet aan hoeven te passen (autosport.com) Die heeft er alle vertrouwen in.
joostingh
16 augustus 2010, 16:02
En ik ben er op de zaterdag LIVE bij!!!!!!! Kan niet wachten.
Gok op een overwinning voor Mclaren. De komende 2 GP's zijn gemaakt voor de F-DUCT van Mclaren.... En is beter voor het kampioenschap. Lewis moet uiteindelijk toch winnen niet? :D
Het beste voor het kampioensschap is dat Ferrari wint. Dan hebben we echt 3 teams die gaan strijden. En wanneer Mclaren wint, laat dat dan aub Button zijn!
Schumi rulezzzzz
16 augustus 2010, 16:09
Denk dat de komende twee races voor Ferrari moeten zijn. Red Bull kwam vorig jaar niet goed uit de verf op Spa en Monza, bovendien is McLaren te ver achterop geraakt. De F-duct van Ferrari werkt inmiddels ook naar behoren, dus daar heeft McLaren geen significant voordeel.
Raikkonen_WC
16 augustus 2010, 16:48
Het beste voor het kampioensschap is dat Ferrari wint. Dan hebben we echt 3 teams die gaan strijden. En wanneer Mclaren wint, laat dat dan aub Button zijn!
Dat heb ik dus echt niet. ben echt groot Mclaren fan. Maar Button zie ik het liefst verliezen... Geen idee wat dat met hem is. Voor Mclaren een goede rijder ebij die continue punten scoort. Maar zie hem liever niet winnen.
Denk dat de komende twee races voor Ferrari moeten zijn. Red Bull kwam vorig jaar niet goed uit de verf op Spa en Monza, bovendien is McLaren te ver achterop geraakt. De F-duct van Ferrari werkt inmiddels ook naar behoren, dus daar heeft McLaren geen significant voordeel.
De hele auto van Mclaren is gebouwd om de F-Duct. De huidige teams hebben een F-DUCT achtig systeem. Echter werkt deze niet zoals deze van Mclaren werkt. Alle teams geven dit ook gewoon toe. Echter is het voordeel kleiner nu alle andere teams ook een dergelijk systeem hebben. Echter blijft Mclaren hiermee in het voordeel.
Jeroen Ursem
16 augustus 2010, 16:57
Je bedoeld dus dat het F-duct systeem van Mclaren echter is? :D
Bramzel
16 augustus 2010, 17:12
Ik ben het wel met Raymond eens. McLaren is de F-Duct vanaf het begin meegenomen, bij de andere teams is de auto er later op aangepast. Hier kom je ver mee, maar een vanaf stap 1 geïntegreerde oplossing is altijd beter.
Requiem84
16 augustus 2010, 18:00
Ik ben het wel met Raymond eens. McLaren is de F-Duct vanaf het begin meegenomen, bij de andere teams is de auto er later op aangepast. Hier kom je ver mee, maar een vanaf stap 1 geïntegreerde oplossing is altijd beter.
Mclaren heeft nog steeds een klein f-duct voordeel. Dat zie je goed als de top-speeds in een weekend ziet, waar Mclaren altijd wel 4-6 km/u sneller is dan RB/Ferrari.
Echter zijn ze nu stuk dichterbij qua topsnelheid en hebben ze het enorme aero voordeel, wat in de middensectie van Spa gewoon een seconde gaat schelen.
RB zal erg moeilijk verslaan te zijn.
Tim Meuris
16 augustus 2010, 18:53
dat denk ik ook.
RBR, dan ferrari en dan pas mclaren
hopelijk heeft mclaren nog ergens tijdswinst gevonden tijdens de zomerstop
anders zie ik ze niet meer meedoen vooraan...
Joost van den Heuvel
16 augustus 2010, 19:16
Natuurlijk is McLaren de enige met een echte F-duct. Ze zijn immers de enige met vodafone daar op de wagen. :laugh:
In ieder geval zou je verwachten dat Ferrari hier weer sterk is. We zullen zien!
Daniël
17 augustus 2010, 10:20
Natuurlijk is McLaren de enige met een echte F-duct. Ze zijn immers de enige met vodafone daar op de wagen. :laugh:
In ieder geval zou je verwachten dat Ferrari hier weer sterk is. We zullen zien!
Ferrari? :+
Robert Saalmink
17 augustus 2010, 10:23
Ik heb op Alonso gestemd. Wishful thinking, maar ze zijn op de goede weg daar bij Ferrari :)
Bob
17 augustus 2010, 10:40
Ik hoop op Lewis :D
Requiem84
17 augustus 2010, 10:43
Ik hoop ook op een groot konijn uit de hoge hoed van Hamilton.
Spa blijft toch wel een klein beetje een echt coureurs circuit, daar zouden Alonso, Vettel en Hamilton toch wel moeten bovendrijven.
Raikkonen_WC
17 augustus 2010, 11:32
Je bedoeld dus dat het F-duct systeem van Mclaren echter is? :D
Zo kun je het ook omschrijven ja :D
Markie
17 augustus 2010, 11:49
Wat zeggen de weersvoorspellingen bij onze zuider buren?
Sander Hogendoorn
17 augustus 2010, 11:52
Denk dat er nog weinig over het weer van 12 dagen te zeggen valt ;)
Heb ook Alonso gestemd, zo niet wordt het Vettel denk ik.
Robert Saalmink
17 augustus 2010, 11:57
Zelfs op de dag zelf is het niet te voorspellen, wat Spa betreft.
Darthwillie
17 augustus 2010, 15:00
Staat op autosport.com een leuk stuk over de verwachtingen voor Spa en de races daarna
Can't be nice heading into the summer break if you're McLaren or Ferrari, having just suffered a one second per lap drubbing from Red Bull and with the shutdown not permitting you to respond. Lewis Hamilton made the point that the enforced holiday period has arrived at exactly the wrong time for them.
But is it as bad as all that? Sure, there's not enough time to have a big aero update on the car by Spa, but that's not necessarily such a disaster.
The McLaren will almost certainly be quick at Spa regardless, courtesy of the long straights of sectors one and three. It may well lose 1s to the Red Bull in the fast downhill sweeps of the middle sector – and just the thought of the RB6 through Pouhon sends shivers down the spine – but the Mac's straightline advantage should just about put it on a par overall, and what's more, should make it more raceable.
Mark Webber tackles Eau Rouge in 2009
Mark Webber tackles Eau Rouge in 2009 © LAT
There's not much overtaking to be done in the middle sector, but there's plenty to be done into Les Combes at the end of the climb from Eau Rouge. The Ferrari is traditionally good there, too.
After that we have Monza – which should be vying with Montreal as Red Bull's weakest track. They cannot get enough downforce off that car to give it drag that's McLaren-low, but even though Vettel and Webber will be dynamite through the Lesmos, the rest of the lap is about straightline, pure and simple. McLaren's F-duct – which works better than anyone else's – should see Hamilton and Button right in contention there. The Ferrari's great braking and traction will be a boon and it would be no surprise to see all three teams very closely matched there.
Next we have Singapore, a street circuit that may not be as well suited to this McLaren as to last year's more bump-absorbent car – but it's still not a particularly aero-demanding track and the team does have Lewis Hamilton to squeeze that little bit extra there.
You'd bet Fernando Alonso would be at the sharp end of the action around these streets, looking perhaps for a victory there more meritorious than that of '08. It's not that the Red Bull will likely be slow, just not Hungary-untouchable.
But then we go to Suzuka; with its long-duration high-speed corners it's got Red Bull one-two written all over it. That is surely the target for any big downforce boost McLaren and Ferrari can find – and the significant point is that Suzuka is a full two months after the teams return to work. What's more, with the possible exception of South Korea – a track we don't know much about – none of the post-Suzuka circuits are on Red Bull territory.
You might be a little concerned about McLaren's prospects over the Interlagos bumps, but otherwise it's still very much game on for all three teams and five drivers.
The tasks facing the five contenders in the remainder of the season are quite different.
Fernando Alonso, Ferrari, 2010
Fernando Alonso, Ferrari, 2010 © LAT
Fernando Alonso has the simplest task. As the furthest behind, his destiny isn't fully in his hands. All he can do is eliminate the errors that littered his first half-season. You get the sense that since the Silverstone updates and his realisation that the car is now somewhere close to good enough, he's gone into 'battle mode', battened down the hatches, forced the team to make its awkward but inevitable choice – and taken them with him, full of resolve. He's been here before, he knows how to do it, and he has a rear-gunner in Felipe Massa.
Mark Webber and Sebastian Vettel know they are going to be fast everywhere and super-fast at Suzuka, but also know they have to beat the other side of the garage.
Gaining and maintaining the psychological upper hand could be the decider here and from two guys that have yet to win a title that's a fascinating prospect. For the two world champions at McLaren, you don't sense that same edge of desperation. Hamilton will simply do his stuff, reacting to the moment with brilliance but little anticipation. Button's best hope is a race or two of weather-afflicted chaos.
The summer breather has actually allowed a fuller sense of the brilliant battle ahead.
Markie
17 augustus 2010, 23:12
Denk dat er nog weinig over het weer van 12 dagen te zeggen valt ;)
Heb ook Alonso gestemd, zo niet wordt het Vettel denk ik.
:innocent:
Even vergeten dat we een lange zomer pauze hebben :blushing:
Boneless
19 augustus 2010, 13:12
overigens over de, thans mooie, openingspost:
In 2004 werd Schumacher reeds in Magny Cours wereldkampioen, niet in Spa if I'm not mistaken...
Captain Slow
19 augustus 2010, 13:44
2002 was Magny Cours
Tim Wijen
19 augustus 2010, 14:43
Het is te hopen dat Ferrari en Mclaren op de komende twee circuits goed voor de dag komen. Ik verwacht namelijk een sterk Red Bull op de overige circuits.
Zou goed zijn voor de spanning als Alonso of Hamilton deze zou pakken.
Federici
20 augustus 2010, 15:06
Gaan we weer:
Yamamoto mag ook in Spa racen
Sakon Yamamoto komt in Spa-Francorchamps aan de start voor Hispania Racing. Karun Chandhok blijft aan de kant. Karun Chandhok moest in Duitsland en Hongarije plaatsmaken voor Yamamoto, maar hoopte na de zomerstop weer te kunnen instappen. Die hoopt blijkt ijdel, want andermaal zet Hispania Racing de Japanner in de tweede auto naast Bruno Senna.
