View Full Version : FPS verhogen
Ruben Laenens
27 juli 2010, 16:50
Hey
Tijdens het spelen van de simbin race games heb ik meestal maar een fps tussen de 20 en de 45. Ik zou dit graag verhogen op één of andere manier en ik denk dat dat wel mogelijk moet zijn met mijn grafische kaart (HD 4870)
Hieronder staan de settings van mijn videokaart:
http://i32.tinypic.com/2djuyp.jpg
http://i26.tinypic.com/35n3qxs.jpg
Als iemand tips heeft voor aanpassingen hieraan wat de fps gaan verhogen zou ik die graag horen. Verder staan alle grafische opties in game op het hoogst dus misschien moet ik die ook wat verlagen. Maar eerst zou ik willen weten of er iets te veranderen valt aan mijn instellingen van mn videokaart
Alvast bedankt:)
Niels Tieman
27 juli 2010, 16:51
Ik zou beginnen met het verlagen van je ingame settings. :)
Ruben Laenens
27 juli 2010, 16:54
Dat hou ik liever als noodoplossing :p
Stefan van Renselaar
27 juli 2010, 17:02
Tussen de 20 en 45 FPS kan niet kloppen, ik trek makkelijk 100+ FPS met ook een HD4870 en alles op high..
Niels Tieman
27 juli 2010, 17:09
Je box filter van 8x (standaard) af halen zal al een hele hoop schelen. En je als je Performance wilt zult je ergens concessies moeten doen. Je rear-view in mindere mate actief laten zijn bijvoorbeeld kan al een flinke-performance verschil opleveren. Idem aan FSAA (etc).
@Stefan; Je grafische kaart is niet het enige wat je FPS bepaalt hé.
Ruben Laenens
27 juli 2010, 17:16
FSAA???
Heb die box filter op 2x gezet nu. :)
Niels Tieman
27 juli 2010, 17:19
Full Scene Anti-Aliasing
Roy Visser
27 juli 2010, 18:40
zowiezo zou ik voor FSAA en AA de boxjes "use application settings" aanzetten. Dan kun je per game namelijk kiezen hoeveel AA/FSAA hebt aan de hand van fps. Bij RaceOn zelf kun je hem dan op 1 of 2 zetten wat genoeg is en dan zul je gewoon goede fps moeten hebben :)
Sander Hogendoorn
27 juli 2010, 18:42
Wat voor processor heb je?
Ruben Laenens
27 juli 2010, 18:53
@roy: ok bedankt
@sander: processor is idd ook grote oorzaak van lage fps. Ik heb namelijk een gewone dell pc geupgrade met enkel een nieuwe videokaart. Mja eerst kon ik niet eens op laagste spelen dus...
processor: amd athlon 64 x 2 dual core processor 5000 + (2 cpu's) 2.6Ghz (staat er bij dxdiag)
Ruben Laenens
27 juli 2010, 20:06
Net rear view af gezet en dat helpt echt enorm. Mn fps komen zelden onder de 50
Ralffoxx
27 juli 2010, 21:17
@roy: ok bedankt
processor: amd athlon 64 x 2 dual core processor 5000 + (2 cpu's) 2.6Ghz (staat er bij dxdiag)
Das al een wat oudere processor. Dus dat updaten zou ook al aardig helpen. Maar goed het moet nog zeker aardig te doen zijn.
Niels Tieman
27 juli 2010, 21:45
Net rear view af gezet en dat helpt echt enorm. Mn fps komen zelden onder de 50
In hoeverre hem je hem uit gezet? Want bij online races gaan we er wel vanuit dat je achteruit kunt kijken.
Robert Saalmink
27 juli 2010, 21:56
Virtual mirror kost minder FPS dan de in-car mirrors volgens mij.
Ruben Laenens
27 juli 2010, 22:34
In hoeverre hem je hem uit gezet? Want bij online races gaan we er wel vanuit dat je achteruit kunt kijken.Hmm ik heb op mijn stuur een knop om achteruit te kijken, is dat niet genoeg? Want in mn spiegels keek ik sowieso toch al nooit, die afstand valt zo totaal niet in te schatten en het is totaal niet duidelijk. Ik kijk altijd op die achteruitknop :p
Indien verplicht kan ik de virtual mirror altijd aanzetten
Niels Tieman
27 juli 2010, 22:37
Nee, dat lijkt me niet genoeg. Als je naar achter kijkt, kun je niet naar voren kijken en andersom. Dat is vragen om problemen.
