View Full Version : Races die je echt gezien moet hebben!
TheRealms
13 mei 2010, 19:30
Hallo (open-wheel) racing fans. Aangezien ik dit nergens op het internet kon vinden, leek het me leuk om een lijstje te maken met races (en dan voornamelijk open-wheel graag, dus indycar, gp2, formule 1, etc) die iedereen gewoon echt gezien moet hebben. Ik zal het lijstje dan in zijn volledigheid in de 1ste post aanpassen.
Wel graag een klein stukje erbij waarom iemand een race gezien moet hebben, dus niet gewoon: 1997 Jerez, die was leuk :P Maar bijvoorbeeld: in 1997 viel de beslissing van het kampioenschap, toen Schumacher (volgens de FIA en anderen opzettelijk) tegen Villeneuve opbotste.
You guys in?
Ik zal beginnen met 3 races uit Ayrton Senna's arsenaal, die ik gewoon schitterend vind.
Races die je gezien MOET hebben!
Formule 1
1. F1 Monaco GP 1984: Op een doorweekte baan stormt Ayrton Senna in zijn inferieure Toleman naar de winst, uiteindelijk zou hij deze niet behalen, omdat de race af wordt gevlagd, waardoor de leider van het vorige rondje de race wint. Veel actie, heel veel actie.
2. F1 Donington GP 1993, alleen om de magistrale eerste ronde, waarin Senna de hele voorhoede verschalkt, maar ook de rest van de race, een pareltje! Snelste ronde daar ook, door de pitstraat..
3. F1 Estoril GP 1985. Senna's allereerste overwinning, in, wat mij betreft 1 van de mooiste auto's ooit, de JP-Special Lotus. Deze behaalde hij overigens, na 2 uur rijden, met een volledige minuut afstand op de nr.2, ik geloof Alboreto.
4. F1 Monaco GP 1982: De race die niemand wilde winnen, de laatste 3 ronden, een flink aantal verschillende leiders.
5. F1 Australian GP 1994: Ontknoping van het kampioenschap met een botsing als beslisser.
6. F1 Brazil GP 2008: Het kampioenschap dat in de laatste bocht van de laatste ronde werd beslist.
7. F1 Belgium GP 1998 Hill en Ralf die de eerste 1-2 voor Jordan binnenslepen, regen, crashes (incl. de grote crash bij de start), het Schumacher/Coulthard incident. Echt een aanrader!
8. F1 Hockenheim 2000, Rubens eerste overwinning. Geniaal hoe blij iedereen ook voor hem is.
9. F1 Magny Cours 2004, enige race met 4 geplande pitstops, gedaan door Schumi.
10.F1 1979 Dijon, Een van de mooiste gevechten ooit tussen Arnoux en G.Villeneuve
11. F1 Monaco 1992 GP, Senna houdt in een inferieure Mclaren Mansell tegen die een lekke band moest wisselen met zijn superieure Williams.
12. F1 Australië 1998, Niet spannend, maar een beeld van totale dominantie van Mclaren.
13. F1 Brazilië 2003, Total carnage en een onverwachte winnaar.
MotoGP
1. MotoGP Laguna Seca 2008: Rossi weet met een tragere motor toch Stoner nerveus te krijgen.
Darthwillie
13 mei 2010, 19:34
Monaco 1982, de race die niemand wilde winnen, laatste 3 rondes iets van 5 verschillende leiders
en hoewel geen autosport, de motogp race van Laguna Seca 2008 is fenomenaal!!! Hoe Rossi met een tragere motor toch Stoner nerveus weet te krijgen :thumbup: Toen ik die race zag heb ik vanaf het begin bijna voor de tv gestaan.
Mark G.
13 mei 2010, 19:57
Monaco 1982, de race die niemand wilde winnen, laatste 3 rondes iets van 5 verschillende leiders
en hoewel geen autosport, de motogp race van Laguna Seca 2008 is fenomenaal!!! Hoe Rossi met een tragere motor toch Stoner nerveus weet te krijgen :thumbup: Toen ik die race zag heb ik vanaf het begin bijna voor de tv gestaan.
Mooie race was dat inderdaad, heb niet zoveel met MotoGP maar toen zat ik ook op het puntje van m'n stoel. Een jaar later nog eens gekeken, maar toch is er dan minder spanning haha :P
bobskink
13 mei 2010, 19:58
Uit het hoofd:
Australië 1994, spannende ontknoping van een spannend seizoen, anticlimax, maar toch nog coole winnaar.