“Ik kijk er naar uit weer te kunnen races na de zomerstop”, zegt Yamamoto. “Ik ken het circuit van Spa-Francorchamps nog uit 2007, toen ik voor Spyker racete.” In dat jaar eindigde Yamamoto als zestiende.
De Japanner hoopt dat het circuit zijn team goed ligt. “De snelle bochten zijn doorslaggevend en je hebt er veel downforce nodig. Ik denk dat het circuit ons wel ligt en we maken er het beste van.”
Bron: Formule1.nl
f1timmy007
20 augustus 2010, 16:46
Korea word ook wel een circuit waarbij de F-duct goed kan uitpakken, zit een lekker lang recht stuk in, maar verder is de grip erg belangrijk. Ik zie het misschien nog wel gebeuren dat een team een nieuw F-Duct systeem heeft ontworpen.
Bram Van Der Stichelen
22 augustus 2010, 16:17
Met nog een week te gaan stelt een weerbericht voorlopig weinig voor, maar ik ga het toch even posten:
http://www.hln.be/hln/nl/weather/forecast/925/704900342/Weer-in-Spa/2010/08/29.dhtml
Warm zal het alleszins niet worden. Hoop dat die regen er ook komt :p
Neo-242
22 augustus 2010, 17:05
Ik hoop echt op een GP van Spa in stromende regen, wordt een instant classic dan;) :thumbup:
Tim Meuris
23 augustus 2010, 02:16
you said it!
zoals een paar jaar terug met hammi tegen raikonnen
als we zulke battles nogmaals kunnen krijgen volgend weekend:
:thumbup:
Daniël
23 augustus 2010, 10:43
Maar dan alsjeblieft zonder het gezeik achteraf. (En zonder die Ferrari in de muur.:P)
Ik heb er in ieder geval heel veel zin in. 29e ben ik jarig, dus heb er voor gezorgd dat de familie pas na de F1-race voor de deur staat. :+ Ik blijf het trouwens nog steeds eeuwig jammer vinden dat ze Eau Rouge en Pouhon asfalt uitloopstroken hebben gegeven.
Bram Van Der Stichelen
23 augustus 2010, 12:53
Maar dan alsjeblieft zonder het gezeik achteraf. (En zonder die Ferrari in de muur.:P)
Ik heb er in ieder geval heel veel zin in. 29e ben ik jarig, dus heb er voor gezorgd dat de familie pas na de F1-race voor de deur staat. :+ Ik blijf het trouwens nog steeds eeuwig jammer vinden dat ze Eau Rouge en Pouhon asfalt uitloopstroken hebben gegeven.
Ach, als je op Eau Rouge eraf vliegt maakt dat toch weinig uit hoor, dan vlieg je meestal gewoon de bandenmuur in. Ik denk dat ze dat vooral gedaan hebben om de kans op een tuimeling te verkleinen. :)
Pouhon geef ik je gelijk. Zonde dat ze daar uitloopstroken gelegd hebben. Vroeger was dat een ontzettend uitdagende bocht. Foutje, en je vliegt het grind in. Nu mag je daar nog 10 meter weg schuiven, je komt gewoon weer de baan op.
Ellu
23 augustus 2010, 12:56
Oooh nee! Ik ga niet nog een jaar compleet verkleumen met 3lagen kleding aan. Doe mij maar gewoon 28 graden beetje bewolkt :D
Neo-242
23 augustus 2010, 21:37
Ach man wat zit jij te klagen, ik heb Spa '98 daar meegemaakt. Of jij ook misschien, net daarom dat je het zegt?:lol::D
Jammer dat Raikkonen hier niet bij is. Van de laatste 5 edities heeft hij er 4 gewonnen en deed in die ene ook mee voor de winst...
Richard117
24 augustus 2010, 00:36
Ach man wat zit jij te klagen, ik heb Spa '98 daar meegemaakt. Of jij ook misschien, net daarom dat je het zegt?:lol::D
Mijn eerste en enige GP. Krijg nu nog de bibbers als ik aan die dag terug denk, wat was dat koud en vooral nat :blink:
Sander Hogendoorn
24 augustus 2010, 14:53
Nog meer kleine veranderingen aan het circuit:
http://www.pitpass.com/fes_php/pitpass_news_item.php?fes_art_id=41766
Bram Van Der Stichelen
24 augustus 2010, 19:08
Nu ook runoff area aan combes, volstrekt belachelijk
http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc4/hs297.snc4/41198_1579459484848_1186471957_1679434_2233479_n.j pg
Wat heeft dat nou voor nut? Het enige wat dit doet is een prachtig circuit om zeep helpen. Fucking FIA.
Sander Hogendoorn
24 augustus 2010, 19:17
Jup, heeft helemaal niks met veiligheid te maken dit, ziet er niet uit als straks het hele circuit er zo uit ziet :huh1:
Darthwillie
24 augustus 2010, 19:23
maar komen wel van die strips om te voorkomen dat ze afsnijden las ik
Bram Van Der Stichelen
24 augustus 2010, 19:33
maar komen wel van die strips om te voorkomen dat ze afsnijden las ik
"Hey, laten we het gras vervangen door een run off zone, ook al hebben we in deze bocht nog nooit problemen gehad!"
-"Klinkt goed, maar dan kan men natuurlijk wel gaan afsnijden."
"Ach, dan leggen we er wel wat stripjes onder. Een oplossing voor een probleem dat eigenlijk nooit een probleem geweest is, maar we vernielen nu eenmaal graagde mooiste circuits ter wereld!"
Soms vraag ik me echt welke debielen er allemaal bij de FIA zitten die al deze belachelijke beslissingen nemen...
Tazz
24 augustus 2010, 20:33
feit is wel dat auto's vroeger nogal 'makkelijk' rechtdoor gingen daar, indien ze een foutje maakten..
maar als er van die strips liggen, dan zul je wel zien dat ze ineens wél hard kunnen remmen.. :p
Neo-242
24 augustus 2010, 20:49
Raikkonen mist Spa en verwacht sterk Ferrari
Kimi Raikkonen denkt dat Ferrari zich mag opmaken voor een competitief weekend op het circuit van Spa-Francorchamps.
De voormalige wereldkampoen, die vorig jaar zijn laatste F1-overwinning behaalde op het circuit in de Ardennen, gaf toe dat Francorchamps een circuit is dat hij heel hard mist nu hij een rallypiloot is.
"Het zou leuk geweest zijn om er te rijden," vertelde Raikkonen aan Turun Sanomat. "Het is een geweldig circuit en het is altijd leuk om er te racen."
Raikkonen won de race in Spa maar liefst vier keer, zelfs vorig jaar in de niet zo competitieve Ferrari-bolide.
"Natuurlijk heb je een goede wagen nodig, ook al was de Ferrari vorig jaar geen topwagen, toch was het goed genoeg," zei hij. "Ik denk dat ze dit jaar sterker zullen staan. Red Bull heeft niet zo'n goede motor en zal niet zo gemakkelijk winnen."
Ferrari zal in Spa debuteren met alweer een nieuwe diffuser voor haar F10-wagen.
[24 augustus 2010 - 18:12]
Bron:http://www.f1-club.be/nieuws/verslag.php?id=13718
Red Bull niet zo'n goede motor? Dat wordt geen Raikkonen bij Renault volgend jaar...:blink:
Tim Wijen
26 augustus 2010, 16:56
Morgen ben ik aanwezig!
Daarna snel even een hapje eten met Carlo van Dam :)
Bramzel
26 augustus 2010, 17:25
Lache, vraag hem ook eens naar de GPx ProLeague. Volgens mij heeft hij daar nog een blauwe maandag aan meegedaan! Nodig hem maar eens uit voor een rondje simracen hier ;)
Tim Wijen
26 augustus 2010, 17:36
Lache, vraag hem ook eens naar de GPx ProLeague. Volgens mij heeft hij daar nog een blauwe maandag aan meegedaan! Nodig hem maar eens uit voor een rondje simracen hier ;)
Zal ik doen ;)
Mark G.
26 augustus 2010, 17:56
Ja klopt, was destijds in één of andere Nederlandse league mijn teamgenoot. Erg lang hield ik het helaas niet vol hahaha :P
Mathijs
26 augustus 2010, 20:43
Hehe, ik heb Carlo van Dam nog gewoon in mijn msn contactlijst ;), ben ik nu ook cool...
Tjerk Korving
26 augustus 2010, 21:12
Ja klopt, was destijds in één of andere Nederlandse league mijn teamgenoot. Erg lang hield ik het helaas niet vol hahaha :P
Veel Nederlandse leagues zijn er niet geweest, zeker niet van het soort dat langer als een jaar bestond. :)
Maar ik kan het als (mede)oprichter van de GPx Pro League niet meer herinneren, teveel namen in al die jaren. Als het zo is zo het ergens in de ooit nog te verwerken stats moeten bovendrijven. :D
Afijn, heb best wel weer zin in Formule 1 en Spa, weekend kan niet snel genoeg komen. :)
Neo-242
26 augustus 2010, 23:14
YouTube- Kimi Räikkönen - great overtaking against Giancarlo Fisichella Belgium Spa 2009
Een van die comments:
They might as well keep the top spot on the podium empty at Spa this year. Everybody knows who that spot is reserved for. ;)
:lol::thumbup:
Tim Meuris
27 augustus 2010, 00:35
3werf hoera,
een regenachtig weekend wordt verwacht!!!:thumbup:
Requiem84
27 augustus 2010, 03:57
YouTube- Kimi Räikkönen - great overtaking against Giancarlo Fisichella Belgium Spa 2009 (http://www.youtube.com/watch?v=xpcHyyEqxE0)
Een van die comments:
:lol::thumbup:
Zelfs als Hamilton fan kan ik niets anders dan dit beamen. Kimi was altijd gewoon echt heel goed op Spa. Je kreeg ook het gevoel dat hij er altijd echt even voor ging zitten daar op Spa... Die kwalificatierondjes op youtube van hem daar...