Roy Visser
27 juli 2010, 22:56
Hmm ik heb op mijn stuur een knop om achteruit te kijken, is dat niet genoeg? Want in mn spiegels keek ik sowieso toch al nooit, die afstand valt zo totaal niet in te schatten en het is totaal niet duidelijk. Ik kijk altijd op die achteruitknop :p
Indien verplicht kan ik de virtual mirror altijd aanzetten
altijd de virtual mirror aanzetten, hoe onduidelijk je het ook vind, je weet altijd dat er een auto achter je zit, en welke kant...
Ruben Laenens
28 juli 2010, 15:20
Moet misschien is kijken voor nieuwe processor dan.. als stefan 100+ fps draait met dezelfde kaart :s:s
Is het mogelijk om deze te upgraden zonder een nieuwe pc te kopen want dat budget heb ik niet? En hoeveel kost een goeie processor dan?:)
Stefan van Renselaar
28 juli 2010, 16:03
Moet misschien is kijken voor nieuwe processor dan.. als stefan 100+ fps draait met dezelfde kaart :s:s
Is het mogelijk om deze te upgraden zonder een nieuwe pc te kopen want dat budget heb ik niet? En hoeveel kost een goeie processor dan?:)
Ik heb Race 07 net even opgestart en met de Formule BMW op de Nordschleife haal ik 150/170 FPS, met uitschieters naar 200+
Hier even mijn systeem:
Intel Quad Core i5 750 (2,66 Ghz)
Gigabyte GA-P55M-UD2
Sapphire HD4870 1GB GDDR5
2x 2GB OCZ Gold DDR3
Ruben Laenens
28 juli 2010, 17:05
Ik zie dat die processor rond de 200€ kost, zijn er ook goede processors die wat goedkoper zijn? Ohja games zoals cod enzo speel ik nooit dus ik wil enkel dat simracing games goed trekken (en uiteraard ook simrace games die over 2 jaar enzo uitkomen)
Gerben vd Broek
28 juli 2010, 17:33
Die processor zou toch al niet zonder een nieuw moederbord bij jou in de computer kunnen. Om een snellere processor in jouw pc te stoppen, moeten we toch weten wat voor een moederbord er in jouw computer zit. Weet niet of het ooit een standaard pc is geweest ofdat ie al zelf samengesteld is? Anders zou een typenummer van de complete pc kunnen helpen, of even een programma waarmee je het moederbord kan uitlezen.
Everest is daar wel een goede voor (http://www.lavalys.com).
Waarschijnlijk heb je een AM2 moederbord en dan zou een x2 6400 de snelste processor zijn. Maar als het toch al een Am2+ of AM3 moederbord is zou je naar nog snellere kunnen. Weet niet precies hoe het zit bij AMD, maar daar kunnen anderen je misschien ook wel bij helpen.
Ralffoxx
28 juli 2010, 17:37
Als je weet wat voor moederbord je precies hebt dan weet kunnen we misschien even kijken of daar nog iets nieuws op kan.
Anders is het niet alleen de processor die je zou moeten vervangen als je er al iets anders in wilt zetten.
El Maestro
28 juli 2010, 17:54
Nee, dat lijkt me niet genoeg. Als je naar achter kijkt, kun je niet naar voren kijken en andersom. Dat is vragen om problemen.
En toch heb ik zo anderhalf jaar rond gereden :laugh:
Sander Hogendoorn
28 juli 2010, 18:03
Die processor zou toch al niet zonder een nieuw moederbord bij jou in de computer kunnen. Om een snellere processor in jouw pc te stoppen, moeten we toch weten wat voor een moederbord er in jouw computer zit. Weet niet of het ooit een standaard pc is geweest ofdat ie al zelf samengesteld is? Anders zou een typenummer van de complete pc kunnen helpen, of even een programma waarmee je het moederbord kan uitlezen.
Everest is daar wel een goede voor (http://www.lavalys.com).
Waarschijnlijk heb je een AM2 moederbord en dan zou een x2 6400 de snelste processor zijn. Maar als het toch al een Am2+ of AM3 moederbord is zou je naar nog snellere kunnen. Weet niet precies hoe het zit bij AMD, maar daar kunnen anderen je misschien ook wel bij helpen.