Brazlië 2008, spanning tot aan de streep, lang geleden dat ik nog heb meegeleefd voor het scherm
Rossi in 2008 daar toch maar eens checken.
Formule 1 op Spa in 1998, de mooiste race die ik ooit gezien heb. Hill en Ralf die de eerste 1-2 voor Jordan binnenslepen, regen, crashes (incl. de grote crash bij de start), het Schumacher/Coulthard incident. Echt een aanrader (hoewel ik denk dat 99% van het forum die race wel heeft gezien). Maar mag niet ontbreken in dit lijstje!
Brazilië 2008 hoef ik eigenlijk niet meer te zien. Sta je in eerste instantie hardop te juichen, zie je daarna opeens die sn...ehm vriendin van Hamilton wel érg blij in beeld. :(
Is er trouwens een site ofzo (naast YouTube) die oude races host, zodat je ze online kunt bekijken? Of zul je toch op andere manieren aan de oude races moeten komen?
Richard117
13 mei 2010, 21:00
Ook geen autorace, maar de finish van de 250cc race in Philip Island 2000.
Olivier Jacques en Shinya Nakano rijden in hetzelfde team en de winnaar van deze race wordt wereldkampioen. Het verschil op de finish is 0.014sec en daarmee is dus ook de titel beslist.
YouTube- Olivier Jacque vs Shinya Nakano 250c c Phillip Island
De laatste ronde van het WK Superbike in Hockenheim, 2000.
De laatste ronde gaat tussen 4 man die elkaar constant inhalen :thumbup:
YouTube- WSBK at Hockenheim 2000 - Race 2 Finish
Verder mogen uit de F1 natuurlijk Spa '95, Adelaide '95, Monaco '96 en '97 niet ontbreken.
Spa '95 met Hill die van plaats komt en Schumacher vanaf 15. Maar door het wisselvallige weer komen ze naar voren en finishen ze 1 en 2. Adelaide '95 was mooi omdat stuk voor stuk iedereen uitviel en er grote verrassingen overbleven en zo de punten in reden. Hetzelfde geldt voor Monaco '96. Monaco '97 was mooi vanwege het slechte weer. De dominante Williamsen zakten door het ijs en Salo scoort punten zonder pitstop.
De GT2 finish van ALMS in Laguna Seca 2009:
YouTube- Incredible ALMS GT2 Final Laps Battle at Laguna Seca 2009
Richard117
13 mei 2010, 21:01
Formule 1 op Spa in 1998, de mooiste race die ik ooit gezien heb. Hill en Ralf die de eerste 1-2 voor Jordan binnenslepen, regen, crashes (incl. de grote crash bij de start), het Schumacher/Coulthard incident. Echt een aanrader (hoewel ik denk dat 99% van het forum die race wel heeft gezien). Maar mag niet ontbreken in dit lijstje!
Ik heb weinig van die race gezien, het was nl. mijn eerste en enige GP bezoek. En op een circuit krijg je niet veel van de race mee:p
Martijn Mezger
13 mei 2010, 21:20
Ik had deze hier toch wel verwacht.
Die race op Imola in de ZAC3...
Maak hem zelf maar af. :p
TheRealms
13 mei 2010, 21:25
Ik had deze hier toch wel verwacht.
Die race op Imola in de ZAC3...
Maak hem zelf maar af. :p
Die met Jeroen Ursem? :lol:
Mathijs
13 mei 2010, 22:03
Wat ik zelf geniaal vind:
Hockenheim 2000, Rubens eerste overwinning. Geniaal hoe blij iedereen ook voor hem is.
Magny Cours 2004, 4 pitstops van Schumi, vond ik geniaal bedacht!
Dijon 1979
Gevecht om 2de plaats tussen Arnoux en Villeneuve.
YouTube- Gilles villeneuve vs Renè Arnoux best about 1979 F1
Monaco 1992
Senna houdt Mansell de laatste ronden van de race achter zich nadat Mansell uit de pits komt om een lekke band te wisselen
vids.myspace.com/index.cfm?fuseaction=vids.individual&videoid=2272599"]Video Mansell Vs Senna van der Fahrer - MySpace Video
Maverick
14 mei 2010, 10:07
ik noem een melbourne '98. Denk dat weinig mensen hem hier spannend vonden, maar de dominantie die mclaren daar ten toon spreidde was ongeevenaard. Als Hakkinen fan heb ik wel zitten genieten iig :+
Filmpje gevonden voor de eventueel onwetenden: http://www.myvideo.de/watch/5736242/F1_Best_of_Australian_GP_1998
Face the Slayer
14 mei 2010, 12:24
De GP van San Marino in 1987 op Imola, Darthwillie weet wel waarom.