Robert Saalmink
27 augustus 2010, 08:54
3werf hoera,
een regenachtig weekend wordt verwacht!!!:thumbup:
Zegt niets op Spa. Wat de weersvoorspelling ook is, ik zie het altijd anders uitkomen :lol:
joostingh
27 augustus 2010, 10:04
http://www.vipstand.net/watch/3449/1/watch-belgian-grand-prix-first-practice-session.-.html
live stream
Bram Van Der Stichelen
27 augustus 2010, 10:09
http://www.vipstand.net/watch/3449/1/watch-belgian-grand-prix-first-practice-session.-.html
live stream
Net dezelfde op TBK gepost :p VOorlopig regent het blijkbaar niet, maar track is nog ontzettend nat.
*edit* En net zegt Tedd dat het weer begint te regenen.
Bram Van Der Stichelen
27 augustus 2010, 10:14
Weer aan het gieten! Zou geweldig zijn moest het zondag ook zo regenen :)
En wat is Kharun toch een geweldige commentator !
Joost van den Heuvel
27 augustus 2010, 11:34
Ze mogen voor zondag wel roeispanen meenemen ben ik bang. :innocent:
Tazz
27 augustus 2010, 12:59
straks de 2de vrije training live op La Deux (voor de belgen onder ons :) )
cookie
27 augustus 2010, 13:42
straks de 2de vrije training live op La Deux (voor de belgen onder ons :) )
Kans dat er niet veel te zien zal zijn want het heeft in tussentijd nog flink bijgeregend.
TheRealms
27 augustus 2010, 13:50
Zijn er ook al live-streams bekend?
Bram Van Der Stichelen
27 augustus 2010, 13:54
Zijn er ook al live-streams bekend?
Deze zou FP2 moeten geven:
http://www.vipstand.net/watch/3450/1/watch-belgian-grand-prix-second-practice-session.-.html
Omstandigheden zijn nog verergerd blijkbaar:
http://www.racefr.com/temp/2010_FBMW_Europe_Spa-Francorchamps_Qualifying_2.jpg
http://www.racefr.com/temp/2010_FBMW_Europe_Spa-Francorchamps_Qualifying_3.jpg
http://www.racefr.com/temp/2010_FBMW_Europe_Spa-Francorchamps_Qualifying_4.jpg
Darthwillie
27 augustus 2010, 14:16
Alonso als enige op Intermediate's, meteen 4 seconden sneller dan de rest :blink: die heeft lef.
speed9
27 augustus 2010, 14:36
Word het morgen Shanghai 2?
met al die regen dat de race gewoon afgelast word na x aantal rondes?
Zou me echt zwaar klote lijken dat Spa,afgelast zou worden?.
Heeft iemand Spa-rood besteld?:lol::redflag:
Daniël
27 augustus 2010, 15:02
Chandhok is echt een heerlijke co-commentator! :thumbup:
Thanks voor de livestream. :)
TheRealms
27 augustus 2010, 15:15
Eens met de rest hier, Karun doet het erg goed!
Ow, rode vlag! Blijkbaar omstanders die op een gevaarlijke plek staan?
CuqeBaqer
27 augustus 2010, 15:17
Oke jongens wie is het ?! :surrender:
Darthwillie
27 augustus 2010, 15:18
chanduk heeft idd humor:laugh:
Sander Hogendoorn
27 augustus 2010, 15:20
Laat hem maar eens bij de Q of race aanschuiven, doet het prima :thumbup:
Stefan van Renselaar
27 augustus 2010, 15:21
Dit slaat echt nergens op...
CuqeBaqer
27 augustus 2010, 15:22
Hij heeft ook mooie verhaaltjes uit zijn ervaring erg leuk.
Darthwillie
27 augustus 2010, 15:25
-I can tell you exactly where the 100 meter board is,
-100 meters before the corner :rolleyes:
:lol:
Bram Van Der Stichelen
27 augustus 2010, 16:03
Naar het schijnt is het op dit moment weer hevig aan het regenen tijdens de GP2 quali. Maar vind nergens een live stream :(
cookie
27 augustus 2010, 17:27
Word het morgen Shanghai 2?
met al die regen dat de race gewoon afgelast word na x aantal rondes?
Zou me echt zwaar klote lijken dat Spa,afgelast zou worden?.
De race in Shanghai is nooit afgelast geweest, waar heb je het over?
Misschien dat straks op RTBF wat getoond word van de GP2 in hun f1 programma. De races zenden ze in ieder geval live uit.
Stefan van Renselaar
27 augustus 2010, 17:28
Volgens mij bedoelt hij Fuji ;)
Federici
27 augustus 2010, 17:30
Hahaha, als Michael Herck de pole pakt.. Tsja... Giedo start als laatste.. die is eraf gegleden.
Tazz
27 augustus 2010, 17:40
Volgens mij bedoelt hij Fuji ;)
of Maleisië 2009? ;)
speed9
27 augustus 2010, 18:15
@Stefan van Renselaar : kan (was dat toen button uiteindelijk won?)
@Tazz:Kan ook
Ik bedoelde een race dat halve wegen gestaakt werd en later afgelast door te veel regen,ik dacht dat het Shanghai was maar blijkbaar zit ik er naast
Tazz
27 augustus 2010, 18:32
Ik bedoelde een race dat halve wegen gestaakt werd en later afgelast door te veel regen,ik dacht dat het Shanghai was maar blijkbaar zit ik er naast
nog eens, dat was Maleisië :hammer:
speed9
27 augustus 2010, 18:35
nog eens, dat was Maleisië :hammer:
zeg toch dat ik er naast zat:laugh:
Is en blijft regen,iets dat ik niet te veel van wil hebben op Spa.
Tjerk Korving
27 augustus 2010, 18:51
Hoezo, wat is er mis met regen op Spa dan of überhaupt op welk circuit dan ook? Regen is geen probleem doorgaans, daar hebben ze regenbanden voor. Ander verhaal is zoveel regen dat het zowat circuit veranderd in een rivier maar dat kan je op wel meer circuits krijgen. Sepang, Interlagos en Suzuka bijvoorbeeld waar dat al gebeurde.
Neo-242
27 augustus 2010, 19:04
Zozo, Alonso legt er in beide sessies flink de pees op!
speed9
27 augustus 2010, 19:09
Hoezo, wat is er mis met regen op Spa dan of überhaupt op welk circuit dan ook? Regen is geen probleem doorgaans, daar hebben ze regenbanden voor. Ander verhaal is zoveel regen dat het zowat circuit veranderd in een rivier maar dat kan je op wel meer circuits krijgen. Sepang, Interlagos en Suzuka bijvoorbeeld waar dat al gebeurde.
:hammer:
Ik wil niet dat er te veel regen valt zodat de race na 50% gestaakt word of helemaal niet gereden word.
Beet je regen is wel leuk,dan kan je tenminste talent en geluk beter zien.
@Neo-242 : hij rijd zeker hard,hebben ze stiekem Storm niet laten rijden/Testen?
Bram Van Der Stichelen
27 augustus 2010, 22:18
Laatste voorspellingen:
Morgen zou het de beste dag van het weekend moeten worden. Kans op buien is vrij groot naar het einde van de quali toe, en de eerste GP2 race kan wel eens weer in natte omstandigheden gereden worden.
Voor zondag wordt er veel bewolking verwacht, en buien. Meer valt er niet over te zeggen, alhoewel niet iedereen het over eens hoe het weer zich zal uitspelen. Autosport houdt het op lichte buien, terwijl Ian Fergusson (bbc weerman) het op buien houdt. Ook op websites zijn ze het niet altijd even eens. Weather.com geeft een vrij zonnige dag aan, maar die neem ik het minst serieus van allemaal, want alle belgische weerberichten geven een zwaar bewolkte dag aan met buien. Warm zal het zeker niet worden. Max temperaturen rond de 13°
Spa is natuurlijk altijd ontzettend lastig als het op weersvoorspellingen aankomt, maar dat er regen in de lucht hangt is nu al zo goed als zeker. Alleen is het de vraag wanneer, hoe lang, en hoeveel.
Tim Meuris
27 augustus 2010, 22:24
ik heb gehoord dat zondag de slechtste dag ging worden
nu begin ik toch ook stilletjes te hopen dat de race niet halverwege wordt afgevlagd :(
speed9
27 augustus 2010, 22:24
ik heb gehoord dat zondag de slechtste dag ging worden
nu begin ik toch ook stilletjes te hopen dat de race niet halverwege wordt afgevlagd :(
:closedeyes: +1
NS
28 augustus 2010, 00:35
ach, mocht het afgevlagd worden, geeft de periode voor de SC en het afvlaggen vast een hoop sensatie op spa ;)
Tazz
28 augustus 2010, 01:54
ach komaan, er zijn al zoveel regenraces geweest op Spa, het zal wel niet zo erg worden..
en hier zijn trouwens ook geen moessonregens zoals in Maleisië (alhoewel.. de laatste week begint het er wel op te lijken.. ;) )
Bram Van Der Stichelen
28 augustus 2010, 10:56
Zal zeker niet afgevlagd worden, nooit zal het zo erg worden als in Malaysia.
FP3
http://www.vipstand.net/watch/3544/1/watch-belgian-grand-prix-third-practice-session.html
Sander Hogendoorn
28 augustus 2010, 11:00
95% kans op regen voor de Q zeggen ze net :)
Bram Van Der Stichelen
28 augustus 2010, 11:00
'95% chance of rain for Q1 this afternoon'
Bram Van Der Stichelen
28 augustus 2010, 11:10
Ze waren bezig dat rijders de witte lijnen willen weghalen in de regen hier op spa :rolleyes:
Kharun zei daarop "White lines should stay, it's part of the challenge of racing in the wet"
Geweldige kerel
Bram Van Der Stichelen
28 augustus 2010, 11:13
Ze waren ook bezig over het overtallig gebruik van asfalt run off area's, en opnieuw slaat Kharun de nagel op de kop.
"They're forever changing the tracks making it much more easy"
Ook hamilton en Alonso hebben bij de briefing de nieuwe run offs aangeklaagd. :)
Darthwillie
28 augustus 2010, 11:22
Alleen is Karun niet aanwezig en is het Davidson :p Maar gelijk hebben ze wel.