En dan heb je waarschijnlijk ook weer ander geheugen nodig, dus dan loopt het al snel naar de 3-400 euro totaal.
Ruben Laenens
28 juli 2010, 18:13
Ok gerben ik heb ff dat programma gedownload.
Mn moederbord: dell inspiron 531 (dus van een standaard pc)
chipset: nvidia nforce 6100-4xx
Dan ff op wikipedia geweest waar dit staat: The Inspiron 531 has two variants of motherboards, both made by Foxconn and based on the G33M series. The G33M02 which supports up to Core 2 Duo processors and the DG33M03, which supports up to Core 2 Quad processors. Inspiron 530 systems sold with Pentium Dual-Core or Core 2 Duo processors can not be upgraded to Core 2 Quad processors without adding at least a 350W power supply and swapping motherboards to the DG33M03 motherboard. The reason the G33M02 doesn't support Core 2 Quad processors is because it only has 6 voltage regulator ICs, the DG33M03 has 11.
Dus daar staan twee mogelijkheden, maar aangezien ik de dual core processor heb zal ik ook wel dat moederbord hebben? Dus dan moet ik mogelijk ook een nieuw moederbord hebben.
Ralffoxx
28 juli 2010, 19:06
De tekst die je post klopt niet helemaal aangezien er in de tekst alleen maar gesproken wordt over een op intel gebaseerd systeem terwijl jij duidelijk een AMD hebt.
Denk als ik het goed zie dat je een AM2 moederbord hebt en dan is upgraden van alleen processor niet snel een optie. Dan zou je snel over moeten gaan op minimaal nieuwe processor wat betekend ook een nieuw moederbord en geheugen aangezien de huidige generatie allemaal gebruik maakt van DDR2. Of je moet een mooi core 2 duo processor met moederbord nog ergens voor een klein prijsje kunnen krijgen.
Bram Kocken
28 juli 2010, 19:40
Inderdaad... Stefan roept wel hard dat hij met dezelfde kaart >100 fps heeft... maar Stefan heeft een monsterlijke processor erachter hangen.
Wil je een aanzienlijke stijging van je fps (dus meer richting 100 fps oid) dan is een upgrade van een 400 euro nodig...
Eventueel kun je met wat kleine tweaks/upgrades er nu zo'n 20 fps bij trekken, maar die >100 van Stefan wordt onmogelijk met deze configuratie :)
Ralffoxx
28 juli 2010, 20:03
http://www.hardware.info/nl-NL/productdb/ZGdnn2ZqyZZl/bGNkZJiSmJjKZMiTlw/viewbenchmarks/bGNkZJiSmJjKZMiTlw
Voorbeeldje wat voor verschil in FPS zit alleen door een andere processor. Denk dat jou processor in dit rijtje ongeveer op 50/60 fps zou zitten.
Knight
28 juli 2010, 21:44
Ik heb even een vraag over de FPS. Als je een monitor hebt met bijv. 60 Hz refresh rate dan heeft het toch geen zin om qua FPS daar ver boven te zitten? De monitor kan toch niet vaker het beeld refreshen dan met 60 Hz. En mochten er monitoren zijn met hogere refresh rates (100 - 120 Hz), merk je dan nog verschil als je het spel aan het spelen bent tussen een FPS van zeg 60 en 100?
Dit gewoon even omdat ik nieuwsgierig ben hoe dit zit ;)
Robert Saalmink
28 juli 2010, 21:46
Correct, bij 60 hz heeft een framerate van 150 geen zin. Echter, een framerate is nooit constant. Als je 150 frames haalt dan heb je ook wel eens een 'drop' naar 100 of 80 bijvoorbeeld. Niet erg, maar als je 80 frames haalt en je dropt naar 30 of 40 dan merk je dat natuurlijk wel. Ergo, hoe meer frames hoe beter :)
Roy Visser
28 juli 2010, 22:37
http://www.hardware.info/nl-NL/productdb/ZGdnn2ZqyZZl/bGNkZJiSmJjKZMiTlw/viewbenchmarks/bGNkZJiSmJjKZMiTlw
Voorbeeldje wat voor verschil in FPS zit alleen door een andere processor. Denk dat jou processor in dit rijtje ongeveer op 50/60 fps zou zitten.
hihihihi stiekem wel leuk als je weet dat je eigen overklokte processor nog ver erboven staat :innocent:
vBulletin® v3.8.2, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.