Federici
14 mei 2010, 12:26
Monaco 96 en 97... Europa 99, Canada 2000, Italië 2000, Brazilië 2003...
Monaco 1984 is volledig terug te vinden op Youtube :cool:
Part 1: YouTube- 1984 Monaco Grand Prix - part 1
ARGTV3V6TB
14 mei 2010, 16:24
FIA GT 2009 op Portimao in Portugal. Nieuw circuit, hele mooi slotgevecht!!! (sorrie ook geen formule autos, maar net zo spannend ;) )
www.vimeo.com/6748117
Marc Vos
14 mei 2010, 17:36
Leuk topic! Dit is toch wel een hele speciale race voor mij. Ik was 9 en zoals altijd zat ik samen met me vader Formule 1 te kijken en Jos Verstappen aan te moedigen. Dit filmpje laat zien waarom we Verstappen fan waren. Dit 'tijdperk' in de F1 vind ik ook nog altijd het mooiste. Schumacher in een Ferrari, Irvine in de Jaguar, Alesi in de Prost, Villeneuve in de BAR, Monoya in de Williams, en dan ook nog een jong gastje als Raikonnen in zijn eerste jaren F1. :) Daar komt dan ook nog die jankende V10 motoren bij en als extra'tje het commentaar van Murray Walker.
YouTube- Malaysia 2001 F1 Verstappen
Federici
14 mei 2010, 19:21
Inderdaad, Maleisië 2001, helemaal vergeten! Geweldige race was dat... maar helaas geen punten voor Joske :(
GP2 Istanbull 2006 (ongelooflijk aantal inhaalacties door Hamilton)
GP2 Nurburgring 2005 (crazy wet race)
En dan zowat alle A1GP races zijn aanraders.
Darkone55
16 mei 2010, 00:12
F1 Suzuka 2005 (geloof ik?) was toch zo'n awesome race? Zou kunnen dat het een ander jaar was, maar ik meen me te herinneren dat er relatief kort geleden een hele vette race was..
Neo-242
16 mei 2010, 00:24
Hij staat er hier al op, maar zonder enige twijfel Spa '98 voor mij. De eerste F1 race waar ik live bij was en meteen prijs ;)
YouTube- F1 Spa 1998 GP highlight with Jordan team radio
Ik had trouwens nooit eerder de teamorders bij Jordan (ingezet door Hill zelf) gehoord (wist wel dat het zo verlopen was, maar niet dat het van Hill zelf kwam)!
Darthwillie
16 mei 2010, 01:59
Briljant filmpje, ook gaaf hoe Hill daar gewoon rustig praat terwijl hij zo hard gaat.
En volgens mij was Ralf heeeeeel hard aan het nadenken of zijn radio het deed :lol:
Darkone55
16 mei 2010, 12:26
Wat me opvalt aan die race is dat de camera standpunten heel onlogisch zijn. Dat maakt het alleen wel spectaculairder. Er staan soms 2 camera's vlak bij elkaar, waar er eigenlijk maar één nodig is. Soms staat er één midden in de remzone, of midden op het rechte stuk. Tegenwoordig staan de camera's allemaal ergens buiten een bocht en verder van het circuit. Er staan ook een paar camera's heel hoog op kranen, dit zorgt voor meer variatie in de shots, maar ook voor een ander geluid.
De regie lijkt ook veel meer te switchen. Replays zijn korter omdat ze snel weer terug knippen naar de live race.
Die V10's helpen ook wel, zeker wanneer ze langs de commentaar positie rijden. Dat is tegenwoordig ook veel te goed geïsoleerd. Sterker nog, ze er staan filters op het motorgeluid uit het commentaar filteren. Heel lelijk. Er zat ook meer geluid van het publiek bij, toen.
Misschien zorgt die perfectie van beeld en geluid ervoor dat het allemaal wat saaier is geworden. De snelheid is lastiger te zien, zeker wanneer er één camera staat aan het einde van een enorm lang stuk.. Dan zie je ze de hele tijd van voren, heel saai eigenlijk.
Dit viel me zo al op. Misschien moeten ze bij de FIA eens overwegen om de dingen minder perfect te laten ogen.. :P
Dit viel me zo al op. Misschien moeten ze bij de FIA eens overwegen om de dingen minder perfect te laten ogen.. :P
Ze zijn daarmee al begonnen vorig jaar, dat heette de selectieprocedure voor nieuwe teams:lol:
F1-gast
25 mei 2010, 16:11
warwickfarm
vBulletin® v3.8.2, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.