Die witte lijnen vond ik helemaal bizar, er is een heel makkelijke manier om daar geen last van te hebben, ze niet aanraken :rolleyes:
Bram Van Der Stichelen
28 augustus 2010, 11:45
Weer aan het gieten daar in Spa!
Sander Hogendoorn
28 augustus 2010, 12:04
Davidson doet het ook goed vind ik, zou ook wel eens hem samen met Brundle het verslag op de BBC zien doen :)
Tim Meuris
28 augustus 2010, 12:23
Alleen is Karun niet aanwezig en is het Davidson :p Maar gelijk hebben ze wel.
Die witte lijnen vond ik helemaal bizar, er is een heel makkelijke manier om daar geen last van te hebben, ze niet aanraken :rolleyes:
tis wel zo dat veel van de circuits hierdoor hun charme verliezen
er wordt teveel ruimte toegestaan voor fouten
letterlijk en figuurlijk dan
Darthwillie
28 augustus 2010, 14:12
dit wordt een heel rare sessie :lol: klein foutje en je bent er uit
Kim Van Der Stichelen
28 augustus 2010, 14:13
awesome :thumbup:
Joost van den Heuvel
28 augustus 2010, 15:09
Potdorie.. toch weer Red Bull vooraan!
Die gasten zijn echt bijna niet te kloppen dit jaar.
Sander Hogendoorn
28 augustus 2010, 15:13
Hamilton :thumbup:
verliest 0.4 in de eerste sector door het beetje regen maar pakt toch nog P2 :)
Markie
28 augustus 2010, 15:27
Hamilton :thumbup:
verliest 0.4 in de eerste sector door het beetje regen maar pakt toch nog P2 :)
Ja, eigen schuld McLaren dat ze onnodig een setje softs in Q2 gebruikten en toen het er toe deed, eerste rondje Q3, op een oude set reden. Maar buiten dat, indrukwekkend zoals Hamilton steeds het veld op een seconde reed in zijn 1e rondje in Q1/Q2 :thumbup1:
Ook Webber klasse, het ene rondje dat het moest, deed die het en Kubica zit er ook al het hele weekend goed bij.
Verder Alonso, WTF :surrender:, hoop dat ze bij Ferari een meer een regen set-up hebben, want in Practice was het top en nu in kwalificatie echt heel erg slecht.
I.e.g. lekkere start morgen, droog of nat, met de run naar Les Combes (Red bull vs f-duct), heb er zin in :thumbup:
CavaF1
28 augustus 2010, 15:40
Wat maakt het nu uit wat Hamilton presteert in Q1 en Q2. Het is Q3 dat telt.
Denk dat Alonso ook ver door zn zachte banden heen zat.
Markie
28 augustus 2010, 16:22
Wat maakt het nu uit wat Hamilton presteert in Q1 en Q2. Het is Q3 dat telt.
Denk dat Alonso ook ver door zn zachte banden heen zat.
??? ???
Wat bedoel je daar nu weer mee, het was toch indrukwekkend om te zien hoeveel harder Hamilton ging, in zijn eerste rondjes op het moment dat je nog niet 100% zeker bent van de grip levels?? Laat me raden je bent Ferari fan en je mag de man niet :innocent:
Alonso reed zijn eerste Q3 stint op hards en zijn laatste op nieuwe softs (tenzij Ferari er een verkeerde set er onder gezet heeft, want zoveel rondjes op softs nog niet gereden tot dan toe), waar andere rijders op dat moment op de baan instaat waren hun tijd nog te verbeteren ondanks natte 1e bocht/sector, dat vond ik tegenvallend (tenzij regen set-up) van een coureur van het kaliber Alonso.
Darthwillie
28 augustus 2010, 16:33
verbaasde me ook, ik hoop voor hun dat ze op een natweer setup staan en daarom zo verliezen, snappen doe ik het niet
Robert Saalmink
28 augustus 2010, 16:44
Dat denk ik ook Willie, als het regent morgen dan betekent een pole net zo veel als P10.
Requiem84
28 augustus 2010, 16:59
Als het hard regent is het toch wel prettig om niet teveel spray voor je te hebben.
bobskink
28 augustus 2010, 18:08
??? ???
Wat bedoel je daar nu weer mee, het was toch indrukwekkend om te zien hoeveel harder Hamilton ging, in zijn eerste rondjes op het moment dat je nog niet 100% zeker bent van de grip levels?? Laat me raden je bent Ferari fan en je mag de man niet :innocent:...
Het is ook niet Q3 die telt, het is de uitslag morgen.
Zonde van Alonso, als hij dan een keer serieus indruk kan maken gaat er telkens wat verkeerd, zo erg als Monaco is het gelukkig wel niet, hopelijk voor hemzelf en het spektakel valt het morgen wel mee.
Alleszins nice van Webber, hij rijdt dit jaar zoals het de leider van het klassement behoord.
Raikkonen_WC
28 augustus 2010, 21:55
Ik ben net terug van de kwali in Spa. Wat was dat een geweldige kwalificatie!!!! Poncho op, poncho af, poncho op, poncho af, etc. Hamilton was bloedje snel. Jammer geen pole, maar denk wel dat dit een overwinning wordt voor Hamilton morgen!!!!
Robert Saalmink
28 augustus 2010, 23:57
Yep, die laatste ronde van Hamilton was bijna pole, briljant rondje. Ben benieuwd, op Spa is het goed inhalen.
CavaF1
29 augustus 2010, 09:59
Hoe dikwijls kan je dat zeggen per jaar dat het gemakkelijk inhalen is? Spa, Monza, Canada? Eigenlijk is het triestig met al die nieuwe banen zonder karakter.
Op Spa weet je dat je altijd iets te zien krijgt. Dit weekend in de krant de jaarlijks weerkerende vraag, is Eau Rouge de mooiste bocht ter wereld? Antwoord van de rijders was ja, maar Pouhuon is nu de meest uitdagende van allemaal. Met lege tanks, geen remmen nodig. Toch prachtig dat die allemaal in 1 circuit zitten.
speed9
29 augustus 2010, 10:05
Hoe dikwijls kan je dat zeggen per jaar dat het gemakkelijk inhalen is? Spa, Monza, Canada? Eigenlijk is het triestig met al die nieuwe banen zonder karakter.
Op Spa weet je dat je altijd iets te zien krijgt. Dit weekend in de krant de jaarlijks weerkerende vraag, is Eau Rouge de mooiste bocht ter wereld? Antwoord van de rijders was ja, maar Pouhuon is nu de meest uitdagende van allemaal. Met lege tanks, geen remmen nodig. Toch prachtig dat die allemaal in 1 circuit zitten.
Helaas rijden we de race met 105% liter brandstof dan nodig is,maar ik snap je wel.
Spa is een baan met veel gevoel en verborgen risico,als je net je concentratie verliest.
Requiem84
29 augustus 2010, 10:25
En op alle banen waar je kan inhalen zit het hetzelfde recept. Ik zou Monza vervangen voor Brazilië trouwens.
Eerst een zeer trage bocht waar Downforce geen rol speelt en dan een heel lang stuk. Spa heeft het langste rechtestuk van allemaal... aangezien Eau Rouge gewoon volgas is remmen ze bij Les Combes weer. Tevens helpt zo'n stukje verhoging ook goed voor de wat krachtige motoren.
Als alle circuitbouwers dat nu eens ter harte zouden nemen en zouden implementeren in hun circuits....
speed9
29 augustus 2010, 10:31
En op alle banen waar je kan inhalen zit het hetzelfde recept. Ik zou Monza vervangen voor Brazilië trouwens.
Eerst een zeer trage bocht waar Downforce geen rol speelt en dan een heel lang stuk. Spa heeft het langste rechtestuk van allemaal... aangezien Eau Rouge gewoon volgas is remmen ze bij Les Combes weer. Tevens helpt zo'n stukje verhoging ook goed voor de wat krachtige motoren.
Als alle circuitbouwers dat nu eens ter harte zouden nemen en zouden implementeren in hun circuits....
Of ze zouden van Eau Rouge een rempunt moeten maken,door de bocht iets scherper te maken.
Ze moeten gewoon meer "oude" circuits nemen ipv die zelf-bouwset.
speed9
29 augustus 2010, 10:36
Nieuws | Bridgestone hoopt dat er genoeg intermediates zijn
29-08-2010 | 08:37 | door: Kevin Van Nunen
Bridgestone vreest dat coureurs niet voldoende sets intermediates tot hun beschikking hebben als de race in België onder natte omstandigheden wordt verreden.
Hirohide Hamashima heeft inmiddels zijn zorgen uitgesproken. Hamashima heeft de titel head of motorsport tyre development en is zeg maar de baas bij de Japanse bandenleverancier. Hij vreest voor een 'marginale situatie'.
Coureurs hebben dit seizoen slechts vier sets intermediates voor een compleet Grand Prix-weekend tot hun beschikking en dat blijkt dit keer in Spa-Francorchamps allemaal wat krap te zijn omdat de eerste set op vrijdag al is gebruikt.
Ook tijdens de kwalificatie deden de intermediates dienst onder verschillende auto's. Red Bull riep daarom Sebastian Vettel al op voorzichtig te zijn en indien nodig een setje te sparen. “Het verbaasde me dat iedereen in de tweede vrije training al op intermediates reed”, aldus Hasmashima.
“Ik begreep dat een setje na vijf tot tien ronden al aan vervanging toe is. Als dat in een race van 44 ronden gebeurt, kan het wel eens krap worden. Zeker omdat er dus al een setje intermediates is opgerookt.”
Hamashima beklemtoont dat vier sets intermediates normaal gesproken genoeg zijn, maar dat de regen van vrijdag verandering in de situatie brengt. “Of we het redden dit weekend? Ik weet het echt niet.”
Naast vier sets intermediates krijgen de coureurs ook drie sets regenbanden toegewezen voor alle sessies.
bron (http://www.formule1.nl/articleview/14414)
Word leuk dan als het gaat regenen,dan is het de keuze starten op Full-wets of Inter en dan overstappen op Slicks of Wets.
Of letterlijk de banden op roken tot slicks (zoals ooit Schumi en tich anderen het deed:door rijden tot het slicks zijn)
Sander Hogendoorn
29 augustus 2010, 10:39
Tja, eigen schuld. Je kunt van te voren ook wel uitrekenen dat als het op Spa elke dag tijd is voor inters dat je aan de krappe kant gaat zitten met maar 4 setjes. Maar dat maakt het wel leuker als het vanmiddag weer zo wisselvallig is als gister en vrijdag :)
Raikkonen_WC
29 augustus 2010, 10:45
Hoe is het weer er op dit moment eigenlijk? En al wat bekend wat de voorspelling rond 2 uur is?
Sander Hogendoorn
29 augustus 2010, 10:48
"Wisselvallig met enkele buien, lokaal met een donderslag" aldus de Belgische teletekst ;)
Edit: http://www.meteox.be/3daagse.aspx?soort=grt-024regenverwachting&jaar=-10&type=regenverwachting
Lijkt er op dat er wel wat gaat vallen
Requiem84
29 augustus 2010, 10:57
Drivers warned about La Source run-off
By Jonathan Noble Sunday, August 29th 2010, 08:02 GMT
Formula 1 drivers have been warned they will be punished if they gain positions by exploiting the run off area at La Source on the opening lap of the Belgian Grand Prix.
As Kimi Raikkonen showed last year, if you run wide coming out of the first corner it can give you added momentum to for the run down through Eau Rouge and up to Les Combes - which can help you overtake cars ahead.
FIA race director Charlie Whiting and stewards' advisor Nigel Mansell have, however, made it clear ahead of the Spa race that any driver pulling off such a stunt in today's race risks a penalty if they use it to gain position.
Extra artificial grass has already been added to the exit of La Source to try and discourage drivers from doing it - but even so it can still be beneficial to run wide.
Lewis Hamilton said he hoped all drivers had taken on board the message from Whiting and Mansell.
"It was raised by a few of the drivers and Nigel Mansell said we had to drive within our limits and be fair," explained the McLaren driver. "We all know we need to stay between the white lines and hopefully everyone is fair."
Although drivers have been told they will be let off using the escape road if they are forced wide, Michael Schumacher thinks that has opened up further complications.
He suggested that drivers could put themselves in a position where they deliberately get themselves forced wide – as he reckons Raikkonen did last year.
"I think we will probably have some discussion about this, because whether you anticipate being pushed out or whether you have to wait to be pushed out is important," he said.
"If you look at Kimi, he would not have been able to do this line [last year] keeping his speed on. He should have had to brake. He was anticipating having to make this move to avoid maybe to slow down. Is this right? Is this wrong? We will find out.
"Luckily we have a driver colleague that helps the stewards to find the right decision so Nigel, having his experience, I hope he will judge it well and make the right decision."
Schumacher is confident the matter will be effectively policed now that a former driver was on the stewards' panel.
"I think it is very important to have the right ones, who have a good judgement about things. Certainly it improves the situation compared to the past when, in all fairness, there have been stewards who have never sat in a race car so it was difficult to understand what our point of view is and what we have to do, or what we might not have to do."
As well as the first corner clampdown, Jenson Button hopes the stewards are just as strict on drivers straight-lining the corner at Raidillon.
"At the top of Eau Rouge, I made the point that a lot of cars can go straight there and you can gain a lot of time," said the reigning world champion. "Hopefully they will be looking at that also."
Eindelijk, zoals het hoort. Veel coureurs in de afgelopen jaren die zo posities gewonnen hebben terwijl dat eigenlijk oneigenlijk (no pun intended) gebruik van de baan is. Natuurlijk ook inherent aan het huidige design met overal uitloopstroken..
Marc Vos
29 augustus 2010, 11:02
Ik ga vanmiddag naar het oldtimerfestival in Moerdijk met me brommer en dan moet ik helaas de wedstrijd op Spa missen. Is er een mogelijkheid om de volledige wedstrijd terug te zien (en nee, opnemen is geen optie..:closedeyes:)? Zijn de F1 wedstrijden ook terug te zien op rtlgemist.nl?
Alvast bedankt, :)
Raikkonen_WC
29 augustus 2010, 11:03
Ik ga vanmiddag naar het oldtimerfestival in Moerdijk met me brommer en dan moet ik helaas de wedstrijd op Spa missen. Is er een mogelijkheid om de volledige wedstrijd terug te zien (en nee, opnemen is geen optie..:closedeyes:)? Zijn de F1 wedstrijden ook terug te zien op rtlgemist.nl?
ZIjn vaak na de race al te downloaden. Of RTLGemist ze heeft weet ik eerlijk gezegd niet.
Sander Hogendoorn
29 augustus 2010, 11:04
Ja, voor 1,30 :p
Volgens mij komt er om 18:00 wel een samenvatting op RTL7 :)
Sander Hogendoorn
29 augustus 2010, 12:16
Jonathan Legard on Twitter:
Alonso on a wet setup for the race. Worried by lack of pace in dry practice before qualifying. All forecasts suggest rain this afternoon
Darthwillie
29 augustus 2010, 12:33
Ah dat zou iets verklaren idd,
ander leuk iets is dat Adrien Tambay de GP3 race heeft gewonnen, halverwege de race was er een regenbui en hij bleef als enige buiten op slicks, toen de regenbanden rijders 3 ronden later op zijn staart hingen was het al weer zo droog dat ze geen voordeel meer hadden. Ik gok dat de F1 mensen met interesse hebben gekeken. Met dat soort buien gaat het een rare race worden.
Daniël
29 augustus 2010, 12:45
Ja, leuke race was dat net! Echt heel tof dat Tambay het uiteindelijk net haalde, risico nemen werd beloond. :) Jaap van Lagen trouwens knap 3e in de Porsche Supercuprace geworden!
cookie
29 augustus 2010, 12:53
gewoon downloaden van de betere torrent sites. Zo volg ik de Indycars dit jaar, kwaliteit is meestal beter dan dat je het op tv ziet (als het van een HD zender is opgenomen).
Ben benieuwd naar de race, als het half zo spannend word als de GP2 race gisteren is het al goed (maar wat zonde van D'ambrosio datr hij weer autopech had)
Op de Nurburgring regent het momenteel bij de GTmasters race die ik aan het kijken ben. Veel kans dat dit naar Spa trekt.
Pingguest
29 augustus 2010, 13:02
Dit wordt een spannende race. Welke coureur heeft zijn auto afgesteld op regen, daarmee zijn kwalificatie opgeofferd, maar in staat naar voren te vechten? Gaan de coureurs het wel redden met hun beperkte aantal intermediates? Zeer interessante vragen die een mooie race beloven.
Bram Van Der Stichelen
29 augustus 2010, 13:05
Het zou op dit moment aan het regenen zijn.
Weersvoorspellingen zien er slechter uit ivm gisteren. Vandaag zou het zwaarbewolkt moeten zijn met regen/buien, en ontzittend fris met maxima rond de 11°.
Het is natuurlijk nog steeds spa, dus voorspellingen zijn niet altijd even accuraat. Voor het zelfde geld zien we geen regen :innocent:
Webcam in Spa:
http://www.panoramablick.com/index.php?nav_id=983&kat_id=4200&cam_id=3549&action=showkat&lang=de
Sander Hogendoorn
29 augustus 2010, 13:19
Dat eerste item bij de voorbeschouwing op BBC :thumbup:
Fabian de Jong
29 augustus 2010, 13:44
Als ik de buienradar erbij pak, zegt die geen regen.
TheRealms
29 augustus 2010, 13:46
Ik ben alweer naar BBC overgestapt, ik kan het taalgebruik van Allard Kalff echt niet uitstaan, ongelofelijk veel spelVouten en wie the hell is stefano domenikale?
Rogue
29 augustus 2010, 13:49
Knap dat je spelfouten in gesproken woorden kan herkennen. :P Maar ik kijk al 2 seizoenen alleen BBC. Ik ben vaak wel gecharmeerd van het commentaar van Olav Mol, maar ik kan gewoon niet tegen al die reclame.
Als ik de buienradar erbij pak, zegt die geen regen.
Inderdaad, ik zie het ook niet. :( Op de BBC zeggen ze net ook dat het komende half uur geen regen verwacht wordt.
TheRealms
29 augustus 2010, 13:54
Sorry, ik bedoel natuurlijk uitspraakVouten :P Anyway, ik eindig al een paar jaar lang met het duitse rtl en de bbc, maar dit jaar kijk ik de race ook vrijwel altijd op bbc, het is wat mij betreft gewoon in alle opzichten beter. Daarnaast ben ik McLaren en Button fan, dus dan is het niet echt een probleem om naar een engelse zender te kijken :P.
Men zegt overigens regen tegen het einde van de race, normaal gesproken als ik dat hoor is de race kurkdroog, maar spa-francorchamps is niet te vertrouwen he :P.
Richard117
29 augustus 2010, 13:54
Mooi toch, wisselende omstandigheden :thumbup:
Dan wordt de actie nog groter dan wanneer je continu regen hebt.
speed9
29 augustus 2010, 14:00
Word leuk de blauwe lucht is veranderd in donkere wolken op sommige plekken.
Niels Draijer
29 augustus 2010, 14:03
Starten Guys!!!
TheRealms
29 augustus 2010, 14:04
YEAH YEAH YEAH!!! Geweldige start wat mij betreft! :D
Ow en al regen daar!!! :D
OMG YEAH! DIT IS VET!!! :D
speed9
29 augustus 2010, 14:05
Regen !!!!!=D
Hopelijk rijd schumi door,en dan als het harder gaat regen er binnen.
Bari er uit ???
Bramzel
29 augustus 2010, 14:05
Regen! Woohoo :D Spa weather :D
speed9
29 augustus 2010, 14:07
Regen! Woohoo :D Spa weather :D
Spageel
Savety car out !
Word het dus nu allemaal er binnen of de helft blijf buiten?
Bramzel
29 augustus 2010, 14:08
Aaargh! Laat ze nou toch eens racen in vredesnaam!
TheRealms
29 augustus 2010, 14:09
Dit dus, the pussyfication of formula 1 is continuing.....
speed9
Bari stond tussen de pit ingang en de bocht,dus gevaarlijk.
Daar gaat zijn 300ste GP.
Darthwillie
bizar dit, waarom gaan ze niet voor inters???? Alonso kan goed gokken of heel pech hebben
speed9
29 augustus 2010, 14:11
bizar dit, waarom gaan ze niet voor inters???? Alonso kan goed gokken of heel pech hebben
Het regent niet overal dus of niet te lang.
Volgens mij hebben ze erg een last meer van qua regen of zitten we er naast?
Bramzel
29 augustus 2010, 14:11
Bari stond tussen de pit ingang en de bocht,dus gevaarlijk.
Daar gaat zijn 300ste GP.
Onzin, niks wat een gele vlag niet had kunnen oplossen. Desnoods dubbel geel, maar daar geef je geen safetycar voor. Is gewoon paniekvoetbal van de FIA, erg jammer.
Bramzel
29 augustus 2010, 14:14
Gegokt en verloren, helaas voor Alonso.
Barrichello ging ook hard bij Alonso naar binnen zeg, potdikke! Stevig autootje die Ferrari!
Daniël
Mja, ik dacht even dat het voor debris op de baan was, maar dat was ook niet het geval volgens mij. Jammer.
Ook jammer is de verkeerde gok van Alonso. Wel knap dat z'n Ferrari nog rijdt, was nog een grote klap.
TheRealms
Ongelofelijk dat die Ferrari heel is gebleven na die klap van Barrichello!!
Darthwillie
29 augustus 2010, 14:15
Hamilton vermaakt zich wel zo te zien :blink: indrukwekkend
TheRealms
29 augustus 2010, 14:21
Button verliest echt constant enorm veel tijd in sector 2, ik vermoed dat Vettel er dadelijk wel voorbij gaat.
speed9
29 augustus 2010, 14:26
Schumi zak,had nou niet direct de bocht in lopen sturen.
jp_f1
29 augustus 2010, 14:30
waarom niet? Hij zat er voor
speed9
29 augustus 2010, 14:35
waarom niet? Hij zat er voor
Maar niet 100%,want anders zou die hem niet geraakt hebben.
Binnen nu en 5 minuten gaat het regenen aldus de board radio,
TheRealms
29 augustus 2010, 14:35
Aaaaaah verrekte zak van een vettel!!!!
El Maestro
29 augustus 2010, 14:36
Neeee!!!! Vettel!
Darthwillie
Vettel sukkel, die vergooit iedere kans die hij heeft
Bramzel
Woah, da's einde race voor Button :(
jp_f1
29 augustus 2010, 14:38
lekkere stomme actie van Vettel :S. Ook al ligt er misschien water, daar kon ie toch nooit inhalen
Darthwillie
Einde kampioenschap Button ook denk ik zo
speed9
Vettel raakt hem kwijt,glijd vol naast button er in en kan nog door rijden ook.
Echt klote,kijken of FIA hem nog een straf geeft,maar hij raakt hem gewoon eerder kwijt voordat die button raakt.
Bramzel
29 augustus 2010, 14:39
Echt zonde, hij deed een fantastische klus door een snellere Vettel achter zich te houden. Had goede hoop op een 1-2 voor McLaren :( Gelukkig rijdt Hammie nog steeds fier voorop.
TheRealms
29 augustus 2010, 14:39
Wat is dat toch met Spa en Jenson? Betaald Bernie coureurs om ervoor te zorgen dat hij in Belgie niet aan de finish komt ofzo? xD
Bramzel
29 augustus 2010, 14:42
Verdiende drive-through voor Vettel. Die gaat het kampioenschap niet pakken dit jaar, en dat heeft hij 100% aan zichzelf te danken.
Niels Draijer
29 augustus 2010, 14:43
Dom van Vettel maar dit soort dingen kunnen gebeuren. Was niet met opzet en zelf wordt 'ie er ook niet beter van qua positie. Dit soort dingen houden het wel spannend ;)
speed9
29 augustus 2010, 14:44
Mag ik zeggen dat Schumi wel lekker rijd ondanks die +10 grid penalty van de vorige GP?
Btw Vettel gaat door de pits en nog wel close met die muur ook O.o.
TheRealms
29 augustus 2010, 14:44
OMG, wat een msn-taal wordt daar gebruikt zeg, Drive Thru' penalty.... Doen ze dat altijd al? Ik vind het er een beetje kneuzig uit zien...
Darthwillie
29 augustus 2010, 14:46
Drive through vind ik overdreven, hij raakt Button in een spin waar hij in raakt om Button te onwijken. Ongelukkig maar geen DT waard.
Niels Draijer
29 augustus 2010, 14:47
OMG, wat een msn-taal wordt daar gebruikt zeg, Drive Thru' penalty.... Doen ze dat altijd al? Ik vind het er een beetje kneuzig uit zien...
OMG maar 'thru' is naar mijn mening een normaal woord.
speed9
Zei ik vorige keer ook al.
Dat er Drive Thru' stond,maar dan zonder '.
Btw lekkere lucht daar-o.
Robert Saalmink
Jammer, vijf man binnen een seconde voor P2, die strijd is nu wel voorbij :( Alonso gaat ongemerkt ook lekker trouwens, 52-ers nu en is al wat taaien voorbij gegaan. Geen idee of hij nog een pitstop moet maken trouwens.
Vettel is pissed, rijdt nu 50-ers :)
Bramzel
29 augustus 2010, 14:52
Sutil gaat ook weer lekker met Schumi voor hem die nog moet stoppen.
[edit] Zo, wordt even een Mercedes voorbijgeblazen door een klantenmotor... ;)
TheRealms
29 augustus 2010, 14:53
Whahaha xD Sutil, Michael who?
jp_f1
29 augustus 2010, 14:54
Lekke band voor Vettel. Gaat lekker vandaag :S
Bramzel
29 augustus 2010, 14:54
Jemig, wil Vettel gewoon geen punten of zo? Al kon hij hier niet veel aan doen zie ik nu in de replay.
Stefan van Renselaar
29 augustus 2010, 14:55
Vettel is niet echt lekker bezig vandaag..
Daniël
29 augustus 2010, 14:55
Persoonlijke fouten doen Vettel (wederom) de das om. Een gigantisch talent, maar als hij dit niet eruit krijgt, wordt hij nooit kampioen.
TheRealms
29 augustus 2010, 14:56
OMG maar 'thru' is naar mijn mening een normaal woord.
-thru
an informal, simplified spelling of through.
We zijn niet in een cafe of wel?
Anyway, ik vond de DT niet echt terecht, deze lekke band echter wel. :p
speed9
29 augustus 2010, 14:57
Persoonlijke fouten doen Vettel (wederom) de das om. Een gigantisch talent, maar als hij dit niet eruit krijgt, wordt hij nooit kampioen.
Ik vind gewoon dat Webber kampioen moet worden,ben het zo zat met Vettel kan dit en kan dat.
Hij heeft genoeg talent maar is een ongerichte projectiel die ingeknepen moeten worden.
Darthwillie
29 augustus 2010, 14:57
hmm, lastig, Luizzi gaat ook niet helemaal vrijuit in deze.
CavaF1
29 augustus 2010, 14:58
Vettel zn probleem is zn ego. Als hij dat niet van zich afgooit dan zal het nooit lukken voor hem.
Slim van Massa om daar niet voorbij te steken in de busstop.
jp_f1
29 augustus 2010, 15:00
Vettel zn probleem is zn ego. Als hij dat niet van zich afgooit dan zal het nooit lukken voor hem.
Slim van Massa om daar niet voorbij te steken in de busstop.
Hij mocht ook niet. Hing een gele vlag
CavaF1
29 augustus 2010, 15:00
Wat bedoel ik dan denk je?
Bramzel
29 augustus 2010, 15:01
Tsja, om dat nou speciaal slim te noemen. Is gewoon normaal toch? Je maakt het spannender dan het is...
jp_f1
29 augustus 2010, 15:02
Wat bedoel ik dan denk je?
Nou er zijn er daar nog wat af gegaan ;)
Darthwillie
29 augustus 2010, 15:02
Zo ondertussen is die Renault ook behoorlijk indrukwekkend met zijn F-duct
TheRealms
29 augustus 2010, 15:04
Het spannendste zou nu natuurlijk zijn als Webber en Hamilton ook nog uit zouden vallen :P
CavaF1
29 augustus 2010, 15:06
Massa is serieus aan het knoeien in de 2e sector, verliest daar steeds een seconde.
Stefan van Renselaar
29 augustus 2010, 15:09
Full wets lijkt mij een beetje overdreven..
Darthwillie
29 augustus 2010, 15:09
Vettel MOEt nu gokken op inters
Bramzel
29 augustus 2010, 15:10
AAArgh, Hamilton, niet doen!!!! M'n bloeddruk lul! :D
CavaF1
29 augustus 2010, 15:11
Die heeft toch altijd geluk, ongelooflijk.
Bramzel
29 augustus 2010, 15:12
Kubica geeft daar toch jammerlijk z'n 2e plek weg, zonde :(
Gaat nog heel spannend worden, wie haalt het meest uit zijn inters? Webber zit nu wel heel dicht op Hamilton.
jp_f1
29 augustus 2010, 15:15
vettel en alonso zijn in onderzoek door de stewards vanwege iets in de pitstraat
Bramzel
29 augustus 2010, 15:17
vettel en alonso zijn in onderzoek door de stewards vanwege iets in de pitstraat
Yeh, Alonso werd weggestuurd en kwam samen met Vettel uit, wheelbanging in de pitlane.
Alonso eraf, dit moet SC worden, en dan wordt het heel erg spannend aan het eind!
CavaF1
29 augustus 2010, 15:18
Pff, kan iemand Alonso zn C4 geven aub?
El Maestro
29 augustus 2010, 15:19
Pff, rot toch op met die safety car!
Bramzel
29 augustus 2010, 15:20
Ben toch heel benieuwd of ze het redden met Inters of dat ze toch nog een keer naar binnen moeten gaan komen. Zenuwslopend einde!
Kim Van Der Stichelen
Die SC is volledig te rechtvaardigen hoor....
Bramzel
Dit keer was hij terecht hoor, Alonso's wagen stond midden op de weg.
Kim Van Der Stichelen
Ben toch heel benieuwd of ze het redden met Inters of dat ze toch nog een keer naar binnen moeten gaan komen. Zenuwslopend einde!
Iedereen zal afwachten wat al de anderen doen :) Zou iemand een Alonsotje doen en in de laatste ronde pitten en een hoop wagens inhalen?
speed9
29 augustus 2010, 15:21
Pff, kan iemand Alonso zn C4 geven aub?
Toch een SC finish of een last lap race ?
jp_f1
29 augustus 2010, 15:21
Maar hij zou nu weer weg kunnen. Auto is weg gehaald
Darthwillie
29 augustus 2010, 15:23
doet er lang over die SC :huh1:
CavaF1
29 augustus 2010, 15:24
Hier komen brokken van.
Niels Draijer
29 augustus 2010, 15:24
-thru
an informal, simplified spelling of through.
We zijn niet in een cafe of wel?
Anyway, ik vond de DT niet echt terecht, deze lekke band echter wel. :p
We zijn niet in een café maar jij praat ook met msn taal dus schijnbaar is normaal...
Spannende laatste ronden. Ben benieuwd wat de full wets doen in deze omstandigheden.
Bramzel
29 augustus 2010, 15:25
Heul spannend dit, keep it going Hamilton!
[Edit 1] Lol, Rosberg pakt Schumacher even terug ;)
[Edit 2] Holy friggin schmoly Trulli, had je toch bijna even een concullega in je snuffert! Komt hij goed weg!
TheRealms
29 augustus 2010, 15:27
Die heeft toch altijd geluk, ongelooflijk.
Heeft niks met geluk te maken, ten eerste bestaat geluk niet, alles is logisch te verklaren, ten tweede is dit geval het al helemaal niet, aangezien een amateur zeker te weten stil was komen te staan en een pro (zoals Hamilton) niet, het heeft puur en alleen te maken met skills in een race-auto en het concentratievermogen van coureurs in alle, maar vooral verraderlijke omstandigheden.
HAHA Yeah! Rosberg! You made my day! :D
speed9
29 augustus 2010, 15:27
Heul spannend dit, keep it going Hamilton!
Lol, Rosberg pakt Schumacher even terug ;)
Crash course?
Het is lekker nat daar,beetje glijden en sturen.
Toch leuk Spa,alleen jammer dat ze er maar 1 x per jaar er rijden.
Bramzel
29 augustus 2010, 15:29
Ghehe, op BBC hadden ze het over 'De La Rosa keeping it together', ze hadden de woorden nog niet uitgesproken of je zag hem in het hoekje van Liuzzi's onboard d'r af schuiven ;)
Schitterend ook die vortex wolkjes bij de achtervleugels.
Darthwillie
29 augustus 2010, 15:33
Webber lacht zich een bult, zijn concurenten lijken wel hun uiterste best te doen hem kampioen te maken wat hij ook doet :laugh: Alleen Hamilton werkt nog niet mee.
CavaF1
29 augustus 2010, 15:37
Mooie race, winnaar is een anti-climax maar dat is een persoonlijke keuze.
Vettel laat zien dat hij nog rijdt zoals een tiener. Jammer voor Jenson dat die het nu ook kan schudden.
Robert Saalmink
29 augustus 2010, 15:39
Hamilton wederom gewoon goed gereden, het hoofd koel gehouden en het aan de rest overgelaten om P1 af te pakken, wat ze niet gelukt is.
Pingguest
29 augustus 2010, 15:40
Alonso verspeelt zijn kansen op de titel, dat werpt een interessant licht op Hockenheim.
Bramzel
29 augustus 2010, 15:41
Dat was weer een middagje genieten :) Heel gave race, Spa maakt het weer waar. En wederom een goede race van Hamilton, Webber is sympathiek maar ik hoop toch echt op een 2e titel voor Lewis.
CavaF1
29 augustus 2010, 15:43
Dat was weer een middagje genieten :) Heel gave race, Spa maakt het weer waar. En wederom een goede race van Hamilton, Webber is sympathiek maar ik hoop toch echt op een 2e titel voor Lewis.
Hamilton maakt geen schijn van een kans als hij binnen 2 weken Monza niet verlaat met 20 punten voorsprong. Teveel medium-high downforce circuits op komst.
cookie
29 augustus 2010, 15:45
Heb ervan genoten :thumbup: Hamilton subliem, Vettel de loser. Maakt teveel fouten dit seizoen. Verder pech voor Button en Alonso (daarna ook nog een grote fout)
Webber en Hamilton staan verdient op kop, hebben dit seizoen de minste fouten gemaakt en zijn overal snel. Wie van die 2 kampioen word maakt me niet uit, als het maar spannend blijft.
Bramzel
29 augustus 2010, 15:45
Hamilton maakt geen schijn van een kans als hij binnen 2 weken Monza niet verlaat met 20 punten voorsprong. Teveel medium-high downforce circuits op komst.
We'll see. Aan het begin van het seizoen leek niemand een schijn van kans te hebben tegen de Red Bulls, it ain't over 'till its over. Ik blijf gewoon hopen :)
Rogue
29 augustus 2010, 15:46
Mooie race, winnaar is een anti-climax maar dat is een persoonlijke keuze.
Vettel laat zien dat hij nog rijdt zoals een tiener. Jammer voor Jenson dat die het nu ook kan schudden.
Anti-climax? Dat had je toch aan kunnen zien komen aangezien hij van begin tot eind aan kop reed. :P
Fantastische race, had nog iets meer regen mogen vallen van mij, vooral halverwege de race, maar eigenlijk heeft Spa het niet eens nodig. Beste en mooiste circuit op de kalender! :)
Trulli heeft echt mazzel gehad zeg, had zomaar een andere auto in z'n helm kunnen hebben! :surrender:
Hamilton! :thumbup:
Sutil! :thumbup:
Vettel! :censored:
CavaF1
29 augustus 2010, 15:49
Anti-climax? Dat had je toch aan kunnen zien komen aangezien hij van begin tot eind aan kop reed. :P
Weet het maar 10cm heeft over zijn winst beslist en die lag voor mij aan de verkeerde kant. :)
RSRoy
29 augustus 2010, 16:05
Leuke race. Het had van mij in het midden gedeelte van de race nog wel een keer mogen regenen maar ik heb me verder prima vermaakt deze zondagmiddag.
Ik verwacht dat Hamilton toch kampioen gaat worden. Denk dat Webber meer foutjes zal gaan maken naarmate hij in de race onder druk wordt gezet.
Joost van den Heuvel
29 augustus 2010, 16:16
Het was weer een echte Spa race hoor! Regen en drama all around.
Webber mag in z'n handjes knijpen met z'n 2e plek nadat z'n wagen maar met moeite weg kwam bij de start. Vooral dankzij Vettel die Button en zichzelf uitschakelde en Kubica die te druk bezig was met de instellingen op z'n stuur waardoor hij z'n pitbox miste.
Sander Hogendoorn
29 augustus 2010, 16:19
Prachtige Spa-race zoals bijna altijd :thumbup:
Verdiende winnaar, en in mijn ogen de grootste titelfavoriet, ondanks dat er nog circuits als Suzuka aankomen waar RBR voordeel zal hebben.
Ik zou Kubica volgend jaar wel eens in een Ferrari naast Alonso willen zien, indrukwekkend wat hij in die Renault nu al een heel seizoen laat zien :)
En toch weer even Kobayashi noemen, solide 8e plaats en alweer 21 punten totaal :)
Neo-242
29 augustus 2010, 16:26
Voor wie de aftertalk op BBC niet gezien heeft: Schumacher kwam aan Vettel zijn oor trekken toen Vettel werd geïnterviewd door de BBC:lol::thumbup:
Darthwillie
29 augustus 2010, 16:28
Vraag me toch af of RBR wat snelheid kwijt is nu de voorvleugels zwaarder getest wordt. Brawn merkte al op dat bepaalde vleugels hoger leken te zijn.
Neo-242
29 augustus 2010, 16:33
Natuurlijk boeten Red Bull & Ferrari aan snelheid in.
Jordan kan dan wel lullen dat McLaren het zo moet laten en niet zo negatief moeten doen en hun concentreren op de eigen wagen, als McLaren hiermee voor de rest van het seizoen op gelijke hoogte komt met Red Bull, zou ik niet tegen Hamilton gaan wedden voor de titel.
Richard117
29 augustus 2010, 16:54
Vind de straf van Vettel niet terecht. Hij spint echt niet expres en was met die schade al genoeg gestraft. Tuurlijk is het vervelend voor Button, maar voor mij is het gewoon een race ongeluk.
Verder natuurlijk een mooie race met inhaalacties, regen en volle tribunes :thumbup:
Ik zie dit toch echt veel liever dan de Tilke circuits ;)
Kim Van Der Stichelen
29 augustus 2010, 16:58
Een collega voor me gaat al jaren en het begint toch ook wel te kriebelen eerlijk gezegd. Maar het blijft een klap geld, want ik hou er niet van ergens niet te mogen staan en dan moet je al richting gold gaan :surrender:
CavaF1
29 augustus 2010, 16:59
Een collega voor me gaat al jaren en het begint toch ook wel te kriebelen eerlijk gezegd. Maar het blijft een klap geld, want ik hou er niet van ergens niet te mogen staan en dan moet je al richting gold gaan :surrender:
Als je iets heel graag wil op je 26e dan werk en spaar je er toch voor. Tis dan dat je het moet doen.
bobskink
29 augustus 2010, 17:05
Begin en einde was super, de rest wat middelmatig.
Hamilton reed goed, maar had geluk dat hij bij zijn ritje naast de baan zonder schade overleefde, voor hetzelfde geld was het gedaan. Het geluk van een kampioen waarschijnlijk :huh1:
Webber heeft het hoofd koel gehouden ondanks alles.
Sutil was super en in tegenstelling tot degenen die voor hem finishten foutloos.
k ben benieuwd naar wat Vettel achteraf allemaal te vertellen zal hebben, want hij gaat nooit in de fout, het is altijd de ander. :p
bobskink
29 augustus 2010, 17:12
Als je iets heel graag wil op je 26e dan werk en spaar je er toch voor. Tis dan dat je het moet doen.
Vind ik ook, hoewel het schijtte duur blijft, je de piloten maar 44 keer ziet voorbijrijden en je zelfs geen uitloopronde te zien krijgt.
Je kan er een jaar voor sparen, iedere maand 50 € opzij leggen ofzo en dan raak je wel aan een deftig plaatsje.
Sander Hogendoorn
29 augustus 2010, 17:15
Ik ben benieuwd naar wat Vettel achteraf allemaal te vertellen zal hebben, want hij gaat nooit in de fout, het is altijd de ander. :p
Vettel heeft na afloop tegenover de BBC meteen al zijn geëxcuseerd tegenover Button ;)
Kim Van Der Stichelen
29 augustus 2010, 17:31
het geld is geen probleem, het probleem is dat ik het z'n geld niet waard vind ;)
Sander Hogendoorn
29 augustus 2010, 17:34
Vind ik ook, gelukkig ben ik er in 2002 naartoe geweest toen het nog een stuk goedkoper was :p
En een keer in 2007 tijdens testdagen.
Requiem84
29 augustus 2010, 18:01
Begin en einde was super, de rest wat middelmatig.
Hamilton reed goed, maar had geluk dat hij bij zijn ritje naast de baan zonder schade overleefde, voor hetzelfde geld was het gedaan. Het geluk van een kampioen waarschijnlijk :huh1:
Webber heeft het hoofd koel gehouden ondanks alles.
Sutil was super en in tegenstelling tot degenen die voor hem finishten foutloos.
k ben benieuwd naar wat Vettel achteraf allemaal te vertellen zal hebben, want hij gaat nooit in de fout, het is altijd de ander. :p
Het is heel grappig om te zien dat als het iemands favoriet is het zijn kunde is waardoor hij op de baan blijft, terwijl het bij een ander altijd geluk is. Hamilton reed heel voorzichtig, maar nét niet voorzichtig genoeg, toen hij eenmaal de baan af was deed hij 't precies goed om niet vast te komen in 't grind.
Bijna iedereen had wel z'n momentje deze race...
-Webber bij de start
-Kubica in de pits
-Alonso over de kerbs
etc.
Het was in ieder geval weer een behoorlijk entertainende race!
Neo-242
29 augustus 2010, 18:04
Als je autosportfan bent moet je F1 minstens 1 keer live gezien hebben, dan besef je pas goed wat voor ongelooflijke wagens het zijn. Ik ben 98-99-00-01 + 2 keer op de testdagen in 07 geweest. Als je naar spa gaat in augustus heb je véél kans op regen. Volgens mij weten ze dat ook bij de FIA ;)
Is het zijn geld waard? Natuurlijk niet, met bronzen tickets die al veel geld kosten mag je in het slijk gaan staan als het regent. En verop parkeren:D
Maar je hebt gelijk, als je graag snelle single-seaters ziet, kan je gratis naar de World Series by Renault, en zie je ook nog een paar rondjes een F1 passeren ;)
Richard117
29 augustus 2010, 18:12
Heb 1x de F1 bezocht en dat heb ik niet zelf hoeven te betalen.
Anders was ik waarschijnlijk nog nooit bij een GP geweest. Vind het gewoon te veel geld voor veel te weinig. Ik geniet veel meer van een LMS, WTCC, Superleague, FiaGT, Renault World Series etc raceweekend waar alles veel goedkoper is, meer actie op de baan en ook nog eens een dagvullend programma.
Heb mijn F1 bezoek toen op de Speed & Design beurs in Utrecht gewonnen, destijds werd op de beurs de fanclubdag van Jos Verstappen gehouden. Heb ik 2 prijsvragen mee gewonnen. 1e keer was een dag karten met Verstappen en andere jongens(waaronder Ho Pin Tung) van mijn leeftijd (jaar of 12 toen). Het 2e jaar won ik een reis naar de Gp op Spa, werd de editie van '98 dus een hele bijzondere race :)
bobskink
29 augustus 2010, 18:37
Het is heel grappig om te zien dat als het iemands favoriet is het zijn kunde is waardoor hij op de baan blijft, terwijl het bij een ander altijd geluk is. Hamilton reed heel voorzichtig, maar nét niet voorzichtig genoeg, toen hij eenmaal de baan af was deed hij 't precies goed om niet vast te komen in 't grind.
Waarschijnlijk bij velen wel, maar als mij favorieten van de baan gaan hebben ze altijd prijs :( bij Schumacher en Hamilton komt het geregeld goed uit. Alleszins, het mag op zijn minst vermeld worden.
Door al dat gedoe op het einde is er weinig meer gesproken over Alonso die door Rubens werd aangereden, daar kon Alonso nu werkelijk zelf niets aan doen en het verknoeide wel goed zijn race. Want daardoor moest hij harder rijden en maakte hij natuurlijk die fout op het einde. :p
Darthwillie
29 augustus 2010, 18:42
Gek genoeg is Barrichello niet bestraft voor die crash met Alonso, het wordt gezien als een race-incident, vreemd dat ze Vettel dan wel bestraffen. Vind ik meten met 2 maten.
gpupdate.net
Kim Van Der Stichelen
29 augustus 2010, 18:43
Gek genoeg is Barrichello niet bestraft voor die crash met Alonso, het wordt gezien als een race-incident, vreemd dat ze Vettel dan wel bestraffen. Vind ik meten met 2 maten.
gpupdate.net
Beetje moeilijk om Barrichello een DT te geven ;)
Darthwillie
29 augustus 2010, 18:45
5 plaatsen achteruit volgende race ;)
Kim Van Der Stichelen
29 augustus 2010, 18:48
5 plaatsen achteruit volgende race ;)
Zit je opnieuw met 2 maten en gewichten, de ene een drive through en de andere een grid penalty ;)
Maar ik snap je punt wel :) Hoewel ik wel vind dat er bij Barrichello verzachtende omstandigheden waren, iedereen ging daar rechtdoor, hij had gewoon de pech dat er bij hem iemand in de weg reed ;) Al doet dat er eigenlijk niet toe :)
TheRealms
29 augustus 2010, 18:50
Waarschijnlijk bij velen wel, maar als mij favorieten van de baan gaan hebben ze altijd prijs :(
Dan ligt dat toch echt aan jouw favorieten, ik heb het eerder in deze thread al vermeld aan Cava, er is niet zoiets als geluk, het heeft slechts te maken met de capaciteiten van de coureur.
Pingguest
29 augustus 2010, 19:16
gpupdate.net
Ik ken er nog ééntje: Schumacher wordt tien plaatsen naar achteren gezet omdat hij bijna een ongeluk veroorzaakte én een zwarte vlag niet meer mogelijk was. Vettel krijgt slechts een DTP voor het daadwerkelijk veroorzaken van een ongeluk.
speed9
29 augustus 2010, 19:19
Ik ken er nog ééntje: Schumacher wordt tien plaatsen naar achteren gezet omdat hij bijna een ongeluk veroorzaakte én een zwarte vlag niet meer mogelijk was. Vettel krijgt slechts een DTP voor het daadwerkelijk veroorzaken van een ongeluk.
1: Schumi deed het gevaarlijk dicht bij de pitmuur.
2: Vettel spinde en daar door tegen de zijkant van button.
Darthwillie
29 augustus 2010, 19:22
het verschil zit hem in opzet of per ongeluk
EDIT, wat Rick ook zegt:)
speed9
29 augustus 2010, 19:25
Btw als we toch over Schumi hebben : knap 7de (helaas geen 6de).
En de mensen maar zeggen : ja ze hebben zijn race nu al dood gegooit,hij rijd (ook door de weer) gewoon door en word 7de.
Sander Hogendoorn
29 augustus 2010, 19:55
Jep, met opzet of zonder opzet is een groot verschil. Vettel hoefde naar mijn mening ook geen penalty te krijgen, was meer een race incident.
Pingguest
29 augustus 2010, 20:05
het verschil zit hem in opzet of per ongeluk
EDIT, wat Rick ook zegt:)
Dan is het zeer opmerkelijk dat Kubica geen straf kreeg. Hij duwde op Kemmel Vettel het (natte) gras in bij 300 km/u.
Darthwillie
29 augustus 2010, 20:17
verbaasde mij ook, was dat het moment dat under investigation was? vond dat idd helemaal fout en verdiende straf.
Pingguest
29 augustus 2010, 20:27
verbaasde mij ook, was dat het moment dat under investigation was? vond dat idd helemaal fout en verdiende straf.
Maar zoals ik vanaf dat moment verwachtte, gebeurde er niets. Soms kan ik me niet aan de indruk onttrekken, dat objectiviteit bij coureurs als Schumacher niet mogelijk is. Of men straft niet, óf te hard.
bobskink
29 augustus 2010, 20:39
Ik vond Vettel zijn ongeluk echt geen drive tru waard, je zag echt dat hij er niets aan kon doen, gewoon lomp controle verloren.
Het wordt gewoon weer belachelijk. Vooral omdat ze zeggen dat ze dit jaar strenger zullen zijn op afsnijden en buiten de baan gaan, daarmee impliceren ze redelijk direct dat wat Raikonen vorig jaar deed eigenlijk niet door de beugel kon maar ze het toch maar onbestraft hebben gelaten.
In de eerste ronde mag alles, wat je daarna uitspookt wordt bestraft.
Dan ligt dat toch echt aan jouw favorieten, ik heb het eerder in deze thread al vermeld aan Cava, er is niet zoiets als geluk, het heeft slechts te maken met de capaciteiten van de coureur.
De discussie over geluk hebben we hier al genoeg gevoerd.
Net de capaciteiten van een coureur boven halen is ook een beetje onnozel, want net door zijn "capaciteiten" belande Hamilton 2 keer naast de baan. Alonso haalde met zijn capaciteit als één van de weinigen wel de busstop chicane en werd daardoor langs achteren geramd.
Hoe je het ook draait of keert, Hamilton maakte twee keer een stuurfout en wat daarnaa gebeurt heeft alles te maken met geluk. In welke richting light het grind, hoe dicht staan de banden, of staat er een muur... Hoewel muren Hamilton eigenlijk ook moeilijk afremmen.
Maar ik wil niet klagen, Webber is één van mijn favorieten dit jaar en hij heeft na zijn slechte start veel geluk gehad dat degenen voor hem het verknoeiden.
vBulletin® v3.8.2, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.